ایران کشور پهناوری است، چنان وسیع که هیچکس نمیتواند در طول عمر خود از تمام نقاط آن دیدن کند. این کشور چنان زیبا است که هر کس آرزو دارد از سواحل خزر تا پهنهی نیلگون خلیجفارس را به تماشا بنشیند؛ اما بعضی مسیرها بهتر است طی نشده باقی بمانند.
آستانه تحمل در مقابل سرما، گرما و باران در افراد مختلف متفاوت است. همین موضوع درمورد نحوه مراقبت از خود در مواقع خطر نیز صادق است.
چه زمانی به خاطر متغیرهای محیطی باید موتورسیکلت را در گاراژ نگه داشت؟
چه زمانی مشخص میشود که ریسک موتورسواری، بیشتر از منافع آن است؟ در اینجا سعی داریم مرز بین آنها را مشخص کنیم.
آبوهوای نامطبوع
موتورسواری در باران مشکل چندانی نیست، البته اگر با سرعت کمبرانید و برای موقعیتهای خطرناک آمادهباشید.
اگر هواشناسی باران شدید و یا باد شدید پیشبینی کرده، بهتر است از موتورسواری منصرف شوید و یا از اتومبیل استفاده کنید.
گرمای طاقتفرسا
دمای هوای بیشتر از ۴۰ درجه ریسک گرمازدگی را افزایش میدهد مخصوصاً اگر پوست بدن شما در معرض نور خورشید و یا باد قرار داشته باشد. استفاده از لباس با تهویه مناسب و بههمراه داشتن آب کافی کمککننده خواهد بود اما برنامهریزی برای حرکت در هنگام عصر به دلیل کاهش دمای هوا و مدیریت بهتر دمای بدن، حرکت زیرکانهتری خواهد بود.
سرما
موتورسواری در دمای ۱۰ درجه چندان بد به نظر نمیرسد، اما احساس سرما در هنگام موتورسواری دوچندان خواهد بود، آنهم به دلیل خاصیت سردکنندگی باد.
در هنگام موتورسواری با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نسیمی که بر روی لباس و دیگر قسمتهای بدنتان احساس میکنید باعث میشود دمای ۱۰ درجه هوا در حالت سکون به حدود ۴ درجه تقلیل یابد. اگر مدتزمان زیادی در این حالت قرار بگیرید احتمال سرمازدگی افزایش چشمگیری خواهد یافت.
اگر بهاجبار در سرما موتورسواری میکنید حتماً از البسه مناسب استفاده کنید.
منطقی ماندن
موتورسواری حال موتورسوار را بهتر میکند. (یه جورایی شارژ میشی!) اما موتورسواری در هنگام خشم میتواند قضاوت فرد را تحت تأثیر خود قرار دهد. خشم سرکوبشده، شکست عاطفی و یا ناامیدی میتواند باعث حواسپرتی، تأخیر در تصمیمگیری و یا تقویت رفتارهای احمقانه شود.
سلامتی
در بعضی مواقع بدن توانایی لازم برای استفاده از موتورسیکلت را ندارد. این مورد غالباً در زمان خستگی شدید، دوران نقاهت بیماری و صدمات و یا هرگونه مشکلات پزشکی دیگر اتفاق میافتد.
ریسک زیاد، نفع کم
اگر درزمانیکه ریسک استفاده از موتورسیکلت بیشتر از منافع آن باشد، اقدام به موتورسواری نکنید بسیار بهتر خواهد بود. اگر سفر مخاطرهآمیزی در پیش دارید بهتر است آن را در آخر هفته، زمانی که وقت بیشتری دارید انجام دهید.
بعضی مواقع کیفیت بهتر از کمیت است.
NAVID۰۰۹۸
۲۰ آذر ۱۳۹۷دو جور موتور سوار داریم .
۱- کسی که از روی علاقه ، عشق و لذت سوار موتور میشه .
۲- کسی که از روی اجبار سوار میشه .
اما در هر صورت اینو بدونین که زانوی پای شما ، سپر ایمنی موتور شماست ، پس حداقل اگر دست فرمون ندارین ، حواس خوبی داشته باشین .
Archi KHAN
۲۰ آذر ۱۳۹۷ایشاله اون گروه اول همیشه به بهترین نحوه عشق بازی کنن با موتورشون
ولی اون گروه دوم
بزودی از این شرایط راحت بشن ! ( امروز ساعت 7 صبح یه موتورسوار دیدم یه بچه 5-6 ساله پشتش و یه بچه 3-2 ساله جلوش بود و میرفت تو این سرما …بخدا آدم جیگرش آتیش میگرفت.)
درد داره ؛ این مملکت ، این شرایط ، این منابع ، تفکری که منجر به این وضع شده و …
ولی در هر وصرت حیف اون بچه ی طفل معصومی که تو اون شرایط قرار داره حالا به هر دلیل !
Danial
۲۰ آذر ۱۳۹۷خدایش خیلی از کسایی که الان تو خیابون ها با متور با بدختی کار میکنن تو هر شرایطی هم هستن فرق نمیکنه سنگ هم بیاد اینا باید کار کنن پارسال برف به اون شدت بارید من با ماشین نرفتم سرکار ولی میدیدم همسایمون موتور رو روشن کرد رفت سر کار عصرم اومد خونه گفت نرفتی سرکار گفتم نه این بنده خدا مجبوره بره سرکار چون اجاره خونه رو خدا نمیرسونه متاسفانه خیلی هاشون اگر اتفاقی براشون بیوفته و دیه کامل بگیرن شاید اون مبلغ دیه کامل به اندازه کل کار کرد کل زندگیشون روی اون موتور باشه که بسیار خبر ناراحت کننده ای هم هست ولی خب زندگی سخته پس من پیشنهاد میکنم استادیدی که ماشین دارین هواستون به موتوری های کناریتون باشه شاید گواهینامه نداشته باشن و بزنید بهشون و مجبور بشن حتی خسارت شمارو هم بدن ولی ممکنه زندگی اون خانواده از هم بپاشه و از بین بره با هم خوب باشیم فوق فوقش تو ماشین بودی بد ازتون رد کردن یه فش بدین تمومش کنید مرسی.
me84
۲۰ آذر ۱۳۹۷.
من از سال 87 تا 92 تمام طول سال موتور سوار میشدم. پیک بودم و بار میبردم.
هیچوقت یادم نمیره زمستونها هر صبح که میخواستم از خونه بیام بیرون انگار داشتن بهم فحش میدادن. بازم تا وسط روز یه جوری تحمل میکردم. عادت کرده بودم. اما از وسط روز به بعد باور کنین تا آخر شب به خودم و زمین و زمان بد و بیراه میگفتم.
خیلی تو روحیه و اعصاب آدم تاثیر بدی داره.
بخاطر همین الان تو خیابون هوای موتوریها رو دارم.
یکی از چیزایی که به موتوری جماعت خیلی حال میده اینه که تو ترافیک و پشت چراغ جوری وایسی که راه داشته باشن برن. یا اگه راه نداشت با یه عقب جلو کردن بهشون راه بدی. من که اون موقع ها هروقت یه راننده ای اینکارو میکرد واقعا از ته دل میگفتم خدا پدر مادرشو بیامرزه. البته تو تمام این سالها شاید کمتر از 20 مورد برام اینطوری پیش اومده.
بدترین نوع موتور هم تو تهران انواع اسکوتر با چرخهای کوچیکه. بخاطر اینکه یه وقتهایی با چاله هایی مواجه میشین که حتی به عقل جن هم نمیرسه و چرخ کوچیک اینطور مواقع فاجعست.
فرشاد
۲۱ آذر ۱۳۹۷بنده نمیدونم کدوم ادم عاقل،بالغ و سالمی با یه همچین کامنتی یا کامنت بالایی مخالفه!!
خیلی دوس دارم بیاد کسی که منفی داده دلیل منفیش رو بگه اگر دلیلی داره.
حمیدرضا
۲۰ آذر ۱۳۹۷مطلب خیلی خوبی بود و به همه کمک می کنه ولی خوب الان خود موتور انقدر گرون شده نمیشه خرید چه برسه سوارش شد
عکس اخر از اون اونجر بسیار زیباست
بیژن افشار
۲۱ آذر ۱۳۹۷.. بادرود و سلام ؛ …. همیشه موتورسوارهارو دعامیکنم مخصوصن اونایی روکه اهل و عیالشون روهم سوارمیکنن . البته بعضی خیلی ناجور میرونن موتورو و خسارت به اینه ماشینهامیزنن. منبلحاظ جسمی ناقص و محدودیت دارم و باموتور دنبال کارهام میرم . توسروگرما فرقی نداره چون کللن عشق میکنم باسواری موتور . ۶۶سالمه و هنورمثل جوونیهام موتورودوست دارم . رعایت همه چی رومیکنم و تمام کمال مراقبت میکنم از دوروبر و خودم . ماشینها یی که هوای موتوری رودارن ، درد اونارو احساس میکنن اما تعدادی هم هستن که متاسفانه ازعمد برای موتورسوارهامشکل درست میکنن !
موتورسیکلت عالیه دوستان فقط با عشق رانندگی کنین و سعی کنین احساساتی نشین ! ماشینای بدقلق رو ببخشین وخودتون عاقل باشین.
بدترین صحنه برام دیدن تصادف موتورسوارهاس !
دعاگوی همه تون هستم ، خدا اگه هواتونونداره پس خودتون مراقب خودتون باشین ، حتمن جواب میگیرین . درست و سلامت برانیم !
حامد
۳۱ شهریور ۱۳۹۸سلام ببخشید یه سوال بی ربط…
کجا باید درباره ی نقد و بررسی موتور ها بخونیم؟؟؟