بوگاتی ویرون تنها در سرعت بالا رکورد شکن نیست، بلکه وقتی پای محاسبه سود و زیان مطرح باشد، یک ماشین نابودکننده پول و سرمایه نیز محسوب میشود!
پژوهشهای یک موسسه کارگزاری مستقل به نام Sanford C. Bernstein که توسط اکونومیست منتشر شده نشان میدهد که فولکس واگن در ساخت هر دستگاه بوگاتی ویرون ۴,۶۱۷,۵۰۰ یورو معادل ۶,۲۳۱,۳۱۶ دلار زیان میکند! اما رتبه اول زیان دهترین خودروها به اسمارت فورتو نسل اول که در سالهای مابین ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶ به میزان ۷۴۹ هزار دستگاه تولید شد، تعلق میگیرد. شرکت مادر یعنی دایملر برای این خودرو ۴.۵۲ میلیارد دلار زیان کرد. دلیل اصلی این خسارت، سرمایه و پول زیادی بود که دایملر برای این پروژه و ساخت کارخانه جدید و پلتفرم اختصاصی جدید و موتور سه سیلندر صرف کرد. در حالی که میزان فروش اسمارت تنها ۴۰ درصد پیش بینیها بود. محاسبات نشان میدهد که هر دستگاه اسمارت فورتو با زیان ۶۰۳۲ دلاری فروخته شد! فیات Stilo مدل ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ تنها ۳۰ درصد از برآورد فیات در فروش را محقق ساخت و حدود ۲.۸۳ میلیارد دلار و برای هر خودرو ۳۶۸۵ دلار زیان در پی داشت. فولکس واگن Phaeton نیز که تنها بر اساس نظر و سلیقه فردیناند پیچ رئیس فولکس ساخته شده بود و بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۲ فقط ۷۲ هزار دستگاه از آن تولید شد، با زیان ۲.۶۸ میلیارد دلار، روی هر دستگاه ۳۷۹۱۰ دلار ضرر به شرکت وارد کرد. پژو ۱۰۰۷ نیز با آن درهای کشویی و چراغهای عقب نامأنوسش با ۱.۹ میلیارد یورو، نسل اول مرسدس بنز کلاس A با ۱.۷۱ میلیارد یورو که بیشتر آن بواسطه چپ شدن در آزمونها و تبلیغات منفی مرتبط با آن رخ داد، بوگاتی ویرون و جگوار X-Type مشترکا با ۱.۷ میلیارد یورو، نسل سوم رنو لاگونا با ۱.۵۴ میلیارد یورو، آئودی A2 با ۱.۳۳ میلیارد یورو و در نهایت رنو ولساتیس با ۱.۲ میلیارد یورو جدول ده خودروی زیان رسان اروپایی را تکمیل میکنند.۲۱ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد
فردید
۹ مهر ۱۳۹۲چرا این ماشین های زیان ده را نیاوردند به وطن عزیزمان تا قهرمانان عزیز هموطن چنان صف خریدی درست می کردند برای شان که هزینه ی صدساله ی شرکت های محترم تولید کننده را ظرف یک سال تامین می نمودند. درود بر هموطنان قهرمان مان
میلاد. فقط المان.فقط بنز.
۹ مهر ۱۳۹۲درود.
اگر واقعا زیان میدهند پس چرا بازم تولید میشوند؟؟؟؟
البته فولکس واگن فیتون برای رقابت با بنز S کلاس.بی ام و سری 7 و ائودی A8 ساخته شد و لی نتونست انچنان که باید و شاید قد علم کنه.
خلاصه هر چی که بودند ولی ایمن بودند.
((( تا کودکی که پستی ، تا جوانی که مستی ، تا پیری که خستی ، پس کی خدا پرستی؟؟ )))
علی
۹ مهر ۱۳۹۲در این جمع تنها بوگاتی ویرون بود که قبل از تولید زیاندهیش مشخص بود و مدیران فولکس تنها دلیل تولید رو به رخ کشیدن برتری مهندسی نسبت به رقبا عنوان کرده بودن و به زیان هم راضی بودن
بقیه موارد از چرخه تولید خارج شدن
slr722
۹ مهر ۱۳۹۲عجیبه…
پس چرا تولید میکنن…
aventador twin turbo
۹ مهر ۱۳۹۲یعنی قیمت تمام شده ی بوگاتی 7 میلیون دلاره!!!!!!
HASSANBMW
۱۰ مهر ۱۳۹۲سایپا تو این رده بندی آخره!!!!
محسن.د
۹ مهر ۱۳۹۲پراید…پرسودترین خودروی تاریخ…به لطف خودمون!!!
hoseyn
۹ مهر ۱۳۹۲میشه یه مقاله هم پدال درباره این چند سال که سایپا و ایرانخودرو هرسال اعلام ورشکستگی به دولت کردند بذاری!!؟
فقط سری۳
۹ مهر ۱۳۹۲باید بیان ایران از خودرو سازای ما راز پر سود بودن رو بپرسن .
در ضمن یکی از دلایل ضرر شرکت های ایرانی این بود که بی حسابو کتاب رفتن توی کشورهای مختلف سایت تولید ساختن . مطلب کامل . مجله ماشین ۳ماه اخیر
km
۹ مهر ۱۳۹۲ایرانخودرو و سایپا هم همش سود کردن دیگه نه؟؟؟!!
آرش
۹ مهر ۱۳۹۲اینا شرکتهای بی عرضه ای هستن ایران خودرو و سایپا با اینکه ماشیناشون این همه نقص فنی دارن و راحت آتیش می گیرن این همه سود کردن .
حسین(جاسم)
۹ مهر ۱۳۹۲اینا که اینقدر ضرر میکنن 2 برابرش صود میکنن.
بهزاد
۹ مهر ۱۳۹۲اگر دوستان یادشون باشه در یکی از قسمت های تاپ گیر جرمی به این نکته هم اشاره کرد که هزینه ی تولید و طراحی ویرون بیش از 5 میلیون دلاره و فقط به خاطر علاقه ی خاص صاحب فولکس واگن که فکر کنم ثروت مندترین مرد در آلمان هست این پروژه ادامه پیدا کرد.
و نکته ی دیگه هزینه ی طراحی و تحقیق لا فراری که در حدود 1.4 میلیارد یورو بوده و اگر با قیمت 1.3 میلیون دلاری هر دستگاه حساب کنیم در مجموع حدود 650 میلیون دلار نسیب فراری خواهد شد که زیان زیادی رو در پی داره ولی در عوض با فروش محصولات دیگه مثل قطعات و لباس و کلاه و ساعت و عطر و ماکت و… این هزینه ها برای فراری جبران میشه.
حتی پروژه لکسوس lfa هم دچار زیان بوده و در مجموع کمتر از 200 میلیون دلار عاید لکسوس شد که حتی خرج طراحی و تولید رو نمیتونه در بیاره و فقط اهداف بلند مدت و اعتبار تو این پروژه دخیل بود و خیلی از پروژه های دیگه!!!
jalal
۹ مهر ۱۳۹۲اولش زیان می کنند بعدی که می فروشند آن زیانشان جبران میشه ولی اگرفروش نرفت نه تنها جبران نمیشه بلکه بدتر میشه.
jalal
۹ مهر ۱۳۹۲در ضمن یادم رفت از پدال تشکر کنم – من از خبر خوب و مفیدتان سپاس گزارم.
Ali
۹ مهر ۱۳۹۲دقت کردید دایره بوگاتی جاش نشده
از صفحه زده بیرون!
خخخخخخخخخخ
رضا
۹ مهر ۱۳۹۲اونجا همچین ماشینای خوشکلی ضرر میکنن، ایجا سالهاست که پراید داره سود نسیب سایپا میکنه.. نخرین لامصبا.. نخرین..
امین
۹ مهر ۱۳۹۲خوشم اومد از bmw خودم
enzo
۱۰ مهر ۱۳۹۲شنیده بودم سالای پیش که پروژه تولید ویرون زیان ده بوده ولی اصلاً فکر نمیکردم اینقدر زیان دهی داشته . 4میلیون یورو ضرر برای هر دستگاه ! یعنی برای 450 ویرون رقمی معادل 1.8 میلیارد دلار!!
فراری حق داشت چندین سال پیش که میگفت تولید یه محصولی مثل ویرون برای ما اصلاً توجیه اقتصادی نداره .
حالا فولکس خط تولیدش عظیمه و این ضرر رو تا حدی با فروش میلیونی محصولات پرفروشی مثل گلف جبران میکنه ولی فراری، لامبو و مکلارن که تولیداتشون محدوده اگر بخوان همچین ریسکی بکنن این ضرر رو با چی جبران بکنن ؟ کاملا ورشکست میشن .
امیدوارم فولکس واگن و آئودی به سرشون نزنه یه روزی همچین ضرری رو بخوان با لامبو هم تجربه کنن
داریوش
۱۰ مهر ۱۳۹۲میگم نمیشه بوگاتی رو ازشون بخریم بعد با سود یک میلیون یویویی به خودشون بفروشیم؟اینطوری هم اونا 3 میلیون سود می کنن هم ما یک میلیون.خخخخخخخخخخ
مهدی
۱۶ مهر ۱۳۹۲ممنون از پدال میدونستم بوگاتی زرر میده ولی نمدونستم تو رده 6 جدول زیاندههاست.