امروزه انتخاب نوع بدنهی خودرو گیجکنندهتر از هر زمان دیگری بوده و خودروسازها بسته به نیاز هر فردی نوع متفاوتی از خودرو را عرضه میکنند. از هاچبک و شاسیبلند گرفته تا کوپه و…
در اینجا دستهبندی کاملی از نوع خودروها را برای شما عزیزان ذکر کردهایم. امید است که موردتوجهتان قرار بگیرد.
خودروهای شهری
خودروهای شهری عموماً کوچکترین نوع هستند. این خودروها که برای خیابانهای تنگ طراحی شدهاند دارای سپرها بسیار کوتاه بوده و چرخها در گوشهی شاسی قرار دارند. از جملهی این خودروها میتوان به فولکسواگن آپ، هیوندای i10 و پژو ۱۰۸ اشاره کرد.
به لطف ابعاد بیرونی بسیار کوچک این خودروها به آسانی میتوانند در شهر مورد استفاده قرار بگیرند. پارک کردن این خودروها نیز بسیار آسان است زیرا دیدن زوایای خودرو آسان بوده و مانور دادن با آنها به لطف فرمانی سبک آسان است. تنها نقطهضعف این خودرو فضای محدود است البته که در یک خودروی شهری حمل اشیای زیاد مدنظر نیست.
سوپرمینی ها
سوپرمینی ها چیزی بین هاچبک های بزرگ خانوادگی و خودروهای کوچک شهری هستند. این خودروها در اروپا بسیار محبوب بوده و فورد فیستا، واکسهال کورسا و فولکس پولو در میان پرفروشها قرار دارند. این خودروها عموماً فضای بیشتری برای حمل ۴ سرنشین نسبت به خودروهای شهری دارند و اغلب فضای بار بیشتری را نیز ارائه میکنند.
بسیاری از سوپرمینی ها از اندازه کامپکت خود به عنوان نقطه قوت سود برده و در هنگام حرکت حس سبکی و فرز بودن را دارند. بسیاری از خودروسازان ممتاز نیز به ساخت اینگونه خودروها روی آوردهاند که از آن میان میتوان به آئودی A1 اشاره کرد. البته همانند خودروهای شهری برای افزایش فضای بار با چالش مواجه خواهید شد.
هاچبک ها
یک خودروی هاچبک که گاهی هاچبک خانوادگی نیز خوانده میشود بزرگترین نوع خودرو پیش از انتخاب یک مدل سدان است. برخی از شناختهشدهترین هاچبک ها عبارتاند از فورد فوکوس، فولکس گلف و مرسدس بنز A کلاس.
تنها نقطهضعف این نوع از خودروها این است که برای استفادهی خانوادگی باید بین داشتن فضای سرنشین راحت یا فضای بار کافی یکی را انتخاب کنید. البته مدلهایی مثل هوندا سیویک هر دو گزینه را به خوبی ارائه میکنند.
مینی MPV ها
اگر دنبال خودرویی هستید که کمی کاربردیتر از هاچبک ها باشد اما خب طرف مدل سدان یا استیت هم نمیروید شاید یک مینی MPV انتخاب مناسبی باشد. طیف اینگونه خودروها از نیسان نوت شروع شده و به رقبای لوکستری چون مرسدس بنز B کلاس میرسد و البته از نظر اندازه و قیمت نیز تفاوت دارد.
موقعیت رانندگی کمی بالاتر، دسترسی آسان و صندلیهای با ارتفاع بالاتر به این معنی است که این دسته از خودروها در بین رانندگان مسنتر محبوبتر است. برخی خریداران البته بهای بیشتر نسبت به هاچبک ها و ظاهر عجیبتر نسبت به مدلهای عادیتر را از جمله نقاط ضعف این خودروها میدانند.
MPV ها
این دسته از خودروها کاربردیتر بوده و برای خانوادههایی که فضای بیشتری میخواهند طراحی شده است. مدلهای بزرگتر از جمله فورد گلکسی اغلب هفتنفره بوده و معمولاً صندلیهای ردیف سوم با تا شدن در کف خودرو فضایی ون مانند را ایجاد میکنند. تجربه رانندگی شبیه خودرویی عادی و هزینههای رانندگی کمتر این خودروها را به گزینهای وسوسهانگیز تبدیل میکنند.
همان نقاط ضعف مینی MPV ها دربارهی این خودروها نیز صادق است و MPV ها ظاهر چندان جذابی ندارند.
سدان ها
سدان ها در همهی شکلها و اندازهها ساخته میشوند و البته برندهای ممتازی چون آئودی و مرسدس بنز در این زمینه استاد هستند. سدان ها معمولاً به عنوان خودروهای سه جعبهای توصیف میشوند یعنی آنها دارای محفظه پیشرانه (جعبه اول)، کابین (جعبه دوم) و صندوق مجزا (جعبه سوم) هستند. هاچبک ها نیز دو جعبهای محسوب میشوند.
طیف این خودروها از مدلهای کامپکت مرسدس بنز C کلاس و آئودی A4 شروع شده و به سدان های فول سایزی چون مرسدس بنز S کلاس میرسد. فاصلهی بیشتر بین محورها باعث راحتی بیشتر این خودروها نسبت به هاچبک ها شده و معمولاً فضای پای بیشتری را در کابین ارائه میکنند.
استیت ها
خودروهای استیت یا واگن معمولاً بر پایهی سدان ها یا هاچبک ها ساخته شده و کمی طویلتر از برادران سدان یا هاچبک خود هستند. فضای بار این خودروها نسبت به سدان ها زیاد است. ولوو V60 و آئودی A6 آوانت مثالهای بارز این دسته از خودروها هستند.
مزیت واضح این خودروها فضای بار افزایش یافته نسبت به مدلهای سدان است و برای برخی افراد، سقف طویلتر استیت ها این خودروها را جذابتر میکند. البته این خودروها جدای از کاربردی بودن خود برخی نقاط ضعف را دارند که شاید ظاهر خاص استیت ها یکی از آن موارد باشد.
کوپههای چهار درب
بزرگترین مسئله دربارهی خودروهای سدان این است که جذابیت بصری مدلهای کوپه را ندارند اما از اینطرف یک کوپه دو درب نیز نمیتواند از نظر کاربردی بودن با یک سدان برابری کند. به عنوان نتیجه بسیاری از خودروسازان لوکس هماکنون مدلهای کوپه چهار درب را میسازند که در واقع سدان هایی با سقف خمیده یا کوپههایی با فاصله بیشتر بین محورها هستند.
خودروهای بارز این دسته از خودروها عبارتاند از مرسدس بنز CLS، آئودی A7 و ب ام و سری ۶ گرن کوپه. این خودروها جذابتر از سدان ها هستند اما صندلیهای اضافی موجود در این خودروها سودمندی روزانهی بیشتری دارند. البته به خاطر سقف کم ارتفاعتر فضای سر مخصوصاً در بخش عقبی کمتر است.
کراس اوورها
کراس اوورها در واقع هاچبک هایی با استایل جذاب شاسی بلندها و ارتفاع سواری افزایش یافته هستند. برخلاف شاسی بلندهای ۴×۴ بزرگتر، کراس اوورها اغلب در بحث آفرود کم میآورند و البته همین امر باعث کممصرفتر شدن و سواری بهتر در جاده شده است. مثالهای بارز این کلاس از خودروها عبارتاند از نیسان جوک، سیتروئن C4 کاکتوس و جیپ رنگید.
همانند MPV ها، کراس اوورها ارتفاع سواری بالاتر داشته و ورود و خروج به خودرو آسانتر است. برخلاف شاسی بلندهای دو دیفرانسیل بزرگ، گیربکس این دسته از خودروها که بر پایه مدلهای هاچبک ساخته شدهاند بهطور تعجبآوری راندمان بالایی دارند. در حقیقت تنها نقطهضعف این خودروها این است که کاملاً به اندازهی هاچبک ها کممصرف و با راندمان بالا نیستند.
شاسی بلندها
تمایز ملموس و واقعیای بین شاسی بلندها و کراس اوورها وجود ندارد اما در کل شاسی بلندها بزرگتر بوده و قدرت و فضای بار بیشتری دارند. مثالهای شناخته شدهی این دسته از خودروها مرسدس GLE، نیسان X-Trail و کیا سورنتو هستند که این دوتای آخری حتی با وجود ۷ صندلی کاربرد بیشتری دارند.
برخلاف ۴×۴ خشن که توانایی آفرود بسیار بالایی دارند این دسته از خودروها تمایل دارند که بیشتر روی جاده باشند. بسیاری از شاسی بلندها راحت بوده و در سرعتهای بالا پایدارتر هستند و کنترلهای بیشتری برای آسانتر کردن سواری شهری دارند. البته در بحث آفرود نمیتوانند با ۴×۴ واقعی رقابت کنند و سایز بزرگ آنها خیلی مناسب نیست اما بههرحال انتخاب مناسبی محسوب میشوند.
شاسی بلندهای کوپه
این خودروها اساساً نمونههای کمکاربردتر شاسی بلندها هستند. شما ظاهر جذاب و موقعیت رانندگی بالاتر را دریافت میکنید اما خط سقف خودرویی کوپه مانند را خواهید داشت. این خودروها نیز جذابیت بصری مدلهای کوپه را ایجاد میکنند. از مثالهای بارز این دسته میتوان به ب ام و X6 و مرسدس بنز GLE کوپه اشاره کرد.
طبیعتاً این خودروها بسیاری از مزیتهای شاسی بلندها نظیر فضای بار زیاد، ارتفاع رانندگی بالاتر و قابلیت آفرود محدود شده را ارائه میکنند. شاید بسیاری از خریداران ترکیب استایل کوپه و تصویر یک شاسیبلند را ترجیح بدهند. البته برخی معتقدند که شاسی بلندهای واقعی فضای کابین بیشتری نسبت به این خودروها دارند.
۴×۴ ها و آفرودرها
اگر شما جایی بیرون از شهر زندگی میکنید یا معمولاً به آفرود می روید تنها یک خودروی ۴×۴ واقعی میتواند نیاز شما را برطرف کند. محکمترین و خشنترین این خودروها مثل لندروور دیسکاوری و تویوتا لندکروز طوری ساخته شدهاند که تقریباً قابل توقف نباشند.
این خودروها آفرودر واقعی هستند. البته بدنهی بزرگترها آنها به معنی فضای زیاد کابین و کاربرد بالا است. باید گفت که به خاطر وزن زیاد این خودروها، اعداد مربوط به مصرف سوخت چندان جالب نیست.
کوپهها
اساساً یک خودروی کوپه نسخهی دو درب مدل سدان با سقفی سخت است. مرسدس E کلاس کوپه و آئودی TT مثالهای بارز این کلاس هستند که اولی لوکستر و دومی اسپورت تر میباشد. برخی مدلها دارای صندلی عقب هستند اما بیشتر برای افراد خردسال و مسافرتهای بسیار کوتاه به درد میخورند.
طبیعتاً بدنهی کوچکتر و تعداد دربهای کمتر به معنی فضای کابین کمتر است بنابراین این خودروها در مقایسه با هاچبک ها و یا سدان ها کاربرد کمتری دارند. علاوه بر کوچک بودن، کوپهها جذابیت زیادی دارند و البته اغلب بهای بیشتری را نیز طلب میکنند.
کابریولت/کانورتیبل ها
به طور ساده یک خودروی کانورتیبل کوپهای است که سقف نداشته و بجای آن پوششی فابریک یا فلزی تاشونده دارد. این خودروها جذابیت و کاراکتر اسپورت کوپهها را به همراه سقفی باز ارائه میکنند. مثالهای خوب این دسته عبارتاند از آئودی A5 کابریولت و ب ام و سری ۴ کانورتیبل.
این خودروها همان محدودیتهای مدلهای کوپه را دارند اما محدودیت با اشغال فضای بیشتر توسط سقف تاشونده تشدید میشود.
رودسترها
رودسترها زیر دسته کانورتیبل ها هستند. این نام تنها در مورد خودروهای اسپورت دو نفره با سقفی جمع شدنی بکار میرود بنابراین مزدا MX-5 و پورشه باکستر مثالهای مناسب اینگونه خودروها هستند. طبیعتاً تنها خودروهای اسپورت با این فرم عرضه میشوند بنابراین جذابیت آنها بالاست.
اکثر مشکلات این خودروها به خاطر دونفره بودن است و کاربردی بودن آنها را بهطور چشمگیری در مقایسه با سدان ها و حتی کوپهها محدود میکند. رودستر ایمنی و آسایش یکسانی در مقایسه با خودروهای سقف سخت ندارند اما اگر به این دسته خودروها عشق بورزید به مسائل یاد شده اهمیتی نخواهید داد.
گرند توررها (GT ها)
یک خودروی GT معمولاً بزرگتر و شیکتر از مدل کوپه است. این خودروها بهطور قابلتوجهی بزرگتر و گرانتر هستند. بنتلی کانتیننتال مثال اینگونه خودروها بوده که بهای بالایی دارد.
صندلیهای عقب نسبت به خودروهای کوپه قابل استفاده تر بوده اما هنوز هم نمیتواند در برابر یک سدان فول برابری کند. GT ها معمولاً پیشرانهای قوی دارند و قدرت زیادی را در سبقتگیریها سرعتهای بزرگراهی ایجاد میکنند اما همین امر شاید بر مصرف سوخت تأثیر منفی بگذارد. همانند رودسترها، مالکان این خودروها نیز اهمیتی به موارد گفته شده نمیدهند.
ferrari
۲ مهر ۱۳۹۵بی ام و سری 6 هنوزم برای من زیبا و جذابه. کهنه نشده بعد حدودا 5سال.
Matador
۲ مهر ۱۳۹۵درسته.
کوپه ها و GT ها بهترین خودروها واسه یک عشق ماشینن.
ferrari
۲ مهر ۱۳۹۵خدمت شما بگم که در پست مربوط به درگ لامبورگینی و تسلا شما بنده رو شرمنده کردید. من کوچکتر از اونم که بخوام به شما چیزی یاد بدم. از شما بسیار سپاسگزارم دوست عزیز. امیدوارم در این مدت اگه شمارو ناراحت کردم منو ببخشید.
Matador
۲ مهر ۱۳۹۵خواهش میکنم دوست عزیزم.
این مدت کنار همه ی دوستان خیلی به من خوش گذشت.
هر چند گاهی با شما ، بنتلی ، فقط انگلستان، مجید، کل کل ها و بحث هایی داشتم ولی هیچ وقت خدا شاهده هدفم ناراخت کردن شما یا اون دوستان نبوده. خیلی اوقات خواستم چیزی یاد بگیرم.گاهی هم هدفم شوخی کردن بوده.
موقعی که برای اولین بار از دستم ناراحت شدین فکر کردم و فکر کنم دلیلش رو فهمیدم.
من سریع کامنت مینویسم. تایپ حرفه ای خوندم و با عجله شاید لحنم یکم تند میشه. جوری که سو تفاهم میشه. امیدوارم منو ببخشید.
uss zumwalt DDG-1000
۴ مهر ۱۳۹۵به به کامنت ها احساسی شد.
افرین به دوستانی که ادب رعایت میکنن
کامیاب
۲ مهر ۱۳۹۵بهترین خودروها،اونایی ان که ماشین بازا دوسشون دارن،هیچ کلاس خاصی هم نداره
یه ماشین باز از هر کلاس یکی رو دوس دارم،برای من به ترتیب
هاچبک:گلف جی تی آی
کراس اور:بنز جی ال آ
سدان :بنز اس 500
کوپه:اس ال اس کوپه
استیشن:ولوو وی 60
رودستر:میاتا
شاسی بلند میان سایز:رنگلر
شاسی بلند فول سایز:بنز سری جی
دریفتر ها و هایپر کارها:انزو و 911
محسن
۲ مهر ۱۳۹۵چرا از سدانهای کمپکت مثل هوندا سویک، آئودی A3 , مزدا 3 و خیلی خودروهای دیگر توی این کلاس حرفی زده نشد! کلا این کلاس خودرو جزء پر فروشهای دنیاست
ارمان
۲ مهر ۱۳۹۵دوست خوبم این مطلب فقط واسه شما قرار داده شده مطالعه کن ????
خودش میدونه کیه
Matador
۲ مهر ۱۳۹۵از بهترین خودروهای GT میشه به مدل های مختلف لامبورگینی و فراری اشاره کرد.
مرصاد
۲ مهر ۱۳۹۵مرسی
یکی از بهترین پست های این سایت بود
uss zumwalt DDG-1000
۴ مهر ۱۳۹۵عکس ها خیلی خفن
محمد جواد
۲ مهر ۱۳۹۵پس خودروهایی مث لامبورگینی و بوگاتی د چه سطحی قرار میگیرن؟
Infinite
۲ مهر ۱۳۹۵کوپه سوپر اسپرت در نوع سقف دار
رودستر سوپر اسپرت در نوع بدون سقف
به عنوان مثال:
Bugatti Chiron Coupe
Lamborghini Aventador SV Roadster
رامین
۲ مهر ۱۳۹۵واقعا جالب بود
Ahmadreza
۲ مهر ۱۳۹۵واقعا مطلب کاربردی بود دمت گرم شاهین عزیر
سامان اذری
۲ مهر ۱۳۹۵به خودروهای کراس اور ساسی بلند و شاسی بلند 4×4 اشاره شد
ولی سدان کامپک و هایپرکار ها اصلا اشاره نشد
Sina
۲ مهر ۱۳۹۵یه سوال، الان این مزدا3 نیو های تو ایران رو میشه بعنوان کوپه چهار در به حساب آورد؟ چون استایلش شبیه کوپه میمونه… الان دقیقا تو چه کلاسی از خودرو قرار داره؟
سامان اذری
۳ مهر ۱۳۹۵مزدا3 با سویک النترا سراتو کرولا کروز لنسر و…
سدانهای کامپک رو تشکیل میدن
امیر
۲ مهر ۱۳۹۵عالییییییییییییییییی بود
مجید
۳ مهر ۱۳۹۵عکس تیتر اول عالیه
احمد باقری
۳ مهر ۱۳۹۵بسیار عالی بود.
mojtabaaston
۳ مهر ۱۳۹۵فقط GT رودستر و کانورتیبل و کوپه.بقیه هیچه
omid
۳ مهر ۱۳۹۵مطلب خیلی خوبیه برای دوستانی که آشنا نیستند.
توی ایران مجبوریم از مونتاژکارها فقط هاچبک و سدان و کراس اوور ببینیم. دلمون لک زد برای یک کوپه درست حسابی، یه آفرودر قیمت مناسب جون سخت، یه استیشن و حتی یه MPV !!
حمید
۱۴ فروردین ۱۳۹۷واقعا عالی بود مطلب ممنون
mm.y@rlou
۳ اردیبهشت ۱۴۰۰خیلی خوب بود پس پیک آپ هاچی