آموزش

کدام کارایی بیشتری در برف دارد: سیستم AWD یا تایرهای زمستانی

یکی از گزینه‌هایی که خودروسازان برای روزهای برفی و یا مسیرهای یخ‌زده روی آن تأکید ویژه ای دارند و معمولاً به‌عنوان یک آپشن پیشنهاد می‌کنند، انتقال نیرو به چهار چرخ می‌باشد. امروزه بسیاری از شاسی بلندها را می‌توان در نسخه‌های AWD یا 4WD خریداری کرد. اما آیا همین سیستم برای عبور از جاده‌های یخ‌زده کفایت می‌کند؟

BMW m3 vs Subaru forester
BMW m3 vs Subaru forester
در یک آزمون عملی، یک خودروی ب‌ام‌و M3 دیفرانسیل عقب با تایرهای زمستانی در برابر یک سوبارو فارس‌تر شاسی‌بلند دو دیفرانسیل با تایرهای تابستانی قرار می‌گیرد. حدس می‌زنید کدام خودرو برنده می‌شود؟
Tires vs 4WD
Tires vs 4WD
بهتر است در روزهای زمستان پیش رو، توجهی بیشتر به تایرها داشته باشیم. [دانلود ویدئو] [jwplayer mediaid=”۹۷۰۵۳″]

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. 4MATIC

    ۲۶ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1051 ديدگاه)

    ماشین دف عقب توبرف ویخ 1درصد دف جلوهم کاربرد نداره

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. Predator

      ۲۶ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      جای خوبی کامنت گذاشتی…!!!
      دو جفت لاستیک زمستونی بدی به E350 4MATIC اونموقع دیگه واقعا نفس کش میطلبه
      حرف نداره و حریف هم نداره
      لامصب وقتی برا اولین بار تو به مجله در موردش خوندم اینطوری شدم:
      O_o

    2. سجاد

      ۲۶ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (126 ديدگاه)

      چه دیفرانسل عقب چه دیفرانسیل جلو،
      چه با AWD چه بدون AWD ،
      راننده باید راننده باشه . . .

      1. ASTON MARTin

        ۲۶ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (1346 ديدگاه)

        حصله لود شدن فیلمشو با اینترنت زغالی ندارم یه آدم خیری پیداشه تعریف کنه چی شد

        1. سجاد

          ۲۶ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (126 ديدگاه)

          یه BMW و یه سوبارو شاسی بلند رفتن تو یه کوچه سربالایی یخ بسته ،
          دو جور حرکت کردن روی یخ رو نمایش دادن .
          .
          BMW دیفرانسیل عقب آروم کلاچ رو ول میکنه میره تا ته کوچه ، ولی شاسی بلند دو دیفرانسیل عادی کلاچ رو ول میکنه و هی گاز میده ، در نتیجه ماشین درجا کار میکنه . . .
          .
          خلاصه BMW کلی سوبارو رو شرمنده اخلاق خودش کرد!
          اما پهن بودن لاستیک عقب BMW هم بی تاثیر نبود . . .

        2. ASTON MARTin

          ۲۶ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (1346 ديدگاه)

          فدا سجاد جان

      2. 4MATIC

        ۵ بهمن ۱۳۹۳
        سوابق: (1051 ديدگاه)

        داداش با چی می گی اصن با کی کارداری؟؟

  2. 4MATIC

    ۲۶ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1051 ديدگاه)

    اخه چه جوری یه ماشین دف عقب می تونه یه ماشین دودف روشکست بده یعنی تایر زمستونی اینقدر تاثیرداره؟؟؟؟

    1. سجاد

      ۲۶ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (126 ديدگاه)

      طرف بلد نیست کلاچ رو ول بکنه ، دو دیفرانسیل سوار شده . . .
      ضمنا اینکه پهن بودن لاستیک عقب BMW هم موثر بود .

      1. مک میسل

        ۲۷ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (2706 ديدگاه)

        بسیار مطلب خوب و فنی بود
        البته به در ایران نمیخورد!!!

      2. وحید

        ۲۷ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (398 ديدگاه)

        اصلا ربطی به لاستیک پهن نداره کافیه یه سری به rd یا پراید لاستیک یخ شکن بندازی ببینی چی میشه رو یخ از ماشینی که زنجیر چرخ داره خیلی بهتر میره

        1. سجاد

          ۲۸ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (126 ديدگاه)

          یه مساله ی فیزیکی ساده ست!
          لاستیکهای خاص اصطکاک بیشتری ایجاد میکنن تا ماشین سر نخوره ، لاستیکهای پهن هم چون سطح بیشتری دارن اصطکاک بیشتری ایجاد میکنن . پس پهن بودن هم موثره .
          .
          دقیقاً همین اثر در ترمز هم مشهوده!
          لاستیکهای پهن خط ترمز کمتری دارن .
          لاستیکهای عاج دار هم همینطور . . .
          اگه لاستیک هم عاج داره باشه و هم پهن هر دو عامل همزمان موثر هستن .
          .
          منهم نگفتم خاص بودن لاستیک موثر نیست ، گفتم پهن بودن “هم” موثر بود .

        2. محمد

          ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (15 ديدگاه)

          برای رانندگی روی برف لاستیک پهن تر نه تنها مزیت نداره بلکه مشکل ساز است، زیرا برای درگیری بهتر عاج های لاستیک با برف باید این عاج ها در برف فرو بروند، هرچه لاستیک پهن تر باشد نیرو بر واحد سطح کمتر میشود و لاستیک کمتر در برف فرو میرود. اگر کفی هایی که شبیه سر راکت تنیس است و در مناطق برفی به زیر کفش بسته میشود تا در برف فرو نرود را دیده باشید بیشتر با این موضوع واقف میشوید. به عبارت دیگر اگر لاستیک زمستانی ندارید و زنجیر چرخ هم نداشته باشید هر چه لاستیک باریک تر باشد بهتر روی برف راه میرود.
          مسابقات ریس روی برف و یخ را هم اگر دیده باشید لاستیک ماشین ها باریک است.

      3. mohsen

        ۸ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        ماشین های با لاستیک باریک از ماشین های با لاستیک پهن روی برف و یخ بهتر حرکت میکنند.پهن بوده لاستیک یک عیب برای حرکت در برف و یخ است.لاستیک باریک باعث افزایش فشار روی برف میشود.دقیقا به همین علت هست که روی لاستیک های یخ شکن میخ دارند تا در اون نقاط فشار وارده به سطح برف بالا بره و باعث حرکت ماشین بشه.برای بررسی درستی این موضوع میتونید سرچ کنید

  3. 4MATIC

    ۲۶ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1051 ديدگاه)

    ولی بی ام و عجب دونات خوبی زدروبرف

  4. سعید

    ۲۶ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (222 ديدگاه)

    bmw به خاطر لاستیکاش هست که می تونه توی برف حر کت کنه وگرنه به قول دوستمون دیفرانسل عقب توی برف ، عقب ماشین تمایل به در رفتن داره و جمع کردنش سخت تر هست در حالیکه دیفرانسل جلو توی برف و و گل و جاده ها لغزنده ثبات و پایداری بیشتری دارن. و این مقایسه ای که انجام شد بیشتر به خاصیت لاستیک ها مربوط بود تا به نوع دیفرانسل خودرو

  5. CIFEX

    ۲۶ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (81 ديدگاه)

    در حقیقت مجموع این دو عامل هست که باعث میشه بهترین عملکرد رو داشته باشیم
    ولی تاثیر بسیار خوب نایر های زمستانی رو نباید نادیده گرفت
    اگر بهترین awd یا 4wd هم باشه بدون تایر زمستونی کاریو از پیش نمیبره

  6. مجتبی

    ۲۶ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (217 ديدگاه)

    خیلی جالب بود سپاس
    اینطور که به نظر میرسه نقش تایر خیلی پر رنگ تر است
    قابل توجه افرادی که فکر میکنن ماشین شاسی بلند هر کاری میتواند بکند

  7. Predator

    ۲۶ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    بچه ها حالا اینو بیخیال ما یه بار تو برف و یخبندان تو شیب حدودا 5 درجه روبه بالا ماشین هل میدادیم…
    عاقا جاتون خالی پدرمون در اومد اونم به صورت اساسی
    به قول اقای همساده: داغون شدیما داغون…یعنی له له شدیما
    یکی باس بعدش جمعمون میکرد از رو زمین…!!!!
    خوبه حداقل خاطرش خوش بود :-D

  8. مهران۱

    ۲۶ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    بسیار اموزنده.

    دوستان جریان این تایر های دومنظوره چیه؟جواب میدن؟

  9. مرتضی

    ۲۶ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (849 ديدگاه)

    فقط و فقط لاستیک نیست توانایی فنی ماشین هم تاثیر گزاره مگه میشه ازش گذشت؟ بی ام و ایه داره اون یکی رو تحقیر میکنه انگار :D

  10. سپهر

    ۲۶ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (70 ديدگاه)

    ولی به نظرمن هردوش موثر هست البته شاید تو بعضی موارد لاستیک تاثیر بیشتری داشته باشه.

  11. علی آهنگر

    ۲۶ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (375 ديدگاه)

    عزیزم شما که میگی (بهتر است در روزهای زمستان پیش رو، توجهی بیشتر به تایرها داشته باشیم)
    خوبه خودت هم توی ایران زندگی میکنی و میدونی اینجا ماشین و لاستیک زیرش بر اساس توانایی مالی انتخاب میشه نه بر اساس شرایط جوی و نوع استفاده

  12. 4MATIC

    ۲۶ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1051 ديدگاه)

    اقا سجاد شوماخر هم باشی باماشین دف عقب مثل خرتوگل گیرمی کنی البته توبرف ویخ

  13. محمدMOHAMMAD

    ۲۶ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (232 ديدگاه)

    گردش چرخ زیر بی ام و و سوبارو فرقی نداره ولی کم بودن اصطحکاک لاستیک سوبارو باعث سر خوردن و منحرف شدنش می شود

  14. ماسل کار

    ۲۶ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (211 ديدگاه)

    هم لاستیک هم 4wd تاثیر دارن ولی 100% هیچ کدوم بی تاثیر نیستن ولی به نظرم
    1. 4wd مهمتره
    2. در این ویدئو اغراق شده بود
    ______________________________
    راستی فرق awd با 4wd خواهشا درست جواب اگه میخواین بگین awd یعنی all wheel drive و 4wd 4 wheel drive اینارو خودم میدونم.
    و یه سوال دیگه میشه تمام سیستم چرخ ها را نام ببرید.
    پیشاپیش ممنون کسی که جواب میده.
    Just Muscle Cars

    1. احمد.ف

      ۲۷ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (447 ديدگاه)

      دوست عزیز در سیستم 4WD حرکت دیفرانسیل عقب با جلو هماهنگ نیست و به همین علت ماشین نمیتونه با فعال بودن این سیستم راحت بپیچه اما در AWD یک دیفرانسیل مرکزی هست که دیفرانسیل جلو را به عقب وصل کرده و حرکت را منطبق می‌کند به همین علت در تمامی مسیرها اعم از آسفالت یا خاکی و برف و … این سیستم کارایی دارد و در پیچیدن مشکلی ایجاد نمی کند. البته اگر در سمت راست همین صفحه به مقاله دیفرانسیل مراجعه کنید به صورت مفصل توضیح داده شده

  15. rasoul

    ۲۷ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    من تو یه شهر همیشه برفی زندگی میکنم و الان ۱۲ ساله که خودم ماشین داشتم همیشه هو دو تا ماشین دارم یکی ایرانی واسه استفاده روزانه و یکی کلاسیک امریکایی یا اروپایی یعنی جزو علاقه مندیها م است که ماشینهای استوک رو بازسازی کنم و یه مدت استفاده کنم و بعد برم سراغ بعدی از ماشینهای ایرانی ارزانترین ماشینم پی کی بوده گرانترین هم زانتیا و خارجی از بنز اس ال ۵۵۰ که بهترین ماشینم بوده بگیر تا بی ام و ۵۱۸ و سویل و کامران و فورد مرکوری و جگوار و… ببخشید طولانی شد منظورم از گفتن این مقدمه این بود که با همه این ماشینها رو برف و یخ رفتم چه ردیف جلو و چه عقب وقتی دچار هرزگردی بشن منحرف میشن فرقی نمی کنه ولی مسئله ای که تاثیر داره تو بازیابی تعادل ماشین اول لاستیکه بعد ضریب دنده والبته دور موتور که همه اینا دست راننده است من یه زمانی یه پیکان ۷۹ داشتم با ۲جفت لاستیک میشلن ام تی ایکس زیرش اصلا هیچ جا گیر نمی کردم چون قلغش دستم بود ولی وقتی بابام که به پاترول سواری عادت داشت سوارشدن میشد خیلی از لیز خوردن و گیر کر نشد گله می کرد

  16. امیرمحمد

    ۲۸ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    الان مثلا اگه تایرزمستانی داشته باشیم و ماشین هم1 دیفرنسیل باشد می توانیم در برف بیرون برویم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  17. shahab

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (647 ديدگاه)

    تاثیر لاستیک خاص ک غیرقابل رد کردنه اما امکان نداره یه دودیفرانسیل کم بیاره یارو راننده نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا