آموزشمقالات

مقایسه لاستیک‌های زمستانی و چهارفصل؛ تفاوت‌ها در چیست؟

در این مقاله به مقایسه لاستیک‌های زمستانی و چهارفصل خواهیم پرداخت تا شما بهتر بتوانید برای تردد در فصل زمستان آماده شوید.


در برخی از استان‌های کشور شاهد بارش برف و فرا رسیدن زمستان زودرس هستیم و به همین خاطر انتخاب لاستیک مناسب این فصل اهمیت زیادی دارد. اگر به دنبال خرید لاستیک‌های جدید باشید احتمالاً با گزینه‌های زیادی مواجه خواهید شد. از نمونه‌های آفرود و کاراتر گرفته تا لاستیک‌های مخصوص درگ، چهارفصل، زمستانی و… شاهد انواع مختلف لاستیک‌ها در بازار هستیم؛ اما بدتر اینکه قیمت لاستیک در سال‌های اخیر بالا رفته و بنابراین اگر لاستیک مناسبی را برای خودروی خود انتخاب نکنید در واقع دو بار ضرر خواهید کرد.

همچنین بخوانید:

خوشبختانه ما در مجله پدال مقالات متنوعی را در زمینه رینگ و لاستیک خودروها آماده کرده‌ایم و این بار می‌خواهیم به مقایسه لاستیک‌های زمستانی و چهارفصل بپردازیم. تفاوت اصلی بین این نوع لاستیک‌ها به ترکیب مواد آج آن‌ها مربوط می‌شود. درحالی‌که لاستیک‌های چهارفصل برای ارائه سواری نرم، راحت و آرام در هر نوع آب‌وهوایی طراحی شده‌اند اما لاستیک‌های زمستانی به‌طور خاص برای آب‌وهوای نامساعد و سرد توسعه یافته‌اند.

لاستیک‌های زمستانی معمولاً آج نرم‌تری دارند و در دماهای زیر صفر انعطاف بیشتری را نشان می‌دهند. همچنین آج این لاستیک‌ها عمیق‌تر و خشن‌تر است تا بتواند در یخ و برف فرو رود. حتی برخی لاستیک‌های زمستانی از میخ‌های فلزی در آج استفاده کرده‌اند تا چسبندگی بیشتری داشته باشند. در طرف مقابل، لاستیک‌های چهارفصل برای تحمل انواع آب‌وهواها و دماهای بالاتر تولید می‌شوند. این لاستیک‌ها معمولاً آج ساده‌تر و سفت‌تری دارند و انتخاب افرادی هستند که در مناطقی با آب‌وهوای متعادل‌تر زندگی می‌کنند. پیش از آنکه به چگونگی انتخاب بین این دو نوع لاستیک بپردازیم شاید بهتر باشد کمی درباره خود لاستیک‌ها صحبت کنیم. در بازار دو نوع لاستیک وجود دارند که معمولاً با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند: لاستیک‌های چهارفصل و لاستیک‌های مناسب هر نوع آب‌وهوا. باید دانست این لاستیک‌ها چند تفاوت کلیدی با یکدیگر دارند.

با اینکه لاستیک‌های چهارفصل گزینه‌ای ایده آل برای اکثر محیط‌ها هستند اما لاستیک‌های مناسب هر نوع آب‌وهوا برای شرایط بارندگی و دمای پایین طراحی شده‌اند و مناسب رانندگانی هستند که در مناطقی با زمستان‌های سردتر و طولانی‌تر زندگی می‌کنند. البته این نوع لاستیک‌ها انتخاب خوبی برای شهرهای گرم نخواهد بود. این نوع لاستیک‌ها را نباید با نمونه‌های زمستانی اشتباه گرفت چراکه برای رانندگی در جاده‌های برفی و یخبندان شدید طراحی نشده‌اند و اگر در چنین مناطقی زندگی می‌کنید باید لاستیک‌های زمستانی مخصوص را تهیه کنید. به غیر از این موارد، لاستیک‌های چهارفصل و مناسب هر نوع آب‌وهوا مزایای مشابهی دارند و هر دو آن‌ها سواری نرم و آرامی را فراهم می‌کنند.

حال این سؤال پیش می‌آید که بین لاستیک چهارفصل و زمستانی کدام‌یک را باید انتخاب کرد؟ واقعیت این است که انتخاب لاستیک درست برای خودروها دشوار خواهد بود مخصوصاً اینکه قیمت لاستیک بالا رفته و باید به دنبال بهترین گزینه با مناسب‌ترین قیمت بود. با در نظر گرفتن چند فاکتور کلیدی می‌توان انتخابی درست داشت. یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید در زمان انتخاب لاستیک مدنظر قرار دهید شرایط آب‌وهوایی محل زندگی است. اگر در شهرهایی با دمای بسیار پایین در زمستان و بارش زیاد برف زندگی می‌کنید لاستیک‌های زمستانی گزینه معقول‌تری خواهند بود؛ اما اگر در شهرهایی حضور دارید که در زمستان هوای ملایم‌تری دارند و در تابستان‌ها نیز دمای هوا افزایش می‌یابد، لاستیک‌های چهارفصل انتخاب صحیحی هستند.

مورد بعدی نوع خودرویی است که می‌رانید. اگر مالک خودروی دو دیفرانسیل هستید و قبلاً هم لاستیک‌های آفرود را برای خود خریده‌اید، شاید نیازی به لاستیک‌های زمستانی نداشته باشید. با تمامی این تفاسیر، برای افرادی که در شهرهایی با زمستان‌های سرد و طولانی زندگی می‌کنند و از نظر بودجه هم مشکلی ندارند، خرید دو جفت لاستیک چهارفصل و دو جفت لاستیک زمستانی بد نیست. درصورتی‌که دمای هوا بسیار کاهش یابد می‌توان لاستیک‌های چهارفصل را با انواع زمستانی تعویض کرد. اگرچه این کار هزینه بالایی دارد اما به خاطر تعویض دوره‌ای لاستیک‌ها، طول عمر آن‌ها بیشتر خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. amirboss

    ۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (795 ديدگاه)

    با تشکر از شما اما این مقاله بیشتر جهت آشنایی با لاستیک بود تا اثرات فنی و محیطی عاج لاستیک ها.
    ساده اشاره کنم عاج لاستیک دو وضیفه مهم داره.
    کنترل دمای لاستیک و کنترل شرایط محیطی جهت تماس بهتر با جاده.
    خودرو درحال حرکت با افزایش دمای لاستیک بخصوص در جاده های گرم مواجه میشه و این عاج لاستیک هست که با ساختار و شکل مناسب می‌تونه هوا رو بهتر از عاج عبور بده تا لاستیک خنک بشه و نترکه یا در جاده خیس عاج لاستیک باید طوری باشه تا مواقعی که خودرو با سرعت از سطوح پست جاده که محل تجمع آب هست عبور می‌کنه مثل یه پمپ آب،آب سطح جاده رو به اطراف خودرو هدایت کنه تا چسبندگی حداکثری لاستیک روی سطح جاده رو حفظ کنه تا خودرو دچار شناوری لاستیک نشه و تعادل خودرو به هم نخوره.
    البته به همین سادگی نیست و نیاز به یه مقاله تخصصی داره.

    موافقم 15
  2. محمد

    ۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    داداش فکر کردی اروپا زندگی می‌کنیم که ۴ جفت لاستیک داشته باشیم؟ دو جفت لاستیک میکنیم زیر ماشین تا مثل پوست خربزه نشه دست از سرش بر نمیداریم😂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا