متفرقه

وضعیت نه‌چندان مطلوب لوکس سازان آلمانی در چین

برندهای لوکس آلمان یعنی مرسدس، آئودی و ب‌ام‌و مدت‌های زیادی به عنوان خودروسازانی بی‌رقیب در کشور چین محسوب می‌شدند. این شرکت‌ها ۶۰ درصد از بازار بزرگ را در اختیار داشته‌اند و موفقیت آن‌ها با چالش و خطری از سوی رقبای هم‌تراز همراه نبوده است؛ اما شاید این وضعیت در حال تغییر باشد.

برای اولین بار طی این سال‌ها، هر سه برند یاد شده در کشور چین با افت فروش در سال ۲۰۲۰ مواجه شده‌اند. این افت فروش قطعاً با همه‌گیری کرونا در ارتباط بوده اما افت فروش همه مثل هم نبوده است.

اگرچه این لوکس سازان هنوز هم سهم خوبی از بازار را در اختیار دارند اما بخشی از بازار را به برندهای الکتریکی واگذار کرده‌اند. یکی از تحلیلگران صنعت خودرو گرفته است:

خلاصه این است که هر وقت تسلا شورومی را در یک شهر جدید افتتاح کرده ژرمن‌ها سهم خود را از دست داده‌اند.

و این تنها تسلا نیست که بازار را به دست گرفته چراکه دیگر برندهای الکتریکی همچون Nio و Li اتو هم به تهدیدی برای لوکس سازان آلمانی بدل شده‌اند.

خودروهای الکتریکی تنها در کشور چین وضعیت خوبی نداشته‌اند. بازار نروژ هم کاملاً در سلطه این خودروها قرار دارد. خودروهای بدون آلایندگی ۵۴ درصد از بازار نروژ را در اختیار دارند درحالی‌که مدل‌های پلاگین هیبریدی و هیبریدی نیز ۲۹ درصد دیگر را در اختیار داشته‌اند.

اگرچه آئودی e-tron از استقبال خوبی در نروژ برخوردار بوده اما فروش این شرکت در مقایسه با محصولات الکتریکی رقبای هم‌وطن خیلی خوب نبوده است. ب‌ام‌و توانسته ۱۹۳ هزار خودروی الکتریکی و هیبریدی به فروش برساند درحالی‌که فروش مرسدس نیز ۱۶۰ هزار دستگاه بوده است. آئودی فقط ۴۷ هزار دستگاه خودروی الکتریکی شده را به دست مشتریان رسانده است.

هر سه شرکت به دنبال تولید حداکثری خودروهای الکتریکی هستند. ب‌ام‌و در حال برنامه‌ریزی برای تولید شاسی‌بلند الکتریکی iX بوده و مرسدس نیز به دنبال تولید EQA می‌باشد. آئودی نیز با RS e-tron GT در بازار عرض‌اندام خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست که این تلاش‌ها برای بازپس‌گیری سهم از بازار چین مثمر ثمر خواهد بود یا خیر اما واضح است که ژرمن‌ها همه‌جانبه به دنبال حضور پرقدرت در بازار الکتریکی‌ها هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. Mohammad

    ۳۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (421 ديدگاه)

    تسلا هرجا رفته انتخاب اول بوده

    موافقم 11
    1. RoadRunner

      ۳۰ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      تسلا واقعا کارش درسته، هایپرکار رودستر هم مشخصه قراره تسلا واسش سنگ تمام بذاره. وقتی بیاد وجهه و اعتبار تسلا رو به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. ماشینی با 200-300 هزار دلار قیمت که تمام هایپرکارها و سوپراسپرت ها رو تحقیر خواهد کرد.
      0 تا 60 مایل 1.8 ثانیه
      یک چهارم مایل 8.8ثانیه
      سقف سرعت +400 کیلومتر
      گشتاور 10 هزار نیوتن متری
      100 کیلومتر برد با یک شارژ
      4 سرنشین
      All-Wheel Drive
      قیمت پایه : 200 هزار دلار که الان هزاران دستگاهش رو با پرداخت 50 هزار تا رزرو کردن
      تازه اینا مشخصات نسخه ی پایست. وقتی به موتورهای اسپیس ایکس مجهز بشه احتمالا صفر تا صدو در نیم ثانیه بزنه :))

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. RoadRunner

        ۳۰ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        *1000 کیلومتر برد با یک بار شارژ

      2. Ramin

        ۳۰ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (2380 ديدگاه)

        اقای رود رانر این تکنولوژی سال 2017 هست
        حداقل حداقل رودستر سال 2023 میاد
        به نظرت اون موقع شتابش 1.9 و درگش 8.8 هست….؟؟

        مدل s از تایم 10.5 رسید به 9 …
        قطعا رودستر 2023 به زیر 8 ثانیه درگش میرسه و شتابشم حتما 1.5 ثانیه خواهد بود… ولی همین مشخصاتی که داره واقعا خوبه…

        پیشنهاد میکنم برید مسابقه های انیمیشنی رودستر رو تو یوتویوب بییند
        با هر ماشینی درگ گذاشته…… با شیرون و کونیگزگ جسکو تا…. ریماک کانسپت two و حتی با ماشین های مخصوص درگ (اسمش فکر کنم درگسترت هست)
        درکل دیدنش ارزش داره….

      3. NAVID۰۰۹۸

        ۳۰ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (10479 ديدگاه)

        اینایی که شما در مورد تسلا رودستر میگید را جدی میگی یا فقط بخاطر علاقه به تسلا میگی ؟!

        اگر این مشخصاتی که میگی را داشته باشه و در اون تقلبی صورت نگیره ، یعنی انقلاب در خودرویی که بدون دغدغه حتی میشه در جاده‌ها هم روندش !

        اما تا حالا بیشتر جنبه‌ی مُد بودن در خریدش هست ، همون احساسی که در مورد اپل و آیفونش هرسال شکل میگیره در حالی که رقیبش سامسونگ بهتر و ارزنده‌تر هست و تازه اگر واقع‌بین باشیم و چشم روی برند ببندیم ، حتی هوآوی قویتر و جهنده‌تر داره پیشرفت میکنه با قیمتی به مراتب کمتر و این ارزانی مثل خودرو نیست که از کیفیت بزنه ، بلکه پول مارک و برند هست که قیمت را تائین میکنه ، مثل لپ‌تاپ‌ها که بیشترشان از قطعات مشترک ساخت چینی استفاده میکنند ولی پول برندشون را در بیشتر موارد میگیرند !

        تسلا مد شده در جهان و این را در کله‌ی تمام جوانان فرو کرده که تکنولوژی را بخرند به هر قیمتی (( گفتنش سخته برام که توضیحش بدم ، اما یه جورایی خریداران تسلا مثل کسانی میمونند که حاضرند نون شب نخورند ولی گوشی ۶۰ میلیونی اپل دستشون بگیرند که خب این هم پُز جوانی و کلاس گذاشتن هست )) .

        تسلا واقعاً کیفیت متریال و قطعاتی نداره و این ثابت شده و همه دارند میگویند ولی گوش کسی بدهکار نیست چون همه فقط انقلاب به راه انداختنش را میبینند که این هم خوبه و هم بد !

        موافقم 5
        مخالفم 2
        1. Ramin

          ۳۰ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (2380 ديدگاه)

          اقای نوید شاید داخل تسلا چرم خالص نباشه
          شاید داخل تسلا ساعت 200 هزار دلاری نباشه…

          ولی توش ایمنی هست…
          خودران داره…
          اتو پارک داره…
          سیستم ورود با گوشی یا با کارت داره…
          کلی سیستم عجیب و مسخره و با نمک داره… ( مثل همونی که کلارکسون نشون داد مدل x یک کاری کرد مثلا انگار تو مریخه)
          ( یا مثلا تو صفحه نمایش نشون داد لوتوس پرندس!!! )

          شتابش بماند….

          و….

          تسلا پیشرو هست…
          درسته یه کم گرونه…
          ولی ارزونتر میشه…

          مدل S اوایل قیمتش 152 هزار دلار بود… الان میتونید مدل S plaid رو با اون مشخصات با 132 هزار دلار بخرید . ( بسته به نوع رنگ بیرونی و داخلی و گذاشتن اتوپایلت یا نه قیمت تا 140 هزار دلار هم میره )

          اگه بحث بحث برند باشه…

          طرف کادیلاک اسکالید میگیره مثلا پولداره…
          معمولا جوانان با گودزیلا ( جی تی ار ) میان پز میدن
          جوانان با دوج دیمن میان پز میدن
          جوانان با شورلت کورت میان پز میدن…

          کسی با تسلا نمیاد پز بده…

          پدال بزار کامنتم منشر بشه… با سپاس…

        2. AMG///

          ۱ بهمن ۱۳۹۹
          سوابق: (142 ديدگاه)

          راستش رامین تسلا جدیدا روی برندینگ خیلی کار کرده.
          شاید شما خبر نداری ولی خود اسم تسلا و اون مارکش و مخصوصا ایلان ماسک که آدم معروفیه خیلی رو برندینگ تسلا تاثیر گذاشته.

