این روشها شما را در مسیرهای برفی ایمن نگه خواهند داشت.
رانندگی در زمستان میتواند خطرآفرین باشد؛ بهویژه اگر مسیر با برف و یخ هم پوشیده شده باشد. مهم نیست که هر روز با چنین مسیرهایی مواجه میشوید یا در راه برگشت از سفری طولانی، به یک گردنه پربرف برمیخورید؛ آمادگی مواجهه با این شرایط همواره نجاتدهنده جان شما خواهد بود. برف و یخ باعث میشوند که اصطکاک میان چرخ و جاده کاهش پیدا کند؛ به این ترتیب مانورهای سادهای همچون ترمز، چرخش یا توقف به زمان و مسافت بیشتری نیاز دارند. از آنجا چنین شرایطی همیشه مهیا نیست، باید برای رانندگی در شرایط برفی و رهایی از آن، برنامه داشته باشیم.
بهترین حمله، عقب نشینی است
فارغ از مهارت رانندگی و نوع خودرویی که سوار میشوید، بهترین راه مقابله با چنین شرایطی، ورود نکردن به آن است. زمانی که شرایط جوی، رانندگی را غیرقابل کنترل میکند، ایمنترین راه دوری کردن از جادهها و خیابانها است تا ایمنی خودمان، عزیزانمان، سایر رانندگان و امدادرسانان به خطر نیافتد.
سپس باید این مهم را در نظر داشته باشید که کمک امدادرسانان زمانبر است و دسترسی به شما برایشان دشوار خواهد بود. پیش حرکت در جادههای مشکوک به طوفان و بوران، همیشه آبوهوا و اخبار مربوط به آن منطقه را بررسی کنید. اگر سفر شما بیش از اندازه ضروری است، خود را برای راه آماده کنید:
آهسته و یکپارچه برانید
به نظر آسان میآید مگر نه؟ فقط سرعت را کم میکنید! اما اینطور نیست. باید دقت داشته باشید افزایش سرعت، ترمز و سایر حرکات ناگهانی و واکنشهای ناشی از ترس میتواند اتصال موثر خودرو با جاده را بهراحتی از میان ببرد. به این ترتیب مهم است در جادههای برفی، به خود فصای لازم برای حرکت را بدهید و برای موجه با پیچهای پیش رو، برنامه داشته باشید تا یکپارچگی حرکت از میان نرود.
از بقیه فاصله بگیرید
ازجمله اقداماتی که میتواند کار شما را آسانتر کند میتوان به حفظ فاصله بیشتر از حد معمول با خودرویی روبهرویی اشاره کرد که فضا را برایتان باز میکند تا پیش از مواجه با موانع، توقفگاهها مانند چراغهای راهنمایی یا دستاندازها و… به کاهش سرعت اقدام کنید.
اگر خودرو چرخید چه؟
اگر خودروی شما به هر دلیلی شروع به چرخیدن کرد، فرمان را در جهتی بچرخانید که قصد حرکت به آن سمت را دارید. استفاده حسابشده از پدال گاز و ترمز هم در این شرایط میتواند نقشی کلیدی را برایتان ایفا کند؛ البته هیچگاه نباید دستورات خود به گاز و ترمز را بهشکل ناگهانی و با فشار زیاد انجام دهید تا شرایط بدتر نشود.
اگر خودرو تغییر جهت داد، در جهت مخالف چرخش ناخواسته خودرو بپیچید و کمی پیش از رسیدن به مسیر اصلی، فرمان را به حالت عادی بازگردانید. اگر خودرو تغییر جهت افراطی پیدا کرد و به سمت مخالف منحرف شد، باز هم همین مرحله را دوباره تکرار کنید تا اینکه بتوانید آن را در مسیر درست و دلخواه خود قرار دهید. باید آماده باشید که به چابکی از فرمان استفاده کنید و ورودیهای فرمان خود را در تمام شرایط یکدست و یکپارچه نگه دارید.
به مسیر خود نگاه کنید
اگر تمرکزتان را روی مسیر اصلیتان قرار دهید، احتمال موفقیت در کنترل خودروی منحرفشده برایتان بیشتر میشود؛ اما اگر روی درخت یا گاردریلی که خودرو به سمت آن حرکت میکند تمرکز کنید، احتمالا خودرو را به سمت آن هدایت خواهید کرد. پیش از رسیدن به پیچ برای لیزخوردن یا پیچ خوردن خودرو آماده باشید. درصورتی که این اتفاق رخ داد، روی مسیر اصلی مترکز باشید و با ورودیهای مناسب فرمان، خودرو را در مسیر درست قرار دهید.
دستپاچه نشوید
تایرها در هر لحظه یک کار را انجام میدهند پس ورودی خود را دانهدانه به آن انتقال دهید. اگر بهصورت همزمان سرعت را کم کنید و بپیچید، احتمالا چسبندگی خود با جاده را از دست خواهید داد. بهتر است پیش از رسیدن به پیچ و با فاصله مناسب سرعت خودرو را کم کنید و سپس روی پیچیدن خودرو تمرکز کنید؛ چراکه ترمز ناگهانی و پر فشار باعث از دست رفتن چسبندگی خودرو و انحراف آن میشود.
بنابراین اگر پیچ تیزی سر راه شما قرار دارد، پیش از رسیدن به آن سرعت را به آرامی و تا حد مناسب برای پیچیدن کاهش دهید. سپس کمی پیش از رسیدن به پیچ عملیات ترمزگیری را متوقف کنید و با رسیدن به پیچ، ورودی فرمان را وارد کنید (فرمان را در جهت درست بچرخانید).
حواستان به سطح باشد
اگر در مسیرهای پر از برف حرکت میکنید، ممکن است با بخشهایی برخورد داشته باشید که ارتفاع برف زیاد است و میتواند با بخش زیرین خودروی شما برخورد داشته باشد. به این بخشها توجه کنید و از قرار دادن کف خودرو در برف عمیق خودداری کنید؛ چون خروج از شرایطی که کف خودرو با زمین اتصال دارد اما چرخها چسبندگی خود را از دست دادهاند بسیار دشوار خواهد بود. برای خروج از این سناریوها معمولا به یدککش، تخته اصطکاک و… نیاز دارید.
مدیریت درست بدترین سناریو
رانندگی در مسیر لغزنده، مدیریت وزن خودرو در محیط جاده است. کاهش سرعت باعث میشود که وزن خودرو به سمت جلو حرکت کند؛ رخدادی که شرایط را بدتر میکند بهویژه اگر در همان لحظه با کمفرمانی (عدم پیچش خودرو در مسیر تعیینشده) هم مواجه شوید. داستان در بیشفرمانی (پیچش بیشتر عقب خودرو در مقایسه با جلوی آن) هم به همین صورت است. بهبیان دیگر، در کمفرمانی خودروی شما نمیپیچد و در بیشفرمانی، خودرو بیشازاندازه میپیچد.
اگر سر پیچ با کمفرمانی مواجه شدید، کمی فرمان را به سمت مخالف مسیر بچرخانید تا تایرها اصطکاک خود را دوباره پیدا کنند. توجه داشته باشید که در میانه پیچ از ترمز استفاده نکنید؛ عملیات کاهش سرعت باید پیش از شروع پیچ و در مسیر مستقیم یا باز انجام شود.
اگر بخش عقب خودرو کنترل خود را از دست داد، فرمان را در جهت مخالف چرخش بدنه بچرخانید و به آرامی گاز را فشار دهید تا وزن به عقب باز گردد. بسیاری از رانندهها در این شرایط از ترمز استفاده میکنند که باعث بدتر شدن توزیع وزن در خودرو شده، وزن را از عقب خودرو دور میکند و چسبندگی تایرهای عقب را کمتر خواهد کرد. به یاد داشته باشید که هدف از چرخش مخالف و استفاده از پدال گاز، پیدا کردن دوباره چسبندگی است.
تایر مناسب
شرایط تایر شما تاثیر بسیار مهم و روشنی در عملکرد خودرو در مسیرهای لغزنده دارد. اگر از تایرهای قدیمی و خوردهشده استفاده میکنید، بهتر است از جادههای برفی کاملا دوری کنید چون هیچ اصطکاک درستی میان چرخ خودروی شما و جاده ایجاد نخواهد شد. درحقیقت استفاده از تایرها قدیمی در جادههای معمولی و خشک هم عملکرد خودروی شما را کاهش و ریسک حادثه را افزایش میدهد. اگر در مناطقی زندگی میکنید که با برف و بروان برخورد زیادی دارید، توصیه میکنیم که از تایرهای زمستانه استفاده کنید. برای انتخاب بهترین نوع تایر با توجه به سناریوهای مختلف، مقالات زیر را مطالعه کنید:
- بهترین لاستیک برای زمستان: ویژگیهایی که باید در نظر بگیرید
- مقایسه لاستیکهای زمستانی و چهارفصل؛ تفاوتها در چیست؟
- راهنمای خرید زنجیر چرخ، انواع و آموزش استفاده در زمستان
مازیار
۳ دی ۱۴۰۳مهمترین توصیه همون ورود نکردن هست
در شرایط برف و یخ براحتی وضعیتی بوجود میاد که نه مهارت رانندگی تاثیر داره نه خودروی کمک دار نه زنجیر چرخ (که مهمترین مسئله عدم امکان بستنش هست)
فقط باید تمام جوانب برای سفر نکردن بررسی بشه
ممد ژانگولر
۳ دی ۱۴۰۳زنجیر چرخو فراموش نکنید .حتی شده بندازین عقب صندوق عقبتون برای روز مبادا این کارو بکنید و بعد از سالم رسیدن به مقصد دست پدر و مادرتون ماچ کنید و شکر گذار باشید .
حسن
۳ دی ۱۴۰۳اینا برا اتوبانهای 3 یا 4 بانده خارجه جواب میده اینجا اینور و اونور جاده ها اندازه طول یک خودرو نهایتا باشه
لامصب انقد سریع اتفاق می افته که اصلا فرصت فکر کردن و عکس العمل نمیده فاصله ی شانه ی جاده با خودرو نهایت یک متره گارد ریل داشته باشه نیم متره خودروی کناری در لاین بغل دست در اتوبان نهایت نیم متر خودروی جلو نهایت 5 متر
هیچ کاری نمیشه کرد سرعت داشته باشی
ناگهان بزنی رو ترمز
یکدفعه فرمان را پپیچی
ناگهانی گاز بدی
یک ثانیه بعد یا تو گاردریلی یا بیرون جاده تو گل یا رو سقف خودرو بغلی
پس اهسته برانید و حرکت ناگهانی نداشته باشد
محمد
۳ دی ۱۴۰۳آقا من یه بار لیز رفتم خیلی وحشتناک بود خدا رو شکر اتفاق بدی نیفتاد ولی کنترل ماشین به هیچ عنوان دستم نبود و فقط میچرخیدم باید آهسته رفت و مراعات کنیم. لاستیک کم عاج بلای جون شما در زمستان هست.
احسان
۳ دی ۱۴۰۳یک مورد می تونه این باشه همیشه به این فکر کنید سطح رانندگی شما ممکنه بالا باشه اما سطح دیگری ممکنه پایین باشه و حرکات سریع شما ممکنه فرد دیگر رو گیج کنه و طرف هول کنه. خود بند مهارت رانندگی متوسط دارم ،سعی می کنم قوانین رو رعایت کنم ولی بارها دیدم طرف از پشت زیگزاگی با سرعت ۱۵۰ میاد سرعت منم ۱۱۰ الی ۱۲۰ تو آزادراه بود . چراغ میده فکر می کنم باید راه بدم بهش راهنما میزنم تا میخوام برم طرف راست و لاین سرعت رو خالی کنم اما از راست سبقت میگیره!!!!! تو محیط برفی باشه صدی صد این حرکات تصادف آفرینه.