بسیاری از شهرها (معمولاً در اروپا) در اندیشه این هستند که از دست خودروهایشان خلاص شده و با آلودگی کمتر، محیط مناسبی را برای زندگی انسانی ایجاد کنند. رویکردها و راهحلهای موجود برای این مسئله انگشتشمارند. راهحلی که هلسینکی، پایتخت فنلاند ارائه داده، یکی از آنهاست.
مقامات هلسینکی اعلام کردهاند که برنامه دارند تا شبکه حملونقل کنونی این شهر را تا سال ۲۰۲۵ تبدیل به یک سیستم حملونقل سفارشی نقطهبهنقطه و فراگیر کنند. از لحاظ تئوری، اگر چنین کاری به صورت کامل انجام شود، دیگر کسی دلیلی برای خریدن یک خودروی شخصی نخواهد داشت.
این ایده فنلاندی بر اساس یک برنامه پیشرفته و یکپارچه حملونقل اشتراکی است که به هر کدام از افراد اجازه میدهد در هر ساعت از شبانهروز تنها با یک برنامه موبایل به هر نقطه دلخواه از شهر برود. سیستمهای اشتراک خودرویی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۸ درصد رشد داشتهاند و شاید در شهرهای دیگر نیز سیستمهایی مشابه وجود داشته باشند. ولی چیزی که سیستم هلسینکی را متفاوت میکند این است که برای آسودگی و راحتی کاربر نهایی استفاده کننده از سیستم، تلاش زیادی میشود. آنها میخواهند که نگرانیها بابت نحوه پرداختها را حذف کرده و مدت زمان انتظار را به کمترین مقدار خود برسانند و در همین حال از کمترین منابع ممکن برای این کار استفاده کنند.
شهر هلسینکی نشان داده که در تحقق یافتن این برنامه کاملاً جدی است. به عنوان نمونه، آنها اکنون از یک سرویس مینیبوس منحصربهفرد با نام کوتسوپلاس (Kutsuplus) استفاده میکنند که از سال گذشته راهاندازی شده است. این سرویس به مردم اجازه میدهد که نقطهای که در آن هستند را مشخص کنند تا سرویس به سراغشان رفته و آنها را برساند. در همین حال، برنامههای کامپیوتری وارد عمل شده و بهصرفهترین و سریعترین مسیر ممکن برای رسیدن به متقاضی را پیدا میکنند. درنتیجه، همه چیز در یک حالت بهینه انجام میشود. این سرویس، البته هنوز بیشتر از اتوبوسهای عادی هزینه دارد، ولی کارایی خود را دارد و در همین حال، تجربه استفاده از آن، راه را برای بهتر شدن خدمات و کاهش هزینهها در آینده باز میکند.
این تنها نمونهای از چیزی است که برای آن برنامهریزی شده است. با این حال، ایده اصلی در چنین برنامههایی، فاصله گرفتن کمپانیها از ساخت محصولات و حرکت به سمت چنین سرویسهایی است. خودروهای الکتریکی میتوانند در این برنامهها نقش بزرگی ایفا کنند. در مورد عملیبودن ایدهای مانند «بیهوده شدن مالکیت خودروی شخصی» در ۱۰ سال، میتوان گفت که برای کشوری مانند فنلاند و هلسینکی دور از دسترس نیست. البته این طرح، هنوز در مراحل اولیه خود است و با هدف نهایی خود فاصله زیادی دارد.
Ahmad
۱۴ شهریور ۱۳۹۳اگه بخواد اینجوری بشه که کسی ماشین شخصی نداشته باشه بعد اونوقت حتما باید رانندگی رو هم فراموش کنیم.
huayra
۱۴ شهریور ۱۳۹۳اگ اینجوری بشه تو ایران خیلی بهتره چون از شر پراید خلاص میشیم…
huayra
۱۴ شهریور ۱۳۹۳مصطفی کامنتتو تو مطلب 10 خودروی مشابه خوندم.اگ تقلب رسوندنای من نبود خدا میدونه معدلت چقد پایین تر بود.بعد چطور روت میشه بگی زبونم با مغزم هماهنگی نداره هان؟
مصطفی
۱۴ شهریور ۱۳۹۳تو هم نصف برگه ها رو از روی من کپی می کردی.خدا شاهده یه امتحانو اگر من به هش نمی رسوندم الآن زیر 15 م گرفتی.
ماسل کار
۱۴ شهریور ۱۳۹۳از یه نظر خوبه از یه نظر بد
خوب بودن اینکه کاهش ترافیک وکاهش آلودگی هوا و این چیزا میشه
اما بدیش آقا یکی دوست داره ماشین خودشو سوارشه تو چیکار داری؟؟؟
بنظرم 100 سال هم بگذره یکسری مردم هستن که میخوان با ماشین شخصی کارشونو انجام بدن.
ASTOn MArtIn
۱۴ شهریور ۱۳۹۳بابا چیه همه یا افتادن دنبال حذف ماشین یا هیبریدی و برقی کردن خودرو ها
آقا تاثیری که این چیزا روی ما ماشین بازا میوفته مث اینه که مردم آمریکا بخوان بیان تو ایران زندگی کنن ! با قوانین این کشور ! میفمین؟
مهدی اسد زاده
۱۴ شهریور ۱۳۹۳هیچی مثل لذت رانندگی نیست
saeed
۱۴ شهریور ۱۳۹۳اونم با پراید.
huayra
۱۴ شهریور ۱۳۹۳سعید جون میدونی من از چی بیشتر میترسم؟خب معلومه از پراید حسی ک تو پراید دارم همیشه اینه میرم ب مقصد عزراییل ولی هیچ آدمی تو رولزرویس ک این حسو نداره…
Ahmad..F12
۱۵ شهریور ۱۳۹۳من که حاضر نیستم رانندگی رو کنار بزارم
هرچند میدونم این به نفع محیط زیست و کلاً آلودگی هست و لی رانندگی کردن رو ترجیه میدم :)
مهران
۱۴ شهریور ۱۳۹۳این سیستم اولین نیازش نظم
تو شهر های خر تو خر ایران به وبژه تهران نمیشه همچین کارایی کرد
مجتبی (ساروی)
۱۴ شهریور ۱۳۹۳خدا پدرتو بیامرزه من که هر وقت اومدم تهران نظم و ترتیبش و از شهرستانای خودمون خیلی بهتر دیدم
بازم ای کاش خر تو خر بود عزیزم شهرهای ما یه پا مزرعه ی حیواناته
مطلب بعدی
ایخدا ما چقدر بدبختیم داشتم حساب کتاب میکردم شاید تا ده سال دیگه بتونم یه پرادویی یاچیزی شبیه به اون بتونم بخرم نگو قراره تا اون موقع بند و بساط ماشین کلا جمع بشه چقد ما بدشانسم
من
۱۵ شهریور ۱۳۹۳مجتبی!! تا ده سال دیگه ؟ خوبه در مطلب هم اشاره شده که در شهر فوق و در کشوری مثل فنلاند ممکنه انجام بشه ولی فکر کن المان با اونهمه صنعت خودروسازی این کارو نمیکنه و نکته دیگه هم که بقیه اشاره کردن اینکه در کلان شهرها انجام شدنی نیست حالا حالاها
مجتبی (ساروی)
۱۵ شهریور ۱۳۹۳عزیز م شما طنز نهفته ی تو حرفمو نکرفتی
احمدرضا
۱۴ شهریور ۱۳۹۳فقط ماشین
Ehsan
۱۴ شهریور ۱۳۹۳اگر ماشین حذف بشه از زندگی مردم یعنی حذف یک بازار چند صد میلیارد دلاری و از دست رفتن چندین میلیون شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم
مصطفی
۱۴ شهریور ۱۳۹۳این طرح تو خارج اجرا می شه ولی تو ایران نه.پس خیالتونو راحت کنم تا2025 هنوز باید سوار ماشین شیم.
مجتبی (ساروی)
۱۴ شهریور ۱۳۹۳در تکمیل حرف مصطفی جان نه تنها باید سوار ماشین بشیم تازه باید پرایدم که صددرصد تا اون موقع مدل صدو چهل و هفتش با ایربگ راننده و ارتقا اسب بخار از 62به 66و ترمزای ای بی اس در جلو و یک عروسک هاپو با گردن لرزون جلو داشبورد و یه عروسک اسکلت که از اینه وسط به صورت لرزون اویزونه و وقتی ترمز میزنی چشاش روشن میشه به عنوان هدیه بهت دادن سوار شی
احسان(احسان سابق)
۱۵ شهریور ۱۳۹۳تغییر میاد و کسایی که اون رو نمیبینن با اون برخورد میکنن و نابود میشن.شاید این برنامه بعد از اجرا خیلی جذاب باشه و بقیه دنیا هم همینکار رو انجام بدن.در هر صورت تا اون موقع احتمالا چند نسل گذشته
امید
۱۵ شهریور ۱۳۹۳جالبه کشورهای اروپایی مثل المان و ایتالیا که بهترین خودروها رو تولید میکنن ولی به دنبال استفاده کم از خودروهای شخصی هستن مثل هلند که بیشتر با دوچرخه میرن به کاراشون میرسن اینم از فلاند که کلا میخاد حذف کنه خودروها رو از سطح خیابونها اینجام که همه میدونیم چه خبره
نوید
۱۷ شهریور ۱۳۹۳ماشین های شهری شاید حذف بشه ولی ماشین های آفرود و کورسی هیچ وقت حذف نمیشه