آموزش

راهنمای جامع رانندگی در برف و یخبندان

آمادگی خودرو برای زمستان

کم‌کم به فصل زمستان و بارندگی نزدیک می‌شویم و بنابراین لزوم نگارش مقاله‌ای اختصاصی دراین‌باره بیشتر به چشم می‌آید. شرایط برفی باعث می‌شود رانندگی یک چالش واقعی برای رانندگان باشد و اکثر اوقات شاهد تصادفات دل‌خراشی بوده‌ایم که دلایل زیادی همچون عدم مهارت راننده و… را داشته است.

به همین دلیل است که پیش از شروع به رانندگی در برف باید آماده روبرو شدن با هر شرایطی را داشت. مهم است که شما بدانید چگونه باید آماده رانندگی در چنین شرایطی باشید و البته در صورت مواجه ‌شدن با وضعیت خطرناک از روش‌های مختلف سود ببرید.

حتماً نکات زیر را به خاطر بسپارید تا رانندگی ایمن‌تری در شرایط بارش برف و باران داشته باشید:

پیش از رانندگی در برف

  • برای سفر برنامه‌ریزی کنید

پیش از سفر باید به دقت برنامه‌ریزی کنید. از برنامه‌های مخصوص سفر برای به‌روزرسانی ترافیک و به دست آوردن جدیدترین اخبار استفاده کنید تا سفری راحت داشته باشید.

حتماً شرایط جاده‌ای را بررسی کرده تا از شرایط مسیر سفر اطمینان حاصل کنید.

  • زمان بیشتری را صرف کنید

زمان بیشتری را برای پاک کردن پنجره‌ها، آینه‌ها، چراغ‌ها و سقف خودرو اختصاص داده و پیش از شروع سفر برف‌ها را از روی خودرو پاک‌ کنید. در برخی کشورها رانندگی با خودرویی که پوشیده از برف است ممنوع بوده و می‌تواند منجر به جریمه شود.

همچنین باید یخ شیشه جلو را آب کنید تا میدان دید کاملی داشته باشید. همچنین بخشی از زمان را برای رفع بخار شیشه‌ها اختصاص دهید.

در آب‌وهوای بسیار سرد و برفی احتمال یخ زدن قفل درب خودرو وجود دارد و به همین خاطر باید از روش‌هایی همچون گرم کردن کلید یا اسپری کردن یخ‌زدا یا لوبریکانت های با پایه روغنی استفاده کنید تا قفل را باز نمایید.

  • برف‌پاک‌کن‌ها را بررسی کنید

مطمئن شوید برف‌پاک‌کن‌ها پیش از استارت زدن خودرو خاموش هستند زیرا درصورتی‌که شیشه جلو یخ زده و کلید برف‌پاک‌کن‌ها باز باشد احتمال سوختن فیوز کنترل برف‌پاک‌کن وجود خواهد داشت. برای اینکه برف‌پاک‌کن‌ها بتوانند به خوبی شیشه جلو را پاک کنند باید تازه و بی‌نقص باشند.

  • لاستیک‌ها را بررسی کنید

لاستیک‌ها در شرایط برفی باید آج خوبی داشته باشند. لاستیک‌های فرسوده چسبندگی خوبی در زمان بارش برف و باران نخواهند داشت.

اگر در مکان‌هایی که بارش برف زیادی دارد زندگی می‌کنید از لاستیک‌های زمستانی استفاده کنید چراکه آج عمیق‌تری دارند. حتی در شرایطی ممکن است مجبور به استفاده از زنجیر چرخ شوید پس حتماً طرز استفاده از آن را یاد بگیرید.

  • مایع شیشه‌شور را بررسی کنید

از مایع شیشه‌شور باکیفیتی که در دماهای بسیار پایین نیز مانع یخ زدن آب می‌شود استفاده کنید. اگر چنین کاری را انجام ندهید شاید تیغه‌های برف‌پاک‌کن‌ها یخ بزند که مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت.

  • برای بدترین شرایط آماده شوید

winter-driving

در زمان سفر در آب‌وهوای برفی باید خود را آماده برخورد با بدترین شرایط بکنید و به همین خاطر بهتر است وسایلی همچون پد خشک‌کن، چراغ شعله، غذا و نوشیدنی، شیشه‌شور اضافی، یخ‌زدا، پتو، بیل کوچک، شارژر گوشی، نقشه، جعبه کمک‌های اولیه، مثلث خطر و… را همراه داشته باشید.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید اطمینان از شارژ کامل گوشی موبایل پیش از شروع به سفر است تا اگر خدایی نکرده در برف و بوران گیر کردید بتوانید با سرویس‌های اضطراری تماس بگیرید.

چگونگی رانندگی در برف و یخ

  1. لباس و کفش راحت بپوشید
  2. به آرامی گاز داده و از دور پایین پیشرانه استفاده کنید. باید در صورت امکان دنده‌های سبک‌تر را انتخاب نمایید.
  3. با دنده دوم حرکت کنید زیرا این کار به کاهش هرزگردی چرخ کمک می‌کند. برخی خودروها به حالت رانندگی زمستان مجهز هستند که همان کار را انجام می‌دهد.
  4. سرعت مناسب را در نظر داشته و فاصله توقف ایمن با خودروی جلویی را انتخاب کنید. میزان فاصله توقف ایمن در شرایط برفی و یخی باید ۱۰ برابر بیشتر از شرایط عادی باشد
  5. با ایجاد فاصله زیاد در جلوی خودرو خود را برای عبور از سربالایی آماده کنید. در این شرایط شما می‌توانید بدون نیاز به تعویض دنده سرعت خود را حفظ کنید.
  6. در سرپایینی از دنده‌سنگین استفاده کرده و مگر در شرایط ضروری از ترمز استفاده نکنید. مطمئن شوید که فاصله زیادی بین شما و خودروی جلویی وجود دارد.
  7. زمانی که به پیچ می‌رسید قبل از چرخاندن فرمان شروع به ترمز گرفتن کنید. اگر خودرو چسبندگی خود را از دست داد هل نشده و کلیدی‌ترین نکته برداشتن پا از روی پدال گاز و مطمئن شدن از این مورد است که چرخ ها در جهتی حرکت می‌کنند که شما می‌خواهید.
  8. اگر در هر صورت خودرو شروع به چرخش دور خود کرد به آرامی فرمان را بچرخانید. برای مثال اگر عقب خودرو در حال سر خوردن به سمت راست است فرمان را به سمت راست بچرخانید. به هیچ عنوان دست خود را از روی فرمان برنداشته و یا روی پدال ترمز نکوبید.
  9. در زمانی که برف سنگینی می‌بارد از نور پایین استفاده کنید. تکیه به دیلایت ها کافی نیست زیرا دید کافی را ارائه نکرده و رانندگان دیگر نیز شاید نتوانند آن‌ها را تشخیص دهند.
  10. اگر میدان دید شما به زیر ۱۰۰ متر رسید مه شکن‌ها را روشن کنید؛ اما به یاد داشته باشید که در صورت بهبود میدان دید مه شکن‌ها را خاموش کنید تا چشم رانندگان دیگر اذیت نشود.
  11. اگر جاده نمک‌پاشی نشده خود را آماده روبرو شدن با جاده‌ای یخ زده بکنید چراکه عبور خودروها باعث می‌شود جاده شرایط وخیم‌تری نسبت به زمانی داشته باشد که برف تازه باریده است.
  12. استفاده از ترمزها، فرمان، پدال گاز و حتی تعویض دنده باید در نهایت نرمی و دقت انجام شود و از هرگونه شتاب و ترمز ناگهانی اجتناب کنید.
  13. عینک‌های آفتابی استاندارد می‌توانند به کاهش تابش نور خورشید روی برف کمک کنند.
  14. سرعت خود را کم نگه داشته و زمان زیادی را برای توقف و فرمان دادن به خودرو صرف کنید.
  15. سرانجام نکته مهم این است که درباره محیطی که رانندگی می‌کنید فکر کنید به ویژه اینکه اقلیم‌های کوچک می‌توانند در جاده خودشان را نشان دهند. در این بخش‌ها شاید خبری از نور خورشید نباشد و یخ روی جاده را بپوشاند. پل‌ها مثال خوبی از این موضوع هستند. معمولاً پل‌ها اولین جایی هستند که یخ زده و آخر از همه یخ آن‌ها باز می‌شود؛ بنابراین از شرایط جاده آگاهی کامل کسب کرده و سپس بر طبق آن رانندگی کنید.

نکته مهم اینکه خودروی خود را تمیز نگه دارید. نمک پاشیده شده برای آب کردن یخ‌ها می‌تواند باعث خوردگی خودرو شود و به همین خاطر پس از یک سفر پرفشار در زمستان خودروی خود را بشویید.

لاستیک‌های زمستانی، روکش‌های برفی یا زنجیر چرخ؟

هر یک از این محصولات به عملکرد بهتر در زمستان کمک خواهند کرد اما شما کدام‌یک را باید انتخاب کنید؟

  • لاستیک‌های زمستانی

این لاستیک‌ها جایگزین لاستیک‌های تابستانی‌ای هستند که معمولاً در اکثر خودروها به‌صورت استاندارد وجود دارند. لاستیک‌های زمستانی چسبندگی بیشتری را در آب‌وهوای برفی و بارانی به ارمغان می‌آورند.

این لاستیک‌ها عملکرد خودرو در شرایط یاد شده را به‌طور قابل‌توجهی بهبود می‌بخشند اما شاید در برف بسیار زیاد خیلی کارایی نداشته باشند.

استفاده از لاستیک‌های زمستانی در شرایط برفی شاید موردی اجباری برای برخی کشورها باشد.

  • روکش‌های زمستانی

این نوع پوشش‌ها چسبندگی بیشتری روی برف داشته و معمولاً زمان روبرو شدن با جاده برفی غیرمنتظره به درد می‌خورند. به‌طور مثال اگر از جاده‌ای که هنوز برف‌روبی نشده عبور کنید این روکش‌ها کارا خواهند بود.

در واقع روکش‌های زمستانی جایگزینی ارزان‌تر برای لاستیک‌های زمستانی بوده و نصب آن‌ها نیز راحت‌تر است اما در شرایط برف سنگین کارایی بالایی ندارند.

  • زنجیر چرخ

زنجیر چرخ بهترین چسبندگی را در زمستان و بارش برف به ارمغان می‌آورد. زنجیر چرخ ها بهتر است در شرایطی که برف سنگینی می‌بارد استفاده شوند. واضح است که در صورت کاهش بارندگی و ذوب شدن یخ‌ها باید زنجیر چرخ ها را جدا کرد چراکه می‌توانند به خودرو آسیب بزنند. در برخی کشورها استفاده از زنجیر چرخ در جاده‌های برف‌گیر اجباری است.

مقاله‌ی مرتبط:

  • چه زمانی باید از زنجیر چرخ استفاده کرد؟

زنجیر چرخ فقط زمانی استفاده می‌شود که لایه‌های فشرده یخ در جاده وجود داشته باشند. به محض اینکه به بخش‌های برف‌روبی شده رسیدید می‌بایست زنجیر چرخ را باز کنید چراکه ریسک آسیب رساندن به خودرو وجود خواهد داشت.

وجود زنجیر چرخ در سفرهای زمستانی الزامی بوده و درصورتی‌که زنجیر چرخ در خودرو وجود نداشته باشد پلیس از تردد در جاده‌های برف‌گیر ممانعت خواهد کرد.

  • چگونه از زنجیر چرخ استفاده کنیم؟

اگر فاصله کافی بین لبه گلگیر و چرخ وجود نداشته باشد نصب زنجیر چرخ ممکن نخواهد بود.

اگر لاستیک‌های شما دارای حسگرهای الکترونیک هستند، استفاده از زنجیر چرخ های ارزان و متفرقه باعث اختلال در عملکرد حسگرها خواهد شد.

اولین نکته در زمان نصب زنجیر چرخ ها اطمینان از هماهنگی لاستیک‌ها با اندازه زنجیر چرخ می‌باشد.

پیش از شروع به نصب

ما توصیه می‌کنیم یک جفت دستکش بپوشید زیرا کار را راحت‌تر خواهد کرد.

راهنمای کامل نصب زنجیر چرخ

  1. نصب زنجیر چرخ می‌تواند توسط یک فرد انجام گیرد.
  2. زنجیر چرخ را از جعبه خود بیرون آورده و روی زمین پهن کنید.
  3. مطمئن شوید قلاب‌های زنجیر روبروی لاستیک قرار دارند.
  4. اگر زنجیرها دارای دستگاه کشش میله هستند، مطمئن شوید که در بیرون لاستیک قرار گرفته‌اند.
  5. اگر خودروی شما دیفرانسیل جلو است، از یک جفت زنجیر چرخ در چرخ های جلو استفاده کنید.
  6. اگر خودروی شما دیفرانسیل عقب است، زنجیر چرخ ها را به چرخ های عقب متصل کنید.
  7. اگر خودرویی دو دیفرانسیل دارید در اکثر موارد باید زنجیر چرخ ها را برای تمامی چرخ ها ببندید. اگر از این مورد مطمئن نیستید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه نمایید.
  8. خودرو را در دنده قرار داده و ترمزدستی را بکشید، سپس خودرو را خاموش کنید.
  9. این یک اقدام ایمنی برای اطمینان از عدم حرکت خودرو می‌باشد.
  10. اولین کار قرار دادن زنجیر چرخ پشت چرخ خودرو است.
  11. این کار با عبور دادن بخش پلاستیکی روشن زنجیر به دور چرخ محرک صورت می‌گیرد. زنجیر را از عقب به جلوی ماشین حرکت دهید.
  12. سپس دو طرف زنجیر را گرفته و آن را به بالای لاستیک بکشید. دو سمت زنجیر را به یکدیگر رسانده و پیش از پوشاندن کل چرخ و لاستیک، آن‌ها را به یکدیگر متصل کنید.
  13. لینک‌های سفت شونده اطراف چرخ را کشیده و از لینک اتصالی برای سفت کردن بخش بالایی استفاده کنید.
  14. لینک پشت لاستیک را شل کنید.
  15. سپس سفت کننده طولی را محکم کشیده و آن را از ضامن کشنده در پایین لاستیک رد کنید.
  16. قبل از وصل کردن نهایی زنجیر آن را محکم بکشید.
  17. چند سانتی‌متری به سمت جلو حرکت کرده و سپس زنجیر را رها کنید.
  18. این مرحله مهم است: شاید پس از اندکی حرکت با خودرو شاهد شل بودن زنجیر باشید زیرا زنجیر با چرخش چرخ خودش را روی لاستیک مستقر می‌کند.
  19. دوباره بخش شل مخصوص زنجیر را کشیده و آن را کمی محکم کنید.
  20. این فرایند آسان بوده و قطعاً با اندکی تمرین آن را یاد خواهید گرفت.

باز کردن زنجیر چرخ

برای جدا کردن زنجیر می‌بایست خودرو را در دنده قرار داده، ترمزدستی را کشیده و خودرو را خاموش کنید. همان مراحل بالا را به‌صورت برعکس طی کنید تا بتوانید زنجیر چرخ را جدا کنید.

زنجیر را روی زمین پهن کرده و آن را تمیز نموده و در جعبه مخصوص قرار دهید.

در نظر داشته باشید که زنجیر چرخ ها انواع مختلفی دارند و باید روش‌های متفاوتی را برای نصب آن‌ها در نظر گرفت. برای اطلاعات بیشتر می‌بایست به توضیحات سازنده توجه کرد.

چگونگی رانندگی با استفاده از زنجیر چرخ

مهم‌ترین و بهترین توصیه این است که نرم و روان برانید.

به آرامی گاز داده و ترمز بگیرید و سرعت خود را به بالای ۴۵ کیلومتر در ساعت نرسانید. بهتر است سیستم کنترل کشش را هم خاموش کنید.

  • روکش‌های برفی

این روکش‌ها معمولاً جایگزین مناسبی برای زنجیر چرخ های سنتی هستند.

روکش‌های برقی برای پوشاندن لاستیک‌ها طراحی شده و به عنوان یک لایه اضافی بین لاستیک و برف عمل می‌کنند تا چسبندگی و کشش را بهتر کنند.

یکی از مزیت‌های اصلی روکش‌های زمستانی نصب راحت‌تر آن‌ها در مقایسه با زنجیر چرخ ها می‌باشد. این روکش‌ها سروصدای کمتری داشته و کیفیت سواری خودرو را بدتر نمی‌کنند.

البته نکته منفی اینکه روکش‌های برقی مناسب شرایط بد آب و هوایی نیستند.

راهنمای نصب روکش‌های برفی

  1. شما باید روکش‌های برفی را روی چرخ های محرک نصب کنید.
  2. ترمزدستی را کشیده و پس از آن روکش را از بالا به کل لاستیک بکشید.
  3. خودرو را به جلو برانید و در این حالت بخش بالایی قبلی در پایین لاستیک قرار می‌گیرد که در این صورت می‌توانید روکش را روی بخش باقی مانده هم بکشید.

روکش‌های برفی تأثیر فوق‌العاده‌ای روی چسبندگی خودرو در شرایط برفی ندارند بنابراین حتماً محدودیت‌ها را درک کرده و بااحتیاط کامل رانندگی کنید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (3953 ديدگاه)

    مهمترین توصیه اینه که تو روزهای برفی و یخبندان کلا بی خیال استفاده از ماشین باشید و اگه خیلی ضروری باشه موارد بالا رو رعایت کنید خودم تجربه گیر افتادن تو کولاک و منحرف شدن از جاده رو داشتم.

