کار عدهای رساندن خودروها به جایگاهی است که تا پیش از این در خواب هم نمیدیدیم، تیم فرمول یکی از بریتانیا و تنی چند از مهندسان هوافضا که خود را بلاد هاوند (Bloodhound) مینامند در حال انجام آخرین اقدامات روی خودروی مافوق صوت رکوردشکن خود هستند.
۳۵۰ شرکت و دانشگاه از سراسر جهان هشت سال تلاش کردند تا این خودرو به حقیقت بپیوندد. وظیفه به جلو راندن او را بر دوش موتور رولز رویس EJ200 نهادهاند که پیش از این هم در جنگنده یوروفایتر خدمت کرده بود. دیگر موتور SSC (مخفف supersonic) نیز انجین وی-۸ سوپر شارژ شده جگوار است.
هنگام به هم پیوستن این دو مقدار باورنکردنی ۱۳۳٬۱۵۱ اسب بخار نیرو رها میشود، به عنوان مدلی برای مقایسه بد نیست بدانید که این مقدار دست کم هفت برابر بیشتر از مجموع نیروی فرمول یکهایی است که به رقابتهای ۲۰۱۵ وارد شدهاند. رسیدن به سرعت ۱۶۰۹ کیلومتر بر ساعتی آن هم در ۵۵ ثانیه قلبتان را از جا خواهد کند و پس از اینکه یک ۱۶۰۰ متر مسافت را تنها در ۳٫۶ ثانیه طی کردید سرعت دیگر ماشینها برایتان رنگ میبازد. بله این خودرو شتاب یک گلوله را در چنته دارد.
برای رام نگه داشتن این مقدار نیرو، SSC با سه سیستم ترمز مجزا، ۷ اطفا کننده حریق و ۵۰۰ حسگر تجهیز شده است. چرخهای این خودرو نیز سفارشی طراحی و ساخته شده تا با ۱۷۰ بار چرخش در ثانیه به ابدیت نپیوندند پس تعجبی نیست که بلاد هاوند SSC شبیه جت جنگندهای بدون بال به نظر میرسد. سپر بیرونی خودرو از مقدار زیادی فیبر کربن ایجاد شده و بالهای به ارتفاع ۷۸ اینچ پشت او سوار شده تا در سرعت مافوق صوت نیز تعادل SSC حفظ شود.
اتاقک خودرو توسط راننده، اندی گرین، طراحی شده تا مطمئن باشد که تا حد امکان ارگونومیک و راحت از آب در بیاید. ابزارهای اصلی همگی دیجیتالاند اما عقربههایی آنالوگ هم کار گذاشته شده تا اگر مشکلی پیش آمد از آنها بهرهمند شوند.
سال آتی اعضای تیم بلاد هاوند به Hakskeen Pan در آفریقای جنوبی سفر میکنند تا به سرعت ۱۲۸۷ کیاومتر بر ساعت دست یابند، ۶۰ کیلومتر بر ساعت بیشتر از رکورد سرعت کنونی که ۱۸ سال پیش توسط خود گرین ثبت شده بود. این رویداد در مسیری ۱۹ کیلومتری در بستر دریاچه خشک به وقوع خواهد پیوست اما نهراسید، این جاده به دست انسان ساخته شده و نه طبیعت.
اگر عملیات ثبت رکورد جدید به خوبی پیش برود، بلاد هاوند به بهبود SSC ادامه خواهد داد تا اولین خودرویی باشد که سرعت ۱٬۰۰۰ مایل بر ساعت زمینی را میشکند. حداکثر سرعت خودروی شما چقدر است؟
منبع: دیجیتال ترندز
سامان اذری
۵ مهر ۱۳۹۴O_o
SARD
۵ مهر ۱۳۹۴133151 اسب؟
یادم به ماشین کاراگاه گجت افتاد!
Carbonado Aventador
۵ مهر ۱۳۹۴هرچه سرعت بیشتر . رانندگی باحالتر…
——————————————–
سرعت ماشین من 120 کیلومتر لاکپشتی!!!
:( :( :(
احمد باقری
۵ مهر ۱۳۹۴فقط این ماشین و ظاهرش نیست که اهمیت داره، فقط این نیست که این ماشین بتونه رکورد رو بشکنه، بلکه تعداد بسیار زیادی از تکنولوژیها و فناورهایی که در این ماشین به کار رفته اند، تست خواهند شد که کمک بسیار بزرگی به پیشرفت خودروسازی خواهند کرد.
kaveh
۵ مهر ۱۳۹۴با این سرعت اگه کابین خوب ساخته نشه باعث مرگ راننده میشه
خونریزی مغذی میکنه
P.G
۶ مهر ۱۳۹۴چرا باید خونریزى مغزى کنه؟!
اگر من درست متوجه شده باشم و منظورتون از نظر شتاب جى وارده به بدن در هنگام شتابگیرى باشه که باید عرض کنم براى شتاب وارده به بدن سه محور تعریف میشه،X,Y,Z
شتاب Gyشتابى هست که از پهلو به سرنشین وارد بشه،مثل شتابى که شما هنگام دور زدن هاى شدید تجربه میکنید یا مثلاً هنگامى که یه ماشین بیاد از پهلو بزنه به ماشین شما
شتاب Gz شتابى هست که در راستاى ستون فقرات از سمت بالا به پایین یا بالعکس وارد بشه که این نوع شتاب در مورد خودرو زیاد صدق نمیکنه و بیشتر مربوط به سیستم هاى هوایى میشه و خلبانان بسیار زیاد این شتاب رو تجربه میکنن و مهم ترین و خطرناک ترین شتاب براى خلبانان به حساب میاد،به فرض مثال در مانورهایى که تغییرات ناگهانى ارتفاع دارن این شتاب به سرنشینان هواپیما وارد میشه،اما سرنشینان خودرو این شتاب رو به صورت خیلى خفیف فقط در برآمدگى ها یا فرو رفتگى هاى جاده تجربه میکنن،زمانى که تو گودى هاى جاده ناگهان احساس میکنى دلت ریخت!:)
اما شتاب سوم Gx هست که از جلو به عقب یا بالعکس به صورت عمود به قفسه سینه شخص وارد بشه،این شتاب در زمان شتاب گیرى یا ترمزگیرى یا به صورت شدیدتر در هنگام تصادف شاخ به شاخ ایجاد میشه
به طور کلى خطرناک ترین نوع شتاب براى بدن Gz هست که میتونه منجر به آسیب هاى جدى براى بدن یا حتى مرگ شخص بشه،چون همونطور که گفته شد این شتاب از بالا به پایین یا برعکس اتفاق میوفته،بنابرین اگر شتاب از بالا به سمت پایین وارد شه خون در پایین بدن در پاها جمع میشه و موجب نرسیدن خون به مغز و اعضاى فوقانى بدن میشه و عوارضى مانند بى هوشى،تاریک بینى،دید تونل مانند رو ایجاد میکنه،اما از اون بدتر زمانى هست که شتاب از پایین به سمت بالا وارد شه که اصطلاحا بهش شتاب منفى گفته میشه،در این حالت خون در مغز و بالاى بدن جمع میشه و میتونه عوارضى مانندپارگى مویرگ هاى چشم و قرمز بینى یا کورى موقت،پارگى مویرگ هاى مغز و در اثر اون تشکیل لخته و سکته ى مغزى،بى هوشى،بى حسى اندام هاى تحتانى و در حالت شدید مرگ رو به همراه داره و هنوز هم علم نتونسته راهى براى مقابله با اثرات -Gz پیدا کنه
اما در مورد Gx که مربوط به بحث ما میشه و در شتابگیرى خودرو اتفاق میوفته باید گفت بیشترین مقاوت بدن در مقابل این نوع شتاب هست چون این شتاب به قفسه سینه شخص وارد میشه و ساختار فنرمانند قفسه سینه باعث میشه تا فشار حاصل از این نوع شتاب تا حد زیادى جذب بشه و از طرفى در اثر این شتاب تجمع خون در ناحیه ى خاصى از بدن اتفاق نمیوفته،بنابرین معمولا عوارض شدیدى براى بدن نداره و دیده شده که اشخاصى مقادیر بسیار زیادى از این نوع جى رو بدون آسیب تحمل کردن،به نوعى میشه گفت کم خطرترین جى براى انسان هست
بنابرین شتابگیرى این خودرو هرچه قدر هم که سریع باشه اگر بدن فرد روى صندلى به خوبى مهار شده باشه قاعدتا نمیتونه مشکل حادى ایجاد کنه
سعید
۵ مهر ۱۳۹۴پشت چراغ قرمز میشه همه رو باهاش سوسک کرد
حتی شما بوگاتی عزیز…
great britain
۵ مهر ۱۳۹۴جالبه که رکوردشون نزدیکه 20 ساله هنوز شکسته نشده وخودشونم میخوان رکورده خودشونو بزنن ساخته ای که برای بریتانیا شده خاطره برای خیلیا شده آرزو.
mds
۶ مهر ۱۳۹۴خیلی خوب میشه اگه سایپا اینو :roll: بجای پراید جایگزین کنه و بیارنش تو خط تولید
amir
۶ مهر ۱۳۹۴من هم شنیدم تیم سایپا قراره تکنولوژی موتور بهینه شده پراید رو در اختیار استفاده کنندگان در این مسابقه قرار بده
shahab
۶ مهر ۱۳۹۴اول با 2تا موتور راه میوفته بعد موتور جتش روشن میشه؟؟