یکی از مهمترین پیشرفتهای صورت گرفته در صنعت خودرو اختراع سیستم چهار چرخ محرک AWD میباشد. این سیستم که هماکنون بیش از هر زمان دیگری بکار میرود شکلهای مختلفی دارد و خودروسازان با نام های متنوعی آنها را عرضه میکنند که شاید همین موضوع باعث سردرگمی مصرفکنندگان شود.
و این همان چیزی است که در ویدئوی Hagerty به آن اشاره شده است. جیسون کامیسا مجری این برنامه سه شکل اصلی سیستمهای چهار چرخ محرک را تشریح کرده و معنی آنها برای رانندگان را توضیح میدهد.
خبر بد اینکه سیستمهای چهار چرخ محرک در محدودیت خود شروع به کم فرمانی میکنند و این خیلی جالب نیست؛ اما تنها مزیت این سیستمها به چسبندگی بیشتر در زمینهای نامساعد مربوط نمیشود بلکه مزیتهای دیگری نیز وجود دارد.
بسیاری از خودروسازان مدعی هستند خودروهای چهار چرخ محرک میتوانند نیروی تولیدی را فقط به یک چرخ هم بفرستند اما اینگونه نیست. اکثر خودروهای شکل گرفته بر پایه مدلهای دیفرانسیل جلو که دارای سیستم چهار چرخ محرک هستند حتی تمامی قدرت را به اکسل عقب نیز نمیفرستند.
البته این بدان معنی نیست که ادعای خودروسازان درباره فرستادن تمامی قدرت پیشرانه به چرخ های عقب دروغ است. در حقیقت منظور این است که چنین وضعیتی زمانی رخ میدهد که هرگز خبری از چسبندگی نباشد.
در سناریوهای معقولتر، سیستمهای چهار چرخ محرک شکل گرفته بر پایه پلتفرمهای دیفرانسیل جلو اکثر قدرت را به چرخ های جلو میفرستند. زمانی که سیستم تحتفشار شدید قرار گیرد نشانههای کم فرمانی ظاهر میشود.
البته مزیتهایی برای فرستادن قدرت به چرخ های جلو وجود دارد. جدای از کمک به شتاب گیری، اگر با بیش فرمانی روبرو شوید میتوانید با گاز ندادن مشکل را حل کنید. به همین خاطر است که سیستمهای چهار چرخ محرکی همچون xDrive بامو بسیار جذاب هستند.
اما برای ارسال قدرت بیشتر به چرخ های عقب شما میتوانید بیش فرمانی را با گاز دادن القا کنید. البته زمانی که نیرو به چرخ های جلو هم برسد مدیریت این وضعیت میتواند راحتتر باشد؛ و این موضوع دینامیک خوبی را به خودرو اعطا میکند.
البته این موارد در سرعتهای بالا موضوعیت دارند و سیستم چهار چرخ محرک تنها چیزی نیست که هندلینگ را تحت تأثیر قرار میدهد.
زیزیگولو
۱۱ اسفند ۱۳۹۹ماشینای ۴WD کاربردی ترن و اکثراً هم یا آفرودن یا شاسی بلند وگرنه سدانها و کوپه ها یا محور جلو هستن یا محور عقب
REZA ///AMG
۱۱ اسفند ۱۳۹۹اگه یه مرسدس بنز جی کلاس هر 3 دیفرانسیل رو قفل کنه (از نظر تئوری) امکان فرستادن تمام توان به یک چرخ هم وجود داره اما باید در یک شرایط خیلی خاص (مثل معلق بودن 3 چرخ دیگه یا حداقل قرار داشتن 3 چرخ دیگه روی یک سطح بسیار بسیار لغزنده) امتحان بشه اما همچین چیزی در عمل به وجود نمیاد و نسبت انتقال توان (به عنوان مثال) 70 به 30 خواهد شد که خب این نسبت از 100 به 0 هم بهتره چون که چرخ دیگه در شرایط لغزندگی کامل قرار نداره و هنوز میتونه برای ما نیروی رو به جلو فراهم کنه. خب پس چرا سهشمو از توان خروجی صفر کنیم؟ انتقال نیرو یه یک چرخ اتفاق نمیوفته نه به خاطر اینکه نشدنی باشه به خاطر اینه که شرایط مناسب استفاده ازش پیش نمیاد و سری که درد نمیکنه رو هم دستمال نمیبندن
T.C.B.K
۱۱ اسفند ۱۳۹۹دوستان یه سوال
اگه خودرو برقی دیفرانسیل عقب باشه بهتره یا دیفرانسیل جلو !!؟؟؟؟؟
اکثر خودرو برقی نسخه پایه همه دیفرانسیل عقب هستن.
به نظرتون دیفرانسیل جلو باشن بهتر نیست ؟
هر کی میدونه بگه… با سپاس…
حسین دهمرد
۱۱ اسفند ۱۳۹۹چرخهای جلو چون فرمان میگیرن تحمل گشتاور بالا رو ندارن.دیگه الکتریکیها که گشتاور ناگهانی رو هم دارن دیگه بد از بدتر میشه. تازه اگه از فلزهای مستحکم تو پلوسها استفاده کنیم بازم موقع گاز دادن ناگهانی کنترل فرمان از دست راننده در میره. آزرا یه همچین چیزیه دف جلو قدرت زیاد و وزن زیاد روی اکسل جلو موقع شتابگیری کنترل از دست راننده در نمیره ولی احساس نامطمئن بودن میکنی و تو تست صفر تا صد مدام باید حواست به فرمان باشه و تصحیح مسیر انجام بدی. درصورتی که موقع شتابگیری پشت فرمان هیوندای جنسیس که دف عقبه احساس اطمینان بیشتری از فرمانپذیری داری. لذت بیشتری هم میبری.
Sina10
۱۲ اسفند ۱۳۹۹توی یه دورانی شورولت و پونتیاک ( اواخره عمرش این اتفاق افتاده بود) تصمیم به ساخت ماشینای V8 دیفرانسیل جلو گرفته بودن
تصمیمی عجیب که بیشترش فکر کنم به دلیل شباهت پلتفرم استفاده شده بوده با ماشینای عادی ترشون بوده
که نتیجه خیلی بد شد ، که هندلینگ افتضاح منجر شد
نمونش پونتیاک گرند پری GXP
که موتور ۵.۳ لیتری V8 با ۳۰۰ اسب بخار قدرت روبا دیفرانسیل جلو عرضه میکرد!!
قیافه و موتور خوب بود ولی انتقال نیروی مناسبی صورت نمیگرفت
یا شورولت مونت کارلو SS
موتور V8 و گیربکس و همه چی روی محور جلو بود، انتقال نیروی جلو بود و جلوی ماشین ۶۰ درصد وزن رو تحمل میکرد
پلتفرمش مشابه با پونتیاک گرند پری بود
و دلیل استفاده از این پلتفرم این بود که موتور LS4 روی این پلتفرم قابل استفاده بود.(موتور موجود روی این دو خودرو که قدرت ۳۰۳ اسب بخار و گشتاور ۴۳۸ نیوتن متر ، این گشتاور بسیار زیاد رو محور جلو قرار داشت ، تازه علاوه بر این همه متعلقات موتور روی محور جلو بود که نابود میکرد رانندگیو)
مونت کارلو SS به عنوان رقیب موقت موستانگ تا زمان تولید کامارو ساخته شد ولی هرگز نزدیک به فروشش هم نشد
ولی خب ماشین بدی هم نبود فقط همون مشکل هندلینگ وجود داشت
این هم نتیجه قدرت زیاد و دیفرانسیل جلو
شاید اگه بعضی از بخش های خودرو به عقب انتقال پیدا میکرد تا تعادل وزنی بهتری ایجاد کنه نتیجه این دو خودرو خیلی بهتر میشد
ایکاش پدال دوباره مطالب بررسی تاریخچه ماسل کار ها رو ادامه بده و چند قسمت هم درباره اوضاع خودروی اسپرت و قدرتمند آمریکایی که چه اوضاعی در دهه ۲۰۰۰ داشتن بذاره ، واقعا مطالب بسیار مفیدی هستن
برقیه جارو برقی BG
۱۱ اسفند ۱۳۹۹جنابی که میگی کامنت های بی اساس می نویسد و کامنت اول مقاله قبلی هستی اصلا شما خوب ما بد
دوستان یه خبر هست میگه سهام لوسید در حال افزایشه
میگم پدال خیلی خوب بود اگه یه بخش گوشه کنارای سایتت داشتی میزان سهام شرکت هارو به صورت انلاین نمایش میداد خیلی خوبه بهش فکر کن
Mf1
۱۱ اسفند ۱۳۹۹خودروهای تک دف خیلی سخته رانندگی باهشون چه تو واقیعت چه تو بازیهای شبیه ساز نیمه شبیه ساز
یه ویدو تو یوتیوب دیدم که یه جوان پشت فرمون فراری ۸۱۲ بود و داشت رانندگی میکرد یعدفه پاش تا ته گذاشت روی پدال گاز بعد کنترل ماشین از دست داد تصادف کرد