اولین بارش برف سنگین فصل بود و هنگامیکه این اتفاق افتاد من در بزرگراه در حال رانندگی بودم. من بااحتیاط فراوان رانندگی میکردم، مطمئن نبودم که سدان کوچک من قادر خواهد بود تا با این بارش سنگین به حرکت خود در مسیر لغزنده ادامه دهد، تا اینکه یک شاسیبلند بزرگ با سرعت بالا خواست از من سبقت بگیرد، اگر کسی از وضعیت هوا خبر نداشت با دیدن رانندگی او فکر میکرد که جادهها کاملاً خشک میباشند. درست لحظهای که شاسیبلند از کنار من رد شد، راننده کنترل خودرو را از دست داد. خودروی وی چندین ثانیه به دور خود چرخید تا اینکه بهشدت به گارد ریل برخورد کرد.
بهگونهای معجزهآسا راننده هیچ آسیبی ندیده بود. هرچند، خیلیهای دیگر بهاندازه او خوششانس نیستند. در هر زمستان، افراد بسیاری به دلیل عدم آمادگی کافی یا ناآشنا بودن با شرایط رانندگی در جادههای برفی و یخبندان و یا اعتمادبهنفس کاذب، آسیبهای شدیدی دیده و حتی جان خود را از دست میدهند.
در شرایطی که این روزها شاهد آبوهوای برفی در بسیاری از نقاط کشور هستیم، یادآوری چند نکته در مورد رانندگی در شرایط برفی میتواند برای خوانندگان پدال بسیار مفید باشد.
پیروی کردن از این قوانینی که در مورد رانندگی در زمستان با شما مطرح خواهم کرد کار خیلی سختی نیست. حتی اگر شما یک راننده کارکشته از یک استان برف خیز باشید، توجه به این نکات ایمنی میتواند جان شما و خانوادهتان را در سفرهای جادهای زمستانی نجات دهد.
۱ – اطمینان حاصل کنید که هم خودتان و هم خودرو قبل از آغاز سفر کاملاً آماده و مجهز هستید.
قبل از زدن به جاده خودروی خود را یک بررسی سریع کنید. مطمئن شوید که خودرو بهاندازه کافی ضد یخ دارد، شیشه جلوی خودرو تمیز بوده و مایع شیشهشور ضد یخ بهاندازه کافی موجود هست، چراغهای جلو تمیز هستند و بهدرستی کار میکنند و درنهایت تایرها آج کافی داشته و کمباد نیستند. همچنین در فرصتی مناسب باتری خودرویتان را نیز چک کنید تا دچار دردسرهای مرتبط با خودرویی که در برف گیرکرده و روشن نمیشود نشوید.
علاوه بر تجهیزات مکانیکی خودرو، این نکته که چند چیز اضافی را در صندوق عقب یا داخل داشبورد خودرویتان داشته باشید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. خودروی خود را به مواردی مانند یک چراغقوه با باتریهای اضافی، یک جعبه کمکهای اولیه، لباس گرم و یک پتو مجهز کنید. به یاد داشته باشید که وجود عینک آفتابی در داخل خودرو نیز امری بسیار ضروری است. همیشه دیدن افراد بسیار زیادی که در زمستان بدون عینک آفتابی رانندگی میکنند من را شگفتزده میکند. بازتاب نور خورشید از سطح روشن برف و یخ در زمستان میتواند بسیار شدیدتر از تابستان باشد.
نکته آخری که باید به یاد داشته باشید، شاید مهمترین آنها: تلفن همراه شما.
۲ – سرعت خود را کاهش داده و با آرامش رانندگی کنید.
شاید خیلیها ادعا کنند که در رانندگی زمستانی حرفهای هستند، ولی این را بدانید حتی اگر یک خودروی شاسیبلند دو دیفرانسیل هم داشته باشید، نخواهید توانست تا با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت در کولاک و برف رانندگی کنید! سیستم چهار چرخ پیشران شاید بتواند به رانندگی شما در جادههای پر از گلولای کمک کند، ولی در جادهای که پر از برف و لغزنده بوده و ممکن است هرلحظه نیاز به توقف سریع داشته باشید به هیچ دردی نمیخورد.
این نکته نیز فراموش نشود، از شتاب گرفتن، ترمزگیری و فرمان گرفتنهای سریع و ناگهانی خودداری کنید. انجام هرکدام از این کارها موجب میشود تا خودروی شما کشش خود را از دست داده و در پی آن احتمال تصادف به میزان قابلتوجهی افزایش خواهد یافت.
رانندگی با سرعت بالا اصلیترین دلیل تصادفات در جادههای زمستانی است. فقط صبور باشید و این نکته را بهنوعی قبول کنید که در شرایط زمستانی کمی دیرتر به مقصد خود خواهید رسید.
۳ – به پشت خودروی جلویی نچسبید.
به یاد داشتن این نکته که در جادههای برفی و یخی توقف کامل خودرو به دلیل کاهش شدید چسبندگی تایرها مسافت بیشتری میطلبد بسیار ضروری است، حتی اگر پوشش اندکی از برف یا یخ روی جاده وجود داشته باشد. شاید فکر کنید رانندهای که در جلوی شما که با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت در بزرگراه رانندگی میکند سرعت خیلی کمی دارد و برای اینکه این موضوع را به او یادآوری کنید باید سپر به سپر او حرکت نمایید. ولی انجام چنین کاری فوقالعاده خطرناک است. صبور باشید و فاصله مناسبی را از خودروی جلویی خود نگاه دارید تا شرایط به حالت عادی بازگردد.
سپر به سپر خودروی جلویی حرکت کردن مخصوصاً در ترافیکهای سنگین معمولاً منجر به تصادف میشود. اگر خودرویی که در جلوی شما قرار دارد بهطور ناگهانی ترمز بگیرد و شما فاصله اندکی با آن داشته باشید، بهاحتمالزیاد به دلیل شرایط لغزندگی جاده پس از ترمزگیری خودروی شما سُر خورده و با ماشین جلویی تصادف خواهد کرد. این نوع تصادفها شاید خسارت مالی یا جانی اصلاً نداشته باشد، ولی مواجه شدن با چنین موضوعاتی در یک جاده شلوغ پر از برف قطعاً چیزی است که نمیخواهید با آن سروکار داشته باشید، مخصوصاً وقتی میدانید که ممکن است خودروهای دیگر نیز در این جاده لغزنده سر بخورند. بسیاری از تصادفهای شدید درنتیجه برخورد خودروی ثالث در بزرگراهها به وقوع میپیوندد.
۴ – از کروز کنترل استفاده نکنید.
برای برخی افراد، رانندگی با کروز کنترل به عادتی تبدیل شده که بههیچوجه نمیتوانند آن را ترک کنند. خوب این تکنولوژی ممکن است جلوی خستگی پای شما را بگیرد و به شما در عدم تجاوز از سرعت مجاز کمک کند، ولی رانندگی با آن در جادههای زمستانی میتواند ناایمن باشد. ازاینرو، اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که بدون کروز کنترل نمیتوانند رانندگی کنند، حتماً و حتماً اطمینان حاصل کنید که در هوای برفی و شرایط یخبندان از آن استفاده نمیکنید.
استفاده از کروز کنترل در برف، یخ و حتی باران خطرناک است زیرا اگر خودروی شما بلغزد، کروز کنترل به گاز دادن خود ادامه میدهد و موجب چرخش سریع چرخها میگردد، چون میخواهد سرعت ثابت خود را حفظ کند. اگر این اتفاق بیفتد، بهاحتمالزیاد کنترل خودروی خود را از دست خواهید داد.
۵ – بکشید کنار یا در خانه بمانید.
اگر در هرلحظه از سفر، یا حتی قبل از اینکه از خانه بیرون بیایید احساس کردید که هوا برای رانندگی خیلی بد است، یا سریعاً توقف کنید و یا به جاده نزنید. اگر در جاده هستید، یک محل امن را برای توقف پیدا کرده و منتظر باشید هوا وضعیت بهتری پیدا کند تا بتوانید دوباره به حرکت خود ادامه دهید. اگر هنوز از خانه خارج نشدهاید در منزل خود بمانید و از جاده دوری کنید.
به یاد داشته باشید، هیچ خجالتی در تصمیمگیری منطقی زمانی که شرایط مساعد نیست وجود ندارد. شاید دیر به مقصد خود برسید، ولی بهقولمعروف دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است!
منبع: autoblog
امیرحسین
۳۰ آذر ۱۳۹۵مشکل بعضی از هموطنان ما اینست که فکر میکنن با پول میشه بر قوانین فیزیک غلبه کرد.عزیزان,وقتی بین چرخ و جاده تماس و اصطکاکی وجود نداره تمام سیستم های کمکی الکترونیکی به هیچ دردی نمیخوره.بنابراین تو یخ و برف نمیشه تند رفت
Parvaz
۱ دی ۱۳۹۵سال پیش همین موقع که دوستم تازه لاستیک های ماشین ش رو عوض کرده بود با یاد آوری این موضوع با ۱۰۰تا سرعت یهو جاده یخ بست و پشت ماشین بازی کرد و خیلی خونسرد بش گفتم ترمز نگیر و رفیقم خیلی خونسرد ترمز گرفت ۳دور چرخیدیم و با 100تا سرعت به بتن پایه علائم راهنمایی برخورد و ماشین بلند شد و از سقف هم برخورد شدیدی با میله داشت، خدارو شکر تلفات ندادیم فقط دوستم ترقوه اش شکست ومن قفسم یه ترک خوردگی جزئی و ماشین تا نصف از وسط له شد، تو جاده ای که اب باشه با افت هوا یخ میبنده مواظب خودتون باشید و همیشه با آرامش رانندگی کنید..
The Grand Tour
۳۰ آذر ۱۳۹۵ما که با پراید می ریم اول و اخر می میریم چه برف باشه چه افتاب.
سامان اذری
۳۰ آذر ۱۳۹۵طرفهای ما خیلی برف میباره
دیروز هم کلی برف باریده همین الان هم 12 درجه زیر صفره
مشکل اصلی راننده های ما اینه که وقتی ماشین سرمیخوره بجای کنترول ماشین فقط پاشونو میزارن رو ترمز که وضعیت خیلی بدتر میشه
ارمان
۱ دی ۱۳۹۵سامان جان سمت شما که سرده و دیگر نواحی سردسیر به نظرم مردم باید تشویق بشن تا تایرهای زمستانی تهیه کنن بعضی فرهنگها دیر جا میوفته اما چقدر میتونه از تصادفات و تلفات کم کنه
ali
۱ دی ۱۳۹۵آخه دیگه تو اون لحظه آدم نمی دونه چه گلی بخوره
چه ترمز بگیری چه نگیری باید با خونسردی خودتو بسپری به تقدیر
ولی بهترین حالت همون حرکت با سرعت مطمئنه ست
حتی روی یخ زمین هاکی به خاطر وزن ماشین هم میشه حرکتش داد هم می شه نگهش داشت ولی با سرعت کم .
ایرانی
۱ دی ۱۳۹۵عکس ساب شاسی بلند قاطی عکساتون بود… یاد ساب افتادم…
راستی واقعا یه مشت آشغال چینی باید تو جاده های دنیا مثل تابوتهای متحرک از این سو به آن سو در حرکت باشن… اما یه شرکت مهندسی ساز واقعی مثل خودروهای سواری ساب ورشکسته بشه؟!!!
جدا ساب قصد برگشتن نداره؟!
علی
۲۳ مرداد ۱۳۹۷ساب با اسمی جدید به اسم NEVS که مخفف اتومبیل برقی سوئده از ورشکستگی نجات پیدا کرد. الان بازار اصلیش چینه. سالی صد هزارتاییم تا الان تولید داشته انگار همشونم برقی و بر اساس پلتفرم معروف و ایمن خودش ساخته این ماشینا رو
ترکیم امتیاز استفاده از پلتفرمشو خریده
مالزیم انگار خریده امتیاز پلتفرمشو. شرکت پروتون منظورمه
ببین چقدر و تکنولوژیش پیشرفته و ایمن هستش که تا الان شرکتای مختلفی پلتفرمشو میخرن
تو هلند تا امروزم شما مدلای ساب رو میبینی تو خیابون و اکثر کسایی که این ماشینو دارن به ندرت ماشینشونو میفروشن
این عکسیم که تو تصویره و سفیده ساب ۳-۵ ایکس هستش که استیشنه ولی یه مقدار ارتفاعش بالاتر ساختن تا قابل رقابت با ولوو xc70 باشه. خیلی جالب میشه اگه بدونین مرسدس بنز تازه سال پیش مدل استیشن ایی کلاس رو با پسوند all terrain ساخته و وارد بازار کرده. یکی از مجله های خودرویی هلند این مدل بنزو با ولوو و سوبارو مقایسه کردش و نتیجه گرفت بنز هنوز خیلی مونده تو این کلاس به اون کیفیتی که سوبارو و ولوو دارن برسه. به هر حال یادمون باشه سلطان این کلاس یعنی استیشن های کراس کانتری ولوو هستش بعد سوبارو چون از قدیم میسازن و تجربه های منحصر بفردی دارن. مخصوصا ولوو v90cc که تو هلندم فروش زیادی داره و قیمتشم با مدل all terrain بنز تقریبا یکیه
آرمان
۱ دی ۱۳۹۵یک روز با 60تا توی بلوار داشتم میرفتم و زمستون بود و چند روز قبل برف اومده بود اما دیگه آب شده بود و همه چیز خوب بود ، اما برفا رو وسط بلوار ریخته بودن و گرمای ظهر کم کم آبشون کرده بود و از یک گوشه اومده بودن یه قسمت از بلوار و یک سطح آینه ایجاد شده بود اما با سرعت 60 یا 70 که رد میشدی نشون نمی داد اما اگر ترمز میزدی میفهمیدی.
دیدم جلوتر همه ترمز زدن ، منم پامو گذاشتم روی ترمز ، مثل اینکه پامو گذاشتم روی رقص ماشین ، پامو برداشتم همه چیز خوب شد اما یک دیوار از ماشینها جلوم بودن …..
بگیرم … نگیرم …. شاتالاپ