کارلوس ساینز در فصل ۲۰۲۱ مسابقات فرمول ۱ همراه فراری بوده و علیرغم اینکه غربیلک فرمان خودروهای فرمول ۱ خیلی در معرض دید نبوده اما چیزهای دانستی زیادی درباره آن حتی برای راننده حرفهای همچون ساینز وجود دارد. به همین خاطر ما با این راننده حرفهای همراه میشویم تا ببینیم که غربیلک فرمان خودروهای فرمول ۱ فراری چه چیزهایی را در خود جای داده است.
چندین سال است که غربیلک فرمان خودروهای فرمول ۱ پیچیده و پیچیدهتر شده و به نقطهای رسیده که ساینز پیشبینی میکند این فرمان دارای هزاران عملکرد در دکمهها و سوئیچهای زیاد است. البته این به معنی سخت بودن یاد گرفتن کاربرد هر دکمه نیست.
برای مثال یک دکمه بزرگ و سبز با نشان N وجود دارد که طبق انتظار خودرو را در حالت خلاص قرار میدهد. این دکمه معادل درگیر کردن کلاچ بوده و با خلاص کردن خودرو توقف را آسانتر میکند. همچنین دکمه تائید پیت PC وجود دارد که تائید میکند شما گفتههای افراد داخل پیت را شنیدهاید.
سپس حالتهای مشهور پیشرانه وجود دارد. این دکمه که توسط اسب رقصان فراری برجسته شده از حالتهای سادهای همچون ریس و باکس و فشار برخوردار است. این حالتها تنظیمات قوای محرکه را تغییر میدهد.
البته نباید همهچیز را خیلی ساده تصور کرد زیرا فراری اهرمی را نیز برای قدرت پیشرانه اضافه کرده که خروجی بیشتری از نیروگاه آهنین خودرو را تضمین میکند.
در پایین غربیلک فرمان نیز نشانگری وجود دارد که میزان گرم بودن لاستیکها را به راننده نشان میدهد. هر فردی که با دنیای پیچیده لاستیکهای فرمول ۱ آشنا باشد اهمیت این نشانگر را میداند هرچند رانندگان هنوز هم دوست دارند درباره لاستیکهای خود در رادیو شکایت و گله کنند.
همچنین نشانگرهایی برای ترمز پیشرانه، استفاده از باتری و استراتژی کلاچ و… وجود دارد.
ساینز به نوعی اذعان میکند کمی گیج شده اما قول داده که عملکرد خود را بهبود دهد و در حال حاضر هم اکثر کاربردها را میداند. موضوع عجیب اینکه ما هنوز هم گیج هستیم بنابراین فکر نمیکنیم که به این زودیها آمادگی نشستن پشت فرمان یک خودروی فرمول ۱ را داشته باشیم!
[دانلود ویدئو]
محمد
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰یه موضوعی رو دوست داشتم بگم البته یمقدار خارج از فضای مقاله هستش.به نظرم ای کاش بحث استفاده از الکتریسیته رو تو فرمول e دنبال میکردن.فرمول یک جذابت قبل رو نداره.این که میگم جذابیت قبل منظورم بین سالهای ۲۰۰۸ تا۲۰۱۳ هست.احساس میکنم همه چیز مصنوعی و بی روح شده.
Farzad
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰قیمت یک فرمان خودروی فرمول یک چیزی در حدود ۱۰۰ هزار دلار هست ، و قیمت کل ماشین هم تا حدود ۱۶ میلیون دلار متغییره .
سطر آخر فان جالبی بود روندن یه ماشین فرمول یک بیشتر شبیه یه رویاست ، شتاب جی که راننده ها با گردن های پولادین خودشون تحمل میکنن به هیچ وجه کار یه آدم معمولی نیست .
یک مثال : ما اگر در طول یک مسابقه فرمول یک بغل دست راننده سیفتی کار بشینیم ممکنه دچار ترس و هیجان زیادی بشیم ، اما راننده ها اون پشت شروع به غر زدن میکنن و از سرد شدن لاستیک هاشون گلایه مند !
راننده های حرفه ای فرمول یک وقتی وارد تیم جدیدی میشن باید چندتا ریس رو پشت سربزارن تا تنظیمات ماشین به طور کامل دستشون بیاد ، این کار واقعا سخته ، نمونش پرز در تیم ردبول که خودش اعتراف کرد سبک رانندگیش با این ماشین سازگار نیست !
فورد
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰چه خبره ۱۶ میلییون
Ninja
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰بله ۱۶ میلیون بعضی ها تا ۲۰ میلیون هم میرن
نعمت اله آزموده
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰لبه تیغ فناوری موتور اسپورت بالاخره مجانی نیست
زیزیگولو
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰اینجور فرمونا فقطم بدرد ماشینای مسابقه ای و پیست میخوره
Amirreza
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰خیلی مقاله جالبی بود ، دستتون درد نکنه آقا شاهین
mm.y@rlou
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰یا این فرمون راننده بیشتر باید حواسش به فرمون دکمه هاش باشه تا پیست و مسابقه
ایران
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰آره باید اینطور باشه ولی باز تمرکز خیلی خوبی رو جاده دارند
Philipp
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰پس فکر کردی دلیل اینکه همه راننده ها بعد گرندپری سنگاپور 3 کیلو وزن کم می کنن چیه؟
akrh78
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰البته قضیه سنگاپور ربطی به پیچیدگی فرمون نداره. بخاطر گرما و رطوبت بالای مارینا بی هست
akrh78
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰راننده ها توی یه دور بعضا برا هر پیچ تنظیمات بالانس ترمز و دیفرانسیل (که خودش سه تا چرخونک داره) رو تغییر میدن، بجز تغییر مود موتور و ers و رفع ارور هایی که بعضی وقتا به وجود میاد. در همین حین با مهندسشون هم کلی حرف میزنن و اطلاعات رد و بدل میکنن
یه بار لندو نوریس میگفت با اینکه ما سریع رانندگی میکنیم ولی اونقدرا وقت داریم که مثلا متوجه بشیم اون تماشاچی چه تیشرت مزخرفی پوشیده ?
mahan
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰حتی نگاه کردن بهش هم هیجان انگیزه!
Amin
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰خیلی پیچیده هست و جذابیت این ورزش رو بیشتر میکنه
DNA
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰پدال جان
لطفا لطفاً این ویدئو ها رو با زیرنویس بذار حیفه این ویدئو
SF90 STRADALE
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰اوج تکنولوژی در صنعت خودرو
اگه بخواهیم درباره ماشین های F1 صحبت کنیم به زمان زیادی نیاز هست ولی بسیار دلنشین هست حرف زدن از تکنولوژی های این ماشین ها
پرفورمنس هم که دیگه نگم براتون ….
یه مثال بزنم (فراری F2004)
۰ تا ۱۰۰ >> ۲.۳
۰ تا ۲۰۰ >> ۴.۸
۰ تا ۳۰۰ >> ۸.۶
porsche
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰اول که دیدمش فک کردم پدال داره اسباب بازی تبلیغ میکنه
SF90 STRADALE
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰????
مهدی
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ماشین های فرمول یک خیلی سیستم جالبی دارن
حتی با یه دکمه روی فرمون از طریق یه شیلنگ نازک ابمیوه وارد دهن راننده میشه
تایماز
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰حدود ۲ سال بود نتونسته بودم با اکانت خودم و آواتار خودم کامنت بزارم چه حس خوبی دارم
احساس میکنم برگشتم به دو سال قبل.
اغراق نمیکنم اگر بگم چند ماه بود که همش نگاه میکردم به فرمون ماشین های f1 و سعی میکردم از دگمه هاش چیزی سر در بیارم. راستش من یکی از میلیونها عاشقهای آریتون سنا هستم وقتی فیلم های باقی مونده از سالهای قدیم رو میبینم متوجه میشم نمیشه به هیچ وجهی فرمون ماشین های فرمول یک ۲ دهه پیش رو با ماشین های الان مقایسه کرد.
خیلی جالبه سیر پیشرفت توی فرمول یک انگار ۳-۴ مرتبه سریع تر از واقعیت خودرویی هست. یعنی فک نمیکنم یه راننده حرفه ای فرمول یک یهو از سال ۱۹۹۳ بتونه یه ماشین فرمول یک ۲۰۲۱ برونه .
بگذریم این پست باعث شد تا ساعت ۱ نصفه شب فیزیک هسته ای دانشگاهمو بببوسم بزارم کنار با عشق بشینم تا سعی کنم یه مقداری از المان های این ابر فرمون یا سر در بیارم.
ADAK
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰جناب شاهین خان
ضمن تشکر از شما.
اتفاقی که اخیر در مقالات آپلود شده روی سایت دیده میشه ؛ اشتباهات زیاد نوشتاری و ویراستاری هستش
مواردی هم در ترجمه…
از عزیزانی چون دوستان تیم پدال انتظار کیفیتی بیشتر هست
با احترام