تونلهای باد برای شبیهسازی جریانهای هوا یا سیالات روی بدنه وسایل نقلیه یا هر وسیلهای که در تماس و اصطکاک با محیط پیرامونی خود قرار میگیرد، به کار میروند. سابقه اولین تونل باد به سال ۱۸۷۱ برمیگردد. امروزه برای بهبود آئرودینامیک خودروها و در نتیجه کاهش مصرف سوخت و میزان آلایندگی و سروصدا از تونلهای باد استفاده میشود.
فنهای غولپیکرهمواره در تونلهای باد یک یا چند فن الکتریکی وجود دارد که به منظور هدایت جریان هوا به داخل و یا خارج از محل آزمایش مورد استفاده قرار میگیرند. برای مثال فن تونل باد کمپانی GM (جنرال موتورز) قطری معادل ۴۳ فوت دارد؛ این عدد معمولاً برای سایر کمپانیها معادل ۲۰ فوت و یا کمتر میباشد. بعضی از تونلها، هوا را بارها در یک چرخه بسته به جریان در میآورند و از یک جبهه هوا چند مرتبه استفاده مینمایندنمایند (در اصطلاح: Göttingen type)؛ سایر تونلها هوا را از یک طرف از اتاقهای مجاور کشیده و پس از اتمام آزمایش از طرف دیگر آن را تخلیه مینمایند (در اصطلاح:Eiffel type).
الگوی سنجشدر زیر سطح هر تونل، دستگاههای سنجش دقیق، نیروها و گشتاورهای افقی (دِرگ) و عمودی (لیفت) وارد شده به اتومبیل مورد تست را اندازه گیری میکنند. سنسورهای دیگر، وظیفه ثبت دمای هوا و فشار در نقاط کلیدی را بر عهده دارند. علاوه بر نیروی الکتریکی که برای به حرکت در آوردن هواکشها مورد نیاز است، در برخی از تونلها، انرژی صرف حفظ کردن فشار و رطوبت هوای درون محل تست میشود.
تونلهای باد بر حسب نیاز میتوانند شرایط اتمسفری را معکوس نمایند؛ اتومبیل مورد تست، هنگام عبور جریان هوا از بالا و اطراف آن ساکن بوده، که این مطلب باعث بروز اختلال با سطح زمین میشود. برخی از تونلهای باد، مشکل اختلاف سرعت با دنیای واقعی را توسط غلتکهای متحرک مرتفع میکنند. این موضوع به خصوص در تست اتومبیلهای “فرمول یک” که تأثیر سطح زمین بر روی عملکرد اتومبیل بسیار حیاتی میباشد، رایج است. سایر تونلها نتایج خوب خود را با از بین بردن لایه ای از هوا که مهندسان هوافضا آن را “لایه مرزی” مینامند، به دست میآورند.
در لایه مرزی، سرعت جریان هوا از صفر بر روی سطح زمین تا حداکثر سرعت خود در بالاترین نقطه لایه متغیر است. هدف اصلی هر تونل هوا داشتن باریکترین لایه مرزی ممکن است تا بتواند به بهترین شکل، شرایط یک اتومبیل در حال حرکت بر روی جاده را بازسازی نماید.
کیان
۲۸ خرداد ۱۳۹۳“سابقه اولین تونل باد به سال 1871 برمیگردد.”
این منو تحت تاثیر قرار داد…
انزو
۲۹ خرداد ۱۳۹۳پس اگه بدونی ک سابقه ایران خودرو ب چ سالی برمیگرده چقد تحت تاثیر قرار میگیری؟
انزو
۲۹ خرداد ۱۳۹۳این فراری 458 خدای آیرودینامیکه ها.
مک میسل
۳۰ خرداد ۱۳۹۳من تو یه خبر خوندم ماشین رزبرگ از همیلتون درصد تونل بادش بهتره؟؟؟؟؟؟؟؟؟کسانی که میدونن لطفا منو توجیح کنن.
erfan
۸ فروردین ۱۳۹۴تاریخ ساختش به چند ده سال بعد بر نمیگرده ..میره!!!!
احمدرضا
۲۸ خرداد ۱۳۹۳مطلب جالبی بود
امید
۲۸ خرداد ۱۳۹۳اوه چه فنی داره
زیگما
۲۸ خرداد ۱۳۹۳اولین تونل باد ساخت یه انگلیسی بود.
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۸ خرداد ۱۳۹۳درود .
زیگما کجا بودی ؟؟؟
یدفعه ظهور میکنی !!!!!!
زیگما
۲۸ خرداد ۱۳۹۳بلی
درگیر بودیم با اتفاقات….
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۸ خرداد ۱۳۹۳چه اتفاقاتی ؟؟؟
چیزی شده ؟؟؟
تو مسیر شمال ؟؟؟
امید
۲۸ خرداد ۱۳۹۳ای ناقلا رفتی برزیل زیگما
PEUGEOT
۲۸ خرداد ۱۳۹۳زیگما به قول میلاد چند روزه که نبودی پدال سوت و کور بود
اگه توی مسیر زیاد شلوغ نمی کردی الان شویت پلو با ماهی بهت چسبیده بود
ESI
۲۸ خرداد ۱۳۹۳ایول به GM
ROLLS R R ROYCE
۲۸ خرداد ۱۳۹۳ماشین های ایرانی مخصوصا سمند آیدرودینامیک ش خیلی پایینه!!!!
چون ایران تونل باد نداره!!!!!
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۸ خرداد ۱۳۹۳درود .
چون ایران تونل باد نداره ، سمند ایرودینامیکش بده ؟؟؟
این چه حرفیه ؟؟؟
سمند در زمان خودش ( 15 الی 16 سال پیش ) ایرودینامیکش بد نبود ، اما
خب برای الان ضعیفه .
Ferya
۲۹ خرداد ۱۳۹۳آیرو دینامیک سمند شرف داره بر ال90 فرانسوی که اونا تونل باد دارن و ما نداریم
شما برو جاده کوهستانی پشت سمند بشین ، بعد همون مسر رو با ال90 برو . مطمئنا” اگه با همون سرعتی که با سمند پیچ ها رو رد میکردی با ال90 بری یه داستان غم انگیز میــشه …
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۹ خرداد ۱۳۹۳درود .
ربطی به تونل باد داشتن و نداشتن نداره .
خودروساز ها ماشین هاشونو برای تست به کشورهای دیگر میفرستن .
حالا چه ایمنی باشه . چه ایرودینامیک . چه تست در کویر و مناطق
قطبی .
در مورد پیچ هم حرف شما درسته .
شهاب
۲۸ خرداد ۱۳۹۳تونل باد جایی که ال90و نبردن! :D
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۸ خرداد ۱۳۹۳درود .
چطور ؟؟؟
مگه ایرودینامیکش بده ؟؟؟؟
شهاب
۲۸ خرداد ۱۳۹۳درود
پ ن ایرودینامیکش خوبه!
با چشم میشه ضریب درگشو حدس زد!! :D
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۸ خرداد ۱۳۹۳درود .
ربطی نداره .
ماشین اقتصادی همینه .
مگه مطلب تونل باد رو نخوندی که نیسان لیف و تویوتا
پریوس چه ارقامی داشتند ؟؟؟
تازه ژاپنی بودند .
باید ببینی هدف و اولویت خودروساز چی بوده !!!!
شما باید این ماشینو با همرده های خودش مقایسه کنی .
Ferya
۲۹ خرداد ۱۳۹۳ارتفاع بلندی برای افراد قد بلند لازم نیست
پس اینجوری اگه کسی قد بلند باشه نمیتونه سوار ماشین کوپه بشه ..؟
نه داداش من اگه داخل ماشین و فرم کلیش درست طراحی بشه نیازی به همچین ستون های بلندی نیست
نمیدونم واقعا ستوناش چرا انقد بلنده …؟!!!
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۹ خرداد ۱۳۹۳درود بر شما .
عزیز جان شما خودت یک بار دیگر جملتو بخون !!!!!!
وقتی وضع نابه سامان جاده ها و خیابان ها در طراحیه
ماشین لحاظ میشود ، طبیعتا باید فاصله ی کف ماشین از
سطح جاده بیشتر باشد ، وقتی بیشتر میشه ، به جای
افزایش طول خودرو ، که خود باعث افزایش قیمت و
قرارگیری خودرو در کلاس دیگری میشود ، با افزایش
ارتفاع جبران میکنند .
بعد شما چرا این ماشینو با ماشین کوپه مقایسه میکنی ؟؟
ماشین کوپه فازش چیز دیگری است ، ماشین کلاس B فازش
چیز دیگری است !!!!
خودروی کوپه باید دارای خصوصیاتی خاص باشد ، از جمله :
فاصله ی کم تا زمین به خاطر چسبندگیه خوب و هندلینگ .
فرمان پذیری خوب . و ….
ماشین اقتصادی معنیش با کوپه فرق داره . حتی از
اسمشون هم پیداست .
تا جاییکه من مطالعه کردم ، ستون های بلندش به خاطر
این مسأله است . البته باید یاداور بشم که تعادل
ماشین رو در سرعت های بالا مخصوصا در سرپیچ به
هم میریزد .
شهاب
۲۸ خرداد ۱۳۹۳یکم نبوغ تو طراحیش به کار نرفته، چه فکری کرده داچیا خدا میدونه!
حالا شما بیا بگو موتور و گیربکسش حرف نداره ، جاداره ، . .
از همه بدتر قیمت این اسب وحشی هست که در حدودایه 44 بیلیون تومان ناقابل برا نسخه ی گیربکس منوال و در نسخه لیمیتد ادیشن 47 بیلیون آب میخوره
در سالیان گذشته و خیلی نزدیک که شما یادتون نمیاد! با این پولا میشد بنز و بی ام دبیلیو و لکسس و . . . خرید! خدا اون روزا رو برگردون
نفدی بود بر ال 90! :D
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۸ خرداد ۱۳۹۳درود .
نبوغ توش بوده ، اما دیده نمیشه .
به خدا اینو هزار بار گفتم .
این ماشین توسط طراحان رنو و داچیا انجام شده .
هدف این ماشین تولید و عرضه در کشورهای جهان سوم بوده .
اینهایی که میگم در این ماشین اولویت داشتند :
صندوق بزرگ . ارزان سازی داخل و خارج . فضای بزرگ داخل .
ابعاد کوچک بیرونی . استهلاک کم . کم مصرف . ارتفاع بالا برای
افراد قد بلند .
به طور کلی : این ماشین طوری طراحی شده که جوابگوی 90درصد
بازار های مختلف دنیا باشه . وقتی گزینه ی اخر نمای ظاهری
میشه ، خب معلومه نمای ظاهریش چندان جالب نمیشه .
ولی خب از نظر من زیباست . حتی از پرشیا .
حالا چون این ماشینی که قراربود جزو ارزونترین ماشینهای دنیا
باشه ، به این شکل داره در ایران عرضه میشه ، تقصیر رنو و
داچیا نیست . مملکت ما بیخوده .
سیستم تعلیق این ماشین طوری طراحی شده که جوابگوی جاده ها و
خیابان های جهان سوم باشه .
ماشینی بوده که سیاستش ماشین دار شدن همه بوده .
ال90 در زمان عرضه 3تا موتور داشت در بازار جهانی :
موتور 1.4 لیتر با 8 سوپاپ با قدرت 75 اسب بخار .
موتور 1.6 لیتر با 8 سوپاپ با قدرت 90 الی 95 اسب بخار .
موتور 1.6 لیتر با 16 سوپاپ با قدرت 105 اسب بخار .
اگر مدیران موتور ضعیف رو بگذارند و سودشون رو معقول کنند ،
ماشینه ارزونی میشه . .
خلاصه بگم که یکی از بهترین ماشینها در رده ی خودشه .
شهاب
۲۸ خرداد ۱۳۹۳کاملا صحیح
اما تا زمانی که اینجا بیخوده , اینم بیخوده . . .
میلاد
۲۸ خرداد ۱۳۹۳طراحی بد فرم و ناراحت صندلی ها ،دستگیره ی تا حد امکان مضحک درب عقب و نفوذ حداکثری صدای موتور به داخل کابین هم از اولویت های طراحان لوگان بوده!
پی نوشت:این مقاله ی پدال برسد به دست کارکنان مرسدس :D
چاپلو. دوستدار فولکس واگن.
۲۸ خرداد ۱۳۹۳درود.
میلاد این حرفو تو زدی ؟!!
“ولی خب از نظر من زیباست . حتی از پرشیا . ”
وای بر من !!!
انصافا ال ممد ماشین بدی نیس ولی گند زده به طراحی
ینی اینقد کییییییفیت با قیمت پایین براش مهم بوده که نمیتونسته یه دوزار خرج قیافه ی این لگن (ببخشید لوگان) بکنه.
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۹ خرداد ۱۳۹۳درود .
بله چاپلو این نظر من بود .
کیفیت این ماشین پایین نیست . یک بار گفتم مقیاستون
کیفیت ایران نباشه . ایران فقط بلده گند بزنه .
اما باز همین ال90 از خیلی ماشین های دیگه با کیفیت
تره .
کلا پروژه این ماشین ، براساس کاربدی و ارزان قیمت
تعریف شده .
شما به من بگو از چه نظر کیفیتش پایینه تا جوابتو بدم .
مگه ندیدی نیسان هم داره برند ارزان قیمت خودشو با نام
داتسون راه میندازه .
داتسون و همین ال90 مشترکاتی خواهند داشت .
ماشین های لادا بر اساس همین ال90 داره ساخته میشه .
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۹ خرداد ۱۳۹۳درود .
چاپلو جان تست های این ماشین رو از تهران تا مشهد ،
تهران تا اصفهان و …. بخون و با مزایا و معایب این
ماشین اشنا بشو .
این ماشین توسط مجله ی ماشین تست شد و لقب جان سخت
محبوب گرفت . دیگه بنز نبوده که بگیم پارتی بازی شده .
چاپلو. دوستدار فولکس واگن.
۲۹ خرداد ۱۳۹۳درود.
اقا من نمیدونم چرا ما یه حرفی میزنیم دوستان عزیز یه برداشت دیگه ای میکنن.
میلاد من گفتم
“ینی اینقد کییییییفیت با قیمت پایین براش مهم بوده که نمیتونسته یه دوزار خرج قیافه ی این لگن (ببخشید لوگان) بکنه.”
من از مزایای ال ممد از اون دور پایین 750 تایی که تو 405 و 206 و بقیه ی ماشینا 860 تاس(واسه کاهش الایندگی و مصرف و سوخت و استهلاک کمتر) تا ارتفاع بلند ماشین و جلو بندی تقویت شده ش که به قول خودت مخصوص جاده ی کشور های جهان سومی هس(اخ جون الان دیگه اعتراف کردم ما جز کشور های درحال توسعه نیستیم ما جهان سومی هستیم ها ها ها) همینطور اتاق نسبتا محکم و ایمن اون موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپ قدرتمند و… واقفم
اما خداییش دیگه شورشو دراورده
شما الانو نبین که همه ی مدلاش فول اپشن شدن قبلشو اگه دوستان یادشون باشه 5 مدل مختلف داش E0 که ساده ترین مدل بود حتی کولر هم روش نداره ینی فکرشو بکن روی E1 هم نه فرمون هیدرولیک هس نه abs و نه شیشه ی برقی عقب و …
ازینا که بگذریم من میگم چرا اینقدی که به کیفیت ماشین توجه شده (کار به اپشنکاری ندارم منظورم اتاقو و موتور گیربکسو شاسیه)به طراحیش هیچ توجهی نکردن ؟؟؟
carbonado aventador
۲۹ خرداد ۱۳۹۳یه کلام میگم دیگه بحثش رو تموم کنید
اگه می خواهید برید ماشین سال 1985 سوارشید برید پرشیا رو بخرید . اگه می خواهید ماشینی رو بخرید که حداقل20 سال بروزتر هست لوگان رو بخرید
الان لوگان تو ترکیه فروخته میشه همگی هم می دونید تو ترکیه که یه کشور اروپایی هست کیفیت و…. براشون چقدر مهمه!!!!!!
یه سوال!چرا پرشیا تو اروپا و ترکیه فروخته نمی شه؟؟؟؟؟؟
آیا ماشینی که 15 سال ویران خودرو تولید کرده ارزش سوارشدن داره؟؟؟؟؟؟؟
چرا قیمت لوگان 6 میلیون گرانتر از پرشیا هست؟؟؟؟؟
چرا تو خیابان ها تعداد لوگان بیشتر از پرشیا هست؟؟؟؟؟
چرا استقبال عمومی از لوگان بیشتره؟؟؟؟؟؟
چرا لوگان تو تست تصادف ایران رتبه اول رو کسب کرده ولی پرشیا جزء سه تای اول نبوده؟؟؟؟؟؟؟
امیدوارم نظرتون راجب به پرشیا که محصول اییییران خووودرو هست عوض بشه!!!!!!!!!!!!!!
چاپلو. دوستدار فولکس واگن.
۳۰ خرداد ۱۳۹۳سلام بر کربونادو عزیز
اقا ما خیلی مخلصیما
اولا. اینکه شما میگی ماشین مال 85 میلادیه اصلا دلیل نمیشه که اون رو بد حساب کنیم همونطور که مک لارن F1 هم مال سال 92 میلادیه ولی بعد از 20 سال هنوز هم برای خودش عجوبه ایه البته کاملا قبول دارم که قیاس این دو قیاس مع ال فارقه ولی با حساب اینکه پارس ساخته شده از روی 405 هستش و 405 هم ماشین برگزیده ی سال اروپا در سال 88 شد پس خیلی بی انصافی نیس اگه 405 رو با F1 مقایسه کنیم.
دوما. طبق چه اماری تعداد لوگان از پارس بیشتر بوده تا جایی که من میدونم سال 92. 100 هزار دستگاه پارس تولید شده که این رقم برای لوگان 20 هزار تاست.
اینم لینکش
http://alef.ir/vdcftmd0mw6d0ma.igiw.html?223353
برای سال 90 هم امار پارس 91 هزار دستگاه و برای لوگان 90 هزاردستگاه اینم لینکش
http://www.entekhab.ir/fa/news/59111/%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DB%B9%DB%B0-%DA%86%D9%82%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%85
تازه این امار مقایسه ای هس از تولید خودرویی که سال 78 تولید شده و خودرویی که سال 85 خط تولیدش تو ایران افتتاح شد میبینید که بعد از اینهمه سال هنوزم استقبال خوبی ازش میشه شما میگید تعداد لوگان بیشتره از پارسه در حالی که طبق امار تولید پارس تا9 ماهه ی سال 89 تعداد 489808 دستگاه بوده اینم لینکش
http://didban.ir/fa/news-details/5204/
به نظرت تو این سه سال چند دستگاه لوگان تولید شده امار سال 90 به بعد هم که مشاهده میکنید پارس بیشتر از لوگانه پس چطور تو خیابونا تعداد لوگان بیشتره ؟؟؟
سوما. طبق چه اماری استقبال از لوگان بیشتر از پارسه.
پارس نسبت به تفاوت امکاناتش با 405 خیلی گرونت از 405 هستش که این نشون دهنده ی استقبال زیاد از این خودرو هست.
البته من هم قبول دارم که استهلاک پارس بالاست و ایمنی اون پایین تر از لوگانه ولی …
چاپلو. دوستدار فولکس واگن.
۳۰ خرداد ۱۳۹۳سلام بر کربونادو عزیز
اقا ما خیلی مخلصیما
اولا. اینکه شما میگی ماشین مال 85 میلادیه اصلا دلیل نمیشه که اون رو بد حساب کنیم همونطور که مک لارن F1 هم مال سال 92 میلادیه ولی بعد از 20 سال هنوز هم برای خودش عجوبه ایه البته کاملا قبول دارم که قیاس این دو قیاس مع ال فارقه ولی با حساب اینکه پارس ساخته شده از روی 405 هستش و 405 هم ماشین برگزیده ی سال اروپا در سال 88 شد پس خیلی بی انصافی نیس اگه 405 رو با F1 مقایسه کنیم.
دوما. طبق چه اماری تعداد لوگان از پارس بیشتر بوده تا جایی که من میدونم سال 92. 100 هزار دستگاه پارس تولید شده که این رقم برای لوگان 20 هزار تاست.
اینم لینکش
http://alef.ir/vdcftmd0mw6d0ma.igiw.html?223353
برای سال 90 هم امار پارس 91 هزار دستگاه و برای لوگان 90 هزاردستگاه اینم لینکش
http://www.entekhab.ir/fa/news/59111/%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DB%B9%DB%B0-%DA%86%D9%82%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%85
تازه این امار مقایسه ای هس از تولید خودرویی که سال 78 تولید شده و خودرویی که سال 85 خط تولیدش تو ایران افتتاح شد میبینید که بعد از اینهمه سال هنوزم استقبال خوبی ازش میشه شما میگید تعداد لوگان بیشتره از پارسه در حالی که طبق امار تولید پارس تا9 ماهه ی سال 89 تعداد 489808 دستگاه بوده اینم لینکش
http://didban.ir/fa/news-details/5204/
به نظرت تو این سه سال(86 تا 89)چند دستگاه لوگان تولید شده امار سال 90 به بعد هم که مشاهده میکنید پارس بیشتر از لوگانه پس چطور تو خیابونا تعداد لوگان بیشتره ؟؟؟
سوما. طبق چه اماری استقبال از لوگان بیشتر از پارسه.
پارس نسبت به تفاوت امکاناتش با 405 خیلی گرونت از 405 هستش که این نشون دهنده ی استقبال زیاد از این خودرو هست.
البته من هم قبول دارم که استهلاک پارس بالاست و ایمنی اون پایین تر از لوگانه ولی …
ROHAM
۲۸ تیر ۱۳۹۵من موندم با این همه محاسن که L90 داره !!! بنز B و هیوندای ورنا یا اکسنت و تویوتا یاریس و … چرا به عقلشون نرسیده چهره ای شبیه این اثر هنری داشته باشن؟!!!
اصلا موندم خود رنو چرا شعور اینو نداشت نسل جدید L90 رو شبیه قبل بسازه؟!!!!
چرااااااا…!!!
mahdi
۲۸ خرداد ۱۳۹۳درود
تونل باد شرکتهای معتبر اروپایی و آمریکایی و ژاپنی رو نمیدونم چطوری کار میکنه
اما در مورد خودرو سازای داخلی (ایرانخودرو و سایپا) یه حدسهای میتونم بزنم
روش کارشون به این شکل
مدیران ایرانخودرو سایپا میان توی تونل وایمستن و یه کارهای میکنن (البته کار بدی نمیکنن) و یه جورایی تولید باد میکنن البته ماسک میزنن و بعد اون باد رو میفرستن سمت ماشین و به این ترتیب تست باد و آیرودینامیک و غیرو ذالک رو انجام میدن
تازه این یه حسن داره
بعضی مواقع به وسیله این نوع آزمایش منحصر به فرد رنگ ماشین رو هم آزمایش میکنند تا ببینند رنگ ماشین میپره یا نه
به این میگن تکنولوژی
آمریکا هنوز نتونسته به این تکنولوژی دست پیدا کنه
یعنی ته فن آوری و …………. هست
هموطنان عزیز برید حالشو ببرید و برگی زرین در افتخارات صنعت خودرو سازی
دیگه چی میخواید هی بگید ماشین گرونه باباجون این همه دارند براتون زحمت میکشن
این نوع تست باد فقط یه نمونش هست
تازه تست کیک خامه ای هم هست که بعدا براتون تو پستهای بعدی توضیح خواهم داد
سپاسگذارم
مهدی (فرزند کوروش)
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۸ خرداد ۱۳۹۳درود .
البته اقا مهدی منظورش این بوده که مدام فوت میکردند و چون مسواک نمیزدند ،
مجبور شدن که از ماسک استفاده کنند .
درسته مهدی جان ؟؟؟
:) :)
mahdi
۲۸ خرداد ۱۳۹۳درود میلاد جان
فکر نکنم از بوی بد دهان مدیران خودروساز ایران باشه
چون تست باد رو احتمالا بعدازظهر انجام میدند تولید باد یه جور دیگست
تازه دو مدل تولید باد داریم که اگه توجه کرده باشید محصولات ایرانخودرو سایپا بعضی مواقع یکی در میون یا خوبند یا بدند و اون به این ترتیبه
اگه یه مقدار دقت کنید احتمالا بعدازظهر تست باد رو انجام میدند و روزهایی که ناهارشون لوبیا داشته باشه تست بادشون احتمالا موثرتره و میزان کیفیت محصولاتشون بالاتره
اصلا توی این روزهای که ظهر لوبیا میخورند رنگ ماشین هاشون رو هم بهتر میتون چک کنن
توجه کردید که بعضی مواقع ماشینهاشون از نظر کیفیت رنگ مرغوب نیست بخاطر اینکه اون روز لوبیا نخوردند
به هر حال میلاد جون ما در توانایی های مدیران ایرانخودرو و سایپا شکی نداریم
میدونستی از طرف شرکتهای خارجی سفارش کار دارند
نمونه هاشون رو توی بادکنک میفرستند برای شرکتهای معتبر
اونم به نرخ دلار
جلل خالق
بگذریم
ای بابا میلاد جون اینا خیلی …………. تر از این حرفان
سپاسگذارم
مهدی (فرزند کوروش)
چاپلو. دوستدار فولکس واگن.
۲۸ خرداد ۱۳۹۳مهدیییییییییییییییییی.
میکشمت به خودرو سازای وطنی توهین میکنی!!!!!!!
وای این توهین ها دیگه قیرغابل غبوله!!!!!!!
mahdi
۲۹ خرداد ۱۳۹۳درود
چاپلو جان عزیزم من توهین نکردم
فقط یه مقدار از توانایی های لایزالی که خودروسازان دارند تعریف کردم
این نوع صنعت تقریبا میتونیم بگیم تنها صنعت بومی هست که خودروسازان داخلی بهش دست پیدا کردند
ارادت
سپاسگذارم
مهدی (فرزند کوروش)
mahdi
۲۸ خرداد ۱۳۹۳درود
این عکس مرسدس بنز سری W-201 در تونل باد
این مدل بنز رو خیلی دوست دارم
دیوانه وار این مدل رو دوست دارم
اگه یه روزی دستم باز بشه این مدل و یه مدل بالاترش رو میخرم
بی نظیره
مدلهای دهه 90 و 2000 بنز (کپل ) بی نظیرند
سپاسگذارم
مهدی (فرزند کوروش)
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۸ خرداد ۱۳۹۳درود .
اصلا اسم مدل قدیمی هارو نیار که ذوق مرگ میشم .
mahdi
۲۹ خرداد ۱۳۹۳درود میلاد جان
همه این مدل بنز رو دوست دارند
کلمات در وصفش کم میارند
ایکاش یه خط تولید بصورت خیلی محدود تاسیس میکردند و مدلهای قدیمی و دهه 90 بنز رو بصورت سفارش با همون ترکیب بدنه اما داخلش و موتورش رو از جنس نو و فابریک با امکانات مدرن می زدند
اینو بگم : یعنی دیگه از یه ماشین چی میخوای
فکرش رو بکن مدلهای قدیمی که دوست داری هم قطعاتشون به آسونی یافت میشه هم خدمات بالایی دریافت میکنی
یه دونه از این مدل داشته باشی میری برا خودت اتفاقا یه مدل کپل رو امروز دیدم فقط وایسادم نگاهش کردم
خوش به حال صاحبش
حتما در آینده یه دونه میخرم
یعنی روانی میش یه دونه از اینا رو داشته باشی
روحت رو جلا میده صیقل میده
انشالله همه به مدلهای محبوبشون دست پیدا کنند
سپاسگذارم
مهدی (فرزند کوروش)
رضا
۲۸ خرداد ۱۳۹۳درسته
با وجود اینکه سالها از تولیدش میگذره ولی همچنان مغرور و با شخصیته
P.G
۲۸ خرداد ۱۳۹۳آقاى پژمان فاطمیان عزیز،ممنون بابت متنتون اما من به این متن انتقاد دارم!
این متن خیلى تلگرافى و خلاصه نوشته شده و اطلاعات کاملى به خواننده نمیده و حتى در خیلى جاها مطالب متن ناتمام و نصفه کاره رها شده،مثل قسمت لایه ى مرزى (boundary layer)که به دوستان در موردش توضیح ندادین و همچنین نگفتین منظورتون در مورد از بین بردن لایه ى مرزى چیه؟چون لایه ى مرزى رو نمیشه از بین برد و فقط میشه با streamlining و کاهش اصطکاک قطرش رو کم کرد،آیا منظورتون نادیده گرفتن تأثیر لایه ى مرزى در آزمایشات بوده یا چیز دیگه؟و همچنین منظورتون لایه ى مرزى تشکیل شده روى دیواره هاى تونل باد بوده؟
دیگر ایراد این متن اینه که در مورد بعضى از تصاویر متن مثل تصویر چهارم که نشون میده تونل باد به شکل venturi هست و از قانون برنولى براى افزایش سرعت جریان هوا استفاده میکنه و همچنین در مورد این قانون توضیح ندادید تادوستانى که در این مورد اطلاع ندارن مطالب بیشترى عایدشون بشه،
بابت زیاده گوییم عذرخواهى میکنم،امیدوارم ناراحت نشده باشین:)
علی
۲۸ خرداد ۱۳۹۳بی خیال تونل بادانصافافراری خیلی زیباست.
PEUGEOT
۲۸ خرداد ۱۳۹۳به نظر من پژو اگزالت هم ضریب آیرودینامیکی بالایی داره
کاش در تونل باد قرار می گرفت ببینیم چه عددی رو بدست میاره
چاپلو. دوستدار فولکس واگن.
۲۸ خرداد ۱۳۹۳اگزالت یکی از زیبا ترین ماشینای پژو هست من خیلی خوشم میاد ازش
همینطور اونیکس.
راستی پژو اونیکس ساخته شد یا فقط در حد رندر ها باقی موند؟
PEUGEOT
۲۹ خرداد ۱۳۹۳نه چاپلو عزیز متاسفانه تولید انبوه نشد
نه تنها اونیکس بلکه هیج کدوم از خودروهای مفهومی پژو مثل اگزالت، Hx1، RC4 و … تولید انبوه نشد
اتفاقا سال 2012 در نمایشگاه پاریس مک لارن p1 رتبه اولو کسب کرد و پژو اونیکس رتبه دومو ولی برعکس پژو مک لارن تولید انبوه شد
واقعا من هیچ وقت این رفتار پژو درک نکردم که چرا خودروهای به این خوبی رو تولید انبوه نکرده!
فقط خواسته نشون بده که تکنولوژی ساخت چنین ماشینایی رو داره
PEUGEOT
۲۸ خرداد ۱۳۹۳آمریکایی ها همه چیزشون بزرگه
فکر کنم نمی تونن وسیله ای رو کوچیکش رو تولید کنن
اصلا با کلمه کوچیک مشکل دارن
hamid3x
۲۹ خرداد ۱۳۹۳پژو جان خط اولت بدآموزی داره ها !!!
امریکایی ها چیزای کوچیک مثل ترانزیستور CMOS را به ابعاد نانومتر تولید میکنند که در دنیا کار هر شرکتی نیست بتونه تولید کنه.
اما از طرفی یه آمار هم میگه یک امریکایی 25 برابر یک اروپایی انرژی مصرف میکنه
PEUGEOT
۲۹ خرداد ۱۳۹۳نه بابا حمید جون بچه های پدال خودمونین منظورمو میفهمن
منظورم به معنی بدش نیست
خب چیکار میشه کرد اینم یکی از ویژگی های زبان شیرینه پارسیه دیگه
سام
۲۸ خرداد ۱۳۹۳با سلام مجدد
مطلب مفید و آموزنده ای بود.با سپاس
majid
۲۹ خرداد ۱۳۹۳این که جیز خاصی نیست توی سایپای خراب شده تونل طوفان دارن
حالا جون ما ایرانیا اهل ریا نیستیم رو نمیکنیم
yamin
۲۹ خرداد ۱۳۹۳برادران پدالی من رو به جمع خودتون راه میدید؟
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۹ خرداد ۱۳۹۳درود .
خوش امدی دوست گرامی . جمع ما بدون شما یک چیزی کم داشت .
Japan & Germany
۲۹ خرداد ۱۳۹۳درود عزیزم ، راه تو را میخواند
PEUGEOT
۲۹ خرداد ۱۳۹۳دوست عزیز با اومدن به پدال ما رو خوشحال کردی
امیدوارم در پدال حضوری پر رنگ داشته باشی
حسين
۲۹ خرداد ۱۳۹۳بله که راه میدن. باعث خوشحالیه…
من خودم اینجا ترم پایینی هستم، باید توجه داشته باشی که به ترم بالاییا احترام بذاری!! D-:
حسين
۲۹ خرداد ۱۳۹۳درود. آقا پژمان مطلب عالی ای بود. من چندتا سوال راجع به جریان سیالات دارم. اگه ممکنه باهام تماس بگیرید. ممنون میشم
rahmanihossein1371@gmail.com
milad
۳۰ خرداد ۱۳۹۳لطفا اگر کسی میدونه هزینه ساخت این تونل ها چقدره به منم بگه
hero
۳۰ خرداد ۱۳۹۳سلام دوستان
چطور ممکنه یه خودرو ضریب ایرو دینامیکش بالا باشه اونوقت تو بزرگراه 5.6 لیتر بسوزونه؟
من خودوم تندر90 رو روندم حتی تو سرعت 120 صدای باد رو زیاد نمیشنوم
فقط صدای موتور داخل میاد که اونم با عایق بندی درست میشه
ali
۳۰ خرداد ۱۳۹۳اگر این آزمایش تونل باد رو پراید انجام بدن
باد می برش!!!!!
ziya
۲۰ مرداد ۱۳۹۳داریم درمورد ماشین صحبت میکنیم نه تابوت
enzo
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴الان تونل باد یکی از الزامات خودروسازای بزرگ شده ولی یادمه چند سال پیش لوکا مونتزملو میگفت تو F1 حتی دقیق ترین تونل بادم جای تست واقعی تو پیست رو نمیگیره ولی عوضش کم هزینه تره