متوقف کردن خودرو در جادههای لغزنده کار هر کسی نیست. سیستم ترمز ضد قفل با این چالش به گونهای برخورد میکند که واقعاً خیلی پیچیده به نظر میرسد. در واقع، در سطوح لغزنده حتی بهترین رانندهها هم نمیتوانند خودرو را مانند سیستم ترمز ABS متوقف نمایند.
سیستم ABS:
تئوری موجود برای ترمز ABS ساده است. تایری که لغزش دارد به نسبت دیگر تایرها دارای نیروی ترکشن کمتری است. حتماً برای شما پیش آمده که چرخهای خودرویتان در سطوح یخی به صورت آزادانه میچرخند و هیچ نیروی ترکشنی تولید نمیکنند. برای هنگامی که خودرو در هنگام ترمز گیری نلغزد، ما از سیستم ABS استفاده میکنیم. در این سیستم شما توانایی کنترل خودرو در هنگام ترمز گیری را دارید و همچنین سریعتر خودرویتان را متوقف میکنید.
ترمز ABS دارای چهار قطعه اصلی است:
- سنسور سرعت
- پمپ
- سوپاپ یا دریچه
- کنترلر
سنسور سرعت:
ترمز ضد قفل نیازمند است بداند که چه هنگام چرخ قفل میشود یا شروع به لغزش میکند. سنسورهای سرعت جداگانه بر روی هر چرخ وجود دارد. البته در بعضی از اوقات بر روی دیفرانسیل هم تعبیه میشود.
سوپاپ:
بر روی هر کدام از خطوط ارتباطی موجود در ترمز ABS سوپاپی وجود دارد. در اغلب سیستمها سوپاپ دارای سه موقعیت است:
- موقعیت اول، سوپاپ باز است؛ فشار از سیلندر بزرگ تخلیه میشود تا عملیات ترمز گیری انجام شود (Open)
- موقعیت دوم، سوپاپ لوله ارتباطی را میبندد؛ ترمز را از سیلندر بزرگ جدا میکند. این کار از فشار دادن بیش از حد پدال توسط راننده جلوگیری میکند. (Block)
- موقعیت سوم، سوپاپ فشار روی ترمز را آزاد میکند(Release)
پمپ:
به خاطر اینکه سوپاپ توانایی آزاد کردن فشار از روی ترمز را دارد، یک سری راهها برای برگرداندن آن فشار وجود دارد. زمانی که سوپاپ فشار موجود در لوله ارتباطی را کاهش میدهد، وظیفه اصلی پمپ این است که این فشار را جبران کند (یا برگرداند)
کنترلر:
در حقیقت رایانه موجود در خودرو کنترلر آن است. وظیفه کنترلر هماهنگ کردن سنسورهای سرعت و سوپاپها است.
[jwplayer mediaid=”۶۱۷۸۵″] [jwplayer mediaid=”۶۱۷۸۶″]شماتیک ترمز ضد قفل:
شکل زیر نمایی نزدیک از سیستم ترمز ضد قفل و محل قرار گیری اجزا این سیستم را ارائه میدهد.
نحوه عملکرد:
کنترلر موجود در خودرو همواره اطلاعات سنسور سرعت را پایش میکند. در واقع در جستجوی شتاب گیری منفی غیر عادی خودرو است. به عبارت دیگر به دنبال قفل کردن چرخ در هنگام شتابگیری منفی است. خودرویی که ۹۶ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد معمولاً به ۵ ثانیه زمان احتیاج دارد تا متوقف شود. چرخی که میخواهد قفل شود در کمتر از ۱ ثانیه از لغزش آن جلوگیری میشود. این خود گواهی است بر عملکرد سریع سیستم.
کنترلر موجود در ABS ترمز گیریهای سریع را متوجه میشود بنابراین تا جایی فشار را کاهش میدهد که شتابگیری و حرکت رو به جلو در سیستم ببیند. سپس فشار ترمزگیری را افزایش میدهد تا زمانی که کم شدن شتاب را روئیت کند. این عمل را سیستن ترمز ضد قفل خیلی سریع میتواند انجام دهد. نتیجه این عمل کم شدن سرعت تایر با نرخ ثابت است. این نوع عمل ترمزگیری تایر را به نقطهای نزدیک میکند که شروع به قفل شدنش باشد و این باعث میشود که بیشترین توان ترمز گیری بر روی سیستم اعمال شود.
هنگامی که سیستم عمل میکند ممکن است شما زیر پایتان لرزههایی حس کنید که این لرزهها ناشی از باز و بسته شدن سریع سوپاپ است. برخی از سیستمهای ترمز ضد قفل میتوانند این عمل باز و بسته شدن سوپاپ را تا ۱۵ بار در ثانیه انجام دهد.
انواع ترمزهای ضد قفل:
ترمزهای ABS با توجه به نوع استفاده آنها دارای انواع مختلفی هستند. معمولاً با تعداد کانال هاب موجود این تقسیم بندی صورت میگیرد.
ABS چهار کاناله:
بهترین نوع ترمز ABS میباشد. سنسورهای سرعت بر روی تمام چرخها وجود دارد و به طور جداگانه دارای ۴ سوپاپ میباشد. با وجود ۴ کانال جدا، کنترلر باید برای هر کانال به طور همزمان اطلاعات را پایش کند تا بیشترین نیروی ترمزی را همواره تولید کنند.
ABS سه کاناله:
این نوع از این سیستم بیشتر بر روی کامیونت ها دیده میشود. برای هر کدام تایرهای جلو سوپاپ و سنسور سرعت تعبیه شده است و یک سنسور دیگر برای هر دو تایر عقب وجود دارد. سنسور سرعت تایرهای عقب بر روی اکسل عقب خودرو قرار دارد.
در این نوع سیستم، کنترلر بر روی هر کدام از چرخهای جلو پایش اطلاعات انجام میدهد. ولی در چرخهای عقب از یک سنسور سرعت استفاده میشود. در این نوع سیستم ترمز ضد قفل امکان دارد که یکی از چرخهای عقب خودرو قفل کند که این خود باعث ناکارایی این نوع سیستم ترمز میشود.
ABS یک کاناله:
این نوع سیستم بر روی اکسل عقب کامیونتها اغلب تعبیه میشود. در این نوع یک سوپاپ و یک سنسور سرعت آن هم بر روی اکسل عقب وجود دارد. عملکرد این سیستم شبیه به عملکرد ABS سه کاناله است.
آیا باید پدال ترمز را مکرراً در سطوح لغزنده برای ترمزگیری فشار داد؟
مسلماً شما نباید همچنین کاری را برای خودرویی که دارای سیستم ترمز ABS است انجام دهید. فشار دادن پشت سر هم پدال تکنیکی است که معمولاً رانندگان با تجربه در سطوح لغزنده انجام میدهند تا اینکه از قفل شدن تایرها جلوگیری کنند. در خودرویی که دارای ترمز ABS است اینکار بیهوده است و باعث میشود که ترمزگیری طولانیتر شما میشود چون اساساً در ترمزهای ABS چرخها به هیچ عنوان قفل نمیشوند.
در مواقع اضطراری شما باید پای خود را بر روی پدال به آرامی فشار دهید و نگه دارید تا ترمز ABS کار خود را انجام دهد. در این موارد ممکن است احساس لرزش زیر پایتان کنید که ناشی از شدت ترمزگیری بالای شما است که این عمل کاملاً طبیعی است. آنقدری که لازم است پا را بر روی پدال فشار دهید.
آیا واقعاً ABS در کوتاه شدن زمان ترمزگیری تأثیری دارد؟
ترمز ABS به شما کمک میکند که بتوانید بهتر ترمز بگیرید. از قفل شدن چرخها جلوگیری میکند و خط ترمز را در سطوح لغزنده کوتاهتر میکند. ولی واقعاً از تصادفات جلوگیری میکند؟
سازمان بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS) تحقیقات گستردهای برای خودروهایی که فاقد ترمز ABS هستند و آنهایی که دارای ترمز ABS هستند انجام داده است و نقش این سیستم را در تصادفات تخمین زده است. بر طبق مطالعه بر روی ۱۹۹۶ مورد، خودروهایی که ترمز ABS دارند احتمال تصادفات آنها به طور چشم گیری کاهش مییابد. البته همچنان عادات غلط برخی رانندگان باعث میشود این آمار خیلی قابلیت اعتماد نداشته باشد. برخی رانندگانی که خودرویشان به ترمز ABS مجهز است برای ترمزگیری پدال ترمز را مکرراً فشار میدهند یا زمانی که زیر پایشان شروع به لرزش میکند پای خود را از روی پدال بر میدارند! البته برخی دیگر از رانندگان از مزیتهای ABS استفاده میکنند و هنگام ترمزگیری شدید از قابلیت فرمان پذیری خودرو بهره برده و از معرکه میگریزند.
زیگما
۱۹ بهمن ۱۳۹۲برادر دل انگیز آقای طهوری
لطف بفرمایید و در مورد سیستم ترمز بادی، و سیستم ترمز دامپ تراک های بزرگ مطلبی ارائه بفرمایید.
SALAR
۱۹ بهمن ۱۳۹۲متشکریم .
Saied
۱۹ بهمن ۱۳۹۲مچکرم پدال جون
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۱۹ بهمن ۱۳۹۲با تشکر از آقای طهوری.
لطفا یک مطلب هرچند مختصر در مورد ترمزهای بادی بذارید…ممنون.
محمد
۱۹ بهمن ۱۳۹۲خب حالا ترمز ABS خوبه یا ترمز های بهتری نیز وجود دارند که از این ترمز بهتر عمل می کنند و از فناوری پیشرفته ای برخوردار هستند؟؟
محمد
۱۹ بهمن ۱۳۹۲عالی بود واقعا مطالبهی از این دست خیلی خوبند.ممنون آقای طهوری عزیز
hosseincayla
۱۹ بهمن ۱۳۹۲با تشکر از پدال و آقای طهوری
لطفا در صورت امکان یک مطلب مختصردر موردسیستم انتقال قدرت اتومات هم بذارید.
Ehsan
۱۹ بهمن ۱۳۹۲کسی میدونه سیستم ترمز تراکتور چطور کار میکنه؟اخه لنت ترمز نداره
احمد.ف
۲۰ بهمن ۱۳۹۲بعضی ماشینهای سنگین ترمزشون روی دیفرانسیله شاید تراکتور هم اینجور باشه
احسان(احسان سابق)
۱۹ بهمن ۱۳۹۲خیلی ممنون پدال و نویسنده محترم مطلب
محمد ، ماشین فقط آلمانی و ژاپنی
۱۹ بهمن ۱۳۹۲ممنون از شما که با این مطالبت اطلاعات ما رو بالا میبری آقای طهوری
carbonado aventador
۱۹ بهمن ۱۳۹۲درود بر آقای على طهوری . زیبا بود ، واقعا مطالب شما ارزش خوندن رو دارند ،موفق و سربلند باشید!!!!!!
سارا
۱۹ بهمن ۱۳۹۲برای هنگامی که خودرو در هنگام ترمز گیری نلغزد
علی
۱۹ بهمن ۱۳۹۲پراید هم از تکنولوژی abs بی بهره نیست
چند وقت پیشا ماشینه جلوم زد ترمز منم صدتاسرعت محکم زدم ترمز که نخورم بهش
ترمز هم خیلی قشنگ رد کرد اصلا انگار ترمز نگرفتم
خلاصه خوردم به ماشین جلویی و متوقف شدم
بعد ماشینو بردم تعمیرگاه میگم فک کنم ترمزش خرابه
میگه نه بابا پرایدای abs همه همینجورن (اگه یهو ترمز بگیری رد میکنه باید آروم ترمز رو نوازش کنی که ناراحت نشه) اگه میخوای درست بشه absشو واست قطع کنم
و من همچنان محو در کیفیت خودروی داخلی:|
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۹ بهمن ۱۳۹۲درود .
ممنون اقای طهوری .
خیلی عالی بود .
بنده خدا
۲۰ بهمن ۱۳۹۲سلام.بازهم میگم بهترین ترمز ماشینای زیر40 تومن از آن تندر E2….با اینکه دو تا ترمز عقبش دیسکیه و این از رنو بعید بود باز هم ترمزاش عالیه…بد ترینشم از آن پژو405 و پراید….دقیقا دوستان درست میگن….فقط با ملاطفت با مندو رفتار کنین والا مندوتون قاطی میکنه…(فقط سیستم بوش)…..یه سوال دارم:چرا سیستم مندو رو رانا عالی عمل میکنه ولی رو 405 خطا زیاد داره…بیشتر مواقع چراغ ABSروشن میشه…آیا ربطی به ECU 4.5.4 داره که جای 4.5.5 اصلی گزاشتن؟؟؟؟؟؟آقای طهوری لطفا جواب بدین….پرسیدن عیب نیست ندانستن عیب هست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
علی طهوری
۲۰ بهمن ۱۳۹۲سلام
مثل اینکه شما راجع به ECU زیاد اطلاعات دارین…
من خبر ندارم والا.
ولی یه نکته بگم. چند روز پیش کاپوت سمند EF7 پایه گاز سوز رو باز کردم دیدم همه چیزش بوشه…! نمی دونستم که اینقدر از این مارک تو سمند استفاده شده. ماژول گاز و ترمز ABS و …. همشون روشون بوش نوشته بود.
واقعا هم ترمز های سمند این مشکل رو که دوستان بالا عنوان کردن نداره اصلا. همینی که گفتید باید آروم ترمز کنی تا رد نکنه!!!
من چندین بار تو شرایط بد قرار داشتم و واقعا ترمز ABS بود که نجاتم داد….
امید
۲۵ بهمن ۱۳۹۲سلام آقا ما یه تندر e2 داریم نمیدونم چه جوریه که تو سرعت مثلا 40 تا هم اگه یه خورده محکمتر از عادی پدال ترمز رو فشار بدی abs فعال میشه و پدال زیر پات میلرزه
دوستان اگر اطلاعی دارن راهنمایی کنن متشکر
امید
۱۰ فروردین ۱۳۹۷سلام دوست عزیز
ماشین شما ترمز گیری چرخ عقبش ظیف هست و کل فشار ترمز روی چرخ جلو میاد
و زود ABS عمل میکند
محمد
۲۵ اسفند ۱۳۹۲اطلاعاتتون عالیه ممنون پدال
سجاد
۲۴ خرداد ۱۳۹۳سلام
ترمز ای بی اس خوبه ولی تا حالا مثل من اتفاق واستون نیافتاده من با مزدا 323 فول تو برف ترمز abs – ebd داشت ترمز گرفتم سرعتم 2 تا بود ماشینم مثل یخ می رفت جلو آخرش خوردم به یه درخت و سپرم و رینگم کج کوله شد . و فهمیدم با ماشین ای بی اس دار نباید تو برف بیایی و فقط واسه بارون و جاده های قیر گونه و لجز خوبه اونجاها واقعا خوب کار می کنه و من 100 بار با سرعت محکم می زدم رو ترمز که یک بار جیغ بکشه یا روز زمین خط ترمز داشته باشم – حتی یک بار هم نشد . همش مثل پشمک وای می ساد تازه مدل ماشین من 83 بود با 100.000 هزار تا کارکرد داشت . ماشین مزذا با بار ebd که داره عالی هست
میکانیک
۱۴ خرداد ۱۳۹۵کار خاصی نداره به نظر من ترمز معمولی لاستیک چرخ پهنتر باشه و بوستر ترمز بزرگ ، بهتر از ای بی اسه با لاستیک نازک
من میکانیکم و پیشنهاد می کنم موقع خرید اتومبیل ترمز های عقب رو مد نظر قرار بدین که دیسکی باشن نه کاسه ای متاسفانه 90% خودروهای ساخت داخل من جمله تندر از ترمز عقب کاسه ای برخوردار هستند
من بیشتر به ترمز های عقب دیسکی و سیستم خنک کاری دیسک ترمز اعتقاد دارم تا ای بی اس : )
ترمزهای کاسه ای معمولا دچار روغن ریزی میشن چرخای عقبتونو قبل سفر چک کنین خرجشم 2 جف واشره
اگه دیفر عقب تشیف دارین روغن ریزی ممکنه مربوط به بولبرینگ باشه راهنمایی من اینه که روغن ترمز با آب پاک میشه .
سعید
۲۰ خرداد ۱۳۹۶با تشکر از متن خوبتون
میخوام تجربه شخصی خودمو بگم من تیبا دارم و برخلاف تبلیغات منفی زیادی که در موردش میشه و میگن همون پرایده ! بارها و بارها پیش اومده مجبور شدم سریع ترمز بگیرم و از تصادف احتمالی رها شدم
در واقع خودمم انتظار نداشتم اینجوری بشه ولی خیلی عالی عمل کردن اصلا همین عملکرد غافلگیر کننده خوبش باعث شد بیام اینجا پیام بنویسم
با تشکر(وقتی میگم خیلی عالی یعنی در مقایسه با خودروهای زیر 50 میلیون داخلی از بقیش اطلاع دقیقی ندارم ولی خب احتمالا خیلی بهترن اونا)
امید
۱۰ فروردین ۱۳۹۷سلام دوست عزیز
به گفته خودتان ماشینتون ترمز خوبی داره
نشانگر این است که ترمزگیر چرخ عقب ماشین شما عالی است
امير عباس
۳۰ تیر ۱۳۹۸با تشکر از آقای طهوری
ممکنه راجع به تاثیر سیستم ABSروی ترمز گیری و هندلینگ موتور سیکلت هم توضیح بدید./سپاس