زمانی که درباره مشخصات یک خودروی آفرود تحقیق میکنید احتمالاً با واژههای زاویه حمله و فرار یا زوایای ورود و خروج برخورد خواهید کرد. این زوایا گاهی اوقات نیز با نام زاویههای رمپ شناخته شدهاند. شاید به سادگی از کنار این واژهها عبور کنید اما در زمان خرید یک خودروی آفرود توجه به آنها باعث خواهد شد انتخاب هوشمندانهتری داشته باشید.
به زبان ساده، زاویههای حمله و فرار نشان دهنده توانایی خودرو در عبور از موانع بدون برخورد سپرها با آنها میباشد.
به منظور تصور چنین وضعیتی، یک سطح شیبدار را در نظر بگیرید. اگر این سطح زیادی عمیق و سربالایی باشد و تلاش بکنید تا با سرعت از آن عبور کنید، سپر جلوی خودرو پس از آنکه چرخهای جلو شروع به بالا رفتن از سطح کنند با سطح شیبدار برخورد خواهد کرد. بنابراین حداکثر زاویهی از زمین که سپر جلو میتواند بدون برخورد با سطح شیبدار طی کند به عنوان زاویه حمله شناخته شده و در بخش عقب نیز آن را زاویه فرار مینامند.
یک زاویه سوم نیز وجود داشته که برای آفرود مهم بوده و به عنوان زاویه شکست نامیده میشود. این زاویه بین کف لاستیکها و بخش میانی رکاب خودرو شناخته میشود. اگر زاویه شکست بیشتر از حد استاندارد خودرو شود باعث گیر کردن خودرو شده و هر چهار چرخ از سطح زمین جدا شده و کشش از دست خواهد رفت.
زوایای حمله، فرار و شکست به تعدادی از مشخصههای طراحی خودرو بستگی دارند. بخش اورهنگ سپر به تخمین زوایای رمپ کمک کرده و به طراحی سپر مربوط است. برای داشتن یک آفرودر ایده آل شما باید به دنبال سپری با طرحی گردتر یا چیزی باشید که حداقل امکان گیرکردن به جایی را داشته باشد. ارتفاع کلی خودرو از سطح زمین نیز باعث میشود تخمینی از زوایای رمپ را به دست آورید.
خودروسازان در مشخصات فنی محصولات خود معمولاً زوایای رمپ را اعلام میکنند اما اگر به دنبال تعیین این زوایا هستید روش کار کاملاً آسان است. چیزی طویل و مستقیم نظیر دسته جارو یا خط کش بزرگ را تهیه کرده و آن را دقیقاً در جایی بگذارید که لاستیک جلو با زمین تماس پیدا میکند. بخش دیگر جارو یا خط کش را گرفته و آن را تا پایینترین نقطه بخش جلوی خودرو ادامه دهید که معمولاً تکهای از سپر میباشد. حالا زاویهسنج را به بخش پایینی کشیده و زاویه به دست آمده را حساب کنید. با این روش زاویه حمله خودرو به دست میآید. همین اعمال را در بخش عقب انجام داده و زاویه فرار را به دست آورید.
برخی از زوایای رمپ فوقالعاده به خودروهایی چون جیپ رانگلر با زاویه حمله ۴۲.۲ درجه و تویوتا ۴ رانر با زاویه حمله ۳۳ درجه مربوط میشود.
خب پس بار بعدی که در حال آفرود بوده و مطمئن نیستید که میتوانید از روی مانعی عبور کنید یا خیر، زاویهسنج را از خودرو برداشته و کمی تمرینات ریاضی داشته باشید!
MAHDI . VENOM-DEMON-ROADSTER
۲ آذر ۱۳۹۶۴۲ رانگلر عالیه
حتی از هامر هم بیشتره
(Ali(Chevy Nova
۲ آذر ۱۳۹۶کى بود مىگفت جىپ افرودرش سوسولى هست؟
((برخی از زوایای رمپ فوقالعاده به خودروهایی چون جیپ رانگلر با زاویه حمله 42.2 درجه و تویوتا 4 رانر با زاویه حمله 33 درجه مربوط میشود))
آرش آمریکایی
۲ آذر ۱۳۹۶علی جون حرف بعضی کاربری همچینا به دلت میمونه ها ???
datsun
۲ آذر ۱۳۹۶ا ونها تو ذهنشون اینقدر اسطور سازی کردن که اسطورهای اصلی رو فراموش کردن
PaRHaM
۲ آذر ۱۳۹۶همچنان H1 هیولا پیشتازه?
زاویه حمله ۷۲ درجه!
زاویه فرار ۳۷.۵ درجه!
شاهکاره
رنگلر هم البته شاهکاره ???
MAHDI . VENOM-DEMON-ROADSTER
۲ آذر ۱۳۹۶H1 ماشین معمولی نبود
اون یه هیولا بود
Hemichan
۲ آذر ۱۳۹۶…
it’s a Hummer
ali
۳ آذر ۱۳۹۶زاویه حمله پراید ۰ درجه و زاویه فرار ۱ درجه
عرفان
۲ آذر ۱۳۹۶جالب بود
آرش آمریکایی
۲ آذر ۱۳۹۶سلطان آفرود رنگلر
رضا
۲ آذر ۱۳۹۶زاویه حمله رنو داستر 30 درجه و زاویه فرار 36 و زاویه شکست 23و ارتفاع از سطح زمین 21 سانتیمتر
hamid3x
۲ آذر ۱۳۹۶فاصله محورها تا سپر هم خیلی مهمه اگه این فاصله بسمت داخل خودرو باشه امکان گیر کردن در موانع زیاد میشه،عرض محورهم مهمه تو تنگه ها تاثیر زیادی داره
حسین
۲ آذر ۱۳۹۶یک زاویه دیگه هم باید درنظر گرفته بشه
زاویه قرار گیری خودرو به صورت افقی در شیب عمودی هست و مقاومت خودرو در مقابل چپ کردن رو نشون میده .
دلم برای اون بنده خدایی میسوزه که فکر میکنه خدای ماشین هست و آمریکا بهترین تولید کننده ی خودرو
mm.y@rlou
۴ اردیبهشت ۱۴۰۰آفرود فقط فورد برانکو
علیرضا
۹ مرداد ۱۴۰۲با توجه به ناهمواری های سطح شهر به نظرم زاویه حمله و فرار حتی توی ماشینای سواری هم اهمیت پیدا میکنه😅