ما هم مثل اکثر افراد اعتقاد زیادی به نقش زیاد لاستیکهای فصلی نداشتیم و تصور میکردیم که این لاستیکها نمیتوانند کار سیستم چهار چرخ محرک را انجام دهند. البته هنوز هم از گوشه و کنار و میشنویم که فرستادن قدرت پیشرانه به چرخهای بیشتر شما را از لاستیکهای فصلی بینیاز میکند؛ اما برای فهمیدن اینکه در گذشته اشتباه میکردیم تنها ۵ دقیقه زمان نیاز بود! با نشستن پشت فرمان خودرویی که مجهز به لاستیکهای زمستانی بود بسیاری از ایدههای قدیمی اشتباه از آب درآمدند؛ و بله این موضوع دربرگیرندهی مالکان خودروهای شاسیبلند و تراک دو دیفرانسیل نیز هست. داشتن سیستم چهار چرخ محرک شما را در برق شکستناپذیر نمیکند. این یک تصور غلط بوده و باید اصلاح شود.
قانون پایه این است که اگر دمای محل زندگی شما به زیر ۷ درجه سانتیگراد افت کرد باید از لاستیکهای زمستانی استفاده کرد؛ و این یک تئوری توطئه نیست. این علم است. به یاد داشته باشید، آنها لاستیکهای زمستانی هستند نه لاستیکهای برفی. حتی اگر هیچ برفی روی زمین ننشسته باشد، مواد نرمتر بکار رفته در لاستیکهای زمستانی نقطه انجماد پایینتری دارند و این امر به آنها اجازه میدهد تا انعطافپذیر باقی بمانند. این ترکیبات به همراه الگوهای آج مخصوص و کانالهای آب بیشمار به لاستیک اجازه میدهد تا چسبندگی زیادی را که لاستیکهای تمام فصل از ایجاد آن عاجزند فراهم نماید.
به یاد داشته باشید، ما اینجا از چسبندگی حرف میزنیم نه از کشش. این دو واژه اغلب به جای هم استفاده میشوند و اگرچه اساساً واژههایی یکسان هستند اما تفاوت بسیاری دارد و این مورد در رانندگی زمستانی بسیار مهم است.
کشش به عنوان حد اصطکاک بین لاستیکها و سطح جاده تعریف میشود. با رسیدن به حد نهایی چرخ شروع به هرزگردی خواهد کرد که همین امر منجر به دخالت سیستم کنترل کشش میشود. چسبندگی به عنوان میزان چسبیدن به سطح جاده تعریف میشود و حتی زمانی که نیرو به چرخ منتقل نمیشود امری حیاتی به شمار میرود. چسبندگی همچنین در بحث چگونگی توقف خود خودرو نیز مطرح است. سیستم چهار چرخ محرک باعث افزایش این موضوع نمیشود؛ و اینجاست که نمیتوان سیستم چهار چرخ محرک را به لاستیکهای زمستانی ترجیح داد.
و برای آن دسته از افرادی که نگران هزینهی اضافی خرید لاستیکهای زمستانی هستند باید گفت فراموش نکنید داشتن دو ست از لاستیکها در طول سال باعث کاهش ساییدگی هر دوی آنها میشود. اگر هنوز نتوانستهاید خود را برای این هزینه توجیه کنید باید گفت رسماً ایمنی خود و اطرافیان را با مشتی دلار معامله کردهاید!
سیستم چهار چرخ محرک در زمان عبور از راههای پوشیده از برف عالی است اما تصور غلط دربارهی برتری این سیستم در زمستان باید محو شود. اگر میتوانید کشف کنید که سیستم چهار چرخ میتواند سرعت خودرو را در جادههای لغزنده کم کند پس میتوانید آن را به عامهی مردم بفروشید! اما اگر قادر به انجام چنین کاری نیستید پس هر چه زودتر به یک لاستیکفروشی مراجعه کنید. این برای شما خوب است!
منبع: autoguide
lmbx
۶ اسفند ۱۳۹۵متلب بسیار جالبی بود ممنون اقا شاهین عزیز.
چند وقتی هست مطالب پدال قوت گذشته رو ندارند و به قولی یکم مقاله ها آبکی شده
Ace
۶ اسفند ۱۳۹۵درسته.
لطفا ویدئوهای درگ بیشتری روی سایت بذارین .
نه فقط درگ ، مقایسه ها بین شرکت های رقیب همیشه جذابیت خاصی داره.
ممنون.
سامان اذری
۶ اسفند ۱۳۹۵ما هر هفته جمعه ها میریم افرود
حداقلا 15 ماشین
طرفهای ما برف خیلی میباره و تو کوها معمولا منفی 20 درجه هم.میشه
تو پاییز که برف نبود یه تپه با شیب بسیار تند رو اکثر ماشینها نتونستند بالا برن یه پاجیرو شش سیلندر چهار درب مثل آب خوردن اونم با لاستیک های معمولی سعود کرد
ولی همین دو هفته پیش که برف اومده بود بعد ذوب شده بود و دوباره یخ زده بود همون پاجیرو با همون لاستیکها کوچکترین شیب رو نمیتونست بره و لاستیکهاش هرزگردی میکرد
ولی یه جیپ صحرا که دفر جلوش خراب بود و فقط دیفرانسیل عقب بود با لاستیک های مکسس مودزیلا پا به پای بقیه میومد (ولی اصلا تعادل خوبی نداش هی عقب ماشین به چپ و راست منحرف میشد )
به نظر من هم ماشین 4 چرخ متحرک و هم لاستیک زمستانی خیلی مهمه
حتی اگه یادتون باشه تو تهران همین دو ماه پیش که برف باریده بود کلی پرادو و پاجیرو لکسوس ار ایکس سر خوردن و میکوبیدند به هم (البته مهارت راننده هم خیلی مهمه) ولی مطمئنم اگه رو همون شاسی بلند ها یه تاییر گل درشت(بی اف گودریچ یا مکسیس بیگهورن) مینداختی مثل اب خوردن میتونستند حرکت کنند
Ace
۷ اسفند ۱۳۹۵تایر خیلی مهمه.
تایر گل درشت برای زمستون اهمیتش بسیار زیاده.
یادش بخیر ، دقیقا یادمه یک زمانی رنو ۵ داشتم ، لاستیک هاش صاف شده بود ، روی برف همچین سُر میخورد و دریفت میزد! آدم فکرمیکرد ۵۰۰ اسب بخار قدرت داره. اصلا با دنده ۱ نمیشد حرکت کرد . مجبور بودن از ۲ شروعبه حرکت کنم.
.
.
ولی با لاستیک نو راحت حرکت میکردم.
.
لاستیک خیلی مهمه. کهنه باشه راحت سر میخوره. مثله کفشه دیگه.
ASA
۶ اسفند ۱۳۹۵تو ایران امنیت فدای زیبایی توسط مردم داره انجام میشه!
سامان اذری
۶ اسفند ۱۳۹۵ما تا هفته قبل هر جمعه می رفتیم افرود طرفهای ما معمولا برف زیاد میباره و دمای هوا تو ارتفاعات منفی 20 درجه هم میشه تابستون یه تپه با شیب خیلی تند رو رونیز ها هر چقدر زور زدند نتونستند ازش با موفقیت بالا برن ولی یه میتسوبیشی پاجیرو شش سیلندر مثل اب خوردن بالا رفت
ولی همین 2 هفته پیش همون پاجیرو با تاییر های معمولی توبرف کوچیکترین شیب ها رو می موند چون لاستیکهاش گل درشت نبودند
برعکس اون یه جیپ صحرا یکی از بچه ها لوکهای جلوش هم خراب بود(در واقع فقط دیفرانسیل عقب بود) ولی چون تایر هاش مکسیس مودزیلا بود پا به پای بقیه می اومد بالا
به نظر من 2 دیفرانسیل بودن همراه با تایر زمستانی مکمل هم هستند حتی تو فیلمهای چند ماه پیش تهران هم دیدیم که لندکروز و پاجیرو هایلوکس لکسوس ار ایکس چطور با تایر های فابریک تو برف سر میخوردند البته مهارت راننده هم خیلی مهمه
Ace
۷ اسفند ۱۳۹۵سامان نظراتت چرا اینطوری شده .
کامنت های منم بعضی اوقات تایید نمیشن بعد یهو ۱۰ تا با هم تایید میشه.
تو هر ۱۰ تاش هم یک حرف رو زدم .
البته یک بار اون اوایل این اتفاق افتاد
آبروریزی بود.
سامان اذری
۷ اسفند ۱۳۹۵اره به شدت دهن ادم سرویس میشه
سامان اذری
۶ اسفند ۱۳۹۵پدال امروز دهن منو سرویس کرده با این ثبت کردن نظر هاش ????????
AK_007
۶ اسفند ۱۳۹۵مطلب بسیار بجایی بود
دوستان لطفا “امنیت خود و اطرافیانتان را به مشتی تومان نفرشید”!
ارمان
۶ اسفند ۱۳۹۵متاسفانه نمایندگی های فروش واقعی برندهای خوب تایر در ایران فعالیتی ندارن و یا به زور جنس خاصی رو میخوان بهتون بفروشن
به دوستان توصیه میکنم اجازه ندید یا فروشنده خلاف اعداد تایر ماشینی که کمپانی برای اون در نظر گرفته رو با نیرنگ به شما بفروشه مخصوصا خودروهای جدید که از فرمان برقی و میزان مصرف سوخت خاصی استفاده میکنن . تایر بسیار مهمه
سامان اذری
۶ اسفند ۱۳۹۵من چند ماه پیش تایر سایز 205.55.16 لازم داشتم سومیتومو رو از یه لاستیک فروش معروف پرسیدم گفت ساخت 2012 رو 560 تومن میدم
ولی یه لاستیک فروشی هست نماینده سومیتومو هست از اون اخر 2016 رو گرفتم 520 تومن
ارمان
۷ اسفند ۱۳۹۵سامان جان سومیتومو از برندهای خیلی خوبه البته شما واسه ابعاد روند خریداری کردی مثل سمند و پرشیا اما بعید میدونم هنوز بشه ۲۱۵r18.45 رو گیر اورد با همه اینها تو سومیتومو یه اولترا ال سیزن داره به نام htr که بسیار لاستیکه خوبیه ?
سامان اذری
۸ اسفند ۱۳۹۵اگه بخوای میپرسم ازش
بیژن
۶ اسفند ۱۳۹۵بنده شخصا تجربه رانندگی سخت و وحشتناکی در حادثه ی برف بوران تاریخ 14 بهمن در محور فیروزکوه داشتم.با اینکه یه خودروی کراس اوور دارم ، ولی چون تنها سفر میکردم ترجیح دادم با پژو206v8 برم شمال.به لطف چهار عدد تایر 205 میشلن (البته چهارفصل) به نسبت بقیه خودروها رانندگی مطمئن تر ومسلط تری داشتم.این در حالی بود که بسیاری از خودروها به دلایل زیاد قادر به پیمودن ادامه مسیر نبودن حتی شاسی بلندها.درسته که16ساعت توو جاده شمال بودم ، ولی این بدلیل ازدهام ترافیکی بود که خیلی از رانندهای نا آشنا با شرایط جاده وخودروهای ناآماده وارد مسیر شده بودن اما قادر به ادامه پیمایش نبودن..!
حتی سانتافه دیده بودم که سرنشینان آن خودرو را در همان حال رها کرده وتوسط نیروهای امدادی محل را ترک کردند…!!
دوستان ، قلب خودرو تایر آن هست. تنها اتصال خودروی شما با زمین،وبخش بزرگی از امنیت خودرو و سرنشینانش. پس روی آن دقت زیاد داشته باشید. در همه ی فصول سال…
moja
۶ اسفند ۱۳۹۵اخه مشکل اینه که زمستون اینجوری نیست که از روز اول برف بیاد تا روز اخر
مثلا ما تو مشهد امسال کلا پنج روز یا شش روز برف روی زمین داشتیم
برای پنج روز اصلا نمی صرفه خرید لاستیک
ضمن اینکه پنج روز پشت سر هم نیست
ME84
۷ اسفند ۱۳۹۵.
چاره کار زنجیر چرخه.
مدلای جدیدی هم وارد بازار شده که وقتی روی تایر نصب میشه خیلی نرم و روان عمل میکنه. خیلی راحت هم نصب و جدا میشه. خیلی هم بصرفه تره و تاریخ مصرف هم نداره و عمر طولانی هم داره و سالها میتونی استفاده کنی و خیلی ارزون تره.