مدتهاست که خودروسازان برای رسیدن به استانداردهای آلودگی به کاهش حجم پیشرانههای محصولاتشان روی آوردهاند، امّا به نظر میرسد که این روند، حداقل در اروپا، برعکس شده است. مطابق گزارشی که در «رویترز» آمده، بسیاری از خودروسازان احتمالاً موتورهای کوچک خود را کنار بگذارند؛ چرا که این موتورها در آزمونهای آلودگی در دنیای واقعی موفق ظاهر نشدهاند.
آلن راپوسو (Alain Raposo)، رئیس بخش پیشرانه اتحادیه رنو-نیسان اخیراً در نمایشگاه اتومبیل پاریس میگوید:
تکنیکی که ما برای کاهش ظرفیت انجین استفاده کردهایم، دیگر برای رسیدن به استانداردهای آلودگی کارساز نخواهد بود. ما به انتهای حدّی کاهش حجم رسیدهایم.
مطابق گفته یک منبع داخلی دیگر، رنو احتمالاً حجم موتور ۱.۶ لیتری R9M دیزل خود را به اندازه ۱۰ درصد افزایش خواهد داد. ضمن اینکه این کمپانی، موتور ۰.۹ لیتری H4Bt بنزینی را کنار خواهد گذاشت؛ موتور که اکنون مشخص شده که سوخت زیادی مصرف میکند و خروجی آن مقادیر زیادی ازهیدروکربنهای سوختهنشده و مونوکسید کربن در خود دارد. به نظر میرسد که رنو به جای اینکه هزینه زیادی را برای بهینهسازی موتور کنونی صرف کند، قصد دارد آن را با یک نسخه جدید و بزرگتر جایگزین کند.
همانند رنو، جنرالموتورز و فولکسواگن نیز میخواهند ظرف ۳ سال آینده از دست موتورهای کوچک خود در اروپا خلاص شوند؛ این موضوعی است که در ادامه گزارش رویترز آمده است. جنرالموتورز قصد دارد که پیشرانه دیزلی ۱.۲ لیتری حال حاضر خود را کنار بگذارد و فولکسواگن نیز موتور سه سیلندر ۱.۴ لیتری دیزلی خود را با یک موتور ۱.۶ لیاری چهار سیلندر برای «پولو» تعویض خواهد کرد. انتظار میرود که سایر خودروسازان نیز به این روند حجیمسازی بپیوندند.
شاید یکی از مهمترین دلایل آگاهی بیشتر نسبت به اختلاف بین نتایج تستهای آزمایشگاهی و دنیای واقعی، موضوع رسوایی آلودگی فولکسواگن بوده است. مطابق قوانین جدید در اروپا، تمام خودروهای جدید از سال ۲۰۱۹ باید بتوانند از تستهای جادهای آلودگی اکسیدهای نیتروژن نمره قبولی بگیرند. در تحقیقی که توسط چند کشور مختلف انجام شده، مشخص شده است که فیات، اوپل و رنو برخی از بدترین نتایج آلودگی اکسیدهای نیتروژن را در بین مدلهای دیزل جدید در اروپا دارند.
در همین حال، مرسدسبنز این نکته را یادآوری میکند که قبلاً این موضوع را پیشبینی میکرده است. رئیس تحقیقات گروه و توسعه خودروهای مرسدسبنز، توماس وبر (Thomas Weber)، در این زمینه میگوید:
رفتهرفته این موضوع مشخص میشود که یک انجین کوچک، مزیّت به حساب نمیآید. به همین دلیل است که ما سریعاً در جوّ موتورهای سه سیلندر قرار نگرفتیم.
منبع: automobilemag
سامان اذری
۲۶ مهر ۱۳۹۵موتور کوچک فشار روش زیاد میاد دور موتور میره بالا تر هم استهلاک میره بالا هم مصرف سوخت
حتی اونایی که ام وی ام 110 دارن (همون کپی چینی ماتیز)
مدل 3 سیلندر مصرف پایینی نسبت به 4 سیلندر نداره هیچ مجبوری پدال گاز رو زیاد فشار بدی تا ماشین راه بره اونوقت دور موتور میره بالا هم استهلاک هم مصرف سوخت و هم صدای موتور به شدت زیاد میشه
بهترین کار رو مزدا انجام داد
با موتور تنفس طبیعی اسکای اکتیو بهترین بازدهی با کمترین مصرف سوخت و الایندگی بسیار پایین
÷
۲۶ مهر ۱۳۹۵کاملا موافقم
اصلا نیازی به این مقدار کچیکتر کردن موتور و کاهش سیلندر حجم سیلندر نیست یا حداقل اقل از از پیشرانههایTwin Charger استفاده کنن ک با حج کم و تعداد سیلندر پایین قدرت خوبی داشته باشن
madjid911 GT2
۲۶ مهر ۱۳۹۵.
در مورد بالا رفتن مصرف سوخت در حجم کم دقیقا همین تجربه ی MVM 110 رو از یکی از دوستان مکانیک و با سوادم شنیدم.
تعجب کردم چرا هنوز شرکت ها موتور هاشون رو هی کوچیک میکنن.
خوشبختانه این روند کاهش حجم متوقف شد.
.
ولی ماشین باز ها عاشق دورانی بودن که موتور های 4 سیلندر در خودروهای کوچیک ، موتور های 6 سیلندر در سدان های شهری ، موتور های 8 سیلندر در خودروهای اسپورت و پرفورمنس ، موتور های 10 و 12 سیلندر در سوپراسپرت ها استفاده میشدن. یعنی نیمه ی دوم قرن 20 تا سال 2000.
دورانی بود که دیگه فکر نکنم تکرار بشه.
لذت واقعی ماشین سواری اون موقع بود.
ممکنه دوباره حجم ها افزایش پیدا کنه ولی اون دوران تموم شد و رفت … .
ونوم
۲۶ مهر ۱۳۹۵مجید جون موافقم باهات ولی با قانون حذف پیشرانه های درونسوز مغایرت داره اگه همه الکتریکی بشن دیگه همینام ارزشون میمونه به دل عشاق درون سوز
ونوم
۲۶ مهر ۱۳۹۵ارزوشون
uss zumwalt DDG-1000
۲۷ مهر ۱۳۹۵پس یعنی موتورهای بزرگتر عملکرد بهتری خواهند داشت
corvette z06
۲۶ مهر ۱۳۹۵خداااارو شکر…دیگه داشتم نا امید می شدم.آخه این موتور 2.3لیتری چیه که واسه موستانگ درست کردن یا موتور2لیتری واسه کامارو….آدم اعصابش خورد میشه ماشین با اون ابهت رو خورد کردن.
بهنام
۲۶ مهر ۱۳۹۵موتور 2.3 لیتری اکوبوست فورد یکی از بهترین هاست
با توجه به حجم 310 اسب بخار قدرت و 430 نیوتون متر گشتاور که قدرت خیلی خوبیه و مثل سه موتور v6 با گشتاور بیشتره
تازه چند وقت پیش تو سایت یه مطلب زدن در مورد پکیج افزایش قدرت موستانگ اکوبوست
که 335 اسب بخار قدرت و 530 نیوتون گشتاور ، در دورمتور 6 هزار هم 100 اسب بخار به قدرت اظافه میشه
بعد شما میگی اخه این موتور 2.3 لیتری موستانگ چیه !؟
به نظر من که عالیه
آرش
۲۹ مهر ۱۳۹۵داداش اخر جواب مارو ندادی
میگم اون کوروتی که تو اهوازه رو شما از نزدیک مشاهده کردی؟
چه موقع میاد بیرون ؟ چجوری باید ببینیمش؟
کامیاب
۲۶ مهر ۱۳۹۵بنظر من اینکه یه مدت حجمو کاهش دادن الانم دارن افزایش میدن نشون میده موتور احتراق داخل با ساختار فعلی برای زمان امروزی ناکارآمد هست.
شدید منتظر موتور با آرایش جدید(مثل FVI )یا بهینه شده (مثل وانکل)هستم.
البته الکتریکی ها هم دارن خوب پیشرفت میکنن.
Ferrari Zonda SV
۲۶ مهر ۱۳۹۵امیدوارم اگه زمانی بخوان قانون منع پیشرانه های درونسوز رو اجرا کنن.
فقط برای مناطق صنعتی و شهری باشه.
و بشه با خودروهای بنزینی بیرون شهر دور دور کنی!
اتوبان❤
آفرود❤
Nima
۲۶ مهر ۱۳۹۵نورث استار
اسکاى اکتیو
اکوتک
اکوبوست
اینا از بهترین موتور ها هستن. بخصوص نورث استار و بعد اکوبوست.
GOD BLESS AMERICA
۲۶ مهر ۱۳۹۵تنها راه ، حرکت متحد (هیئتی و بسیج وار) خودروسازان به سمت الکتریکی سازی است ، با این کار هزینه های توسعه و تحقیق بین خودروسازان تقسیم میشود و کنار گذاشتن موتور درونسوز لااقل در اتحادیه اروپا تا قبل از موعد مقرر عملی خواهد شد.
حميد
۲۶ مهر ۱۳۹۵خدا کنه اخه همه دارند ماشین بزرگ میسازند یک موتور ضعیف این فرانسوی ها که دیگه بدتر
امیرحسین
۲۶ مهر ۱۳۹۵در مورد موتور های توربو با حجم کمتر لااقل در مورد مصرف هیچ مزیتی ندارن چون تجربه نشون داده در شرایط پرفشار مصرف بیشتری از موتورهای حجیم دارن. از استهلاک بالاتر و دوام پایین تر که همگان خبر دارن
مهدی
۲۶ مهر ۱۳۹۵من موستانگ اکوبوست داشتم که چند ماه پیش فروختم در ضمن موستانگ من نو بود و از این ماشینهای لگن اماراتی نبود. جای دیگه هم گفتم مصرفش اصلا کم نبود و خیلی راحت در حد موتور 6 سیلندر خودش مصرف میکرد حالا این رو در کنار سرویس های پرهزینه تر و مقدار روغن موتور بیشتر و نگهداری از توربوها و هزینه بنزین مناسب که بذارید به هیییییچ وجه به صرفه نیست مخصوصا اینه صدای پراید هم ازش قشنگتره. تنها مزیت واسه مناطق ازاد اینه که میشه مرخصی گرفت واسش
بهنام
۲۶ مهر ۱۳۹۵داداش بی احترامی نشه ولی اگه واقعا موستانگ اکوبوست داشتی این حرف رو نمیزدی
ما نداشتیم ولی تو منطقه ازدیم زیاد دیدم چیزی که من دیدوم و شنیدم صدای واقعا جذابشه ، ابهت صدای بم و بلند موستانگ رو داره در کنار صدای سوت زیبای توربو تو دور بالا ، دور موتور پایین صدای موتور اصن قابل شنیدن نیست جز صدای اگزوز ، در قبال مصرف سوخت موتور های کم حجم تحت فشار بالا مصرف بیشتری دارن ولی موتوری با این سطح قدرت اونجوی که شما میگی نیست
معلومه اگه موترز هر ماشینی تحت فشار باشه مصرفش خیلی بالا تر از رقم اعلامی کارخونه میره چون اونا مصرف بر اساس شرایط ایده ال و رانندگی اقتصادی اعلام میکنن اگه میگن موستانگ اکوبوست 100 کیلومتری 9 لیتر مصرف میکنه با توجه به رانندگی کردن اقتصادی و شرایط اب و هوا و ارتقاع از سطح دریا بدست میاد همه ی اینا ها تاثیر داره نوع بنزین هم همین طور ، و کسی نیست که با موستانگ اینطوری رانندگی کنه حداقلش تو شتابگیری های کوتاه همیشه موتور تحت فشاره و به این مصرف معلومه نمیرسه
در کل موتور اکبوست موستانگ خیلی خوبه و طرفدار های زیادی هم پیدا کرده چه تو امریکا چه اروپا که بیشترین فروش با این موتور داشته
یه نکته هم در مورد سرویس های دوره ای درست میگین یک مقدار حساسیت ها بیشتره ولی حتی اگه توربو هم نبود و مدل v6 یا v8 بود بازم به روغن موتور با سطح بالا و چیزی که شرکت اعلام کرده احتیاج دارین
از نظر سرویس دوره ای فرقی از لحاظ هزینه ها نداره
قطعا استهلاک بالاتر موتور های توربو هم اون چیزی که شما فکر میکنی نیست خیای تفاوت کمه مگرنه شرکتی مثل فورد دست به ساخت چنین موتوری نمیزد ( یا شرکت های دیگه )
موتور های باکیفیت توربو مثل بنز و بی ام و یا فورد و … با موتور های بی کیفیت و عملکرد خیلی پایین تر چینی مقایسه نکنید
بهنام
۲۶ مهر ۱۳۹۵دوستان یکم عجله ای تایپ کردم بعضی جا ها حروف رو جا انداختم مثل
منطقه ازاد که نوشتم ازد و دیدم که لحجه ابادانی گرفتم نوشتم دیدوم،مخلصه همه ابادنی ها هم هستیم 😅
دیگه خودتون ببخشید پیش می یاد کار عجله ای همینه 😬
داود
۲۶ مهر ۱۳۹۵موتورهای با کیفیت توربو مثل بنز وبی ام و ؟؟؟!!!داداش کجاش دقیقا با کیفیته
Bmwx3 28i با حجم 1998 سی سی 12.5 لیتر مصرفشه 528 حدود 11 لیتر مصر ف بنزینشه سالی یه بار هم موتور باید بیادپایین تعمیر اساسی بشه .به اینا میگی با کیفیت .اینا اگه با کیفیت باشن پس لکسوس وپورشه و شورلت چی هستن ؟
ACE
۲۶ مهر ۱۳۹۵.
دوست عزیز داود اونی که شما میگی MVM بوده BMW ?
سالی یک بار موتور پراید رو پایین نمیارن چه برسه به BMW ??
یه حرفی بزن بشه باور کرد…
بهنام
۲۷ مهر ۱۳۹۵این چه حرفیه خدایش اگه بی ام و سالی یه بار موتور بیاره پایین بعد کسی هم پیدا میشه بخره !؟
مصرف سوخت هم توضیح دادم بستگی به نوع رانندگی طرف داره
مصرف در سطح شهر خیلی بالاتره در جاده های برون شهری هم اگه رانندگی پر شتابی نداشته باشی خیلی میاد پایین
برای رسیدن به رغم اعلامی شرکت سازنده باید با معیار های که اونا در نظر دارن رانندگی کنید که کسی اونطوری تو ایران رانندگی نمیکنه
این اعدادی که اعلام کردی واسه مصرف سوخت اگه در سطح شهر باشه یه رعم عادیه
منم با ماشینم بیرون شهر صد 9 تا 8.5 مصرف میکنم درون شهر بالای صدی 12
uss zumwalt DDG-1000
۲۷ مهر ۱۳۹۵از اون حرف ها بود داوود جان
سينا
۲۶ مهر ۱۳۹۵موتور های توربو روی موتور های 2 لیتر به بالا خوب جواب دادن چون لگ ندارن و مصرفشم هم به مراتب پایین تَر از یه 3.5 لیتریه تنفس طبیعی هست
اما برای پیشرانه های 2 لیتر به پایین اگه به جای استفاده از توربو یا دو توربو بیان و حجم رو به هول و هوش 2 لیتر برسونن بهتره یا به جای توربو از سوپر شارژ استفاده بشه که مصرف رو خیلی بالا نمیبره
البته در مورد سوپر اسپرت ها حجم حتمن بایس از 3.5 به بالا باشه
احمد باقری
۲۶ مهر ۱۳۹۵این شد یه چیزی.
مهدی
۲۷ مهر ۱۳۹۵اقا بهنام عزیز یه جوری شک میکنی و میگی اکوبوست نداشتی انگار الان موستانگ ماشین خاصی محثوب میشه تو منطقه! الان بیشتر از 300 تا موستانگ و کامارو و چلنجر تو اهواز هست که قیمتی هم ندارن پس دلیلی به خالی بندی نیست شماره پلاک ماشین هم 43455 هست که عکساش هم پخشه تو اینستا! ولی به قول خودتون اگه شما از تو نت مشخصاتش رو میخونی بنده چند ماه این ماشین زیر پام بود من نمیفهمم شما از کدوم زاویه و چطور صدای ماشین رو شنیدی که به صداش میگی بم و جذاب و و این واقعا واسم خنده داره چون و صدای سوتی که شما ازش یاد میکنی قربونت برم واسه توربوهای با بوست خیلی بالاست نه یه ماشین فابریک کارخونه که قرار بود مصرف اقتصادی داشته باشه و مطمعنم شما صدای اکوبوست رو اصلا نشنیدی پسر خوب بدون اینکه بخوام پیازداغش رو زیاد کنم میگم صداش فرقی با پراید نداره. مصرف این ماشین تو جاده وزمانی که پدال گاز ثابت باشه مقداری کمتر از شش سیلندرش هست ولی توی شهر به هیچ وجه مصرف کمی نداره
بهنام
۲۷ مهر ۱۳۹۵شک نکردم مطمعنم
تو منطقه ازاد ماشین خاصی یست
شما فکر کن من فقط تو نت مشخصاتو میخونم و اصن ماشینی هم تا حالا سوار نشدم
چیزی که زیاده عکس تو اینستا اگه ماشینتونم بود انشالله خدا بهترشون بهتون بده
ولی چیزای که شما داری در مورد این موتور و ماشین میگی برعکس نظر کله جهانه داداش ?
موتور اقتصادی با قدرت 310 اسب بخار ?
این ماشین بیشتر از هرچیزی عملکردش مهمه که عالیه ، مصرف سوخت هم بستگی به نوع رانندگی داره ! هر ماشین تو شهر مصرف سوختش بالا تر از بیرون شهره !فکر نکنم کسی از یه اسپورت یا ماسال کار انتظار مصرف سوخت اقتصادی رو داشته باشه
shahab
۲۷ مهر ۱۳۹۵ماشین ها برقی میشن
موتور های احتراق داخلی از خط تولید خارج میشن
ولی موتور های V8 فراموش نخواهند شد
مهدی
۲۸ مهر ۱۳۹۵بهنام جان من همون موقع که حرف از سوت توربو زدی فهمیدم شما تو دنیای نت سیر میکنی و خیلی چیز خاصی از ماشین نمیدونی چیزی که در دنیای واقعی هست با اون چیزی که شما تو مخیله پرورش میدی فرق داره و باید لمس کنی شما هر جوور که موستانگ اکوبوست رو گاز بدی صدای سوتی ازش نخواهی شنید و البته اصلا صدای بمی هم نداره. بله عزیزم حتما نیت فورد از عرضه مالشین 25 هزار دلاری با موتور 2.4 اقتصادی کردن مصرف سوخت بوده و هدف رقابت با فراری نبوده!!