      4. Sina

        ۱ بهمن ۱۳۹۹
        سوابق: (2429 ديدگاه)

        واقعیتش اینه که ماشینی که اصلا مشخص نیست تولید میشه یا نمیشه، اصلا ازش پروتوتایپ ساخته شده یا نشده ، هیچیش مشخص نیست ، اطلاعات ازش دادن هیچ ارزشی نداره
        من هم میتونم بگم فلان هایپرکارو ساختم و فلان کارو کردم با فلان اطلاعات ، شتاب زیر ۱ ثانیه و ..‌
        ولی خب خب ماشینی در کار نیست .
        حتی فیلمی که خود تسلا منتشر کرد از رودستر زیاد واقعی به نظر نمیرسید

  2. Saeed

    ۳۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (349 ديدگاه)

    بازار چین به لحاظ مشتری تبدیل شده به بازار اول جهان و این کمک شایانی به خودرو سازیش میکنه ناخوداگاه و باعث پیسرفتش میشه.
    البته چن دقیقه دبگه‌اون‌بنده خدا میاد باز مینویسه چین زد جلو از کره ….البته جدیدن هوشمند شده دوستمون. با یه آیدی اجداد ژاپنی (که مشترکه با چین)میاد شروع میکنه کوچه بازاری حرف زدن با آیدی خودش مودبانه و آماری !!!با اونیکی آیدی بی ادبانه ….تهش هم میگه لایکا برام مهم نیست و من اصلن ثبت نکردم!!!خدا شانس بده انقدر آدم‌وقت آزاد داسته باشه‌

  3. MOHAMMAD

    ۳۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (261 ديدگاه)

    پدال عزیز مجله carwow درگ ب ام و سری ۴ جدیدی و آئودی A5 جدید رو گذاشته لطفا سعی کنید امشب اونو روی سایت قرار بدین ممنونم??

  4. ツSAMURAIツ

    ۳۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1149 ديدگاه)

    تسلا اومد گند زد به همه چی

    موافقم 5
    مخالفم 5
  5. مهیار احمدنیا

    ۳۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (19 ديدگاه)

    هییی تسلا?

  6. Reza ar

    ۳۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (270 ديدگاه)

    چینی جماعت عشقش زه کرومی و گرم کن صندلی و آپشن و استایل الکییه
    اگر هم قبلا آلمانیا فروش خوبی داشتن دلیلش تجمل گرایی و گرون بودنشه چون چینی ها عاشق دیده شدن و خودنمایی هستن
    وگرنه دنبال پرفورمنس و مهندسی پیچیده و لذت ناب رانندگی یا خرید بهترین ها نیستن(چون این ویژگی ها رو ۹۹ درصد از ماشینای چینی ندارن )
    هیچی از خودشون ندارن فقط کپی و کپی
    حتی یک بار خلاقیت هم تو کل صنعت خودرو سازیشون نداشتن
    اگر هم فروش تسلا خوبه ربطی به چینیا نداره
    همین تسلا اگر وارد ایران میشد ملت بجا خرید کره ای و ژاپنی و حتی آلمانی هجوم میبردن به سمت تسلا مدل ۳یا مدل x
    تسلا بهترین نیست ولی به هر حال نسل جدید صنعت خودرو سازیه و در حال حاضر تقریبا بی رقیب
    بعید میدونم نیسان لیف معمولی یا تایکان با اون قیمت گرون و پرفورمنس زیاد تهدیدی علیه تسلا (مخصوصا مدل ۳) باشن
    اگر به آمار تسلا نگاه کنید اکثر فروش و سودش برای مدل ۳ هست و این که چین هم از این الگوی فروش زیاد تسلا پیروی کنه عجیب نیست

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. حسن

      ۳۰ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (304 ديدگاه)

