در قسمت قبلی روی سیستم دستیار ترمز و ویژگیهای آن بحث کردیم. در اینجا یک مرحله جلوتر می رویم و روند وارد عمل شدن این سیستم را شرح می دهیم. در قسمت بعدی نیز به سیستم های پیشرفتهتر و خودکار خواهیم پرداخت. شرایط ترمز اضطراری به وسیله شرایط Trigger که در پایین آورده شده است، تعریف میشود.
این شرایط باید ارضاء شوند:
- سیگنال گذرنده از چراغ ترمز که نشانگر این است که پدال ترمز توسط راننده فشرده شده است.
- سیگنالی که از سنسورهای سرعت دریافت میشود که بیانگر این هستند که چه میزان وسیله نقلیه دارای سرعت است.
- سیگنالی که از سنسور فشار ترمزی به دست میآید که نشانگر این است که با چه سرعتی و چه نیرویی راننده بر روی پدال ترمز فشار وارد کرده است.
سرعت و نیروی وارده به پدال میتواند در حقیقت گرادیان فشار وارده به پدال را که قرار است به سیلندر بزرگتر وارد شود، مشخص کند. این بدان معنا است که واحد کنترل با توجه به سنسورهای فشار در واحد کنترل هیدرولیک در یک بازه زمانی مشخص تصمیم میگیرد که فشار ترمزی را چقدر افزایش دهد.
شیب منحنی فشار در شکل زیر نشاندهنده عاملی برای میزان مداخله سیستم دستیار ترمزگیری است.
رانندگان ماهر به اندازه کافی فشار بر روی پدال میآورند. سیستم ABS از قفل شدن چرخها جلوگیری به عمل میآورد.
اگر فشار پدال ترمز به میزان مشخصی در مدت زمان کوتاه t1 میل کند، شرایط مداخله ارضا شده و سیستم دستیار ترمز وارد عمل میشود. اگر همان میزان فشار وارد شود اما در مدت زمان بیشتر t2 وارد شود، منحنی مشخص شده در نمودار صاف باقی میماند و مداخلهای انجام نمیشود. در نتیجه سیستم دستیار ترمز در شرایط زیر مداخلهای انجام نمیدهد:
- زمانی که پدال ترمز به آرامی فشرده شده باشد یا اصلاً تماسی با پدال برقرار نشده باشد.
- تغییرات فشار روی پدال کمتر از میزان مرزی باشد.
- سرعت خودرو کم باشد.
- راننده ترمزگیری را با میزان نیروی لازم انجام دهد.
اجزای الکترونیکی سیستم:
- سوییچ F چراغ ترمز
سوییچ چراغ ترمز بر روی پدال نصب میشود و عملکرد پدال ترمز را تشخیص میدهد.
- سنسور ارسالکننده میزان فشار
اگر سیستم ترمز دارای ESP باشد، فرستنده فشار ترمز بهطور مستقیم به واحد کنترلکننده هیدرولیکی وصل میشود و فشار لحظهای را در سیستم دستیار ترمز تشخیص میدهد.
در قلب این فرستنده یک پیزوالکتریک وجود دارد. این قطعه به تحولات فشار که بهوسیله تغییرات در توزیع بار بر روی المانها ایجاد میشود، واکنش نشان میدهد و تغییرات ولتاژ قابل توجهی را تولید میکند. تغییرات در ولتاژ فرستنده تشخیص داده شده و بهوسیله واحد کنترل ارزیابی میشود.
- سنسور سرعت
سنسورهای سرعت از جمله سنسورهای قیاسی هستند که از یک روتور در هر توپی چرخ استفاده میکنند. هرکدام از سنسورهای سرعت در هر توپی چرخ سرعت زاویهای لحظهای چرخ را مشخص میکند.
- سنسور فعال چرخ
یک نوع دیگر از سنسور سرعت دورانی وجود دارد که سنسور فعال (Active sensor) نام دارد و با افزایش فرکانس برای سرعت هر چرخ مورد استفاده قرار میگیرد. واژه فعال به ولتاژ تأمین شده از سوی سنسورها اشاره دارد که برای سنسورهای قیاسی ضروری نیست.
سنسور شامل هسته آهنی نرم همراه یک آهنربای دائمی و یک زغال است. فضای مغناطیسی که ناشی از آهنربای دائمی است، حول هسته آهنی ایجاد شده و تحت تأثیر فرستندههای موجود بر سر چرخها میباشد. تغییر در میدان مغناطیسی ولتاژ قابل اندازهگیری را در زغال سنسور ایجاد میکند. هر چه فرستنده چرخ سریعتر از زغال عبور کند، فرکانس بالاتری از ولتاژ تغییر میکند.
- پمپ جریان برگشتی ABS
در هنگام عمل کردن ABS، جریان برگشتی پمپ مقداری از مایع ترمز را در مقابل فشار تولید شده بهوسیله فشار پدال و سرو (servo) پدال برمیگرداند.
در قسمت آینده روی سیستم پیشرفته تر دیسترونیک تمرکز می کنیم. دیدگاههای خود را در ارتباط با مطالب تخصصی تری که در رابطه با سیستم های خودرو منتشر می کنیم، با ما در میان بگذارید.
elring
۲۱ تیر ۱۳۹۳پدال چرا اخبار لامبورگینی نمی ذاری دیگه؟
امید
۲۱ تیر ۱۳۹۳مطلب خوبی بود تشکر
sorena scirocco
۲۱ تیر ۱۳۹۳کاش قسمتی برای لایک کردن خود پست ها میذاشتید،بعضی پست ها واقعا مفیدن،حداقل وسیله ای بود هرچند کوچک برای تشکر از گرداورنده مطلب
حسین
۲۱ تیر ۱۳۹۳واقعا پدال چرا پستمو ور داشتی؟
انسانیت هم حالیت نیس؟؟
خاوری مزراتی
۲۱ تیر ۱۳۹۳از جناب طهوری عزیز تشکر میکنم..مطلب بسیار خوبی بود و جاش تو پدال خیلی خالیه
hero
۲۱ تیر ۱۳۹۳عالی بود
ممنون
Ahmad..F12
۲۲ تیر ۱۳۹۳واقعا مطلب خوبی بود ممنونم آقای طهوری عزیز
Saeed
۲۲ تیر ۱۳۹۳واقعا مطلبتون خوب بود و استقبال هم شد
به نظر من پدال رو دو بخشی کنید یه بخشی هم واسه اینجور مطالب ومطالب آموزنده کاربردی وبه بخش هم به معرفی ماشین ها بپردازید
PEUGEOT
۲۲ تیر ۱۳۹۳ممنون آقای طهوری مطلب بسیار آموزنده ای بود
شما همیشه مطالب تخصصی خودرو رو بر عهده می گیرید
محمد
۲۲ تیر ۱۳۹۳سلام خدمت تمامی عزیزان دست اندرکار واعضائ محترم سایت پدال.مثله همیشه عالی بود.واقعا ممنون.نمیدونم چرا یه عده از دوستان که سادیسم دیدگاه گذاشتن دارند چرا در مورد مطلب به این مهمی دیدگاه نمیذارن؟؟؟؟؟؟باز هم ممنون