شما ممکن است که فکر کنید سرعت نهایت هیجان رانندگی است. اما تنها دست یابی به بیشترین سرعت نیست که رانندگی را جذاب میکند. هر چه این افزایش سرعت سریعتر اتفاق بیفتد، رانندگی هیجان انگیز تر خواهد بود. یعنی صرف نظر از این که نهایتاً به چه سرعتی خواهید رسید، این تغییرات سرعت شماست که مهم است که ما آن را شتاب مینامیم.
اندازه گیری شتاب
دانشمندان شتاب را با واحدهای گیج کننده اندازه گیری کی کنند:(متر بر مجذور ثانیه). در دنیای خودرو ما از مقیاس ساده تری استفاده میکنیم. مدت زمانی که خودرو به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرسد. فقط ابرخودرو های برتر میتوانند در زمانی کمتر از چهار ثانیه به این سرعت برسند. رکورد فعلی شتاب صفر تا صد خودرو های جاده ای متعلق به بوگاتی ویرون سوپر اسپرت است با زمان حیرت انگیز ۲.۱ ثانیه! این در حالی است که حتی فشردن پدال گاز خودرویی با شتاب ۶ ثانیه هم آدرنالین خون شما را افزایش میدهد. شتاب صفر تا صد خودروهای عادی حدود ۱۰ ثانیه است.
مسابقه سرعت
دراگسترها پرشتابترین وسایل نقلیه روی زمین اند. به طوری که حتی میتوانند در مدت ۴.۴۵ ثانیه به سرعت ۵۳۰ کیلومتر در ساعت برسند. حتی شتاب شاتل فضاپیماها هم بیش از این نیست. موتور های بسیار بزرگ آنها بیش از ۶,۷۰۰ اسب بخار (قدرتی معادل ۳۰ پورشه باکستر) دارند و ارتعاش کر کننده ای ایجاد میکنند که از بزرگی ۳.۹ درجه در مقیاس ریشتر نیز بیشتر است! تمام قدرت آنها به چرخهای عقب منتقل میشود که جهت چسبندگی بیشتر بسیار غول پیکرند. لازم به گفتن نیست که درگسترها تا حد زیادی خطرناک اند و برای راندن آنها باید بسیار شجاع و کاملاً دیوانه باشید.
نیرو را لمس کن
برای اینکه بفهمیم چرا شتاب گیری حس هیجان انگیزی است، باید به قوانین نیوتن برگردیم. آ نها را بیاد دارید؟ قانون اول نیوتن میگوید: اگر نیرویی به جسم وارد نشود، آنها یا سر جایشان میمانند یا به حرکت مستقیم یکنواختی که داشتند ادامه میدهند.
این قانون به ما میگوید باقی ماندن در جای خود و حرکت مستقیم یکنواخت با سرعت ثابت، در حقیقت با هم فرقی ندارند، چرا که شما میتوانید هنگامی که در هواپیما یا در قطار با صدها کیلومتر سرعت هستید، به راحتی چای بخورید بدون آنکه چای از دست شما بریزد. شما سرعت را حس نمیکنید، انگار اصلاً حرکت نمیکنید. حال نوبت به قانون دوم نیوتن میرسد: نیروها باعث شتاب گرفتن اجسام میشوند. هرچه نیرو بیشتر با جسم سبکتر باشد، شتاب گیری بیشتر است.
این قانون میگوید شتاب همواره به نیرو وابسته است. هنگامی که در یک خودرو در حال شتاب گیری هستید، نیرویی را که از طرف صندلی به پشتتان وارد میشود را حس میکنید. این نیرو مستقیماً به سراسر بدن شما وارد میشود و شما این نیرو را با تک تک اعضای بدنتان احساس میکنید. از ستون فقرات گرفته تا قلب، معده، ریهها و حتی چشمهایتان. همه اینها باعث میشود تا حس کنید در حال حرکتید.
سرعت نهایی
چتر بازها از هواپیماها میپرند و قبل از اینکه چترشان را باز کنند، مدتی را در حال سقوط طی میکنند. نیروی جاذبه زمین آنها را به سمت زمین میکشد و آنها مانند یک موشک شتاب گیری میکنند. اما پس از چند ثانیه که به سرعت باور نکردنی ۲۰۰ کیلومتر در ساعت میرسند، روند شتاب گیری متوقف میشود. آنها در این لحظه به سرعتی رسیده اند که دانشمندان به آن سرعت نهایی میگویند. اما چرا این اتفاق میافتد؟
جواب این سؤال این است که جاذبه تنها نیرویی نیست که روی آنها اثر میگذارد. آنها با یک نیروی افزاینده از طرف هوا نیز مواجه میشوند که درگ نام دارد. در نهایت، نیروی جاذبه زمین با نیروی درگ به تعادل میرسند و روند شتاب گیری چتر باز به پایان میرسد. (البته همچنان در حال سقوط است) به مانند این اتفاق برای خودروها هم اتفاق می افتد در سرعت های بالا نیروی درگ مساوی نیروی موتور شده و مانع شتاب گیری بیشتر خودرو میشود و به این ترتیب، خودرو به بیشترین سرعت خود میرسد.
باسپاس از: سید علیرضا سیادتی
*برگرفته از کتاب « دنیای شگفتانگیز خودرو » ؛ بازنویسی آقایان: محمدعلی احمدی ، علی واضحی.
reza
۵ مرداد ۱۳۹۱واقعا عالی.باز هم از این مطالب بگذارید.با تشکر
soheil22
۱۳ مرداد ۱۳۹۱شتاب بوگاتی 2.5 هست نه 2.1 ثانیه.
amir
۲۶ آبان ۱۳۹۱بوگاتی سوپر اسپرت 2.1 ثانیه به شتاب صفر تا صد میرسه 2.5 برایه بوگاتی معمولیه
Aston Martin
۷ آبان ۱۳۹۴پس ب رانندگان پر شتابی مث من خورده نگیرین ما بدنو روانمون نیاز داره
میفمین؟ نیااااز
راسی مقاله کاملی نبود جای توضیح زیاد داشت
جواد
۵ مرداد ۱۳۹۱خیلی خوب بود
مسعود
۵ مرداد ۱۳۹۱دمت گرم پدال بازم از این مطالب بگذارید اگه زحمتی نیست در مورد کارخانه Koenigsegg هم یه مقاله کامل بگذارید ممنونم
علی قضایی
۵ مرداد ۱۳۹۱خیلی عالی بود پدال ممنون .اقای سیادتی خسته نباشی .
sunmartin
۵ مرداد ۱۳۹۱خیلی مطلب زیبا بیان شده بود از نویسنده و کادر پدال صمیمانه از طرف تمامی هوادارانش تشکر میکنم امیدوارم در اینده مطالب بیشتری مانند آنچه در بالا ذکر شد عنوان شود
رامتین
۶ مرداد ۱۳۹۱از اطلاعاتتون ممنونیم. فقط این نکته را یادآوری کنم که شتاب بوگلتی ویرون سوپر اسپورت 2.45 ثانیه هست و در حال حاضر یعنی تا جولای 2012 چند اتومبیل شتاب بهتری از بوگاتی داشتند. مثلا آوانتدور تویین توربو که 2.2 بوده و حتی 1.9 هم در یک شورلت دیده شده. دوران بوگاتی صرفا سال 2012 بوده و رخش بینظیر لامبو باز هم در سال 2013 سردمدار مهندسی مکانیک در دنیا خواهد شد!
lambo
۶ مرداد ۱۳۹۱درسته که طرفداره لامبوام ولی بوگاتی هم نخوابیده.همون طور که وقتی دیدن داره رکوردهای ورژن معمولی(16.4) میشکنه سوپراسپورتو دادن الانم حتما دارن روی مدل جدید کار میکنن.
UnKnown
۶ مرداد ۱۳۹۱واقعا یکی از بهترین مطالب پدال در زمینه علمی بود این مطلب .
هم روان و هم سلیس نوشته شده بود کسانی هم که سر رشته زیادی از علم فیزیک ندارم فکر میکنم راحت مطلب رو میفهمن .
hassanbmw
۷ مرداد ۱۳۹۱Very Good
Ali
۷ مرداد ۱۳۹۱tanx.
امااز اونجایی که شتاب بوگاتی از f1 بیشتره ولی متوجه نمیشم که چرا توی برنامه ی تاپ گیر بوگاتی تا زیر 200 km از مک لارن عقب بود …
بهزاد
۸ مرداد ۱۳۹۱سلام
خسته نباشید میگم بهتون، من همیشه مطالب آموزشی رو که میذارین می خونم.
امیدوارم این انرژی همیشه واستون باقی بمونه
انشاء الله
13749
۸ مرداد ۱۳۹۱پدال ممنون ازت همیشه از شتاب ماشینای خارجی بگو ولی فکرکنم ماشینای ایرانی اصلا نمیدونن شتاب چیه
Alpha-Beta
۲۰ مرداد ۱۳۹۱دستت درد نکنه
می شه بیشتر از این کتاب برامون بزاری؟ واقعا آدم کیف می کنه از این همه اطلاعات و نوآوری دنیا!!
گل کاشتی پدال جون، دمت بلا!!
سوگل
۱ شهریور ۱۳۹۱گیج کننده :))))) متر بر مجذور ثانیه مربوط به فیزیک دبیرستانِ
keanu1202
۲۱ آبان ۱۳۹۱مرسی عالی بود
امین
۱۹ بهمن ۱۳۹۱خیلی عالی بود، ولی خیلی کم بود، زود تموم شد، تازه گرم مطلب شده بودم که تموم شد!!!
hamid
۲۳ اسفند ۱۳۹۱بسیار متشکرم
رضا
۵ فروردین ۱۳۹۲خیلی بوگاتی دوست می دارم
ahmad.g
۹ شهریور ۱۳۹۴So nniiceeee
بهروز
۳ تیر ۱۴۰۳پس با این حساب اگه روی کره زمین جوی وجود نداشت، عملا خودروها به سرعت هایی بسیار بالا و شاید هم نامحدود میرسیدند درسته؟ یعنی فقط اصطکاک هواست که مانع میشه یه خودرو تا ابد شتاب خودشو حفظ کنه و سرعتش همینجوری بی وقفه بالاتر بره؟
اما بازم نمیدونم چرا انگار بنظرم اینجوری نیست و بازم اونموقع هم حتی شتاب دائمی فقط یه خواب و خیال خواهد بود. احتمالا اصطکاک داخلی قطعات و همچنین لاستیک با جاده بیشتر و بیشتر خواهد شد و نیروی پیشران موتور رو خنثی خواهد کرد.