      حاج رضا اینکلمه حتی المانی چی معنی داره مبینی که پدال دراینجا توضیع داده فروش المانیا پایین امده باید بدونی که دوران بنزو ب ا و گذشته حالا باید ابرومندانه بکشندکنار ونون وابدوغشون وبخورند

    2. RoadRunner

      ۳۰ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      تسلا لگن هم تولید کنه به نظر من فروش خوبی خواهد داشت چون روی برندینگ به شدت کار کرده. 15 سال قبل وقتی خودروسازای دیگه اسپرت کامپکت با موتور 4.4 لیتری و مصرف 15 لیتری (اندازه ی نیسان آبی) تولید میکردن تسلا با امکانات اندکش روی شاسی و اتاق لوتوس الیز، رودستر رو ساخت. تسلا رو با ماسک میشناسن،شخصیت به شدت محبوب و دوست داشتنی و ثروتمندترین فرد دنیا و یک مخترع بزرگ و … که ناسا رو دوباره زنده کرد و از وابستگی به خارج از امریکا در آورد. اسم “تسلا” خودش یک برنده و بسیار هوشمندانه انتخاب شده. دانشمند مرموزی که هر روز میگذره مردم بیشتر به درستی نظریاتش ایمان میارن و بیشتر در مورد ایده های عجیب و اختراعاتش میخونن. بهترین اسم ممکن بررای شرکتی که در زمینه ی الکتریسیته کار میکنه همین تسلاست. لوگوش هم به شدت جذاب و ساده

      1. AMG///

        ۳۰ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (142 ديدگاه)

        درسته تسلا خوب رو برندینگ کار کرده

      2. Reza ar

        ۳۰ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (270 ديدگاه)

        همه اینا درست
        خودت در نظر بگیر کدوم برند در حال حاضر با ۱۱۰هزار دلار ماشین کراس اورر awdبهت میده که صفر تا صد توی ۲.۸ثانیه داشته باشه
        ۷نفر سرنشین خیلی راحت توش جا شن
        یه صندوق عقب خیلی بزرگ داشته باشه به علاوه یه صندوق بزرگ تو جلو
        و برد ۵۰۰کیلومتری و جایگاه سریع شارژ و سیستم اتو پایلوت رو هم بهش اضافه کن
        ضمنا دون فورس خیلی پایینی هم داشته باشه
        و بشدت هوشمند باشه
        نزدیک ترین مورد بهش شاید اوروس باشه که قیمت دو برابری داره و هفت نفره نیست
        پس فقط با تبلیغات به اینجا نرسیده و مشخصات کاربردی برای تمام اقشار و خریدارای مختلف داره
        ایرادی هم که تسلا داره تو زمینه طراحی و متریال داخلی نسبت به رقبا هست
        ولی به شخصه طرفدارش نیستم چون واقعا ماشین ساز حرفه ای نیست منظروم اینه حس ماشینی مثل پورشه کایین رو هیچ وقت مدل xنداره و بیشتر شبیه اسباب بازی هست (به قول جرمی کلارکسون)ولی در مجموع به دلیل ارزش بالاشه که انقدر فروش داره و این که استفاده از خودروی برقی رو کاربردی کرده وگرنه مشخصه که تسلا راه زیادی در پیش داره تا بخواد خودرو هایی به خوبی خودروسازای با قدمت زیاد بسازه

      3. بهزاد

        ۳۰ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (2543 ديدگاه)

        درست یا غلط بودن نظریه به مردم عادی مربوط نمیشه و هر نظریه ای ثابت بشه میشه علم وگرنه هزاران نظریه به کل به بایگانی سپرده شده و این افسانه هایی که از مرحوم نیکولا داره دست به دست میگرده توهماتی بیش نیست.

        موافقم 1
        مخالفم 1
      4. [—{*AMIN_MC20*}—]

        ۱ بهمن ۱۳۹۹
        سوابق: (2098 ديدگاه)

        متاسفانه صنعت ماشینو به کل به گ،ند کشیده

      5. RezaRs

        ۱ بهمن ۱۳۹۹
        سوابق: (1612 ديدگاه)

        اختراعات ایلان ماسکو نام ببر

  7. JDM

    ۳۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (307 ديدگاه)

    تسلا لامصب هرجا رفته بقیه یه نفس راحت نتونستن از دستش بکشن???

  8. MOHAMMAD.DEMON

    ۳۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (420 ديدگاه)

    مدت ها قبل پیش بینی کردم تسلا مشتریان آلمانی رو خواهد دزدید
    تعدادی مسخرم کردن
    حالا تعبیر شد

  9. Hadi

    ۳۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    خودت داری میگی دزدیده…
    دزدی هم اصن کار خوبی نیست ?…

  10. Ramin

    ۳۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    فقط خط 11 زیر اون نقل قول …

    “” این تنها تسلا نیست که بازار را سهم خودش کرده است برند های دیگری مثل nio و li
    نیز تهدید های بزرگی برای لوکس سازان آلمانی هست… “”

    خب این که شکی نیست…
    اما اوضاع بد تر هم خواهد شد….

    هنگچی هم الکتریکی ساز است… ( هونگچی لوکس ساز نه. این جدید اومده… هنگچی)

    جدا از این byd هم هست. با شتاب زیر 4.5 ثانیه و برد بالای 500 کیلومتر و طوفانی از امکانات رفاهی تنها 50 هزار دلار…

    حالا جدا از byd , hangch , nio , li motors , یه مشکلی دیگه هم هست…
    خبر 3 ماه پیش. ?

    “” پس از قرار داد امضا شده بین هواوی و catl و changan این 3 غول چین اعلام کردن قرار است تا سال 2025 حدود 105 مدل مختلف خودرو وارد بازار کنن که جدا از محصولات uni و cs و اوشانگ خواهد بود ! و از این 105 مدل 23 تا آنها تمام برقی خواهد بود… “”

    منبع : اسب بخار / خودرو بانک

    23 محصول تمام برقی که اصلا ربطی به محصولات احتمالا برقی changan نخواهد داشت !! ( 23 محصول جدا گانه )

    اوضاع در چین وخیم خواهد شد….
    ?

  11. RoadRunner

    ۳۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    بی ام و یه ذره دیگه واسه جلب نظر چینی ها به طراحیش گند بزنه مشتری هاشو برمیگردونه :)))

  12. $Ãbţìň$

    ۳۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    دنیای امروز فقط شده چشم به هم چشمی،طرف برای اینکه بگه من خوشحالم داشته هاشو به رخ بقیه می‌کشه تا بگه آره اینطوریه! باور کنید فقط ایرانی ها اینطوری نیستن،شما یه سر برید روسیه تا کمبود های مردم رو حس کنید،ما اینجا مردم خودشونو با پست های اینستا و تلگرام میکُشن،اونا خودشونو با تیک تاک و ایمو و از این دست آت و آشغالا سرگرم میکنن،طرف برای اینکه پز رانندگی خودران و اون تبلت مسخره تسلا رو بده میره ده تا ده تا تسلا میخره بگه من مایه دارم!!! ببینین!ماشینم می‌تونه F-150رو با یه حرکت بکشه!!!و….
    یکی نیست یدونه پس گردنی بزنه به اون آفریقایی عقب مونده (ماسک)….
    تازه میخواد امسال تراشه تو مغز همه کار بزاره!!!
    این تا زمین رو به نابودی نکشونه ول کن نیست….

    موافقم 3
    مخالفم 1
  13. بهزاد

    ۳۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2543 ديدگاه)

    مدیریت محترم پدال و نویسنده ی گرامی جناب احمدزاده عزیز بنده به عنوان عضو کوچکی از خانواده ی پدال تعجب میکنم همچین مقاله ی بی پایه و کاملا اشتباه را در روز روشن مشاهده میکنم!
    حداقل به آمارهای فروش رجوع میکردید بعد این مقاله را با ذکر عدد و ارقام مینوشتید.
    آمار فروش سه گانه لوکس ساز آلمانی در چین؛
    بنز در سال 2019 تعداد 595 هزار دستگاه
    در سال 2020 هم 640 هزار
    بی ام و 544 هزار
    و در 2020 حدود 611 هزار
    Audi نیز در 2019 حدود 620 هزار
    و در سالی که گذشت 655 هزار
    هر سه روند مثبتی داشتند و این کاملا با متن تناقض داره و از پدال بسیار بعید بود همچین مقاله ای.

    1. RoadRunner

      ۳۰ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      بنده خدا! آماری که نویسنده اینجا نوشته مربوط به فروش در نروژه! به قبل جمله دقت کن که در مورد نروژ صحبت شده!
      مقاله هم از سایت carscoops ئه
      عنوانش واسه سرچ در گوگل:
      German Luxury Is Starting To Lose Out To Electric Tech In China

      1. شاهین

        ۳۰ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (4696 ديدگاه)

        سلام وقت بخیر
        همانطور که دوستمون هم اشاره داشتن این آمار مربوط به فروش محصولات الکتریکی شده هر سه برند شامل محصولات تمام الکتریکی و هیبریدی بوده و شامل آمار فروش کلی نیست. البته آمار فروش کشور نروژ نیست بلکه آمار فروش محصولات الکتریکی شده سه برند در تمام دنیاست.
        ارادتمند و ممنون از دقت نظر همه دوستان عزیز

      2. بهزاد

        ۳۰ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (2543 ديدگاه)

        در ابتدای مقاله میگه هر سه برند برای اولین بار در چین دچار افت فروش شدن.
        اگر منظور افت فروش الکتریکی هاست دقیقا کدام مدلها و چقدر افت دارن؟
        اصلا این سه برند مگه به بازار چین با محصولات متعدد حمله کردن که سهمشون از دست رفته باشه!
        اگر مقاله به تهدید میپرداخت حرفی نبود اما اشاره مستقیم به افت فروش بی معنیه و در نظر داشته باشیم یکی از اهرم ها تخفیف و مشوق های مالیاتی برای خرید خودروهای پاک هست و برندهای دیگر هم با تولید مدلهای برقی دیر یا زود به افزایش سهم بازار امیدوار خواهند بود.

        1. شاهین

          ۳۰ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (4696 ديدگاه)

          سلام مجدد
          بهزاد جان فروش آئودی، مرسدس و ب ام و در چین نسبت به سال 2020 کاهش پیدا کرده که آمارشون توی فضای مجازی به راحتی در دسترس هستند.
          منظور این مقاله باختن قافله به برندهای نوظهور الکتریکی بود.
          ارادت

  14. آریا منش

    ۳۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (227 ديدگاه)

    احتمالا بزرگترین ناراحتی تویوتا فروش دوازده درصد سهامش در تسلا است در سال ۲۰۱۷ است اگر نگهش می داشت احتمالا الان می‌توانست سود خفنی عایدش شود و از تکنولوژی های تسلا بهره بگیرد ، شاید وقتشه برای باز گرداندن سهامش دوباره دست به جیب شود

  15. challenger

    ۳۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (178 ديدگاه)

    این همه اتش به مال و جان واموال وطراحی زدن برای فروش نه چندان مطلوب
    خاک بر سر خودرو ساز های بازار گرد که هیچی به جز بازار براشون مهم نیست نه ابهت و نه اصالت

    اینا اگه به صورت تخصصی رو اروپا و امریکا کار کنن براشون بهترین نتیجه رو داره

    وتسلا به هر جا که قدم گذارد میری….د به بازار ها

    می دونید یکی از دوستان خودرو های الکتریکی رو به چی تشیبه میکنه (به نجس همه گیر و همه جا گیر) ایا توصیفش قشنگه

    1. [—{*AMIN_MC20*}—]

      ۱ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (2098 ديدگاه)

      بهترین تشبیه که تاحالا به عمرم دیدم
      هرکی بوده دمش گرم خدایی

  16. امیررضا

    ۳۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (102 ديدگاه)

    تو یه دنیای موازی بی‌ام‌و و بنز و آئودی اندازه پراید هم ارزش ندارن. ?

  17. Reza ar

    ۳۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (270 ديدگاه)

    یه سریا عاشق ماشین آمریکایین یه سری آلمانی و ایتالیایی و یه سری هم کره ای و ژاپنی همشونم بیستن از کیا گرفته تا رولزویس چون اصالت دارن و متقلب نیستن (بجز فولوکس واگن و بعضی دیزلی سازا ?) ولی فاز عشق چینی ها رو درک نمیکنم !هرکی طرفدار چینیاست یه دلیل منطقی بیاره که ماشینای چینی با ارزشن؟ (بحث بازار بسته و انحصار ی ایران جداست منظورم تو بازار جهانیه چون اینجا گزینه ای برای انتخاب نیست یا اگر هم هست قیمت غیر منطقی داره)

  18. زیزیگولو

    ۳۰ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (6033 ديدگاه)

    نه فقط وضعیت لوکس سازان بلکه شرایط نابسمان اقتصاد جهان همه رو نگران کرده ……. در مورد کشور خودمونم چیزی نگم بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا