تعداد زیادی از خودروهای جدید در حال فروش با پیشرانههای توربو عرضه میشوند تا بتوانند مصرف سوخت کم و عملکرد بهتری را ارائه دهند. این تکنولوژی سالیان سال است که وجود دارد اما تعداد محدودی از خودروسازان در حال حاضر از توربوشارژرهای الکتریکی در خودروهای خود استفاده میکنند. این سیستمها چگونه کار میکنند؟ با ما باشید تا پاسخ این سؤالها را بیابید.
خب در ابتدا بیایید یکبار دیگر طرز کار توربوها و سوپرشارژرها را با همدیگر مرور کنیم.
پیشرانهها با سوزاندن مخلوط هوا و سوخت قدرت تولید میکنند. هرچقدر که این مخلوط سریعتر بسوزد قدرت بیشتری تولید میشود. توربوشارژرها و سوپرشارژرها هوای بیشتری را به داخل پیشرانه میفرستند و به آن اجازه میدهند تا سوخت بیشتری را سوزانده و قدرت بیشتری تولید کند. سوپرشارژرها توسط یک پولی از سوی پیشرانه کار میکنند درحالیکه توربوها از گازهای پرفشار اگزوز برای چرخش توربین سود میبرند.
سوپرشارژرها مستقیماً توسط خود پیشرانه کار میکنند و به عنوان نتیجه به تولید قدرت آنی کمک میکنند. توربوها بیشتر تمایل دارند تا کممصرف و با راندمان بالا باشند زیرا انرژی تلف شدهی اگزوز داغ را به قدرت مفید تبدیل میکنند. هرچند، پس از فشار پدال گاز، اندکی طول میکشد تا توربین به چرخش درآید به این معنی که تحویل نرم قدرت در پیشرانههای توربو به اندازهی نسخههای مجهز به سوپرشارژر نیست. ما این تأخیر را با عنوان لگ توربو میشناسیم.
خب با این مقدمهی ساده به بحث خودمان برمیگردیم. توربوهای الکتریکی به منظور ترکیب کارایی سیستمهای توربو با پاسخ سریع سوپرشارژرها و حذف لگ توربوها طراحی شدهاند. این سیستمها، توربوی سنتی را با کمپرسور هوای الکتریکی کوچکی ترکیب کردهاند. این کمپرسور با استفاده از پیشرانهی قدرتمندی کار میکند. زمانی که پدال گاز فشار داده میشود، پیشرانهی یاد شده کمپرسور هوا را مجبور به ورود آنی هوای سرد به داخل پیشرانه میکند. این موضوع تحویل نرم قدرت را حتی پیش از آنکه توربوی پیشرانه سرعت گیرد تضمین میکند. زمانی که توربوشارژر مرسوم به حدی کافی دور گرفت، سیستم الکتریکی به منظور صرفهجویی در مصرف انرژی خاموش میشود.
اولین خودروی تولیدی که از این تکنولوژی استفاده کرده آئودی SQ7 میباشد. سیستم توربوی الکتریکی در پیشرانهی ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربوی دیزلی این خودرو بکار رفته و خروجی ۴۳۵ اسب بخاری پیشرانه باعث ثبت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۸ ثانیهای میشود.
ولوو سیستم جایگزینی را توسعه داده که هوای فشرده شده را در محفظهای در زیر پیشرانه ذخیره میکند. زمانی که شتاب آنی خودرو نیاز باشد یک سوپاپ باز شده و این هوای پرفشار به خود توربو راه یافته و باعث چرخش سریع توربین میشود. این سیستم در مدلهای دیزلی D5 ولوو S90، V90 و XC90 بکار رفته و به کاهش بیش از نیم ثانیهای شتابهای صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ثانیهی مدلهای یاد شده کمک کرده است.
اما تا به اینجا از مزیتهای توربوهای الکتریکی صحبت کردیم. آیا این سیستمها نقاط ضعفی هم دارند؟ هدف این سیستمها بیش از آنکه کاهش مصرف سوخت یا آلایندهها باشد، افزایش پرفورمنس خودرو است. البته میتوان این سیستم را در زمانی که موردنیاز نیست خاموش کرد و همین امر به خودرو اجازه میدهد تا حداکثر راندمان را داشته باشد.
همانند هر تکنولوژی جدیدی، توربوشارژرهای الکتریکی نیز تا زمانی که متداولتر شوند، کاملاً گرانبها خواهند ماند. همچنین میزان اعتماد و اطمینان این سیستمها نیز ناشناخته است. از سوی دیگر میتوان گفت استفاده از توربوهای الکتریکی راهی به طرف افزایش عمر پیشرانههای احتراق داخلی است درحالیکه بیشک صنعت خودرو نیازمند حرکت بهسوی خودروهای کاملاً الکتریکی میباشد.
شاید تبلیغاتی را دیده باشید که در آن ادعا میشود توربوهای الکتریکی قادر هستند عملکرد و مصرف سوخت را بهبود بخشند. متأسفانه قریب به اتفاق این قطعات افترمارکتی نمیتوانند این کارها را انجام دهند.
اکثر این قطعات از فنهای کوچکی تشکیل شدهاند که خیلی بیشباهت به فنهای خنککنندهی رایانه نبوده و هوا را به داخل پیشرانه منتقل میکنند. هرچند برای تولید قدرت توسط پیشرانه، هوا باید با فشار بالا به داخل سیلندرها تزریق شود. هرچقدر فشار هوا بالاتر باشد خروجی پیشرانه نیز بالاتر خواهد بود.
این تکنولوژی در حال حاضر نسبتاً جدید بوده و تنها چند خودروساز محدود از این سیستمها در محصولات خود استفاده خواهند کرد. آئودی SQ7 بهصورت استاندارد با این تکنولوژی عرضه شده و مدلهای یاد شدهی ولوو نیز با سیستم تقریباً مشابهی در دسترس هستند.
انتظار داریم توربوهای الکتریکی بیشتر از قبل عادیتر شوند زیرا خودروسازان زیادی در تلاش هستند تا خودروهای سریعتری بسازند. به احتمال زیاد خودروهای اسپورت و پرفورمنس و گرانبها در میان اولین خودروهایی خواهند بود که از این تکنولوژی استفاده میکنند.
Saied
۲۲ فروردین ۱۳۹۶از یک طرف هر سال قوانین ترافیکی سخت تر میشه و واقعا ماشین رو بیشتر از ۱۲۰ نمیشه روند.
از یه طرف هم ماشین ساز ها سعی میکنن سرعت ماشین هایی که واسه کار هایه روز مره هست رو افزایش بدن. علت این قضیه فقط میتونه تبلیغات الکی باشه که به هیچ دردی نمیخوره.
ماشین شاسی شتابی در حد لندکروز داشته باشه به نظر من کافیه و اصلا به چه دردی میخوره مثلا شتابش ۳ ثانیه باشه؟
Madjid
۲۲ فروردین ۱۳۹۶.
شتاب بالا در قدرت کشش ماشین خیلی تاثیر داره.
وقتی در جاده های 2 طرفه میخوای سبقت بگیری متوجه اهمیتش میشی.
Saied
۲۳ فروردین ۱۳۹۶حرف شما کاملا درسته. درسته شتاب و کشش خودرو باعث رانندگی لذت بخش تر و راحت تر میشه. ولی در حد نیاز لازم هست. فکر نکنم تو جاده دو طرفه شتاب ۴ ثانیه لازم بشه. و هرکس در جاده دو طرفه اینجوری رانندگی کنه که تا این حد سرعت نیاز داشته باشه واقعا جان خود و جان خیلی از مردم هایه بی گناه دیگر را به خطر می اندازه و فقط به این جور ادم ها میشه احمق گفت.
فرهاد
۲۶ فروردین ۱۳۹۶کمپانی ها الان اکثرا دنبال کاهش حجم موتور و تعداد سیلندر و به تناسبش حفظ قدرت موتور روی یک اتاق هستند یه راهش استفاده از توربوشارژ هست. اینطور نیست که همه دنبال شتاب 3 ثانیه باشن. این مورد فقط تو مدلهای لوکس این خودروسازها هست. ضمنا 4.5 ثانیه تو متن بالا روی کاغذ در بهترین حالت هست. هیچ کس صفر تا صد نمیگیره با این ماشین ها بلکه کشش ثانویه این خودروهاست که اونها رو لذت بخش میکنه. ضمنا دیدگاه کسی که خودروهای متوسط به بالا سوار میشه میتونه با شما فرق کنه. به همین خاطر کارخونه ها رنج متفاوتی از تولیدات دارن.
اگر دقت کنید الان اکثر شاسی بلند ها و سدان های متوسط تو رنج 170 تا 230 اسب بخار با گشتاوری بین 200 تا 350 نیوتن متری هستند . موتورها کاهش حجم داشتن و بهینه تر شدن. اگه نسبت نیرو به وزن (معمولا بیش از 1.5 تن) این خودروها رو در نظر بگیرید شتاب صفر تا صدشون (یعنی بدون سرنشین و بار و همچنین ارتقاع سطح دریا ) چیزی بین 8 تا 10 ثانیه هست که به نظر مناسب اکثر خریداران هست.
ford
۱۱ خرداد ۱۳۹۸دوست عزیر به همه اینا میگن پیشرفت وه گرنه سرعت 120 چه ربطی داره اصلا همه که لندکروز ندارن سرعت 40 تا برا پراید هم زیاده در کل بحث سرعت نیست فقط قدرت هم هست صفر تا صد مثال تو افرود یا شیب زنی خیلی نأثیر داره
e36
۲۳ فروردین ۱۳۹۶دیره دیگه تا بیاد جا بیفته پیشرانه های احتراق داخلی جاشونو دادن به الکتریکی
رضا
۲۳ فروردین ۱۳۹۶سورن توربو هم توربوش الکتریکی هست
ماسل
۲۳ فروردین ۱۳۹۶مطمئنی دوست عزیز؟میشه منبعتون رو بگید؟چون فکر میکنم ایرانخودرو هنوز با این سیستم سالها فاصله داره.
رضا
۲۳ فروردین ۱۳۹۶تحقیق کردم کسی که به من گفته بود برقیه اشتباه گفته بود از دوستان معذرت میخوام
سامان
۲۴ فروردین ۱۳۹۶دوستان ببخشید . من زیاد از اینجور چیزا سر در نمی یارم .
این دوتا ویدیو که روی پیکان وانت توربو نصب کردن چه مدل توربویی هستش ؟
http://www.aparat.com/v/Io4SB
http://www.aparat.com/v/ogceu
رضا
۱۸ تیر ۱۳۹۶روی سیستم سوخت رسانی کاربراتور میشه توربو نصب کرد؟یه بار امتحان کردم حتی با فوت کردن منیفولد گاز موتور خاموش میشه
Abbas us.c
۳۱ تیر ۱۳۹۶میشه نصب کرد ولی سخته ستاپ توربو کاربرات مکافاته اگر بخوای به صورت دستی انجام بدی مگر اینکه ژیگلورش با کامپیوتر تنظیم بشه