مهارت و هوشیاری در رانندگی، موضوعی است که دلایل زیادی میتوان برای آن ذکر کرد. با این وجود، هنگامی که هر عملی از جانب شما در پشتفرمان، دقیق و حسابشده باشد، باز هم رانندگان دیگر در اطرافتان کارهایی انجام میدهند که واقعاً دیوانهکنندهاند. صحبت از کسانی است که در جاده، بدون آن که دلیل خاصی وجود داشته باشد، خط خود را عوض میکنند، رانندگانی که وقتی میخواهید از آنها سبقت بگیرید، به سرعت خود اضافه میکنند (آن هم فقط به این دلیل که ناخودآگاه و غریزه حیوانی آنها حرکت به صورت گلهای را ترجیح میدهد و به آنها میگوید که رانندگی با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در کنار یک «موشک بیهدف» ۱۸۰۰ کیلوگرمی، ایمن و راحت است)، رانندگانی که به سپر عقب ماشین جلویی نزدیک میشوند و همینطور کسانی که نمیتوانند خود را با سرعت جاده تطبیق دهند. البته نمونههای دیگری نیز از این دست میتوان بیان کرد، امّا شاید همینها برای رساندن مفهوم کافی بوده باشند.
اگر رانندههای بیمحابا و سرکش را کنار بگذاریم (کسانی که به نوبه خودشان نیز مشکلساز میشوند)، بیشتر رفتارهای عجیبی که در جادهها مشاهده میکنیم ناشی از این واقعیت است که رانندههای متوسط حاضر در پشتفرمان، تفکّر زیادی برای انتخابهایشان ندارند. البته آنها قصدشان صدمهزدن یا عصبانیکردن شما نیست، بلکه به نوعی غریزه خود را دنبال میکنند و در اعماق ذهنشان، برخی آموزههای مربی رانندگی وجود دارد. شاید به همین دلیل است که در خط سرعت ۱۲۰ کیلومتر، با یک خودرو روبرو میشوید که با سرعت حدود ۹۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است. این گونه افراد، حتی نگاه هم به تابلوهای محدودیت سرعت نمیکنند. به جای این کار، در هر سرعتی که احساس راحتی بکنند، رانندگی میکنند. همهچیز در اینجا کاملاً به صورت ناخودآگاه است.
رانندههای ناهشیار بهراحتی میتوانند در جاده شما را عصبانی کنند. امّا «خشم» سود چندانی ندارد و اگر هم به میانسالی رسیدهاید، رفتهرفته باید نگران تأثیر خشم بر سلامتیتان باشید. بیایید از یک زاویه بهتر به این موضوع نگاه کنیم. اگر عملکرد کسی از روی ناخودآگاه باشد، احتمالاً در جواب محرّکهایی است که از پیرامون خود دریافت میکند. به دلیل اینکه اینگونه افراد واقعاً توجهی به عملی که انجام میدهند، ندارند، عمل آگاهانه شما هیچ تأثیری بر آنها نخواهد داشت.
یکی از رایجترین و در عین حال، رنجشآورترین رفتار ناآگاهانهای که در جادهها مشاهده میشود، «تمایل به حرکت گلهای» است. ما در اعماق وجودمان، حیواناتی اجتماعی هستیم و بنابراین، بسیاری از مردم وقتی در کنار دیگر خودروها رانندگی میکنند، سطح مشخصی از قوّت قلب و اطمینان را دارند؛ موضعی که البته «مسخره» و «احمقانه» است. در واقع، خطرناکترین چیز در جاده، حضور یک خودرو یا کامیون چسبیده به شماست.
«عملکرد گلهای» خودش را در رفتارهای زیر نشان میدهد:
- رانندگی در کنار شما در حالتی که آزادراه خالی و مسیر آزاد است.
- ماندن در نقطه کور خودروی شما
- سبقتگیری و سپس کاهش سرعت برای هماهنگی با سرعت شما با فاصله طول یک یا دو خودرو در جلو
- چسبیدن بدوندلیل به سپر عقب خودروی شما، آن هم در حالتی که خطوط دیگر خالی هستند.
- افزایش سرعت برای رسیدن به شما در حالتی که از آنها سبقت میگیرید.
