آموزشهفته نامه

مقایسه لاستیک پهن و کم‌عرض؛ آیا تفاوتی چشمگیر بین آن‌ها وجود دارد؟

مالکان خودرو همواره در انتخاب لاستیک بین گزینه‌های لاستیک پهن و کم‌عرض مردد هستند اما آیا تفاوتی مهم بین آن‌ها وجود دارد که انتخاب را دشوار می‌کند؟


انتخاب لاستیک مناسب برای خودرو اهمیت زیادی دارد. لاستیک باید برای عملکرد ایده آل در سطوح مخصوص خود طراحی شده و از آج کافی برخوردار بوده و همچنین با مشخصات کلی خودرو همخوانی داشته باشد. واضح است که نوع و سایز متفاوت لاستیک می‌تواند هندلینگ، مصرف سوخت، کیفیت سواری و حتی میزان صدای ورودی به کابین را تغییر دهد. همچنین هزینه متوسط چهار حلقه لاستیک برای خودروهای معمولی در کشورمان حدود ۷ میلیون تومان است و بنابراین با توجه به هزینه‌ای که متحمل می‌شوید باید بهترین گزینه ممکن را برای خودروی خود انتخاب کنید. در بحث انتخاب لاستیک جدید برای خودروهای سواری و شاسی بلندها، نگرانی‌هایی وجود دارد اما یکی از مهم‌ترین مواردی که باید مدنظر قرار دارد سایز لاستیک است. در حقیقت لاستیک انتخابی باید طبق توصیه سازنده خودرو، کاملاً با رینگ آن تطابق داشته باشد؛ اما سایز مناسب لاستیک برای خودروی شما کدام است و آیا انتخاب لاستیک پهن یا کم‌عرض می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند؟ قبل ورود به جزئیات مربوط به لاستیک‌های پهن و کم‌عرض بهتر است اطلاعات مهمی درباره ابعاد و سایز یک لاستیک را بیان کنیم.

همچنین بخوانید:

سایز لاستیک معمولاً روی دیواره آن حک می‌شود. به عنوان مثال در لاستیکی با مشخصات P205/55R16، حرف P مخفف خودروی سواری، رقم ۲۰۵ نشان دهنده پهنای لاستیک به میلی‌متر و عدد ۵۵ نشان دهنده ارتفاع دیواره بر اساس درصدی از پهناست؛ بنابراین ۵۵ درصد پهنای ۲۰۵ میلی‌متری لاستیک برابر با ۱۱۲.۷۵ میلی‌متر خواهد بود. حرف R مخفف کلمه رادیال به عنوان نوع ساختار لاستیک است و ۱۶ نیز قطر رینگ را نشان می‌دهد. معمولاً سایز لاستیک‌ها با واحد میلی‌متر بیان می‌شود. برخی لاستیک‌های بزرگ‌تر برای خودروهایی همچون شاسی بلندها و وانت پیکاپ ها با واحد اینچ بیان می‌شوند. به عنوان مثال، فورد F-150 رپتور R از لاستیک‌های ۳۷-۱۲.5R17LT استفاده می‌کند که نشان دهنده قطر ۳۷ اینچی لاستیک، پهنای ۱۲.۵ اینچی و رینگ ۱۷ اینچی است. حرف R مخفف کلمه رادیال و LT نیز مخفف وانت پیکاپ سبک است. حالا که با این اطلاعات آشنا شدیم بهتر است به موضوع اصلی خود یعنی مقایسه لاستیک پهن و کم‌عرض بپردازیم.

هرچقدر لاستیک پهن‌تر باشد سطح تماس بیشتری با زمین خواهد داشت و این امر تأثیر مستقیم روی دینامیک سواری دارد. سطح تماس همان‌طور که نشان می‌دهد بخشی از لاستیک است که با جاده ارتباط برقرار می‌کند. در صورتی که تمامی فاکتورهای دیگر مشابه باشند، یک لاستیک با سطح تماس بیشتر می‌تواند مسافت توقف را کوتاه‌تر کند و خودرو سریع‌تر متوقف شود. این امر از نظر ایمنی به ویژه در سناریوهای رانندگی پرفورمنس اهمیت دارد. اگر می‌خواهید چند متری زودتر نسبت به یک مانع توقف کنید احتمالاً لاستیک‌های پهن‌تر انتخاب مفیدی خواهند بود.

لاستیک‌های پهن‌تر همچنین هندلینگ خودرو را بهبود بخشیده و چسبندگی آن هنگام عبور پرسرعت از پیچ‌ها را افزایش می‌دهند. البته سطح تماس بیشتر می‌تواند نقاط ضعف خاصی را نیز داشته باشد. این لاستیک‌ها فشار بیشتری را روی سیستم فرمان وارد می‌کنند و از طرفی مصرف سوخت خودرو را افزایش می‌دهند. همچنین هرچه لاستیک پهن‌تر باشد شتاب گیری خودرو کمتر شده و سر و صدای داخل کابین نیز بیشتر خواهد شد؛ بنابراین هنگام انتخاب لاستیک جدید باید این فاکتورها را در نظر بگیرید.

اما لاستیک‌های کم‌عرض تر در اکثر موارد درست نقطه مقابل لاستیک‌های پهن هستند. با سطح تماس و مقاومت چرخشی کمتر، لاستیک کم‌عرض تر باعث مصرف سوخت کمتر خواهد شد. این موضوع معمولاً در خودروهای اقتصادی که به دنبال مصرف کمتر هستند برجسته‌تر می‌شود؛ بنابراین اگر مالک یک خودروی جمع‌وجور هستید و می‌خواهید کمترین میزان مصرف سوخت را داشته باشید بهتر است لاستیکی با پهنای کمتر را انتخاب کنید. همچنین فرمان خودرو در زمان استفاده از لاستیک کم‌عرض تر عملکرد سریع‌تری دارد و خودرو چابک‌تر حس می‌شود. البته این لاستیک‌ها هم نقاط ضعفی دارند. در صورتی که همه فاکتورهای دیگر برابر باشند، احتمالاً لاستیک‌های کم‌عرض تر باعث افزایش فاصله توقف خودرو خواهند شد. همچنین این لاستیک‌ها توانایی‌های هندلینگ خودرو را به ویژه در مانورهای سنگین کاهش می‌دهند و بهتر است خودروهای اسپرت از این لاستیک‌ها استفاده نکنند. از طرف دیگر میزان بار قابل‌تحمل توسط لاستیک‌های کم‌عرض تر کمتر است. برای برخی خودروهای هوی دیوتی و ون‌ها باید از لاستیک‌هایی مقاوم‌تر که وزن بیشتری را تحمل می‌کنند استفاده کرد و بنابراین در این مورد باید به دنبال لاستیک پهن بود.

در همین زمینه بخوانید: آموزش نگهداری لاستیک خودرو؛ افزایش طول عمر و حفظ کیفیت تایر

سؤالی که پیش می‌آید این است: لاستیک مناسب خودروی شما کدام است؟ سازنده خودرو ابعاد و سایز مناسب هر خودرو را معمولاً با یک برچسب روی رکاب یا در خودرو چسبانده است. همچنین می‌توان برای اطلاع از این موضوع دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کرد. آیا می‌توان لاستیک‌هایی کم‌عرض تر یا پهن‌تر از توصیه خودروساز را استفاده نمود؟ بله اما این تغییرات نقاط مثبت و منفی خاص خود را خواهند داشت. به احتمال زیاد، با خرید لاستیک پهن یا کم‌عرض باید رینگ را نیز تعویض کنید و شاید حتی مجبور باشید تغییراتی را نیز در سیستم تعلیق و ترمز اعمال نمایید. از طرفی انتخاب لاستیک بسیار پهن‌تر باعث خواهد شد لاستیک با گلگیر یا سپر سایش داشته باشد بنابراین توصیه می‌کنیم در زمان خرید لاستیک نو حتماً به توصیه‌های خودروساز دقت داشته باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. net

    ۱۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3392 ديدگاه)

    لاستیک پهن چهره ماشین رو قشنگتر میکنه

    موافقم 33
    مخالفم 6
    1. sinasvj

      ۱۲ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (425 ديدگاه)

      یه کامنت درست گذاشته باشی همینه😅

      موافقم 23
      مخالفم 2
      1. amirkhanzadeh

        ۱۲ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1034 ديدگاه)

        🤣

        موافقم 6
        مخالفم 1
    2. فرشاد

      ۱۲ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (70 ديدگاه)

      منتهی سر و صدا و ضربه حاصل از دست انداز بیشتری به کابین و سرنشینان وارد می‌کنه
      لاستیک کم عرض خوبه مخصوصا برای خودرو های شاسی بلند و یا قدیمی

      موافقم 4
      مخالفم 23
      1. فرشاد

        ۱۲ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (70 ديدگاه)

        اونایی که منفی دادن فقط ظاهر بین و خام هستن که از ماشین سواری و هندلینگ فرغون های داخلی هیچی نمیدونن برید همون پژو پارس با لاستیک پهن سوار شید کشیده شدن ماشین رو آسفالت داغون رو با جون و دل حس کنید آها برای بیشتر نشون دادن تازه به دوران رسیدگی ارتفاع ماشین هم کم کنید تا دیگه نور الا نور بشه 😒

        موافقم 4
        مخالفم 19
        1. sinasvj

          ۱۳ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (425 ديدگاه)

          عزیزم پهنای لاستیک ربطی به کوبش آسفالت نداره اونی که تو میگی برمیگرده به فاق لاستیک🤦

          موافقم 11
          مخالفم 3
  2. آرش

    ۱۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (385 ديدگاه)

    دقیقا منم باهات موافقم

    موافقم 4
    مخالفم 7
  3. آرش

    ۱۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (385 ديدگاه)

    دقیقا منم باهات موافقم.

    موافقم 3
    مخالفم 6
    1. A.R.A.S.H

      ۲۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (385 ديدگاه)

      آقا من با لاستیک پهن موافقم شما دیسلایک دادین

  4. Galant.VR4(JDM)

    ۱۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1159 ديدگاه)

    لاستیک پهن روی شتاب و هندلینگ واقعا تاثیر داره حالا بعضا مثبت یا تاثیر منفی

    موافقم 9
    مخالفم 2
  5. amirboss

    ۱۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (725 ديدگاه)

    مهمترین چیزی که از قطر لاستیک وجود داره شکل عاج لاستیک هست که خیلی کم بهش توجه میشه.
    شکل عاج، فواصل بین عاج و عمق عاج می‌تونه هم تو عمر لاستیک تاثیر داشته باشه و هم تو شرایط مختلف جاده با جون سرنشین ها ی خودرو بازی کنه.
    پدال باید یه مقاله کامل و تخصصی راجب این موضوع تو سایت بزاره.

    موافقم 7
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا