نگهداری خودرو امر بسیار مهمی هست، زیرا خودرو شما درواقع سرمایه شما هست و عدم رسیدگی به خودرو میتواند خسارت زیادی به این سرمایه وارد کند. یکی از راههایی که باعث میشود خودرو شما نو به نظر برسد درخشندگی رنگ بدنه آن هست. اگر رنگ خودرو شما کدر شده و یا روی آن خطوط ریز بسیاری وجود دارد نگران نباشید، کافیست خودرو خود را پولیش کنید. بسیاری از شما تا حدودی با عمل پولیش آشنا هستید، اما ممکن است برای انجام پولیش حرفهای و بدون نقص مهارت لازم را نداشته باشید. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم در این مقاله، آموزش انجام یک پولیش حرفهای را برای شما عزیزان قرار دهیم.
توجه داشته باشید که برای جلوگیری از آسیب دائمی به رنگ خودرو، انجام این روش را به یکبار در سال محدود کنید و از واکس بدنه هم، فقط هر چند ماه یکبار استفاده کنید.گام اول: ابتدا با دقت و البته با دست شروع به شستشوی اتومبیل خود در یک محیط سر پوشیده کنید. خودرو را به طور کامل شستشو دهید اما آن را خشک نکنید.
نکته تکنیکی: عمل ویلینگ “پولیش با دستگاه” یک فرایند کثیف است، بدین معنی که ماده پولیش به چیزهایی که در اطراف شما قرار دارند میپاشد، پس بنابراین هرآن چه در اطرافتان هست (مانند اتومبیل های دیگر و دیوارهای اطراف) و چیزهایی که نمیخواهید کثیف شوند را پوشانیده یا از اطراف کار دور کنید. اگر ماشین شما رنگ تیرهای دارد از پد نرمتر و ترکیبات صیقلیتر استفاده کنید، زیرا رنگهای تیره حساستر هستند.
گام دوم: محل تمیز شده، پد را بر روی دستگاه پولیش قرار داده و بدنه را به واکس پولیش آغشته کنید، سپس دستگاه پولیش را روشن و سرعت آن را بر روی متوسط تنظیم کنید. مناطق مورد نظر را با حرکت چرخی و با استفاده از یک سرعت متوسط گسترش دهید. نکته مهم این است که پد در حال چرخش را موازی با سطح خودرو نگاه دارید تا از به جا ماندن رد حرکت چرخشی بر روی بدنه جلوگیری کنید. در تمام سطح به صورت مداوم به جلو و عقب اعمال فشار کنید. هنگامی که ناحیه مورد نظر گرم شد و رنگ در هنگام لمس کمی گرم احساس کردید، این زمانی هست که خشها شروع به ناپدید شدن میکنند. هنگامی که آب بدنه پرتاب و یا توسط پد فوم جذب شد و در سطح درخشش مشاهده کردید کار پولیش آن قسمت به پایان رسیده و به سراغ قسمت بعدی بروید.
نکته تکنیکی: منطقه را مرطوب نگه دارید و از پولیش برای هر قسمت فقط به اندازهای که لازم هست، استفاده کنید.
گام سوم: در صورت لزوم برای جلوگیری از اشباع شدن پد به واکس پولیش، کار را متوقف کنید و پد فوم را با یک شلنگ آبکشی کنید.
نکته تکنیکی: لبه بیرونی پد حرکت سریعتری دارد و اصطکاک بیشتری نسبت به مرکز آن تولید میکند، این قسمت معمولا حامل پولیش کمتری هست. بنابراین به خصوص در قسمتهای پیچیده، مانند دستگیرهها، آینهها، گوشهها، و خطوط سپر می توان تنها از لبه بیرونی پد استفاده کرد، البته با مراقبت بیشتر.
بهنام
۱۵ آبان ۱۳۹۴سپاس مقاله ی خوب و کاربردی بود
مصطفی
۱۵ آبان ۱۳۹۴ممنون از مطالب مفید
یه سوال چرا موقع پولیش ، بدنه باید خیس باشد؟
مهرداد فراهانی
۱۵ آبان ۱۳۹۴درود مصطفی جان
رطوبت باعث سهولت در عمل پولیش میشه و همچنین از اصطکاک بیش از حد جلوگیری میکنه.
ارادت
king 918
۱۵ آبان ۱۳۹۴ممنون اقای فراهانی بسیار عالیییییییییییییییییی………………………….لایک
کیهان
۱۵ آبان ۱۳۹۴ممون ولی اگه قرار به پولیش واکس باشه اول پولیش کامل بعد واکس دیگه واکس و پولیش رو قاطی نمیکم
احمد باقری
۱۵ آبان ۱۳۹۴دستت درد نکنه جوون.
ali ayat
۱۵ آبان ۱۳۹۴اون عکس اولیه طرف کچله منو یاد یکی انداخت حالا ماشینش چیه؟! پورشه؟!
Mohammadreza
۱۶ آبان ۱۳۹۴منو یاد جانی آیو انداخت. اصلا اول فکر کردم اونه
Mahanmahan
۵ بهمن ۱۳۹۸سلام ببخشید ایا با مینی فرز که باهاش کار ساختمانی انجام میدن میشه پولیش بزنم؟ممنون میشم جواب بدین
شایان
۱۵ آبان ۱۳۹۴با سپاس از آقای فرهانی عزیز لطف کنید اظهار فضل همیلتون در مورد شوماخر بزرگ هم بذارید یکم بخندیم با تشکر
نوید جهرمی
۱۵ آبان ۱۳۹۴دستت درد نکنه آقای فراهانی. اگر بازم از این دست مقالات داشتی ممنون میشیم بزاری.
sasan
۱۵ آبان ۱۳۹۴من خودم یک سال توی نقاشی خودرو شاگردی کردم یه چیزی که در مورد واکس پالیش زدن بعضی از نقاشها هست اینه که بهضیهاشون زحمت پالیش زدن و به خودشون نمیدند و فقط ماشین و میشورند و کمی واکس میزنن بدنه. رو برای اینکه بفهمید ماشین پولیش خورده یا اینکه خوب خرده یا نه کافیه با پشت انگشت بکشید روی رنگ رنگ باید کاملا لیز لیز باشه.
و یا لنگ رو پرت کنید رو کاپوت لنگ باید خیلی راحت سر بخره
فرید
۱۵ آبان ۱۳۹۴عمر رنگ ماشین با این کار کم میشه ؟
SS
۱۵ آبان ۱۳۹۴اگر این کار اصولی انجام بشه عمر رنگ زیاد هم میشه
اونطور که من خوندم، پولیش با توجه به شرایط استفاده خودرو باید سالی یک یا دو بار انجام بشه و در کنار اون به طور مستمر از واکس برای محافظت از رنگ پولیش خورده استفاده بشه.
در واقع شما برای مثال در ابتدای پاییز و بهار رنگ رو پولیش میکنید و بلافاصله واکس میزنید و در اخر هر ماه یا هر دو هفته یکبار بعد از تمیز کردن کامل ماشین واکس رو تجدید میکنید.
پولیش کردن پی در پی ممکنه باعث نازک شدن رنگ خودرو بشه و بجای فایده ضرر هم داشته باشه.
نکته دیگه ای که خوندم درباره رنگ های روغنی بود که نوشته بود برای این نوع رنگها پولیش زیاد توصیه نمیشه. نمیدونم این مورد آخر درسته یا نه؟؟؟!!!
نادر افشار
۲ آذر ۱۳۹۵در مورد نکته رنگ روغنی که نوشتید . امروزه دیگه رنگ روغنی بر روی ماشین استفاده نمیشه و متاسفانه به علت اطلاعات کم افراد و حتی پلیس مملکت همچنان به رنگ ساده اتومبیل رنگ روغنی گفته میشه . در صورتی که رنگ ساده بدنه خودرو امروزه از جنس پلی اورتان است و از خط 22 است و با پولیش شدن مشکلی ندارند.
mahyar
۱۶ آبان ۱۳۹۴پولیش یه ماده سایشی هست که لایه برداری میکنه , یعنی یواش یواش ضخامت سیلر کیلر کم میکنه
نادر افشار
۲ آذر ۱۳۹۵در مورد لایه برداری صحیح می فرمایید . ولی بر روی اتومبیل چیزی به اسم سیلر کیلر پاشیده نمی شود . این اصطلاح در مورد صنایع چوب کاربرد دارد نه خودرو ،
بر روی بدنه خودرو از کلر پلی اورتان برای براقیت و ماندگاری رنگ استفاده می شود.
نمونه ای از این کلر ها را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید.
http://paintcar.ir/12-%DA%A9%D9%84%D8%B1-%D9%87%D8%A7
SS
۱۵ آبان ۱۳۹۴دوستان کسی میدونه دستگاه گریندر مخصوص پولیش کردن در چه محدوده قیمتی هست و از کجا میشه تهیه کرد؟؟
Erfan
۱۵ آبان ۱۳۹۴http://www.digikala.com/Search/Category-Polisher/#!/Category-Construction-Tools/Category-Electric/Category-Home-and-Kitchen/Category-Polisher/Category-Tools/
احمدنوروزی
۱۲ تیر ۱۳۹۵سلام باچندبرند دربتزارموجود هست که از حدود220شروع ومیره بالا وبنده مارک d.c.aگرفتم جهت کارگاه هم کیفیتش خوب بود وهم قیمتش
توجنسهای معمولی روبه خوب سرتراز بقیه هست وبلبرینگ اون مثل بقیه صدا نداره فکرکنم 250گرفتم همراه با پد پولیش
کیوان
۲۰ آبان ۱۳۹۵200 تا 800 تومان بستگی به دور چرخش داره
نادر افشار
۲ آذر ۱۳۹۵توصیه دوستانه : به هیچ عنوان از دستگاه برای پولیش خودرو استفاده نکنید!!!!!
نحوه پولیش کردن و براق کردن رنگ خودرو با کمترین هزینه و حرفه ای ترین روش را اینجا بخوانید http://paintcar.ir/content/7-who-to-renew-color-of-cars
دوربین مداربسته
۱۸ بهمن ۱۳۹۴سلام دوست عزیز.ممنون از مقاله جالبتون.می خوام بدونم چند درصد جای پولیش قابله تشخیصه؟فک کنم باید خیلی در این زمینه حرفه ای بود
احمدنوروزی
۱۲ تیر ۱۳۹۵باسلام وعرض ادب
جناب ایارنگ روغنی خودرو رامیتوان واکس وپولیش کرد ؟
دررنگهای روغنی کیلرروغنی بعدازاتمام رنگ استفاده میشه ؟
امین
۲۶ تیر ۱۳۹۵سلام با دستگاه برش فرز مینی هم میشه پد پولیش قرار داد
نادر افشار
۲ آذر ۱۳۹۵اشتباه وحشتناک
امین
۷ شهریور ۱۳۹۵با عرض سلام و تشکر از مطالب مفیدتان، فقط یک سوال: در گام چهارم ماشین رو با آب خالی بشوریم بعد با پارچه و دستمال کشی یا فقط با کف دست ؟؟؟
مواد شوینده استفاده کنیم در این مرحله یا آب خالی؟؟؟
سجاد شاهمیرزایی
۶ مهر ۱۳۹۵سلام.من ماشینمو پولیش زدم با دستگاه بد پولیش واکسم زدم با دست.ولی وقتی جلوی نور یا شبا جلوی نور چراغ ماشین هست ی جوری موج میزنه بدنه.انگار چرخش دستگا روش جا گذاشته.اینجو چطوری میشه حلش کرد ممنون میشم راهنمایی کیند.رنگ ماشینم ابی متالیکه.
نادر افشار
۲ آذر ۱۳۹۵نتیجه استفاده از دستگاه همینه اگر برای ماشین خود ارزش قائل هستید این کار را با دست انجام دهید . برای رفع این مشکل ماشین دوباره پولیش کنید اونم با دست نحوه صحیح این کار و از لینک زیر بخون
نحوه پولیش کردن و براق کردن رنگ خودرو با کمترین هزینه و حرفه ای ترین روش را اینجا بخوانید http://paintcar.ir/content/7-who-to-renew-color-of-cars
امين
۲۸ بهمن ۱۳۹۵با سلام دلیل خشک نکردن ماشین در مرحله اولچیه ؟با تشکر
Siry
۴ اسفند ۱۳۹۵با سلام
چرا نمیگید چقد پولیش و واکس رو بدنه بمونه که به رنگ خودرو آسیب نزنه؟ هرکدوم چن دقیقه؟
حالا مثلا یه گلگیر رو کامل پولیش بزنیم بعد با پنبه بمالیم یا یه وجب یه وجب پولیش بزنیم که زیاد نمونه ؟
mohamad1995
۱۲ اسفند ۱۳۹۵سلام
برای پولیش کردن از دستگاه سنگ استفاده کنیم؟
اگه آره دستگاه سنگ ما سرعت متوسط نداره و سرعتش ثابته مشکلی پیش بیاد؟
محمد حسین
۱۷ آذر ۱۳۹۶اشتباه فاحش پولیش با سنگ فرز به خاطر دور بالایی که داره رنگ ماشین رو داغون میکنه
داریوش
۱۴ اسفند ۱۳۹۵سلام،برای خط و خش های عمیق شنیدم پولیش سنباده میزنند بعد واکس،
سنباده به چه صورتی باید زده بشه،
راهنمایی کنین ممنون میشم
حسین اسمی
۱۷ فروردین ۱۳۹۶سلام من یه سوال دارم. ماشین من صفره یعنی یک ماهی هست گرفتم. یه مقدار کاپوت ماشین زبر بود انگار چیزی مثل گرد روی بدنه بود که با شستن پاک نمیشد. منم یه مقدار پالیش زدم اما وقتی پالیشو پال کردم جای اون قسمت حالت سفیدک باقی مونده و هر کاری میکنم پاک نمیشه الان اون قسمت خیلی تو چشم میزنه چکار کنم مثل اول شه؟ ممنون میشم جواب بدین. ماشینم پژو خاکستریه
محمد حسین
۱۷ آذر ۱۳۹۶از پولیش واکس استفاده ولی به صورت صحیحش
نیما
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶با سلام، ماشین من قسمت هاییشو یه نقاش با سمباده پوس آب کرد، چطور میشه کاری کنم جاشون بره ؟ با تشکر
اردشیر محسنی
۲۴ مرداد ۱۳۹۶با سلام
آیا بحای دستگاه حرفه ای پولیش میتوان از دستگاه فرز که دایمر دور کند دارد در منزل استفاده کرد؟ و برای براق شدن و ماندگاری پولیش روی بدنه استفاده از نمد اسفنج نرم بهتر است یا نمد پوستی؟
محمد حسین
۱۷ آذر ۱۳۹۶سنگ فرز به هیچ عنوان چون به خاطر دور بالا رنگ ماشین رو میبره
حسام
۲۷ فروردین ۱۳۹۷سنگ فرز با توجه به دور بالایی که داره باعث اسیب به رنگ و در صورت فشار زیاد حتی یک لایه از رنگ و میتونه برداره. ولی اگر دیمر دار هست فرزتون میشه هرچند باید خیلی ماهر باشید. با توجه به هزینه بالایی که برای رفع اسیب های احتمالی واره به رنگ در صورت استفاده از فرز حتی دیمردار برای خودروتون باید بکنید پیشنهاد میکنم با رقم خیلی کمتر یک دستگاه پولیش بخرید و با خیال راحت استفاده کنید.
حسام
۲۷ فروردین ۱۳۹۷علت باقی موندن رد مسیر چرخش پد دستگاه روی رنگ بعد از عملیات پالیش انتخاب پالیش نا مناسب برای رنگ یا فشار بیش از حد دستگاه به سطح در زمان پالیش کردن هست. توجه کنید هر رنگ با توجه به شرایط و وضعیتی که داره نیازمند یک درجه از زبری یا نرمیه پالیشه. پس از یک نوع پالیش برای هر رنگی استفاده نکنید و انتخاب نوع پالیش و به کاربلدش بسپرید.
حسام
۲۷ فروردین ۱۳۹۷بهینه ترین فشار برای پالیش کردن در سطوح افقی وزن خود دستگاه (دستگاه رو یک تا یک و نیم کیلو فرض کنید) و فقط شما دستگاه و هدایت کنید در سطوح غیر افقی هم حداکثر فشار و معادل وزن دستگاه مثل سطوح افقی وارد کنید.حرکات چرخشی باشه مثل عقربه ساعت یا پاد ساعتگرد و چرخش و در یکجا متمرکز نکنید. اگر جایی نیاز به پالیش بیشتر داره حرکات رفت و برگشتی و بیشتر کنید و اصلا در یک قسمت متمرکز نشید. از پالیش مناسب رنگ موجود هم استفاده کنید نه هر پالیشی. حتما از دستگاه پالیش استفاده کنید نه فرز. مطمئن باشید همه چیز حل و نتیجه قابل قبول خواهد بود. ومن الله توفیق
قاسم
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷سلام جناب مهندس من ماشین خودرا رنگ کاری کردم. به علت. رنگ کاری. رنگ ماشین مات اس چگار کنم ماشینم براق بشود باتشگر
حمید
۴ خرداد ۱۳۹۷سلام دوست عزیز و ممنون از پست مفیدتون لطفا در صورت امکان راهنمایی بفرمایید که چنانچه ما از دستگاه مناسب جهت پولیش کردن استفاده کنیم(چون بنده با سن کمم به توان فیزیکی جهت انجام درست کارنرسیده ام اما از ذوق و عشق انجام کارلبریز و پیرم) بطوری که بتوانیم دور دستگاه را در هر تعداد (دلخواه ) در دقیقه که بخواهیم تنظیم کنیم ٬ بهترین نتیجه در چرخش چند دور بدست میآید ؟
و آیا میشود قبل از پولیش با دستگاه در صورت نیاز و لزوم یکدست سمباده پوستای ۳۰۰۰ نرم بزنیم وبعد از پولیش با دستگاه هم در حد توان یکباردیگربا دست بزنیم منظور اینکه تا حدودی اگر بشوداز دستگاه ردی بجا نماند ومحو ش بکنیم .
و ضمنا آیا واکس بجز براقیتی که به خودرو میدهد وظیفه جمعی لایه برداری را داراست؟
در پایان آیا میشود در مواردی که خطهای کوتاه نازک وموئی روی سطح خودرو دیده میشود البته بدون رسیدن به سطح آهن بدنه که مثلاً آسطر رنگ دیده شود از قلم مناسب جهت پر کردن درز موجود استفاده کرده و بعد با استفاده از سمباده ۳۰۰۰ جهت برطرفکردن وهمسطح سازی سطح مورد نظر با زمینه رنگ طبیعی خودروکه نهایتا پس از تکمیل کار و پولش کاری عیب قبلی از بین برود ویا حد اقل کمتربچشم بیاید . . با تشکر قبلی از بردباری شما در . خواندن مطالب مطروحه
. ارادتمند شما گودرزی
کیارش
۱۴ مهر ۱۴۰۲سلام استاد
از اینکه تجربیات ودانسته های خودتون رو در اختیار عموم گذاشتید جای سپاس وقدردانی داره,توضیحات عالی هست فقط چند نکته رو برای کاربری که تجربه نداره توضیح ندادید؛ مرطوب بودن سطح کار که منظور اسپری کردن اب هست؟.در مورد استفاده از نوع پولیش، زبر یا نرم و اینکه هرکدوم رو جدا یا مخلوط کنیم وبا چی دوری شروع و چه دوری پرداخت کنیم.
سپاس و درود