به جای از کوره در رفتن در مقابل این رفتارها، سعی کنید که با انگیزههای ناخودآگاه راننده بازی کنید. اگر رانندهای در کنار شماست و سعی در تنظیم سرعت مطابق با سرعت خودروی شما دارد، یک ترمز ناگهانی (اگر کسی پشتسرتان نیست) و یا شتاب ناگهانی (اگر جلویتان خالی است) میتواند راهگشا باشد. اگر به اندازه کافی از آنها دور شوید، غریزه گلهایِ آنها تقلیل یافته واحتمالاً شما را فراموش خواهند کرد.
همین موضوع کمابیش برای خودروهایی که با سرعت هماهنگ، در پشت سر شما حرکت میکنند، صادق است. رانندگان زیادی در جادهها هستند که تمایل دارند سرعت خود را با سرعت خودروی جلویی تنظیم کنند و روند شتابگیری یا ترمز آن خودرو را دنبال نمایند. آنها از این کار، هیچگونه منظوری ندارند و فقط اصول گلهای را دنبال میکنند که در پسزمینه مغزشان پنهان است. امّا اگر با شدّت هر چه تمامتر، از سرعت از ۹۶ به ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرید، آنها مطمئناً به دنبالتان نخواهند آمد.
اگر به خودرویی در سمت راستتان نزدیک میشوید که سرعت بالاتری دارد، سعی کنید که در پشتسر آن جای بگیرید؛ چرا که چنین افرادی معمولاً وقتی کسی را در آینه بغلشان میبینند، دچار استرس میشوند. پس از اندکی گذر زمان، میتوانید دوباره به خط قبلی برگردید و سبقت خود را انجام دهید. در این حالت، باید با استفاده از یک شتابگیری ناگهانی از این خودرو فاصله بگیرید و شعله «رفتار گلهای» وی را خاموش کنید.
اکنون حالتی را درنظر بگیرید که یک خودرو در پشتسرتان بدون آن که دلیل خاصی وجود داشته باشد، در یک مسیر باز به سپر عقب چسبیده است. در این حالت، بهتر است خط خود را عوض کرده و سپس شتاب بگیرید. در بیشتر مواقع این نوع افراد به دنبال شما نمیآیند. اگر خودرویی در نقطه کور شما پرسه میزند، سعی کنید که در همان جهت راهنما بزنید. در نتیجه آنها یا به پشتسرتان متمایل میشوند و یا برای جا گرفتن در خط مسیر، برای سبقت گرفتن از شما عجله میکنند. در همین حال، یک راهحل جایگزین، حرکت به سمت خط دیگر مسیر در جهت مخالف و اندکی شتابگیری است.
تمام این تاکتیکها و دیگر مواردی که ممکن است به ذهن هر کدام از ما برسد، در یک چیز مشترک هستند؛ این که طراحی آنها به گونهای است که با ایجاد علائم ظاهری و هشداردهنده بیشتر به رانندگان ناآگاه، غریزه گلهای را مغلوب کنند. این روشها شما را از یک موجود مبهم و نامعلوم در آینهها یا پنجره جلو به اتومبیل واقعی و قابلتشخیص تبدیل میکنند؛ وسیله نقلیهای که نباید زیاد به آن نزدیک شد.
امّا یک کار وجود دارد که نباید آن را برای هشیار کردن رانندهای که توجه کافی در پشت فرمان ندارد، به کار برد و آن «بوق زدن» است. این کار موجب وحشت آنها میشود. در حالی که یک راننده ماهر با شنیدن بوق، دقت بیشتری در رانندگی به خرج میدهد، امّا بیشتر رانندگان ناشی، عملکردی کاملاً برعکس دارند. آنها در حالتی که چشمشان به داشبورد است، فرمان را با سرعت به جهت خلاف صدایی که شنیدهاند، منحرف میکنند؛ موضوعی که میتواند منجر به حادثهای ناخوشایند شود.
اگر بتوانید رفتار بعدی رانندگان را پیشبینی کنید و بدانید که پس از هر نوع رفتاری، چه اقدامی باید انجام دهید تا شرایط امنتری در جاده، هم برای این راننده و هم برای خود ایجاد نمایید، در آن صورت یک «شوالیه جِدای» در جادهها خواهید بود. فقط به یاد داشته باشید که همیشه از قدرتهایتان برای مقاصد خوب، و نه شیطانی، استفاده کنید تا همه چیز به خوبی پیش برود.
منبع: roadandtrack
Mehran nikfar
۲۷ اسفند ۱۳۹۵نویسنده این مطلب تاحالا مشهد نیومده تاحالا نیسان ابی ندیده تاحالا ترافیک وسایل نقلیه عادی رو تو مسیر بی ار تی ندیده یه بار بیاد اینجا یکم ططرز فکرو قلمش تغییر میکنه
...::: فقط لمبورگینی :::...
۲۷ اسفند ۱۳۹۵.
من در کویر زندگی می کنم و رانندگی در شب رو دوست دارم . وقتی تو شب رانندگی میکنم ترجیح میدم با رعایت فاصله ی بسیار بیشتر از حد استاندارد پشت یک خودروی دیگه رانندگی کنم.
جاده ها خیلی هاشون هیچ گونه روشنایی ندارن ، سرعت گیر ها هم بعضی وقت ها دقیقا هم رنگ جاده هستن ، با هیچ تابلویی هم از وجودشون مطلع نمیشی ، یک دفعه میبینی ماشین رفت رو هوا. جاده ها هم خیلی از اوقات جوری طراحی نشدن که حـیوانات بتونن از زیرشون عبور کنن ( بوسیله ی تونل های مخصوص) و بار ها شده که به خاطر جلوگیری از برخورد مجبور شدم ترمز های بسیار شدید و خطرناک بگیرم که الحمد لله تا الان هیچ کسی صدمه ندیده. حیـوانات نور چراغ جلو رو که میبینن بعضی اوقات متوحش میشن و یک دفعه میپرن وسط جاده و میخوان برن اون طرف که برخورد های بسیار دلخراشی رخ میده.
وقتی پشت سر یکی دیگه حرکت میکنی با توجه به نور چراغ ترمز و عقبش از وضعیت مسیر اطلاعات خوبی بدست بیاری ، احتمال برخورد با حیـوانات هم به شدت پائین میاد.
به نظر من این کار که ظاهرا اسمش عملکرد گله ای هست هیچ اشکالی نداره ، مسخره و احمقانه هم نیست ، چون با رعایت فاصله ی مطمئن انجام میشه و اصلا هم در دنبال کردن کسی پافشاری نمیکنم ، معمولا بیشتر از 10 کیلومتر پشت سر کسی حرکت نمیکنم تا خدای نکرده طرف در اون موقع شب نگران امنیـت خودش نشه. اگر سرعت رو کم کنه من ازش سبقت می گیرم و اگر گاز بده تا فاصله رو بیشتر کنه من سرعتم رو افزایش نمیدم ، با یک سرعت ثابت حرکت میکنم که در شب 85 کیلومتر بر ساعته. فکر کنم فاصله اونقدر زیاد هست و مسافتی که با هم طی میکنیم اونقدر کم هست که در 99 درصد موارد طرف اصلا متوجه قصد من نمیشه .
