آموزشهفته نامه

چرم؛ از بدن گاوها تا کابین اتومبیل‌ها

کابین‌هایی که از چرم طراحی شده‌اند، هم از نظر ظاهری و هم از نظری راحتی، خوشایند هستند و جذابیت بیشتری نسبت به کابین‌های پارچه‌ای یا وینیل دارند. «چرم طبیعی» احساس گرمی و ارزشمند بودن منتقل می‌کند و امروز بیشتر خودروها که مطمئناً خودروهای ایرانی جزو آنها نیستند، کابین چرمی به مشتریان ارائه می‌کنند. خریداران همچنان خودروهای با طراحی چرمی را مورد ستایش قرار می‌دهند و بر این اساس، تأمین‌کنندگان خودروسازان همچنان به توسعه استایل‌های جدید و حفظ موقعیت طراحی‌شان در بین مشتریان اهتمام می‌ورزند.

leather-03
مطابق گفته نیکولا فاکس (Nicola Fox)، طراح ارشد رنگ و متریال در مک‌لارن، تمام چرم‌هایی که در صنعت اتومبیل مورد استفاده قرار می‌گیرند، از گاوهای نر گرفته می‌شوند. چرم خودروها یک‌دهم کل صنعت چرم را شامل می‌شود و تمام چرمی که در اتومبیل به کار می‌رود، یک محصول جانبی از مصرف تمام‌نشدنی گوشت گاو توسط انسان است؛ چیزی که در صنایع غذایی به عنوان یک محصول دور ریختنی به آن نگریسته می‌شود. بهترین پوست‌ها در صنعت مد و لباس برای تولید کیف و کفش مورد استفاده قرار می‌گیرند و باقی آنها روانه صنعت اتومبیل می‌شوند. این در حالی است که خودروسازان، مخصوصاً آنهایی که محصولاتی بسیار سطح بالا تولید می‌کنند، نسبت به چرم داخلی خودروهایشان بسیار حساس هستند و کوچکترین زدگی و جای نیش حشرات را برنمی‌تابند.

orange-large
نواقص موجود در بافت پوست گاو را می‌توان در هنگام دباغی کاهش داد و یا از میان برداشت. در نتیجه، ظاهر و کیفیتی یکنواخت برای چرم ایجاد می‌شود. امّا در همین حال، این عمل می‌تواند از میزان عمر و دوام چرم بکاهد. در هنگام دباغی، پوست گاو را در یک مخزن که معمولاً‌ از سولفات کروم پُر شده است، قرار می‌دهند تا نرم شده و در نتیجه، قبل از استفاده در طراحی کابین، ظاهری زیباتر و دلپذیرتر پیدا کند. نحوه عمل‌آوری و طراحی چرم توسط تأمین‌کنندگان و خودروسازان مختلف، متفاوت است؛ همچنان انواع مختلفی از چرم نیز در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرم ناپا با سطحی صاف و نرم و چرم سِمی-آنیلین با کمترین میزان بافت دانه‌ای، از جمله خواستنی‌ترین انواع چرم‌ها در کابین خودروها هستند.

55cea35d4fd20
کابین‌های کاملاً چرمی مختص خودروهایی هستند که دلارهای زیادی برای مشتریان در پی دارند و در این میان، بیشتر کابین‌ها از الگوهای چرمی کوچک در کنار طراحی‌های وینیل و دیگر مواد مصنوعی استفاده می‌کنند. چرم‌های «فاکس» از جمله مواد مصنوعی هستند که تشخیص آنها از چرم طبیعی بسیار مشکل است و شرکت‌های تأمین‌کننده و خودروسازانی که به دنبال استفاده از مصالح غیرحیوانی هستند، استقبال زیادی از آن نشان داده‌اند.  از طرف دیگر، نوآوری‌ها در زمینه دباغی چرم، افق‌های بازاریابی جدیدی را پیش روی خودروسازان باز کرده و این کمپانی‌ها هم‌اکنون از مواد شیمیایی سازگار با محیط زیست از جمله عصاره برگ درخت زیتون برای این منظور استفاده می‌کنند. ضمن اینکه چرم‌ها با روش‌های جدید دوخت و طراحی‌ها پیچیده نظیر آنچه در آستون مارتین DB11 دیده می‌شود، فاصله زیادی با مواد مصنوعی پیدا کرده‌اند.

bmw-x6-bicolour-leather-nappa
فراگیر شدن خودران‌ها به‌تنهایی می‌تواند فرصت‌های جدید را برای استفاده از چرم در خودروها ایجاد کند. شرکت تأمین‌کننده GST AutoLeather پیش‌بینی می‌کند که ما به‌زودی به یک کابین با فضای مناسب و شرایطی شبیه به مکان استراحت احتیاج پیدا می‌کنیم؛ جایی که صندلی‌های آن به اندازه مبل‌های نشیمن خانه‌مان نرم و راحت باشند. صندلی خودروهای امروزی به صورت سخت طراحی می‌شوند؛ چرا که  خودروسازان نمی‌خواهند در آنها چین‌خوردگی داشته باشند. چاپ نشان‌ها و الگوهای طراحی‌شده به صورت مستقیم بر روی چرم تبدیل به یک موضوع همه‌گیر در صنعت خودرو شده است و احتمالاً به‌زودی اکثر خودروسازان برای همه مشتریان خود، برنامه طراحی کابین‌های اختصاصی خواهند داشت.

2017 Bentley Bentayga cockpit

rear-leather-seats-audi-a8-2014
در حالی که «چرم» یک مصالح چندان غیرمعمول محسوب نمی‌شود، ولی خودروسازان و تأمین‌کنندگان همچنان می‌خواهند موقعیت آن را به عنوان یک ویژگی لوکس در محصولاتشان حفظ کنند. اینکه آینده‌ای بدون‌چرم در صنعت اتومبیل داشته باشیم، بسیار دور از ذهن می‌نماید؛ مگر اینکه پوست‌های در دسترس از پسماند صنایع غذایی به میزان قابل‌توجهی کاهش یابند. حتی اگر این موضوع نیز اتفاق بیفتد، کنار گذاشتن کامل چرم از خودروسازی، بسیار غیرمحتمل است. «فاکس» در این زمینه می‌گوید:

هیچ جایگزین «طبیعی» دیگری با این سطح از کیفیت، ظاهر و جنس برای چرم پیدا نمی‌شود. همچنین پیشرفت‌ها در عمل‌آوری چرم، کاهش وزن، رنگرزی و تزئینات، محصولی را در اختیار ما قرار داده که می‌تواند در فرم‌های مختلف، نیازهای ما را رفع کند.

منبع: automobilemag

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. (ali (CHEVY NOVA

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (7375 ديدگاه)

    عکس اول مربوط به کابین محصولات جی ام در دهه ی 70 هستش
    فقط صندلیهاش رو ببینید که نشستن رو این صندلیها واقعا دلچسب و لذت بخشه
    از فرم فرمون و دسته دنده راحت میشه متوجه شد از زیر مجموعه های جی ام هستش

    1. فرشاد سجادیان

      ۱۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      اینا دیگه صندلی نیستن، یه مبلمان شیک و خیلی راحت پنج نفره هستن.

      1. امپراتور لامبورگینی

        ۱۵ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        صندلی های بنز هم دست کمی از تخت پادشاهی ندارن.

    2. M.K karimi

      ۱۵ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (862 ديدگاه)

      اونا دیگه نمیشه اسم صندلی روشون گذاشت رسماً یه نوع مبلن (عکس اولی)⁦😻

      واقعا یکی از لذت بخش ترین چیز ها تو یه کابین لوکس لم دادن رو چرم های یه که روحتو نوازش میدن اللخصوص زمانی که با طراحی غول های مثل بنتلی یا مرسدس باشه😍😍

  2. امپراتور لامبورگینی

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    امیدوارم هیچ مخلوق خدا به خاطر پوست و چرمش کشته نشه
    حیف این همه زیبایی در خلقت

    1. (ali (CHEVY NOVA

      ۱۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (7375 ديدگاه)

      یه مطلب میخوندم از کمپانی انگلیسی تالبوت لاگو که در 1938 برای یه محصول لوکسش چند صد قورباغه رو کشده بودند و از اون برای چرم صندلی استفاده کرده بودند که برام خیلی جالب و عجیب بود

  3. بنتلی

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    خبر سرد: ۱)آخرین لافراری کوپه با قیمت ۵.۵میلیون پوند برا کمک ب زلزله زدگان فروخته شد و لقب گرون ترین خودروی قرن ۲۱رو بدست آورد.۴۹۹تای قبلی با قیمت ۱.۱۵فروخته شدن و نمونه های کارکردش الان قیمتی بین ۲.۵تا۳میلیون پوندی دارن ۲)پرفروش ترین خودروهای سال ۲۰۱۶ انگلیس مشخص شدن 1. فیستا ۱۱۲هزارتا 2. کورسا ۷۳ 3. فوکوس ۶۵ 4. گلف ۶۴ 5. قشقایی ۵۹ 6. آسترا۵۴ 7.پولو ۵۰ 8. مینی۴۳ 9. ‏Cکلاس ۴۱ 10. ‏A3‏ ۴۰ ۳)تکنولوژی رانندگی خودران ‏propilotنیسان برا اولین بار ب عنوان آپشن ۱۵۰۰پوندی در نسل بعدی قشقایی عرضه میشه…

  4. بنتلی

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    …۴)کارخانه جدید پاگانی ک طرح ساختش در نزدیکی مقر اصلی شرکت ک در شهر سن سزاریو سول پانارو هس در سال ۲۰۰۸تصویب شد آماده بهره برداری شده.این کارخونه ۵۷۶۰مترمربع مساحت داره و در ساختش از گل خونه قصر فرانسوی یکی از مشتریان الهام گرفته.پاگانی ظرفیت تولید سالانه این کارخونه رو ۳۰۰دستگاه پیش بینی کرده ولی طبق اخبار منتشر شده ظرفیت۴۵ دستگاهی داره.اولین خودرویی ک در این کارخونه ساخته میشه هوایرا رودستر هس و مثه نسخه کوپه تنها ۱۰۰دستگاه ازش ساخته میشه.پاگانی هوایرا رودستر ماه مارس سال آینده در نمایشگاه ژنو معرفی میشه.

  5. سامان اذری

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3216 ديدگاه)

    دوستم توکار چرمه اون میگفت
    تو ایران با کیفیت ترین چرم مال تبریزه(به علت کوهستانی بودن و نژاد گاو ها)
    و مشهد
    بدترین چرم هم مال شمال هست چون جنگلیه شاخ و برگ درختان بدن گاوهارو زخمی میکنه واسه همین چرمهاشون اکثرا سوراخ سوراخ میشن و ارزش مالی زیادی ندارن

    1. Bavaria

      ۱۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (581 ديدگاه)

      اینکه چرم رو از مدفوع گاو هم درست میکنن حقیقت داره؟

      1. سامان اذری

        ۱۵ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (3216 ديدگاه)

        O_o

        1. KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)

          ۱۵ آذر ۱۳۹۵
          سوابق: (217 ديدگاه)

          درود بر تو سامان جان
          دقیقا درسته بهترین چرم مال تبریزه ….

      2. امپراتور لامبورگینی

        ۱۵ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        دوست عزیز با مدفوع سگ و گاو در مراحل ساخت بهش جلا و قوام میدن.

        1. Bavaria

          ۱۶ آذر ۱۳۹۵
          سوابق: (581 ديدگاه)

          خیلی ممنونم

        2. دوچرخه سوار

          ۱۶ آذر ۱۳۹۵
          سوابق: (182 ديدگاه)

          کبوتر

    2. نوید جهرمی

      ۱۶ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (3793 ديدگاه)

      ی مستند داخلی بود راجب چرم. از چرم خام گرفته تا دباغی شده صادر میکردن ایتالیا و آلمان.نمیدونستم اینقدر صادرات داشت.
      ————-
      سامان پس خواستم کت چرم بگیرم فقط میام تبریز میگرم :)

      1. سامان اذری

        ۱۸ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (3216 ديدگاه)

        نوید جان در خدمتم خودم توکار لباس هستم
        کفش دست دوز چرمی تا کت چرمی هرچی بخوای اشنا دارم

  6. بنتلی

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    پدال دیگه اعصاب نزاشتی برام…کامنت اولم چی شد؟!…

  7. بنتلی

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    اولین خبری ک گذاشته بودم درمورد فروش آخرین لافراری کوپه بود ک با قیمت 5.5میلیون پوندی لقب گرون ترین خودروی قرن 21 رو بدست آورده…

  8. بنتلی

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    این سومین باره ک دارم مینویسم!…۱)آخرین لافراری کوپه با قیمت ۵.۵میلیون پوند برا کمک ب زلزله زدگان فروخته و لقب گرون ترین خودروی قرن ۲۱ رو بدست آورده.۴۹۹تای قبلی ب قیمت ۱.۱۵میلیون پوند فروخته شدن و الان نمونه کارکردش بین ۲.۵ تا ۳ میلیون پوند ارزش داره. ۲)نیسان تکنولوژی رانندگی خودران ‏propilot‏ خودشو اولین بار ب عنوان آپشن ۱۵۰۰در نسل بعدی قشقایی عرضه میکنه…

  9. بنتلی

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    باز ادامش نیس!

  10. بنتلی

    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    خب خداروشکر کامنت اولم پیدا شد!…دستتون درد نکنه…

  11. بنتلی

    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    خبر سرد: کارخونه جدید یک میلیارد پوندی جگوار لندرور در اسلواکی با ظرفیت150هزار دستگاه در ابتدا تنها ب تولید نسل جدید دیسکاوری میپردازه و در آینده نسل جدید دیفندر هم درش ساخته میشه…

  12. احمد باقری

    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    بعضی کابین ها واقعا معرکه هستند.

  13. ASA

    ۱۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    خیلی ببخشید ولی یکمی خارج از بحثه
    اگه همین کار رو ما انجام میدادیم (از چرم واقعی بهره میبردیم) اونوقت منتقدینی که به عید قربان هم منتقد هستند، حال هوای روشنفکری و حیوان دوستی و حقوق حیوانات میگرفتن و انتقاد سختی میکردن که مسلمونا دارن گاو و گوسفند رو میکشن! این بر خلاف انسانیته!
    انسانم آرزوست و این حرفا

    1. ali

      ۱۰ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      یه نکته ای که هیچ کسی ندیدم هیچ کجا بهش اشاره ای بکنه اینه که این چرمها که در ماشینهای خارجی استفاده میشوند حاصل ذبح شرعی نیستند و نجس هستند!

  14. me

    ۱۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آفای مسعود انیس حسینی دستت مرسی!!!
    واقعا مطلب خیلی جالب و متفاوت و البته مرتبطی بود!
    امیدوارم ازین مطالب بیشتر ببینم.

  15. مهدی

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ببخشید چرم ناپا و مورینو هر دو مصنوعی هستن دیگه درسته؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا