احتمالاً برای برخی کاربران پدال این سؤال پیش آمده که چرا کامیونها از موتورهای دیزلی استفاده میکنند. در این مقاله علت انتخاب چنین موتورهایی را توضیح دادهایم.
کامیونها نقش بسیار مهمی در نقلوانتقال کالا در کشورها دارند و این موضوع به ویژه در کشور آمریکا بیشتر به چشم میآید به گونهای که در سال ۲۰۲۰ کامیونها درآمد حدود ۹۴۰ میلیارد دلاری داشتهاند؛ اما آیا به این نکته توجه کردهاید که این ماشینهای ۱۸ چرخ بزرگ چرا و چگونه از موتورهای دیزلی استفاده میکنند؟ بیشک دلیل خاصی برای استفاده از موتور دیزلی بجای نمونه بنزینی در کامیونها وجود دارد.
نکات مهمی درباره موتورهای دیزلی وجود دارد که اکثر شما عزیزان با آنها آشنا هستید. این موتورها توانایی تولید گشتاور زیاد در دورهای پایین را دارند. موتورهای دیزلی همچنین دوام و عمر بسیار بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند و درعینحال کارایی و راندمان آنها بالاتر است. از آنجایی که کامیونهای ۱۸ چرخ کالاهای گوناگون، از مواد غذایی گرفته تا تجهیزات بیمارستانی و… را حمل میکنند بنابراین برخی کارشناسان معتقدند بدون پشتیبانی این کامیونها، وضعیت عادی کشور آمریکا بر هم خواهد خورد. اولین کامیون دنیا که از موتور بخار استفاده میکرد در سال ۱۸۹۸ معرفی شد و در طول چند دهه اخیر پیشرفتهای متنوعی در کامیونها رخ داده که شامل افزودن موتور دیزلی، ترمزهای هوایی و سیستمهای الکترونیکی است.
همانطور که میدانید اسب بخار و گشتاور دو مبحث نسبتاً متفاوت هستند و از نظر حمل و بکسل محمولههای سنگین، گشتاور بیشتر ترجیح داده میشود. گشتاور نیروی چرخشی است که چرخهای کامیون را قادر میسازد از حالت سکون خارج شده و حرکت کنند. بر اساس گزارشها، وزن متوسط یک کامیون استاندارد در حالت خالی و پر به حدود ۱۵.۸ و ۳۶ تن میرسد. نیروی لازم برای حرکت یک کامیون پر از بار بسیار قابلتوجه خواهد بود و به همین خاطر است که اکثر موتورهای دیزلی بکار رفته در کامیونهای ۱۸ چرخ گشتاوری در حدود ۲۷۰۰ نیوتون متر دارند.
همچنین بخوانید: چرا گشتاور موتورهای دیزلی معمولاً از موتورهای بنزینی بیشتر است؟
یک موتور دیزلی گشتاور بیشتری نسبت به موتور بنزینی تولید میکند که دلایل این امر را میتوان در فرایندهای کمپرس، جریان هوای بهینه ناشی از بهکارگیری توربوشارژر و گیربکس منحصربهفرد آنها دانست. در بحث فرایندهای کمپرس، موتور دیزلی فاقد شمع است و بنابراین پیستون بازه حرکتی بیشتری دارد که منجر به تحویل سریعتر قدرت تولیدی میشود. توربوشارژرها نیز هوای متراکم شده را وارد سیستم میکنند که نتیجه آن قدرت بیشتر خواهد بود. کامیونها همچنین از ۱۲ تا ۱۸ دنده برخوردار هستند که به ارسال مؤثر گشتاور زیاد در دورهای پایین کمک شایانی میکند. این در حالی است که اکثر گیربکس بکار رفته در خودروهای سواری حداکثر ۶ دنده دارند.
موتورهای دیزلی مزیتهای دیگری هم دارند که از جمله آنها میتوان به سوخت گازوئیل اشاره کرد. اساساً سوخت گازوئیل قدرت بیشتری داشته و تا ۱۵ درصد انرژی بیشتری نسبت به مقدار مشابه بنزین بدون سرب تولید میکند. این قدرت بیشتر به کامیونها اجازه میدهد وزن بیشتری را حمل کنند و توان پیمایش آنها نسبت به موتورهای بنزینی ۳۵ درصد بیشتر باشد. با راندمان بهتر، این موتورهای دیزلی میتوانند باعث صرفهجویی بیشتر صنایع حملونقل شوند. موتورهای دیزلی علاوه بر راندمان بهتر طول عمر بیشتری در مقایسه با نمونههای بنزینی دارند. با اینکه یک خودروی سواری میتواند به کارکرد بالاتر از ۲۰۰ هزار کیلومتر برسد اما در این کارکرد کامیون دیزلی تازه گرم میشود! در واقع اگر از یک کامیون دیزلی به خوبی مراقبت شود کارکرد آن از ۱.۵ میلیون کیلومتر هم عبور خواهد کرد و مشکل خاصی نخواهد داشت. یکی از دلایل طول عمر بالای موتورهای دیزلی به نوع طراحی آنها مربوط میشود چراکه قطعات متحرک کمتری دارند و فاقد استهلاکی هستند که معمولاً در موتورهای بنزینی دیده خواهد شد. با وجود استهلاک کمتر، هزینههای نگهداری کامیون هم کاهش یافته و مدت بیشتری در جادهها خواهد بود.
hosen
۱۳ شهریور ۱۴۰۳به نام خدا به دلیل وجود کوهی از گشتاور
amirkhanzadeh
۱۳ شهریور ۱۴۰۳و هزینه نگهداری کمتر و مصرف بهتر
Elmiraj
۱۳ شهریور ۱۴۰۳اولین وسایل نقیله ای که می بایست خیلی زودتر الکتریکی بشه همین غول های دیزل هستن ولی متاسفانه نه دولت ها میل چندانی برای بهبود زیر ساخت کامیون های الکتریکی دارن و نه غول های کامیون سازی سنتی محصولات چشمگیری تولید میکنن…
در کشور آمریکا در حالی که کامیون ها یک درصد جمعیت خودرویی را تشکیل میدن اما عامل ۲۰ درصد آلایندگی حاصل از وسایل نقلیه هستن !
IMAN
۱۳ شهریور ۱۴۰۳میل چندانی نیست چون جایگزینی برای موتور های دیزل توی کامیون ها وجود نداره
این موضوع که موتور برقی ( نه خودروی برقی ) نسبت به یک موتور دیزل ( نه ماشین دیزل ) گشتاور بیشتر و در دسترس تری داره رو قبول دارم ولی کامیون ها و سیستم حمل نقل عملا ستون فقرات جامعه هستند و نقش پر رنگی رو ایفا می کنند و تکنولوژی برقی امروز جواب گوی نیاز این کامیون ها نیست و بزرگترین و اصلیترین مشکل باتری هاست باتری هایی که فعلا داریم توی یک پیکاپ مثل هامر ev وزنش اشو تقربیا اندازه یک کامیونت کردن و توی سرما و گرما و بقیه شرایط افت عملکرد دارند و اگر بخواد برای یک کامیون استفاده بشه شدیدا سنگین اش می کنه و هنگام حمل بار و شرایط بد آب و هوایی افت عملکرد داره و جدا از اون ساعت ها زمان می بره تا دوباره پر بشن
مطمئن باش اگر می تونستن صبر نمی کردن و حتما انجام می دادن
datsun
۱۳ شهریور ۱۴۰۳فقط یه چیزی شنیدی
JaMsHiD_R1988
۱۳ شهریور ۱۴۰۳نبود تکنولوژی❌
میل دولت✔️
Ali.d
۱۳ شهریور ۱۴۰۳کاش سواری ها رو هم دیزلی هیبریدی(برق و گازوئیل) درست میکردن به جای بنزینی هیبریدی(برق و بنزین).شتاب عالی تر از بنزینی ها،مصرف پایین،گشتاور و کشش بالا،سوخت ارزان تر،قطعات متحرک کمتر و… حالا سرعت خیلی بالا نمیرن که بالای ۱۲۰ کیلومتر بیشتر جاهای دنیا ممنوع البته تا ۱۷۰ تا حدودا راه میرن سواری های دیزلی.فقط یکم صدا داره اونم به جهنم این همه خوبی داره عوضش
محمد
۱۳ شهریور ۱۴۰۳دیزل الکترونیک
امیر محمد
۱۳ شهریور ۱۴۰۳یه سمند دیزلی میخواستن بزنن بقدری گشتاورش خوب بود پشیمون شدن تولیدش کنن .
Amirsh
۱۳ شهریور ۱۴۰۳اسپم
سلام و خسته نباشد به دست اندرکاران سایت پدال که واقعا زحمت کشیدن برای این سایت طی این همه سال
یه پیشنهاد و درخواستی دارم
خیلی خوب میشد اگه سایت پدال برای بخشای مختلف ، لیست های جدا از مطالب رو با آخرین خبر اون کتگوری نشون میداد ، به جای این سیستم الان که همه ی مطالب با هم به ترتیب جدید ترین نشون داده میشن
مث خیلی از سایتای خودرو خارجی که بخشای مختلف مثل اخبار ، بررسی ، نوستالژی و … تو لیست های جداگانه نشون داده میشن و با هم قاطی نیستن
پدال هم اگه اخبار خودرو ، اخبار ایران ، نقد و بررسی ، آموزش و … رو تو لیست جدا نشون بده خیلی از مشکلات از این بابت که خیلی ها از اینکه راجع به یه موضوع زیاد مطلب گذاشته میشه کم میشه چون هر کتگوری جداست و هر کی اون بخش موردعلاقشو میخونه ، و اینجوری مقالات زیر هم گم نمیشن .
البته میدونم همچین تغییر ساختاری بزرگی هزینه و برنامه ریزی و زحمت زیادی رو برای برنامه نویسان به همراه داره ، ولی خیلی خوب میشد
البته پایین سایت پدال یه سری کتگوری ها لیستشون جدا هست و این خیلی خوبه ، ولی دسترسی و طبقه بندیش هنوز خوب و کاربردی نیست به نظرم
JDM سابق
۱۳ شهریور ۱۴۰۳چرا دیزل استفاده میکنن
چون کامیون ها نیازمند گشتاور بالا تو سینه کشی ها و حمل محموله های سنگین دارن
این گشتاور از طریق حجم بالا و کورس پیستون زیاد بدست میاد، بنزین احتراق بالاتر و کم دوام تری داره، گازوئیل احتراق با شدت کمتر و با دوام تری داره
این باعث میشه مصرف هم بیاد پایین،
کامیون علاوه بر دینام و کمپرسور کولر و… باید پمپ باد هم به حرکت در بیاره، پمپ باد تو بعضی کامیون های قدیمی مثل مایلر با تسمه به حرکت درمیاد و در کامیون های مدل بالاتر و امروزی با دنده متصل به میل سوپاپ حرکت میکنه یجورایی یه چیزی مثل سوپر شارژ و یا حتی بدتر رو گردن میلنگه،
مورد بعدی اینکه کامیون هیچ تسمه تایم و زنجیر تایمی نداره و مستقیماً با دنده واسطه میلنگ و میل سوپاپ تایم میشن مثل موتورهای ۲۵۰ شورلت، که واقعا این سیستم قابلیت اطمینان بالایی هم داره و خب باره اضافی رو میلنگ میندازه که باعث مصرف سوخت بیشتر میشه
نسبت تراکم بالاتر کامیون رو از وجود شمع بی نیاز میکنه طوریکه گازوئیل متراکم میشه بعد انفجار رخ میده
من چند روز پیش حواسم نبود بنزین و گازوییل قاطی بودن و حدوده نیم لیتر ریختم تو موتورم هیچ اتفاقی جز اینکه حس کردم یه مقدار موتورم بی حال شده برام نیوفتاد ولی اگر بنزین بخوای بریزی تو باک موتور دیزل تراکم بالا موتور و نابود میکنه، چند کیلومتر اول موتور شروع میکنه به امپر کشیدن اونم اگر هوا خیلی خنک باشه بعدش هم برای بوش و پیستون و سرسیلندر صیقه محرمیت میخونه،
نوع و دوام احتراق گازوئیل باعث کاهش مصرف هم میشه، مثلاً من با یکی از پرمصرفترین کامیون ها با موتور ۱۲ لیتری و بیست و خورده ای تن بار اونم با ساختار موتوری با ساختار OHV صدی ۵۰ مصرف داشتم در صورت همون موتور ۱۲ لیتری اگر بنزینی بود با وزن زیره دو تن خوده ماشین صدی پنجاه مصرف میکنم
JDM سابق
۱۳ شهریور ۱۴۰۳الان موتورای کمنز غولترین موتورای تراک ها و پیکاپ ها هستن، رو دوج رم هم موتور کمنز ۶.۷ هست مثل این کلیپ👇👇
https://youtube.com/shorts/6jW_-7U7yQ0?si=o88mEtn2xWxU8B4i
🐘 تر شکن بزنید تا ببینید این رم چه غولییه!!!
KAIZEN
۱۳ شهریور ۱۴۰۳حالا اینجا رو ببین 👇
https://www.youtube.com/watch?v=14yiPCAcSXg
و این 👇
https://www.youtube.com/watch?v=IjTTV7WPyBA
JDM سابق
۱۴ شهریور ۱۴۰۳این دوتا هیچ ربطی به کلیپ بالایی ندارن
تو کلیپ بالایی کامیون کاملاً خراب شده و دارن میکشنش
تو دوتا کلیپ پایینی کامیون خودش زور میزنه
mosafer
۱۳ شهریور ۱۴۰۳جالب بود
RD 1600cc
۱۳ شهریور ۱۴۰۳استهلاک پایین تر ، گشتاور بیشتر و سوخت ارزان تر
اگه کامیونا بنزینی بودن با این فشاری که محموله سنگین به موتور میاره حداقل دو سه ماه یه بار یه موتور میخواد.
محمد
۱۳ شهریور ۱۴۰۳تو کامیون و اتوبوس های ایران عمر سه چهار میلیون کیلومتر یه چیز معمول هست ، باید دید صنعت حمل و نقل سنگین در آینده به سمت کامیون های برقی میره یا موتور های دیزل رو بهینه تر میکنن ، پدال لطفا بخش کامیون هم پربار تر کنید خیلی از کامیون های جدید مثل پبتربلت 589 معرفی شدن ولی شما اصلا خبرشو کار نکردید
JaMsHiD_R1988
۱۳ شهریور ۱۴۰۳هر سیلندر یه کامیون شش سیلندر دوازده لیتری ، دو لیتره ( مثال ) . که بخاطر کورس پیستون بسیار بالاست
یعنی هوای فشرده شده توی یک سیلندر این کامیون چهار برابر هوای فشرده شده توی یک سیلندر موتور دو هزار زانتیاست !
موقعی که هوا به مرحله تراکم میرسه ، انژکتور ها گازوئیل رو پاشش میکنن و بخاطر تراکم بسیار زیاد هوا و گرمای تولیدی هوا بخاطر تراکم ، سوخت گازوئیل محترق میشه و تا پایین اومدن پیستون احتراق ادامه پیدا میکنه . و بعدش ، به مرحله تخلیه میرسیم
حالا سوال اصلی این جاست
چطوری بلوک و بوش و رینگ پیستون و پیستون این حجم از تراکم و فشار رو تحمل میکنن و موتور بدون باز شدن قطعات اینترنال کیلومتر های میلیونی رد میکنن؟
اگر کسی میتونه توضیح بده
ممدقلی
۱۳ شهریور ۱۴۰۳دلیلش اینه که آلیاژ پیستون و رینگ هاش و همچنین اندازه و ابعاد قطعات مناسب فشار طراحی شده نه سرعت
پس یه بنز مایلر میتونه سه میلیون کیلومتر راه بره ولی نمیتونه مثل زانتیا ۲۰۰۰ ۲۴۰ تا پر کنه
کلا فلسفه دیزل رو گشتاور بیشتره و تمام قطعات برای فشار بالا طراحی شدن
علی
۱۹ شهریور ۱۴۰۳به سختی😛
Behi
۱۳ شهریور ۱۴۰۳دوستان با این حساب چرا خودروهای سواری دیزلی مث بنزینیها همگیر نشد؟ مزیت بنزین بر دیزل چیه؟ تا جاییکه میدونم از نظر آلایندگی هم شرایط دیزل بهتر از بنزینه! و حتی قیمت دیزل کمتر از بنزینه! و حتی خرابی دیزل کمتر از بنزینه!
لطفاً راهنمایی کنید
مازیار
۱۳ شهریور ۱۴۰۳آلایندگی دیزل بهتر نیست چون “ذرات معلق” داره
علاوه بر اون رانندگی با سواری دور موتور بالاتر میطلبه که دیزل اینکاره نیست
بنزینی هزینه کمتر تولید و نگهداری داره بدلیل ارزونتر بودن قطعات
ضمنا دیزل صدای بیشتر و ناخوشایندتری داره که خیلی مطلوب رانندگی روزمره نیست
مازیار
۱۳ شهریور ۱۴۰۳بنزینی مثل اسب سواری هست دیزل مثل فیل سواری
دیگه خودت همه جوانبشو ببین
حسین دهمرد
۱۳ شهریور ۱۴۰۳سوخت دیزل که روغنیه خودش باعث کم شدن استهلاک میشه. فقط کاش یه فکری هم واسه بوی گندش میکردن.
نوربخش
۱۴ شهریور ۱۴۰۳فوقالعاده جالب بود.
بیست سال هست که راننده تریلی هستم اما متاسفانه با ورود کشنده های چینی و کیفیت پایین هیچ کدوم از همکاران راضی نیستیم، ای کاش این کشنده های چینی جمع میشد و به جای اون کشنده های آمریکایی یا حداقل اروپایی وارد میکردن، هر چند نمیشه نادیده گرفت که چند سالی هست که، ورود کشنده های اروپایی به بازار راه پیدا کردن اما فوقالعاده گرون هست .
بختیار
۱۴ شهریور ۱۴۰۳سلام
متاسفانه ما درها را رو خودمون بستیم
الان کامیونهای ولو را شما ببینید از سواری بهتر شده
موتور کم صدا شتاب عالی اتاق هم که مثل هتل شده
ما خیلی از نظر حمل و نقل جاده عقب هستیم
ترکیه تا سی سال پیش گاری سوار میشدن حالا ببینیم چی شده واقعا مدرن
راننده های ما بخدا بعضی اوقات در جاده پول ناهار ندارن از بس گرانی است
لاستیک پمپ انژکتور تعمیر موتور ووووو
بیداد میکند
زمان آریا مهر راننده پایه یک کامیون عشق میکرد
اصغر قندچی خدا بیامرزد ماک تریلی
صفر با ده هزار تومان تحویل میداد
که کارخانش را مصادره کردند
حیف
ای بابا درد دل زیاده
قربانت
سروش موسیوند
۱۴ شهریور ۱۴۰۳برای چند دقیقه مطالعه جالب بود البته بعضی از دوستان مثل دوست راننده کامیون مطالب جالب و تا حدودی علمی داشتن ولی در کل این مطالب بیشتر جهت سرگرمی هستش و الا قیاس این دو موتور یک قیاس مع الفارقه… یکی برای شتاب و پرفورمنس و راحتی و همینطور جوابگوی جابجایی چند سرنشین و وزنهای خیلی کم طراحی شده یکی هم برای گشتاور و نسبت تراکم بالا و تحمل وزنهای خیلی زیاد طراحی شده خب میبینیم که اصلا هیچگونه سنخیتی باهم ندارن و فقط از لحاظ درون سوز بودن با هم وجه اشتراک دارن ولاغیر.
مهدی
۱۴ شهریور ۱۴۰۳یک تفاوت اساسی بین موتور بنزینی و دیزلی این است که موتور دیزلی پوش داون است و موتور دیزلی فورس داون ، یعنی اینکه در فرایند اشتعال در موتورهای دیزلی همزمان با پاشش سوخت در محفظهی احتراق اشتعال صورت میگیرد و تا پایان کورس قدرت ، عمل اشتعال به پیستون نیرو وارد می کند که باعث گشتاور بیشتر و یکنواخت موتور میشود ولی در موتورهای بنزینی احتراق بصورت ناگهانی رخ داده و به پیستون یک ضربه وارد می شود ، در نتیجه گشتاور کمتری نسبت به موتور دیزلی تولید میشود.