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. عاشق پدال

      ۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (257 ديدگاه)

      هههههه.
      اگه بلد باشی با پراید هم گیر نمیوفتی.
      حالا ایران خوبه. کشورایی مثل روسیه کانادا اسکاندیناوی که کلا برفه. به جز برف چیزی نیست. تازه تنها برف نیست. یخه. منفی ۱۰ درجه معمولیه. حداقل ۴ ماه کامل یخ و برفه. ۲ ماه هم این یخ و برفا کم کم اب میشن. یعنی قشنگ ۶ ماه کامل جاده برف و یخه. اصلا اسفالت دیده نمیشه.
      به جز جاده های اصلی و ازادراه ها که نمک میپاشن. تازه فقط جاده های مخصوص رو نمک میپاشن. باقی جاده ها فقط برف رو جمع میکنن از جاده و ۱۰۰ کیلومتر رو یخ باید رانندگی کنی.
      بلد نباشی و جی کلاس زیر پات باشه، میری تو باقالیا
      بلد باشی حتی با پراید و ۱۰۰ کیلومتر راه میری.
      اصلا رانندگی رو یخ و جاده ی یخی که لغزنده هست جزوی از دوره ی اموزشی رانندگی هست و باید بگذرونی تا بعدش بتونی امتحان بدی. معمولا ۴ ساعت کامل رانندگیه و ۱ هفته ایی تئوری.
      روسیه اینطوریه .

      اما اصلش همینه که لاستیکت زمستونی باشه. و اگه studed tire باشه که چه بهتر. این تایرهای میخی گرونتره اما دیگه زنجیر چرخ نمیخوایی. تقریبا دوبرابره.

      مهمترین نکته اینه لاستیک زمستونی داشته باشین. خیلیا لاستیک چهارفصل دارن که حتی تو یه برف کوچیک تو تهران بدرد نمیخورن. فقط دلشون خوشه لاستیک چهارفصل دارن. به درد عمشون میخوره.
      بعد هیچوقت گاز ندین گاز رو اروم بدین. و ترمز هم نگیرین.
      همیشه جلو رو ببینین و به جا ترمز گاز رو خیلی قبلتر از مانع یا محدودیت سرعت ول کنین.
      همیشه ۱۰ کیلومتر کمتر از سرعت رو تابلو رانندگی کنین
      و بخاری ماشین حتما کار کنه.

      همین ۴ نکته مهمترینشه
      حتی پراید با همین چهار نکته میتونه ۱۰۰ کیلومتر رو جاده یخ زده منفی ۱۰ درجه بره.

      موافقم 2
      مخالفم 23
      1. MR.JD

        ۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (321 ديدگاه)

        به این راحتی هم نیست جناب
        شما یا جاده ندیدی یا هم تصورت از برف و باران همون چیزی در حد فیلم ها و استوری های اینستا هست
        خیلی خوب یادم هست حدود 30 سال پیش . دوران جنگ که در خدمت بودم داشتیم برای انجام وظیفه به روستایی دور افتاده و محرومی در اردبیل میرفتیم و راهمان هم از گردنه حیران رد میشد
        ماهم 5 نفری آن زمان باید هر چه زودتر خودمان را به آنجا میرساندیم چون زمستان بود و وقتی کولاک میآمد راه کلا بسته میشد آنهم به شکل وخیمی به طوری که باید داخل ماشین میماندی تا اینکه کمک پیدا کنی ( چیزی در مایه های فیلم های ترسناک )
        خلاصه که ما راه افتادیم ماشین من هم آن زمان یک لندروور پیکاپ بود 4 در و پشتش هم چادر
        صبح زود زمانی که خورشید تازه تازه داشت بیرون می آمد ما 5تن به سوی مقصد به راه افتادیم از جلفا بعد از حدود 5/6 ساعت رانندگی بدون وقفه و خسته کننده با لندروور بالاخره تازه وارد اردبیل شده بودیم
        بعد ازینکه به اردبیل رسیدیم من زدم کنار اونجا یک قهوه خانه ای (مسافرخانه ای) بین راه ها بود که معمولا شفر ها و مسافرانی که به شهر نرسیده اند شب را آنجا بمانند و صبح حرکت کنند من هم میخواستم شب را آنجا سپری کنیم و صبح حرکت کنیم
        اما یکی از همکاران عزیز شروع کرد به مخالفت کردن با من که باید همین امروز به روستا برویم و هنوز وقت داریم و ساعت 5 هست و هوا روشنه و کلی شکایت دیگر
        هرچه قدر خواستم به طرف بگویم که اگر الان برویم در راه خواهیم ماند و بیشتر دیر خواهیم رسید و … به مخ طرف نرفت که نرفت من هم برای اینکه اختلافی پیش نیاید و دو دسته نشویم ناچار گفتم سوار ماشین شوید ولی اگر گیر افتادیم باعثش مستقیم آقای فلانی است و حق ندارید به من چیزی بگید قبول کردند
        ساعت دقیقا 5.30 بود که از مسافر خانه جدا شدیم و به راه افتادیم
        زمانی که حرکت کرده بودیم هوا هنوز روشن و نسبتا گرم بود و هیچ کس نمیتوانست حدس بزند که فقط بعد از یکی دو ساعت چه بلایی سر ما خواهد آمد
        بعد از ساعتی هوا ناگهان به شکل غیر قابل تصوری سرد و سردتر میشد خورشید هم که مدتی بود طلوع کرده بود همه چیز طبق انتظارم پیش میرفت که ناگهان متوجه شدم دست دوستم که روی داشبورد گذاشته بود به داشبورد چسبیده و آنجا مانده است !
        اول فکر کردم که شوخی میکند که دیدم ای دل غافل داشبورد فلزی لندروور مثل فریزر یخچال یخ بسته و لامصب دست انسان وقتی میچسبد جدا نمیشود ( اوضاع به طوری وخیم بود که مجبور شدیم یک فلاکس چای داغ را روی داشبورد بریزم تا دست دوستم فلج نشده جدا شود )
        تازه بعد از این جریان یخ بستن داشبورد بود که متوجه شدیم هوا طوری وحشتناک یخبندان شده که کل صورتمان ریش سبیل ابرو مثل فیلم ها یخ بسته از صورتم قندیل آویزان شده است
        با هزاران مصیبت به راه افتادیم و باز بعد از ساعتی همینطور که پیش میرفتیم ( دقیق یادم نیست ولی از 8 گذشته بود چون هوا سیاه سیاه بود و از کولاک جلو دیده نمیشد ) ناگهان در برف به چیزی برخورد کردیم سرعتمان اصلا 20 تا هم نمیشد ولی من چنان جیغی شنیدم که فرض کردم زیر تریلی رفتیم
        همینطور برگشتم به پشت نگاه کردم حتی از دماغ یک نفر خون هم نمیاد همه از شدت تعجب داشتیم دیوانه میشدیم که آن صدای فریاد چه کسی بود ؟
        که ناگهان چیزی به ذهنم رسید زود از ماشین پیاده شدم و دور و بر را کنترل کردم که متوجه شدم ما با یک ماشین تصادف کردیم
        گردنه (پیچ) روبروی ما مثل دیوار از برف پر شده بود و اصلا حتی متوجه هم نشده بودیم که به دیوار میرویم از بس که تا چشم کار میکرد سفید بود حال با این وضع یک خانواده 3 نفره هم داخل پیکان در آن جهنم گیر افتاده بودند اول که در ماشین را باز کردم دو زوج تقریبا جوانی بودند که همراه یک طفل شیر خوار در آن جهنم گیر افتاده بودند زن در حالی که از صورت ترک خورده اش خون می آمد با دستش شوهرش را نشان داد که بدنش بدون حرکت و مثل یخ در پشت فرمان مانده بود خودش هم برای حفاظت از به اش تمام لباس هایش رابه آن کودک پوشانده بود !
        خلاصه که عرض کنم خدمت شریفتان زود به دوستان خبر دادم و همگی در کسری از ثانیه مادر و فرزندش را به داخل ماشین بردیم و پدر را هم ناچار با کمک 2 نفر به صورت بیهوش به داخل ماشین آوردیم
        خوشبختانه خوشبختانه هزاران بار خوشبختانه یکی از دوستانم که دکتر هم بود با ما آمده بود و به کمک دکتر زود آن مرد را هم به هوش آوردیم و به معنای واقعی کلمه آن خانواده را از دم مرگ کشیدیم بیرون
        بعد از اینکه آنشب را در داخل ماشین ماندیم دو گروه شدیم
        من و 2 نفر با پای پیاده تا برای انجام وظیفه تا روستا رفتیم و همکار دکترم به همراه یک نفر دیگر آن خانواده را زودتر به بیمارستان منتقل کردند
        آخرین باری که دوباره به آن روستا رفته بودم بعد از گذشت حدود 30 سال در سال 95 فکر کنم یک نفر پیش من آمد گفت من همان کسی ام که زمان جنگ شما 5 نفر اومدید و من و خانواده ام را نجات دادید خدا از شما راضی باشد و فلان و بهمان
        آخرش به زور مارا یک شب در خانه خود مسافر کرد و گفت ( بونان سورا ناواخ بیزیم کنده گلدیز بوردا دا بیر اویز وار )
        از این به بعد هر زمان به روستای ما اومدید در خانه ما به شما بازه

        و اینطور شد که یکی از بدترین کولاک ها و در راه ماندن هارا تجربه کردیم و با گذشت چندین سال هنوز در خاطرم هست
        چیزی اضافه نمیگویم چون این اتفاق درس بزرگی برای من بود و مسلما شما هم متوجه منظورم شدید
        ممنون از اینکه وقت گزاشتید و با من به زمان جنگ رفتید .
        خدا یار و یاورتان باشد

        موافقم 20
        1. ADAK

          ۱ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (1849 ديدگاه)

          دقیقا
          به نظر منم این عاشق جان پدال
          یا درک واقعی ایی از کولاک های بعضی مناطق حتی ایران نداره ! یا درک صحیحی از قابلیت های پراید :-)

        2. عاشق پدال

          ۲ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (24 ديدگاه)

          خخخخ. بر و بچ پدال میدونن من یه پام کجاست. یه پام ایرانه. یه پام یه جای دیگه. کولاک؟ تو ۶ ماه زمستون کلا هر هفته دو سه تا کولاک میاد.
          میدونی چندبار با اکیپ تو کولاک زمستونی رفتیم تو جنگل؟ اخرینش چندتا لادای قدیمی که با ۴۰۰ دلار میتونی بخری باهامون بود. همچین میرفتن همپای ما که نگو. گفتم مهمترین چیز همون لاستیکه. که حتما زمستونی باشه. چهارفصل نباشه. بعدم این گرمای ماشین کار کنه که یخ نزنین. بعضیا دینام عوض میکنن ۲ تا باطری میزارن ۲ متر سیم میکشن و یه گرمکن برقی میزارن داخل ماشین . بعد شما با لندروور دفندر پیک اپ گیر افتادین؟
          با توضیحات شما فهمیدم که هیچی نمیدونی از رانندگی. و متن منو درست نخوندی.
          شا لاستیک زمستونی رو بخر بنداز زیر پراید. برو سردترین مناطق .

          ADAK
          شما درکی از خودرو نداری. فکر میکنی خودرو فقط روندن و بس.
          اگه اینطوری که شما تعریف میکنن اره منم موقع لاین عوض کردن تو زمستون نزدیک بوده تصادف کنم.
          تو یه پیچ تو زمستون شمال تهران تصادف کردم.

          موقع لاین عوض کردن حدود ۹ سال پیش بود میرفتم اصفهان تا بریم جنوب. زمستون بود. برف اومده بود تو اتوبان بودیم لاین عوض کردم نزدیک بود سر بخورم. چرا؟ چون ماشین راهداری لاینها رو پاک کرده بود بین لاین سمت چپ و وسط دقیاق رو خط غیر ممتد برف بود که تبدیل به یخ شد بود و منم سبقت گرفتم وقتی تو لاین برگشتم ماشین یکم بازی کرد. از ترس زدم کنار پارک کردم دیدم کلا هرچی رو جاده برف بوده تبدیل به یخ شده. اما مقصر خودم بودم. سرعت بالا. اونم تو زمستون و لاستیکا نمیدونم چی بود اما چهارفصل بودن احتمالا.

          یا یه بار از اتوبان یادگار امام خارج شدم میرفتم طرف محلمون. جاده اصلیه اما پیچ داره زمستون بود. برف شدید. خوردم به مانع فلزی کنار جاده. یکی یا دوبار ماشین دور خودش پیچید از عقب خودرم به جدول.
          دلیلش؟
          سرعتم بالاتر از حد مجاز بود. خسته بودم. و تازه مطمئنم لاستیک معمولی رو ماشین بود.

          اما الان با دیدن زمستون اصلی و کولاکهای اصلی و شدیدترین برفها و رفتن به اموزشگاه فهمیدم این لاستیک خیلی خیلی مهمه. حتی همون پراید با یه لاستیک زمستونی میتونه رو برف راحت ۱۰۰ کیلومتر بره. و گاز دادن و سبقت که باعث میشه گاز بدی هم خطرناکه.

          موافقم 1
          مخالفم 7
        3. عاشق پدال

          ۲ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (254 ديدگاه)

          نمیدونم کامنت قبلیم رفت یا نه
          ADAK
          اینطوری که شماها میگین اسمش اماده نبودنه. الان تو روسیه همه دارن لاستیک عوض میکنن بخاری رو سرویس میکنن .

          خود من میدونی ۲ بار تجربه بد تو زمستون دارم و هردوتاش تو ایران بوده و یکیش تصادف بوده و یکیش هم نزدیک بوده تصادف کنم؟
          اولیش ۹ سال قبل بود. میرفتم اصفهان. یک سال کمتر گواهینامه گرفته بودم. یکی دو روز قبلشم برف میومد. دقیق یادم نیست. لاین وسط بودم برا سبقت رفتم لاین سبقت. برگشتی تو لایت وسط یهو ماشین بازی در اورد. نزدیک بود کلا سر بخورم. اولین کارم این بود گازو ول کردم. بعد ترمز نگرفتم. دقت کن. ترمز نگرفتم. بعد فرمونو محکم چسبیدم . بعدش زدم کنار دیدم هرچی برف بوده تبدیل به کلوخهای ریزی شده و اینا هی زیر لاستیکا بهشون فشار اومده تبدیل به جزوی از جاده شده بودن انگار. و دقیقا رو خط غیر ممتد یا همون خط سفید بین لاینها این کلوخ برفا جمع شده و م از رو اینا رد شدم موقع برگشتن به لاین وسط.
          خب لاستیک زمستونی باعث میشه راحت سر نخوری.

          تجربه دومم تصادف بود اونم تو زمستون ۴ سال قبل. بعد از خارج شدن از یکی از اتوبانای قسمت شمال تهران. اتوبان رو خارج شدم رفتم تو جاده اصلی محلمون. چندتا پیچ تند داره. تو تابستون ۸۰ تا بری شاید نتونی کنترل کنی. حالا من تو زمستونی که برف اومده ۸۰ تا میرفتم که سرعت رو تابلو هست. همینکه پیچو رد کردم ماشین چرخید جلوش خورد به مانع فلزی کنار جاده. یه دور خوردم عقبش خورد به مانع جدول.
          خب دلیلش؟ اینکه من وضع جاده رو درک نکردم. ۸۰ تا رفتم. بعدم لاستیک تابستونی داشتم.
          چون لادای قدیمی که لاستیک زمستونی داره و سوار شدم اونم تو جاده که کلا یخ و برفه، میدونم چقدر تاثیر داره. و میدونم این ۱۰ کیلومتر سرعت کمتر چقدر تاثیر داره.

          این بخاری رو هم قبل زمستون سرویس کنین که مثل اون بالایی دستتون به داشبرد فلزی نچسبه تا جوک نشین.

          خب دلیل این تجربه ها واضحه. ایران نصفش سرسیر برف گیره. اما هیچوقت مردم رعایت نمیکنن.
          لاستیک تابستونی دارن مثل قدیمای خودم و فکر میکنن کل ۶ ماه زمستون ۲ بار بیشتر برف نمیاد و اصلا لازم نیست. پس بی خیال
          وگرنه همون پراید با لاستیک زمستونی گفتم راحت باهاش ۹۰ تا میری.

          موافقم 1
          مخالفم 6
        4. ADAK

          ۲ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (1849 ديدگاه)

          عاشق پدال جان
          شما که یه پات ایرانه یه پات یه جای دیگه مواظب باش فاصله خیلی نشه که منجر به حوادث ناگواری میشه :-)
          دوما بچه جان
          همین آذر ماه بیا بریم مثلا : روستای سرآقا سید کوهرنگ ، یا جاده جنگل ابر شاهرود یا اورامات
          تو با پرایدت بیا منم با ماشین خودم! سر کلید شرط (البته اگه زنده موندی)

        5. عاشق پدال

          ۲ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (254 ديدگاه)

          ADAK
          پراید ندارم.
          نمیدونم این ملت چرا اینقدر مقاومت میکنن.
          خب تو داری هی مینالی زمستون جاده ها برفیه. اوضاع خرابه. خب پس چرا به حرف من گوش نمیکنی و لاستیک زمستونی نمیندازی زیر بنز یا مازراتیت؟
          من دارم راهکار میدم طرف سرسختی نشون میده مقاومت میکنه.
          شما لاستیک زمستونی بنداز زیر پراید برو جا منم خوش بگذرون.
          بعدم چرا هی اسم فلان منطقه فلان روستا رو میاری؟
          ۵۰ درصد جاده ها و شهرهای ایران کلا تو مناطق سرسیر و برف گیره. اما چرا سر طقی میکنن و گوش نمیدن خدا عالمه. حتی همین شهرای کویری مردمش باید اموزش ببینن. جنس مواد به کار رفته تو لاستیکها کلا متفاوته.
          سرطقی نکن. زیر پراید ۴ تا لاستیک زمستونی بنداز حالشو ببر.
          راستی فکر نکن چون لاستیک زمستونی انداختی پس همه کاری میتونی بکنی.
          گاز یواش بده. ترمز یواش بگیر. سبقت نگیر. اگه جاده یخ بسته بود ۱۰ کیلومتر زیر سرعت مطمئنه رانندگی کن.
          بعدم حتما که نباید برف باشه. اگه دقت کنی زمستون که میشه رو پیاده رو هی لیز میخوری. ولی برف رو پیاده رو نیست. حتی یخی که با چشم دیده بشه نیست.
          چرا؟ صبح خورشید که میاد یکم شبنم میزنه و این شبنم ها رو سطح پیاده رو یخ میزنن. یه لایه نازک یخ تشکیل میشه. با چشم دیده نمیشه. باید خم بشی با دقت نگاه کنی.
          جاده هم همینه. هوا سرده لاستیک چهار فصل منقبض میشه. و تو سرما حتی دفرمه میشه و دفرمه باقی میمونه. باعث میشه بلغزه ماشین.

          موافقم 1
          مخالفم 2
        6. ADAK

          ۲ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (1849 ديدگاه)

          من دارم مقاومت میکنم ؟!!
          خضرتعالی یه چیزی در مورد لاستیک زمستونی شنیدی برا خودت افسانه اش کردی!!!
          بچه ی خوب
          بعضی جاده های ایران زمستون اسیر کولاک شون بشی باید ماشین رو بزاری بهار بری بیاریش
          حالا هی تو بگو لاستیک زمستونی لاستیک تابستونی

          باشه پسرجان
          اصن گرگ وال استریت رو بر مبنای سفرهای تو ساختن ! آقای گرگ جاده ها
          اسیر شدیم بخدا

        7. عاشق پدال

          ۵ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (254 ديدگاه)

          ADAK

          هیچی بگذریم.
          هی بنال.
          کولاک کولاک کولاک. کولاک تو خود امریکا هم بیاد وضع همینه. هرجا بیاد همینه.
          اما مگه هر روز کولاک میاد؟
          اصلا ننداز. یاد نگیر.
          بعدم تو همون کولاک ایا جاده برات تمیز باقی میمونه؟ نه. بعد کولاک کلی برف میشینه. تازه راهداری بیاد تمیز کنه بازم برف و یخه رو جاده. پس نیاز به لاستیک زمستونی داری.
          کلا وقتی هوا منفی میشه لاستیک تابستونی به کارت نمیاد، حتی تو شهری باشی که برف و کولاک نمیاد.
          بعد نمیدونم چرا هی بهونه میارن این ملت. عجب ملتی داریما. ۱۰۰ خط توضیح میدم لاستیک زمستونی مهمه بنداز. به گوشش نمیره تازه میاد میگه کولاک میاد. خب مرتیکه چون کولاک میاد زمستونی بنداز.
          بعدم کولاکی که تو روسیه میاد تو هیچ کشوری نمیاد. مردم اما ماشینو کنار نزاشتن.
          شما یه اسمی از کولاک شنیدی . اصلا ندیدی چی هست کولاک.
          مثل همون بادهای فصلی که تو تهران میاد بعد مردم تعجب میکنن.
          بعدم خودت حرف منو تصدیق کردی. ایا تو اون جاده هایی که کولاک میاد لاستیک زمستونی خوبه یا تابستونی؟

          اصلا میدونی لادا ۱۵۰۰ چیه؟
          من با این ماشین تو روسیه رانندگی کردم. قشنگ رو برف تا ۹۰ تا رفتم.
          فولکس واگن یه سدان کوچیکتر از پژو ۴۰۵ داره با اونم رفتم تا ۹۰ تا و کلی رانندگی کردم. اونم رو برف تازه.
          تنها عامل همون لاستیک زمستونی بود.
          حالا این ملت تنبل به جا اینکه پول خرج خرید ۴تا لاستیک زمستونی کنن، ترجیح میدن زنجیر چرخ و از این اشغالا بخرن

          موافقم 1
          مخالفم 1
  2. شاهین

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (4712 ديدگاه)

    سلام‌ واقعا روندن تو برف و یخ مخصوصا تو جاده خیلی خیلی خطرناکه.
    من اصلا تجربه شو نداشتم و اولین بار پارسال بود که تو جاده با سرعت خیلی کم حرکت میکردم اما عقب خودرو سر خورد و فقط خدا بهم رحم کرد که خودرو برگشت تو لاین خودش و کامل منحرف نشد. کل بدنم بی حس شده بود و زبونم بند اومده بود.
    همونطوری که دوستمون گفت کلا بهتره اصلا ماشین بیرون نبرین تا دردسرای بعدش به وجود نیاد.

    موافقم 19
  3. Kf

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (524 ديدگاه)

    درسته رانندگی در برف خیلی خطرناکه اما ناموصا خیلی حال میده 😄

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. AMG GT R

      ۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1088 ديدگاه)

      حال که چه عرض کنم
      یه بار اسفند زمستون 97 داشت برف میومد توی جاده هندودر تو شازند داشتم رانندگی میکردم واقعا مناظر برفی زیبایی داشت و خیلی خوب بود

      موافقم 6
      مخالفم 2
  4. کوبیده

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1205 ديدگاه)

    واقعا خطرناکه خداروشکر سمت ما برف نمیاد
    و کامنت یک رو هم مد نظر داشته باشید

  5. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (4607 ديدگاه)

    مطلب کاملی بود ممنون آقا شاهین 🙏🌹

    1. شاهین

      ۲ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (4712 ديدگاه)

      قربان شما

  6. عاشق پدال

    ۲ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (254 ديدگاه)

    برا بهتر درک کردن این عکسو ببینین منظور من از تایر یا لاستیک زمستونی چیه.
    https://s4.uupload.ir/files/all-season-vs-winter-tires_awdq.jpg

    سمت چپی لاستیک چهارفصله.
    سمت راستی لاستیک زمستونی.
    اگه دقت کنین لاستیک زمستونی یه سری سوراخ هم داره. اونایی که تو مناطق شمالی تر روسیه هستن میخ های مخصوصی رو میخرن که داخل این سوراخ میره مثل پیچ.
    بعضی لاستیکای زمستونی از خود کارخونه این میخک ها رو داره که بهش لاستیک فنلاندی هم میگن. اما گرونتره و اگه میخک ها رو جدا بخری و خودت داخل سوراخ کنی ارزونتر در میاد.
    https://s4.uupload.ir/files/www.consumerreports.org-min_dryd.png
    این عکس بالایی لاستیک زمستونی با میخک هستش که از همون کارخونه میخک داره
    حتی لاستیکای زمستونی با میحک برا دوچرخه و موتورسیکلت تو بازار هست. خیلیا میخرن. قیمتشونم با لاستیک معمولی یکیه. فوقش ۱۰ درصد گرونتره.
    تو خیابونای مسکو دیدم تو چله زمستون با دوچرخه اومده رو یخ ولی لیز نمیخوره. لاستیک زمستونی میخک دار انداخته رو دوچرخش

    برا موتورسیکلت هم دیدم. طرف رو موتورسیکلت خودشش لاستیک زمستونی میخک دار انداخته بود و رو یخی که ادم سر میخوره داشت میرفت.

  7. عاشق پدال

    ۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (254 ديدگاه)

    گشتم پیدا کردم
    فولکس واگن جتا اسمشه.
    مال یکی از دوستا بود تا یه شهرکی باهاش روندم.
    تازه اینجا اکثر وقتا مخصوصا نزدیک کریسمس نمایندگیها ۴ تا لاستیک زمستونی رایگان میدن. فقط رینگ نداره. یا رینگ میخری یا هر سال قبل زمستون خود لاستیکا رو عوض میکنی. بنز و بی ام و مثلا لاستیکای فنلاندی میدن . بقیه معمولا لاستیک زمستونی بدونه اون میخکها.
    یعنی از عصبانیت میخوام دادبزنم.
    تو مخش نمیره که نمیره. تازه چه افتخار میکنه در مقابل عدم یادگیری و تجربه.

  8. عاشق پدال

    ۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (254 ديدگاه)

    شده همون قضیه تنبلی ملت و اختراع کولر.
    اگه به ما بود که کولر اصلا اختراع نمیشد. چون گرما نعمت خدا بود و تحملش ثواب داشت.
    غربیا اومدن کولر اختراع کردن.
    گفته ماشین نیارین. این که نشد. یعنی تنبلی رو ژن تک تک این ملته.

  9. عاشق پدال

    ۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (257 ديدگاه)

    بعد گیر داده پراید چون پرایده نمیشه لاستیک زمستونی انداخت.
    لادا ۱۵۰۰ عتیقه خود من سوار شدم با لاستیکای زمستونی مثل پلنگ میرفتیم. تازه لاستیک زمستونی بدونه میخک بود.
    لادا ۱۵۰۰ حتی از پراید عتیقه تره. یعنی فلک زده ترین ادم روسیه باشی باز میتونی یه لادا ۱۵۰۰ بخری. کلا ۱۰ میلیون تومنه قیمتش. اما همچنان راه میره. فقط میمونه پول بیمه و مالیاتش. برا همین اون فلک زده نمیخره. اما دانشجو ها یا بعضی ادمای بیکار میخرن.
    خود من از دوتا از تجربه هام تو ایران نوشتم . اما نیومدم بگم عه چون به خاطر زمستون و برف و یخ نزدیک بود تصادف کنم پس بی خیال رانندگی. اومدم گفتم با یه لاستیک همه چی حل میشد.
    چون تو کل دنیا با یه لاستیک زمستونی حل شده.
    به خدا ندیدین. ندید بدید هستین. چون لاستیک زمستونی ندیدین مثل چیز مقاومت میکنین.
    تو همون تهران دیدم طرف لاستیک افرد با عاج های غول انداخته زیر نیسان دو در قدیمی اما یه شیب ۱۰ درصدی رو تو زمستون نتونسته بره بالا. اونم تو یه کوچه. هی بکسوات کرده. طرف فکر کرده همه چی به عاجه. لاستیک زمستونی حتی جنسش فرق میکنه.
    اینقدر تاثیر داره این لاستیک مخصوص زمستونی. یعنی حتی لاستیک افرود کم میاره در مقابلش.

  10. عاشق پدال

    ۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (257 ديدگاه)

    تو این ۴ سال روسیه اینقدر چیزا یاد گرفتم که نگو.
    به اندازه کل عمرم تو ایران.
    یکی رو میشناسم و از دوستامه. یه لادا نیوا داره. یه جور ابگرمکن ساخته بعد لوله کشیده به طرف موتور ماشین. تو این ابگرمکنه چوب میندازه . بعد ماشین راه میره. و سرعتشم قشنگ به ۱۰۰ تا میرسه.
    حالا چطوریه؟
    یه وسیله شبیه ابگرمکنه ساخته که دوتا محفظه داره. محفظه بزرگ که قسمت اعظم بالایی میشه محفظه بسته هست که چوبو توش میندازی بعد درشو میبندی. زیرشم یه محفظه داره چوب میزاری اتیش میزنی. گرمای پایینی باعث میشه اون چوبای بالایی گاز ازاد کنن. بعدم از یه لوله میره به یه سیلندر شبیه کپسول اتش نشانی. بعد گاز داخل این جمع میشه. بعدم از این کپسول یا سیلندر گاز با لوله میره به موتور ماشین تزریق میشه.
    با اینم رانندگی کردم.هیچ فرقی با بنزین یا گازوییل نداره. ۱۰ کیلو چوب بندازی داخل اون وسیله ابگرمکنه تا ۲۰ کیلومتر میتونی رانندگی کنی.
    یه لادا نیوای ۲۰ سال پیشو گرفته اینطوری کرده. یه ژنراتور هوندا دست دوم گرفته رو سقف ماشین کار گذاشته. بعد از سیلندر لوله کشیده و دستکاریش کرده . الان با همون چوب ژنراتور روشن میکنه برا گرم کردن داخل ماشین. راحت میره وسط طبیعت میگرده بدونه دغدغه.

    یه چیزی شبیه این فیلم زیره. اما پروژه دوستم جنسش فلزیه. و قشنگتره. مهندسی تره. و دوتا سیلندر داره و جوری ساخته که ماشین خاموش باشه میتونی چوب بندازی داخل اون ابگرمکنه و ۲تا مخزن پر گاز بشه.
    https://www.youtube.com/watch?v=6NvBD3-244w

    اگه این ملت تنبل تو روسیه بود به جا اینه چنین چیزایی بسازن تنبلی میکردن. اما این ملت روس چنین چیزی ساخته. تازه این چیزا کاردستی میمونه براشون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا