در حال زندگی در یک دنیای دیجیتالی هستیم و این روزها کامپیوترها حتی میتوانند جایگزین آدمکهای تستهای تصادف شوند. این مزیّت تستهای تصادف دیجیتالی است؛ جایی که تفسیرهای کامپیوتری جای خرد شدن شیشهها و مچالهشدن گلگیرها را میگیرد.
البته این تکنولوژی کاملاً جدید محسوب نمیشود، ولی مراحل توسعه آن همچنان در حال انجام است. وبسایت CNET ویدیویی در زمینه نحوه عملکرد این تست دیجیتالی منتشر کرده است.
در حال حاضر تعداد زیادی از خودروهای واقعی به منظور انجام تستهای ایمنی، به صورت واقعی دچار ضربه میشوند و به نظر میرسد که این روند تا زمان توسعه کامل تست تصادف دیجیتالی ادامه داشته باشد. در مرحله کنونی، مطابق گزارش CNET، کارایی این تکنولوژی در سطح ۹۰ درصد قرار دارد.
در حالی که استفاده از تصادفهای شبیهسازیشده به جای نمونههای واقعی آنها، به نظر با ایمنی لازم برای جادههای دنیای واقعی همخوانی ندارد، ولی نتایج نشان میدهند که بسیاری از آدمکهای تستهای تصادف کنونی تنها ۲۰ درصد از دادههای ضربه بر روی بدن را در خود ثبت میکنند. در مقابل، شبیهسازیهای کامپیوتری میتوانند دادههای پزشکی شامل واکنش استخوانها و بافتهای بدن انسان را به جنبههای مختلف یک تصادف و همینطور حالتها و موقعیتهای بدنی بیشتری را در هنگام ضربه ارزیابی کنند.
در نسخه مجازی تست تصادف، بهجای آن که تنها از یک خودرو در شرایط واقعی استفاده شود، امکان ساخت هرگونه قطعهای از خودرو و حتی میزان بنزین داخل آن به کمک طراحی کامپیوتری وسیله نقلیه وجود دارد و میتوان آن را به دفعات در معرض تصادف قرار داد؛ بنابراین هیچ گونه تمیزکاری پس از انجام تست نیاز نخواهد بود.
همچنین کسانی که در پشت کامپیوتر این تستها را دنبال میکنند، میتوانند قطعات پوسته این خودروی مجازی را کنار بزنند و سلامت قطعات داخلی آن را نیز در واکنش به ضربه تصادف ارزیابی کنند. اگر نقاط ضعفی در این میان وجود داشته باشد، این نواحی میتوانند دوباره طراحی شده و تست دوباره راهاندازی شود؛ دیگر نیازی به یک خودروی کاملاً جدید نیست.
از آنجا که این تکنولوژی هنوز به تکامل خود نرسیده است، محققان هنوز از تصادفهای واقعی برای مقایسه بین خروجی در دو حالت مجازی و واقعی استفاده میکنند. یکی از مسائل در این زمینه، عملکرد کامپیوترهاست؛ روند ساخت یک تصادف شبیهسازی شده کامپیوتری بسیار آهسته است و مشاهده نتایج هر یک از شبیهسازیها بین ۱۰ ساعت تا یک شبانهروز طول میکشد.
mds
۲۵ آذر ۱۳۹۴اینجا هم از این تستا داریم، مثلا همین سایپا بجای اینکه از آدمک و کامپیوتر استفاده کنه میسپاره به خود مردم تو جاده تست کنن اینجوری هم در وقت صرف جویی میشه هم باعث افزایش تولید و سود دهی بیشتر میشه
SS
۲۵ آذر ۱۳۹۴اتفاقا تست تصادف تیبا که سایپا فیلمشو منتشر کرده بود چنین چیزی داشت
فقط یکم بین انیمیشنی که ساخته بودن با واقعیت (که اون هم معلوم نبود کجا و با چه شرایطی تست شده فرق داشت) و در واقعیت ستون های ماشین میشکستن و ستون درها کج میشد اما در شبیه سازی تکون نمیخوردن!!!!
peyman.german
۲۵ آذر ۱۳۹۴پسر…روز به روز تکنولوژی به کمک جان و مال انسان میاد
به امید روزی که از هوش سرشار ایرانیان برای تولید تکنولوژی استفاده شود
KING 918
۲۵ آذر ۱۳۹۴هوش سر شار ایرانیان برای خودرو و تکنولوژی !!!! امیدوارم منظورت مهندسین توانای ایرانخودرو سایپا نباشه
اخه برادر من این هوش سرشار شون نهایت میاد 206 رو صندوق دار میکنه یا از هر ماشینی یه وانت میسازه نمیدونم شاهکار جدیدشون رو دیدی یا نه به اسم وانت اریسان چراغ پژو بدنه پژو موتور پیکان به قول خودشون دستکاری شده (همون که روی پژو روا بود) بعد به شیوه ی کاملا گستاخانه ارم ایرانخودرو بر روی این لگن عجیب الخلقه میدرخشه عزیز نهایتش همینه قول میدم صد ساله دیگه ایرانخودرو یه ماشین در حد جیلی و mg و …..نمیتونه بسازه ……………
ارادت
mds
۲۵ آذر ۱۳۹۴برادر من کدوم هوش! ایرانیا اگه هوش داشتن نمیرفتن پراید 1 میلیونی رو 40 ملیون بگیرن
great britain
۲۵ آذر ۱۳۹۴من موندم این هوش به قول شما سرشار ایرانی ها کی میخواد لبریز شه!!!!!!!!!!
پراید یک ملیونی!!!!!!!!!!!!!
اصلا مگه پراید ماشین محسوب میشه؟
اگرم خیلی بی ارزه 100 هزار تومن با تخفیف 85 هزارو 500 تومن!!!
والا آدم داشتیم با 100 هزار تومن ماشینی بهتر از پراید ساخته!!!!
در جواب اون دوست عزیزی که گفته بود چرا باید صنعت خودرو داشته باشیم.
من یه هشدار جدی بهش میدم مگه نمیدونی ما قراره در تمامی ضمینه ها خود کفا بشیم
و کشورهای پیشرفته رو انگشت به دهان بذاریم!!!!!!!!!!
همین الان عراق داره از پراید استفاده میکنه به خاطر ایمنی فوق العاده ای که در برابر حملات تروریستی داره!!!!!!!!!!
همون طور که میدونی عراق یکی از سخت گیر ترین سیستم های ایمنی خودرو رو اعلام میکنه که پراید توی این سیستم رتبه نخست رو به خودش اختصاص داد
ورتبه دوم هم تویوتا
genius
۲۵ آذر ۱۳۹۴اون بدبختهای عقب مونده تازه دارن سعی میکنن به تکنولوژی دهه قبل سایپا مطمئن دست پیدا کنن!!!تست تصادف کامپیوتری تیبا رو که بیاد دارین؟!؟!
مهرداد
۲۵ آذر ۱۳۹۴اصلا نمیدونم چه اصراری هست که ما اتومبیل تولید کنیم ..آقا وقتی توانایش و امکانات و تکنولوژی و مهارت و نوآوری نداریم چرا باید صنعت اتومبیل داشته باشیم و ملت را به خاک سیاه بنشانیم .؟!!!
حسین
۲۵ آذر ۱۳۹۴مکمل خوبی برای تست های واقعی هست!
البته باید از ابرکامپیوتر استفاده کرد!
پژمان
۲۶ آذر ۱۳۹۴جهت اطلاع دوستان که بهترین مغزهای ما الان کجان که میدونیدبس هوش هست اما
احمد باقری
۲۶ آذر ۱۳۹۴تکنولوژِی خیلی خوبیه، فقط معلوم نیست که خود شرکت خودروساز باید مشخصات تمام مواد استفاده شده و شکل ماشین رو برای موسسه تست ارسال کنه و شبیه ساز اونا عمل تست رو به صورت کامپیوتری انجام بده یا روش دیگه ای هست.
فرزاد
۲۶ بهمن ۱۳۹۴سایپا هم همینکارو کرده بود
انیمیشن تست تصادف پراید 141 رو درست کرده بود
نمی دونم مردم و چی فرض کردن
amir.na
۱۵ فروردین ۱۳۹۵سلام ببخشید میخواستم بدونم نرم افزای هست بشه باهاش تصت تصادف درست کرد اگر هست اسمشو بگین دان کنم