Mehran nikfar
۲۷ اسفند ۱۳۹۵از سرعت گیرهای جاده های روستایی نگو که دلم خونه.یه لیفان ۸۲۰ داشتم به خاطر یکی از همین سرعت گیرا که توتاریکی شب ندیدمش تمام زندگی نامه ش به فنا رفت.انقد اتاقش به سرصدا افتاده بود که هیشکی نمیخریدش به زور فروختمش
شایان
۲۷ اسفند ۱۳۹۵من رفته بودم شهر جدید پردیس(پنج شیش سال پیش،ماشینمم دیوید بود،،،سمند :)
خلاصه ساعت هفت هشت شب تو راه منزل جدید خاله عزیزمون در یک لحظه تو یه خیابون سه لاینه خودمو و گل و شیرینی چسبیدیم به سقف(دوستان لطف کرده بودن از این برامدگی های اسفالتی بدون هیچ اخطار یا تابلویی گذاشته بودن)
بی شوخی میگم سرم درد گرفت اینقد محکم خوردم به سقف
شیرینیم که دوباره گرفتم چون رولتا ترکیدن
و عجیب ترینش این بود که سوکت ضبطم قطع شد تو این ضربه(یعنی از جاش دراومد)
ولی همه اینا باعث شد بیشتر دقت بکنم تا امروز
ASTON MARTIN
۲۷ اسفند ۱۳۹۵مطلب فوق العاده ای بود رفتارشناسی انسان در حوزه ی رانندگی رو از دید روان شناسی اجتماعی بررسی میکرد..واقعا باید ازین چیزا استفاده بشه در راستای بهبود فرهنگ ترافیکی.مخصوصا تو کشور ما که رانندگی توی دورانه پارینه سنگی باقی مونده..! :/
اشاره به غریزه ی حرکت گله ای هم مربوط به فرگشت و نظریه تکامل داروین هست که یک بار دیگه حقانیتش رو ثابت میکنه :)
راننده های خوب مثه منو …::: فقط لمبورگینی :::… هم زیاد نداریم تو این مملکت .. همه فقط دنبال جا زدن خودشونن متاسفانه…
Mehran nikfar هم درست میگه بعضی جاها واقعا باید هم رنگ جماعت شی و گله ای رفتار کنی
وگرنه له میشی :/
Bavaria
۲۷ اسفند ۱۳۹۵دوستان خواهشا حق به جانب نظر ندیم و اول هرکس سنگ محکی به رانندگی خودش بزنه بعد بقیه رو نقد کنه، ممنونم?
.
درضمن این مقاله هم دیگه خیلی تند رفته و خود نویسنده (نویسنده اصلی) احتیاج به مشاوره درست حرف زدن و کنترل اعصاب داره
BMW
۲۷ اسفند ۱۳۹۵به مهران
دیشب که دیگه اوجش بود
Mehran nikfar
۲۷ اسفند ۱۳۹۵Bmw منظورتو نفهمیدم. اوج چی
ترافیک خیابونای مشهد میگی؟
BMW
۲۷ اسفند ۱۳۹۵آره
امین
۲۸ اسفند ۱۳۹۵ممنون از مقاله ی خوبتون.
بنظر من فرهنگ رانندگی کشورمون به وضعیت وخیمی رسیده و نیازمند توجه ویژه ایه که از این افتضاحتر نشه!!!!
به شخصه از بعضی رفتارهای رانندگان محترم! خیلی عصبانی میشم و باهاشون برخورد میکنم (که خداوکیلی بیشتر به خودم استرس وارد میشه!!!)
—-اول از همه بگم که فاصله با ماشین روبرو رو حفظ کنین( چون فرهنگش هنوز جا نیوفتاده با انجام اینکار دیگر رانندگان فکر میکنن که این فاصله رو برا اونا گذاشتیم و میان پُــرش میکنن که واقعا جای تاسف داره!!!!)
—-وقتی یکی تو لاین سبقت داره از ردیفی از ماشین ها سبقت میگیره یا منتظره تا یکی دیگه سبقتشو بگیره بعد به راهش ادامه بده لطفا نیاید بچسبونید بهش و مدام نور بالا بزنید( خُب چیکار کنه اون؟ بره تو ماشینای کناری تا شما رد شی؟!؟! خودم در مواجهه با چنین افرادی با هر بدبختی که شده بهش راه میدم و میوفتم پشتش و جبران میکنم!!! که البته اصلا پیشنهاد نمیشه!!)
—-بخدا دور برگردون جای سبقت گرفتن نیست. وقتی یکی تو دور برگردون منتظره تا خیابون خلوت بشه نیاید سمت راستش وایسین چراکه با این کار هم دیدشو میگیرین و هم درصورت باز شدن راه با پیچیدن جلوش، راهشو مسدود میکنید؛ خیلی زشته!!!!
—-توروخدا از چراغ های راهنمای ماشیناتون استفاده کنید. ما علم غیب نداریم که شما چیکار میخواین بکنین؛ بخدا پولشونو دادین( این تیکه آخر رو تو استانی که ما زندگی میکنیم جهت ترقیب رانندگان به استفاده از چراغ راهنما میشه بکار برد!!!)
—-وقتی پشت چراغ قرمز وایسادین، به محض سبز شدن چراغ، بوق نزنین.
—-سر تقاطع ها لطفا مسیر گردش به راستو نبندین. حق الناسه که ما میخوایم گردش به راست کنیم و بخاطر شما باید منتظر بمونیم تا چراغ سبز بشه!!!
—- خانم های محترم لطفا قبل از کسب توانایی و مهارت لازم جهت رانندگی، به عبور و مرور در مسیر های شلوغ و پر رفت و آمد نکنین (من از ماشینی که رانندش خانوم باشه همیشه فاصله میگیرم، مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید میترسه!!!!!!)
—-راننده های تاکسی هم که نگو!!! به هیچ پروتوکلی پایبند نیستن!!!
—-خط کشی های خیابون جزء زیبایی شهر و جاده نیست!!! گذاشتن تا بینشون برونیم.
دل پری دارم ولی در این مقال نمیگنجه
یخورده مهربون تر رانندگی کنین. به حقوق همدیگه احترام بذارین. نگین با یه گل بهار نمیشه. بالاخره از هیچی بهتره. من سعی میکنم این نکاتو رعایت کنم و در بسیاری از موارد هم به دلیل اینکه فرهنگش جا نیوفتاده حقم ضایع میشه ولی به آرامشش میرزه؛ به این که تو برای خودت ارزش قائلی میرزه
ali
۲۷ اسفند ۱۳۹۵خانوم ها همیشه موقع حرکت در رانندگی شصتشون می آد روی فرمون .
وقتی هم که می خوان مشت کنن شصتشون بالاست
برعکس آقایون
#ali.m#
۲۷ اسفند ۱۳۹۵تنها مقاله ای در این مورد بود که واقعا با فرهنگ رانندگی اینجا خیلی شباهت داشت. :)
البته بعضی هاش نه. اینجا بعضی ماشینا هستن که از 90 بری 160 تا هم پا به پات میان اصلا کاری ندارن.
مورد داشتیم تا پارکینگ خونه طرف هم باهاش رفتن
:)
ونوم اف ۵
۲۷ اسفند ۱۳۹۵نشنال جغرافی یه برنامه میداد برای حفظ امنیت رانندگی در امریکا میگفت وقتی کل کل میشه به چشم طرف خیره نشید چون ممکنه با تفنگ به سمتتون شلیک کنه
ونوم اف ۵
۲۷ اسفند ۱۳۹۵ولی در رابطه با ایران بیشترین مشکل خودخواهی و نظم گریزی هست خدا شاهده ساعت ۲ اینا رفتم عابر بانک یه مادر و دختر بودن پای دستگاه یه مقدار عقب رفتم راحت کارشون رو انجام بدن یه خانوم اومد زد جلو کلی معطلمون کرد
ASTON MARTIN
۲۷ اسفند ۱۳۹۵نمیدونم خانوما تو بحث عابربانک چرا اینقد بی ملاحضن..
مورد داشتم طرف ی ساعت جلو عابر فسو فس میکرد که فقط کارتشو از کیفش دراره :|
هیچکسم نمیزاشت نزدیک دستگا بشه
reza-a
۲۷ اسفند ۱۳۹۵مطلب مفیدی بود من زیاد تو جاده رانندگی میکنم و خیلی از چیز هایی که تو متن اومده رو امتحان کردم و جواب میده ولی مشکل اینه که تو ایران موقع گواهینامه گرفتن خیلی چیز ها رو اصلا آموزش نمیدن و مثلا در مورد رعایت فاصله مناسب تو جاده های شلوغ با سرعت بالا تا فاصله میگیری یکی میاد جلوت ولی اعصاب خرد کن ترین رفتار رانندگی تو شب نوربالا اومدن ماشین پشته حداقل تو خراسان اصلا این رو رعایت نمیکنن
Mehran nikfar
۲۷ اسفند ۱۳۹۵یکی از بدترین مواردی که توی جاده های ما مشاهده میشه بیرون اومدن یهویی ماشین ها از جاده های روستایی به جاده های اصلیه.داری برا خودت ۲۰۰ تا میری یهویی یه پراید از فرعی میزنه بیرون صاف میره تو لاین سوم با ۴۰ تا سرعت جاده رو میگیره میره.حالا چطور باید ماشینو نگه داری که از بالاش رد نشی دیگه مشکل خودته.
Mahdi DODGE
۲۷ اسفند ۱۳۹۵همچنین اتفاقی توی دور برگردان برام پیش اومد 150 تا میرفتم دوتا پراید دور زدن و کنار هم وایسادن و جاده رو بند اوردن منم تا اخر ترمز گرفتم abs مسخره ویران خودرو فعال نشد و چرخا قفل کردن و لاستیکای جلو مجبور شدم عوض کنم
ماشینو بردم مکانیک گفت abs رو کامل قطع میکنم که اصلا بهش اعتباری نیست
مرگ بر خودرو سازان وطنی
کجا بودیم
اها
اول از خودم انتقاد میکنم که مقصرم و نباید تو شهر تند میرفتم اما بعضیا خیلی بی ملاحظه شدن اخه سر دور برگردان باید کنار هم جاده رو بگیرن و صحبت کنن
Milad
۲۷ اسفند ۱۳۹۵اینکه برای تازه کارها بوق بزنی هول میشن و میترسن درسته به ویژه برای بانوان نباید بوق زد چون خودم دیدم تو اصفهان برای ماتیز یه تریلی پشت سرهم بوق میزد و نور بالا میداد که ماتیز هول کرد و یکباره فرمون رو پیچوند و چپ شد. شگفت اینه که کامیون پشت ماتیز هم نتونست بایسته و از روی ماتیز رد شد و لهش کرد و هنگامیکه ترمز کرد یه آردی هم زد پشت کامیون که اون هم کشته دادن. بدترین کار رعایت نکردن فاصله از خودروی جلویی هست تو ایران.
ahmad
۲۷ اسفند ۱۳۹۵عجب فیلم اکشنی شد!
امره Emrah
۲۷ اسفند ۱۳۹۵جون مادراتون بین خطوط رانندگی کنید
تو ترافیک جاده ای عید، فکر نکنید زرنگید نزنید خاکی بیوفتید جلو.
از ماشین آشغال پرت نکنید بیرون
بدون راهنمای زدن شیرجه نزنید جلو دیگران
با این کارا چیزی ازتون کم نمیشه بلکه شخصیت خودتونو نشون میدید
ahmad
۲۷ اسفند ۱۳۹۵شاید بتونم اونایی که روی اعصاب رانندگی میکنن رو به شرطی که عملشون با قانون مغایر نباشه تحمل کنم ولی به هیچ وجه نمیتونم اونایی که آگاهانه بر خلاف قوانین ترافیکی عمل میکننو تحمل کنم!
اون *** ای که سرشو میندازه پایین و از داخل خیابون ورود ممنوع یکطرفه رد میشه و یا توی لاین ممتد سبقت میگیره ، بدجور منو عصبانی میکنه…
Black driver
۲۹ اسفند ۱۳۹۵من فقط از سایپا ابی بدم میاد
هادی
۱ فروردین ۱۳۹۶هیچی بدتر از راه بندون و ترافیک نیست . رانندگان بی فرهنگ از خاکی (اگه اتوبان باشه) یا میرن لاین مخالف (اگه شهر باشه) . خیابون دو بانده یهو میشه شش بانده !!! از هر طرف ماشین میره . جلوشون هم بسته میشه انتظار دارن با یه راهنما بهشون راه بدیم بیان لاین صحیح وایستن . افتضاح ترین رانندگی تو ایران فکر کنم همین تو ترافیک باشه
1. چراغ نارنجی که سهله قرمز که شد لطفا ترمز کنیم نه که بیشتر گاز بدیم که بتونین رد شیم.
2. تا چراغ سبز نشده تو چهار راه هی آروم آروم نریم جلو .
3. وقتی راه بستس مخصوصا تو اتوبان ، الکی نور بالا ندیم نمیشه که پرواز کرد.
4. وقتی راه بستس باز تو اتوبان از راست سبقت نگیریم بعدش دماغ ماشین رو بیاریم سمت چپ تا ماشین پشتی مجبور شه راه بده
5. کمی جلوتر جای پارک هست کمی پیاده روی بهتر از دوبله و سوبله پارک کردنه
6. وقتی ماشین رو پارک میکنیم کیپ نکنیم. نگاه کنیم که ماشین کناری درش رو بتونه راحت باز کنه و یا راحت بتونه ماشین رو در بیاره
7. از همه بدترم اینه که که موقع ترافیک بزنیم لاین مخالف حرکت کردنه که واقعا بدتر میکنه ترافیک رو