این یک واقعیت است که خودروهای کانورتیبل وزن بیشتری از همتایان کوپه خود دارند؛ اما این مقدار دقیقاً چقدر است و تا چه میزان بر عملکرد خودرو تأثیر دارد؟ این امر را بهسختی میتوان اثبات کرد.
ما برای پی بردن به این مسئله، وزن اعلام شده توسط سازندگان ۲۵ جفت خودروی کوپه/کانورتیبل را بررسی کردهایم. با انجام این بررسی پی بریم که هرچند کانورتیبل ها وزن بیشتری از نمونه کوپه خود دارند اما این افزایش وزن بسیار کمتر از میزانی است که ما انتظار داشتیم؛ زیرا خودروسازان در هنگام طراحی یک پلتفرم مشترک بسیار هوشمندانه ساخت هر دو نمونه کوپه و کانورتیبل بر روی آن را پیشبینی کرده و با مهندسی فوقالعادهای سعی در به حداقل رساندن افزایش وزن مدلهای کانورتیبل و کاهش پیچیدگیها دارند. برای مثال میتوان به پورشههای باکستر و کیمن اشاره کرد که هر دو وزن یکسانی دارند. اما اوضاع در کانورتیبل های ۴ نفره قدری متفاوت بوده و افزایش وزن آنها تا حدودی بیشتر از رودسترهای دو نفره است. بهطور مثال کرایسلر ۲۰۰ کانورتیبل که قبلاً تولید میشد در حدود ۲۲۵ کیلوگرم سنگینتر از نمونه سدان خود بود و یا فولکسواگن EOS که تولید آن اوایل امسال متوقف شد، ۲۱۸ کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به یک گلف GTI دو در دارد. در حال حاضر بامو سری ۴ تنها خودروی کانورتیبل ۴ صندلی موجود در بازار است که همتای کوپه هم دارد. ایراد دیگری که در خودروهای کانورتیبل به چشم میخورد، وجود سر و صدای بیشتری در کابین آنها نسبت به مدلهای کوپه است؛ اما در حال حاضر با وجود ابزارهای مدرن و پیشرفتهای حاصل شده در صنعت خودروسازی، این ایراد از بین رفته است و میزان سر و صدای کابین یک خودروی کانورتیبل حتی با سقف پارچهای تفاوت چندانی با نمونه کوپه آن ندارد. این مسئله توسط ما با اندازهگیری میزان صدای کابین چندین خودروی کانورتیبل در سرعت ۱۱۲ کیلومتر در ساعت ثابت شد. اما نوع دیگری از خودروهای روباز نیز وجود دارد که درگذشته تولید میشد و طرفداران زیادی داشت و آن خودروهای با سقف تارگا است. در سالیان اخیر پورشه با ساخت دوباره ۹۱۱ تارگا این نوع سقف را مجدداً احیاء کرد. هرچند ۹۱۱ تارگا سنگینترین کانورتیبل حال حاضر بازار نیست (نسبت به مدل کوپه خود) اما جالبترین (و بدون شک پیچیدهترین) راهکار برای لذت بردن از هوای آزاد در هنگام رانندگی محسوب میشود.۱۴ خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد
Hamid
۵ اسفند ۱۳۹۴به نظر من مزایای سقف کانورتیبل و لذت رانندگی با ماشین روباز معایبش رو پوشش میده و توجیه میکنه.
علي
۵ اسفند ۱۳۹۴حالا خوب یا بد ، هر چی که هست مطمئنا به درد ایران نمیخوره. هوا آلوده ، افت قیمت شدید اینجور خودروها، خواهان کم داشتن، جنبه عمومی پائین، خدمات پس از فروش افتضاح، هزینه بالا. خود من با جفت چشام دیدم تو خیابون ی نفر که کچل بود سوار ی خودروی لوکس سقف جمع شو شده بود ولی انقدر همه بهش تیکه انداختن که طرف عصابش ریخت بهم و دعواش شد و جلوی چشم همه انقدر از رو عقده زدنش که خون بالا میاورد.
sajad
۵ اسفند ۱۳۹۴علی کدوم شهر زندگی میکنی؟
عجب همشهریای عقده ای داری!
منم خودم از این ماشینا ندارم ولی وقتی تو شهر میبینم ، لذت میبرم .
سینا
۵ اسفند ۱۳۹۴جالبه مردم بدبختی که چشم پیشرفت دیگران و ندارن و از حسادت میان راننده یه ماشین لوکس و کتک میزنن جای تاسف داره
محمد علي
۵ اسفند ۱۳۹۴بابا شوخی میکنه با عرض معذرت بنظرم صاحبان کانورتیبل ها معمولا عقده ای ترند چند بار دیدم که تو ترافیک یارو توی ۶ دقیقه ۱۰ بار سقف رو باز و بسته کرد معمولاً هم خودم با این ها برخورد داشتم طرف نمی تونست درست تلفظش کنه داشت از ائیرودینامیک پیشرفته اش برای من کلاس می گذاشت
CORVETTE Z06
۵ اسفند ۱۳۹۴اون جذابیت و قدرت مخ زنی که اتومبیل کانورتیبل داره کوپه نداره
احسان
۵ اسفند ۱۳۹۴خدایش قبل از اینکه به مردم بگین عقده ای یه نگاه به خودتون بندازین که زیر کامنت اول کامنت میزارین که دیده بشین هنوز فرهنگ استفاده از این مزیت پاسخ گویی به کانتها رو ندارین بعد میان مردم رو…
احسان
۵ اسفند ۱۳۹۴من که از این نمودارها چیزی نفهمیدم .درمورد سقف تاراگا هم اگه بیشتر توضیح می دادین خوب میشد .ممنون
moein
۵ اسفند ۱۳۹۴هر خودرویی بدی و خوبی های خودشو داره
احمد باقری
۵ اسفند ۱۳۹۴این پورشه 911، هیچ جذابیت ظاهری خاصی نداره، ولی این بی ام دبلیو M4، خیلی باحاله.
یاسین
۵ اسفند ۱۳۹۴نه تاراگا رو خوشم اومد.این پورشه همیشه تافته ی جدا بافته داره!آغا خداشاهده کدومتون می تونه تو گرمای جنوب کانورتیبل رو روباز تو روز رانندگی کنه!مگر شب اونم اگه از شرجی سر کچلت خیس نشه.بعد من باور ندارم مردم ما بلانسبت شما،هنوز اینقد کمبود ندارن که وحشی گری ازشون سربزنه!بلا شک قضیه چیز دیگری بوده!در کل روبازا هم عالمی دارن!ولی ترجیحا تو اروپا و جای خوش آب و هوا!
edris
۶ اسفند ۱۳۹۴جالبه کیا و هیوندا هنوز کانورتبل نزدن!
بنظرم جای کانورتبل خالیه تو محصولاتشون
Archi KHAN
۶ اسفند ۱۳۹۴علیرغم همه صحبت های منطقی دوستان درباره عدم توجیه این دسته از خودروها در ایران
من عاشق خودروهای کانورتیبل و کوپه هستم …
Pouya
۹ خرداد ۱۳۹۶خواهشا به نظرات هر کی احترام بذارین هر کی به یه چیزی علاقه داره خوب