یکی از گزینههایی که خودروسازان برای روزهای برفی و یا مسیرهای یخزده روی آن تأکید ویژه ای دارند و معمولاً بهعنوان یک آپشن پیشنهاد میکنند، انتقال نیرو به چهار چرخ میباشد. امروزه بسیاری از شاسی بلندها را میتوان در نسخههای AWD یا 4WD خریداری کرد. اما آیا همین سیستم برای عبور از جادههای یخزده کفایت میکند؟
در یک آزمون عملی، یک خودروی بامو M3 دیفرانسیل عقب با تایرهای زمستانی در برابر یک سوبارو فارستر شاسیبلند دو دیفرانسیل با تایرهای تابستانی قرار میگیرد. حدس میزنید کدام خودرو برنده میشود؟ بهتر است در روزهای زمستان پیش رو، توجهی بیشتر به تایرها داشته باشیم. [دانلود ویدئو] [jwplayer mediaid=”۹۷۰۵۳″]۳۰ کمتر از یک دقیقه
4MATIC
۲۶ آذر ۱۳۹۳ماشین دف عقب توبرف ویخ 1درصد دف جلوهم کاربرد نداره
Predator
۲۶ آذر ۱۳۹۳جای خوبی کامنت گذاشتی…!!!
دو جفت لاستیک زمستونی بدی به E350 4MATIC اونموقع دیگه واقعا نفس کش میطلبه
حرف نداره و حریف هم نداره
لامصب وقتی برا اولین بار تو به مجله در موردش خوندم اینطوری شدم:
O_o
سجاد
۲۶ آذر ۱۳۹۳چه دیفرانسل عقب چه دیفرانسیل جلو،
چه با AWD چه بدون AWD ،
راننده باید راننده باشه . . .
ASTON MARTin
۲۶ آذر ۱۳۹۳حصله لود شدن فیلمشو با اینترنت زغالی ندارم یه آدم خیری پیداشه تعریف کنه چی شد
سجاد
۲۶ آذر ۱۳۹۳یه BMW و یه سوبارو شاسی بلند رفتن تو یه کوچه سربالایی یخ بسته ،
دو جور حرکت کردن روی یخ رو نمایش دادن .
.
BMW دیفرانسیل عقب آروم کلاچ رو ول میکنه میره تا ته کوچه ، ولی شاسی بلند دو دیفرانسیل عادی کلاچ رو ول میکنه و هی گاز میده ، در نتیجه ماشین درجا کار میکنه . . .
.
خلاصه BMW کلی سوبارو رو شرمنده اخلاق خودش کرد!
اما پهن بودن لاستیک عقب BMW هم بی تاثیر نبود . . .
ASTON MARTin
۲۶ آذر ۱۳۹۳فدا سجاد جان
4MATIC
۵ بهمن ۱۳۹۳داداش با چی می گی اصن با کی کارداری؟؟
4MATIC
۲۶ آذر ۱۳۹۳اخه چه جوری یه ماشین دف عقب می تونه یه ماشین دودف روشکست بده یعنی تایر زمستونی اینقدر تاثیرداره؟؟؟؟
سجاد
۲۶ آذر ۱۳۹۳طرف بلد نیست کلاچ رو ول بکنه ، دو دیفرانسیل سوار شده . . .
ضمنا اینکه پهن بودن لاستیک عقب BMW هم موثر بود .
مک میسل
۲۷ آذر ۱۳۹۳بسیار مطلب خوب و فنی بود
البته به در ایران نمیخورد!!!
وحید
۲۷ آذر ۱۳۹۳اصلا ربطی به لاستیک پهن نداره کافیه یه سری به rd یا پراید لاستیک یخ شکن بندازی ببینی چی میشه رو یخ از ماشینی که زنجیر چرخ داره خیلی بهتر میره
سجاد
۲۸ آذر ۱۳۹۳یه مساله ی فیزیکی ساده ست!
لاستیکهای خاص اصطکاک بیشتری ایجاد میکنن تا ماشین سر نخوره ، لاستیکهای پهن هم چون سطح بیشتری دارن اصطکاک بیشتری ایجاد میکنن . پس پهن بودن هم موثره .
.
دقیقاً همین اثر در ترمز هم مشهوده!
لاستیکهای پهن خط ترمز کمتری دارن .
لاستیکهای عاج دار هم همینطور . . .
اگه لاستیک هم عاج داره باشه و هم پهن هر دو عامل همزمان موثر هستن .
.
منهم نگفتم خاص بودن لاستیک موثر نیست ، گفتم پهن بودن “هم” موثر بود .
محمد
۲۳ بهمن ۱۳۹۵برای رانندگی روی برف لاستیک پهن تر نه تنها مزیت نداره بلکه مشکل ساز است، زیرا برای درگیری بهتر عاج های لاستیک با برف باید این عاج ها در برف فرو بروند، هرچه لاستیک پهن تر باشد نیرو بر واحد سطح کمتر میشود و لاستیک کمتر در برف فرو میرود. اگر کفی هایی که شبیه سر راکت تنیس است و در مناطق برفی به زیر کفش بسته میشود تا در برف فرو نرود را دیده باشید بیشتر با این موضوع واقف میشوید. به عبارت دیگر اگر لاستیک زمستانی ندارید و زنجیر چرخ هم نداشته باشید هر چه لاستیک باریک تر باشد بهتر روی برف راه میرود.
مسابقات ریس روی برف و یخ را هم اگر دیده باشید لاستیک ماشین ها باریک است.
mohsen
۸ تیر ۱۳۹۴ماشین های با لاستیک باریک از ماشین های با لاستیک پهن روی برف و یخ بهتر حرکت میکنند.پهن بوده لاستیک یک عیب برای حرکت در برف و یخ است.لاستیک باریک باعث افزایش فشار روی برف میشود.دقیقا به همین علت هست که روی لاستیک های یخ شکن میخ دارند تا در اون نقاط فشار وارده به سطح برف بالا بره و باعث حرکت ماشین بشه.برای بررسی درستی این موضوع میتونید سرچ کنید
4MATIC
۲۶ آذر ۱۳۹۳ولی بی ام و عجب دونات خوبی زدروبرف
سعید
۲۶ آذر ۱۳۹۳bmw به خاطر لاستیکاش هست که می تونه توی برف حر کت کنه وگرنه به قول دوستمون دیفرانسل عقب توی برف ، عقب ماشین تمایل به در رفتن داره و جمع کردنش سخت تر هست در حالیکه دیفرانسل جلو توی برف و و گل و جاده ها لغزنده ثبات و پایداری بیشتری دارن. و این مقایسه ای که انجام شد بیشتر به خاصیت لاستیک ها مربوط بود تا به نوع دیفرانسل خودرو
CIFEX
۲۶ آذر ۱۳۹۳در حقیقت مجموع این دو عامل هست که باعث میشه بهترین عملکرد رو داشته باشیم
ولی تاثیر بسیار خوب نایر های زمستانی رو نباید نادیده گرفت
اگر بهترین awd یا 4wd هم باشه بدون تایر زمستونی کاریو از پیش نمیبره
مجتبی
۲۶ آذر ۱۳۹۳خیلی جالب بود سپاس
اینطور که به نظر میرسه نقش تایر خیلی پر رنگ تر است
قابل توجه افرادی که فکر میکنن ماشین شاسی بلند هر کاری میتواند بکند
Predator
۲۶ آذر ۱۳۹۳بچه ها حالا اینو بیخیال ما یه بار تو برف و یخبندان تو شیب حدودا 5 درجه روبه بالا ماشین هل میدادیم…
عاقا جاتون خالی پدرمون در اومد اونم به صورت اساسی
به قول اقای همساده: داغون شدیما داغون…یعنی له له شدیما
یکی باس بعدش جمعمون میکرد از رو زمین…!!!!
خوبه حداقل خاطرش خوش بود :-D
مهران۱
۲۶ آذر ۱۳۹۳بسیار اموزنده.
دوستان جریان این تایر های دومنظوره چیه؟جواب میدن؟
مرتضی
۲۶ آذر ۱۳۹۳فقط و فقط لاستیک نیست توانایی فنی ماشین هم تاثیر گزاره مگه میشه ازش گذشت؟ بی ام و ایه داره اون یکی رو تحقیر میکنه انگار :D
سپهر
۲۶ آذر ۱۳۹۳ولی به نظرمن هردوش موثر هست البته شاید تو بعضی موارد لاستیک تاثیر بیشتری داشته باشه.
علی آهنگر
۲۶ آذر ۱۳۹۳عزیزم شما که میگی (بهتر است در روزهای زمستان پیش رو، توجهی بیشتر به تایرها داشته باشیم)
خوبه خودت هم توی ایران زندگی میکنی و میدونی اینجا ماشین و لاستیک زیرش بر اساس توانایی مالی انتخاب میشه نه بر اساس شرایط جوی و نوع استفاده
4MATIC
۲۶ آذر ۱۳۹۳اقا سجاد شوماخر هم باشی باماشین دف عقب مثل خرتوگل گیرمی کنی البته توبرف ویخ
محمدMOHAMMAD
۲۶ آذر ۱۳۹۳گردش چرخ زیر بی ام و و سوبارو فرقی نداره ولی کم بودن اصطحکاک لاستیک سوبارو باعث سر خوردن و منحرف شدنش می شود
ماسل کار
۲۶ آذر ۱۳۹۳هم لاستیک هم 4wd تاثیر دارن ولی 100% هیچ کدوم بی تاثیر نیستن ولی به نظرم
1. 4wd مهمتره
2. در این ویدئو اغراق شده بود
______________________________
راستی فرق awd با 4wd خواهشا درست جواب اگه میخواین بگین awd یعنی all wheel drive و 4wd 4 wheel drive اینارو خودم میدونم.
و یه سوال دیگه میشه تمام سیستم چرخ ها را نام ببرید.
پیشاپیش ممنون کسی که جواب میده.
Just Muscle Cars
احمد.ف
۲۷ آذر ۱۳۹۳دوست عزیز در سیستم 4WD حرکت دیفرانسیل عقب با جلو هماهنگ نیست و به همین علت ماشین نمیتونه با فعال بودن این سیستم راحت بپیچه اما در AWD یک دیفرانسیل مرکزی هست که دیفرانسیل جلو را به عقب وصل کرده و حرکت را منطبق میکند به همین علت در تمامی مسیرها اعم از آسفالت یا خاکی و برف و … این سیستم کارایی دارد و در پیچیدن مشکلی ایجاد نمی کند. البته اگر در سمت راست همین صفحه به مقاله دیفرانسیل مراجعه کنید به صورت مفصل توضیح داده شده
rasoul
۲۷ آذر ۱۳۹۳من تو یه شهر همیشه برفی زندگی میکنم و الان ۱۲ ساله که خودم ماشین داشتم همیشه هو دو تا ماشین دارم یکی ایرانی واسه استفاده روزانه و یکی کلاسیک امریکایی یا اروپایی یعنی جزو علاقه مندیها م است که ماشینهای استوک رو بازسازی کنم و یه مدت استفاده کنم و بعد برم سراغ بعدی از ماشینهای ایرانی ارزانترین ماشینم پی کی بوده گرانترین هم زانتیا و خارجی از بنز اس ال ۵۵۰ که بهترین ماشینم بوده بگیر تا بی ام و ۵۱۸ و سویل و کامران و فورد مرکوری و جگوار و… ببخشید طولانی شد منظورم از گفتن این مقدمه این بود که با همه این ماشینها رو برف و یخ رفتم چه ردیف جلو و چه عقب وقتی دچار هرزگردی بشن منحرف میشن فرقی نمی کنه ولی مسئله ای که تاثیر داره تو بازیابی تعادل ماشین اول لاستیکه بعد ضریب دنده والبته دور موتور که همه اینا دست راننده است من یه زمانی یه پیکان ۷۹ داشتم با ۲جفت لاستیک میشلن ام تی ایکس زیرش اصلا هیچ جا گیر نمی کردم چون قلغش دستم بود ولی وقتی بابام که به پاترول سواری عادت داشت سوارشدن میشد خیلی از لیز خوردن و گیر کر نشد گله می کرد
امیرمحمد
۲۸ آذر ۱۳۹۳الان مثلا اگه تایرزمستانی داشته باشیم و ماشین هم1 دیفرنسیل باشد می توانیم در برف بیرون برویم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
shahab
۱۷ شهریور ۱۳۹۴تاثیر لاستیک خاص ک غیرقابل رد کردنه اما امکان نداره یه دودیفرانسیل کم بیاره یارو راننده نیست