فاینشنال تایمز میگوید چندین خودروساز بزرگ به ادامه سرمایهگذاری روی تکنولوژی هیدروژنی میل چندانی ندارند. این تغییر و تحول در خلال پیشبرد برنامههای اتحادیه اروپا برای دستیابی به هدف کربن خنثی تا سال ۲۰۵۰ رخ داده است. در این برنامه از هیدروژن به عنوان یکی از پایههای کلیدی تحقق آن نام برده شده است.
در این خبر از چندین خودروساز معتبر اروپایی از جمله فولکسواگن، استلانتیس، مرسدس بنز و بامو به عنوان خودروسازانی که علاقهای به سوخت هیدروژنی ندارند نام برده شده است. البته گفته شده خودروسازان شرقی همچون تویوتا و هیوندای همچنان برنامههای خود برای استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت جایگزین را با قدرت دنبال میکنند.
هربرت دایس به فاینشنال تایمز گفته است:
شما استفاده از هیدروژن در خودروها را نخواهید دید. این موضوع حتی در ۱۰ سال هم رخ نخواهد داد زیرا دلیل معقولی برای آن وجود ندارد. شما نمیتوانید سلول سوختی را همانند پیشرانه درونسوز بکار گیرید؛ بنابراین شما نیازمند یک باتری ۱۰ کیلوواتی دیگر هستید، شما به یک پیشرانه الکتریکی نیاز دارید و البته شما باید سلول سوختی را نیز بکار بیندازید.
کارلوس تاوارس مدیرعامل گروه استلانتیس نیز گفته که شرکتهای سرمایهگذار روی خودروهای هیدروژنی آنهایی هستند که در مسابقه تکنولوژی باتری و خودروهای الکتریکی عقب ماندهاند.
البته همه خبرها درباره خودروسازان اروپایی و سوخت هیدروژنی بد نیست زیرا رنو معتقد است پتانسیل زیادی برای خودروهای تجاری با سوخت هیدروژنی وجود دارد. فیلیپ پرول مدیر بخش سوختهای جایگزین رنو به دنبال کسب حداقل ۳۰ درصد از بازار خودروهای تجاری سبک با قوای محرکه هیدروژنی است.
پرول میگوید کامیونهایی که از سوخت هیدروژن استفاده میکنند باید شعاع حرکتی بالای ۳۰۰ کیلومتر داشته باشند که دلیل آن وزن باتریها است که به وزن بار اضافه میشود و این برای خودروهای تجاری یک نکته منفی است.
اما مرد شماره یک فولکسواگن همچنان به تکنولوژی الکتریکی وفادار مانده و میگوید هزینههای سوخت هیدروژنی سه برابر هزینههای یک کامیون الکتریکی است.
جناب ایکس
۲۴ اسفند ۱۳۹۹بنظرم چون توی الیکتریکی سود و پول بیشتری هست نمیرن سراغش.
Reza.M
۲۴ اسفند ۱۳۹۹زیر ساخت های موجود بر اساس سوخت های بنزینی هست و وقتی که زیرساخت های جدید دارن بر اساس انرژی الکتریکی که بهینه ترین فرم انرژی برای وسایل نقلیه هست ساخته میشن چه لزومی برای یه سوخت پاک هست؟؟؟…به عبارتی افرادی که میخوان الایندگی نداشته باشن و از بنزین هم استفاده نکنن برقی ها با توجه به رشد قابل توجهشون و بردی که طی میکنن گزینشون هستن…کارخونه هایی که سرمایه گذاری کردن توش ضرر بدی میبینن…
جناب ایکس
۲۴ اسفند ۱۳۹۹به هر حال به نظرم هیدروژنی خیلی بهتر از جاروبرقی باشه
OMID
۲۴ اسفند ۱۳۹۹هیدروژنی همون برقیه
صدا ندارن
پیل سوختی جایگزین باتری شده فقط
Porsche
۲۴ اسفند ۱۳۹۹پدال جان مجله carwow درگی بین
فولکس واگن گلف r
ب ام و M135i
مرسدس A35 و
آئودی s3 انجام داده زحمتشو بکش
Sina10
۲۴ اسفند ۱۳۹۹قشنگ واضحه حامیان ماشینای برقی که نمیخوان هیدروژنی ها رواج پیدا کنه به هیچ وجه دنبال حل مشکلات آلودگی نیستن
فقط و فقط دنبال ثروت و تبلیغات و مهم تر از همه حمایت های دولتی هستن
فولکس واگنی که با اینکه شرکت مورد علاقه ام هست ، هیچ وقت نشون نداده که به فکر محیط زیسته، همیشه پول رو بالاترین مسئله دونسته ، برای همین دنبال واگذاری لامبورگینی و بوگاتی هست که درصد زیادی از اعتبار و شهرت گروهش رو براش اوردن.
متاسفانه این دیدگاه همیشه دنبال پول بودن چند سال بیشتر نیست که توی فولکس واگن رشد کرده ، قبلا اصلا اینطوری نبود
توی بیشتر اینجور رقابت های شرکتای آلمانیو بخاطر تصمیمات درستشون طرفداری میکردم ، ولی انجا حق با تویوتاست که کاملا عاقلانه رفتار کرده و با توجه به زیر ساخت های موجود کار کرده ، نه اینکه بیاد تعداد خودرو های برقیو بیش حدی که توانایی پشتیبانی داشته باشه روانه بازار بکنه
در مورد خودرو های هیدروژنی هم همینطوره
توی این مسئله حق رو کاملا به تویوتا میدم که عاقلانه روی هر دو تکنولوژی ، یعنی برق و هیدروژن سرمایه گذاری کرده
SS
۲۴ اسفند ۱۳۹۹این شرکت ها موسسات خیریه نیستن و بر مبنای کپیتالیسم و سود بیشتر کار میکنن
این وظیفه دولت ها و قانونگذاران هست که شرکت ها رو به مسیری که فکر میکنن بهتر هست هدایت کنن و ظاهرا دولت ها مسیر الکتریکی رو انتخاب کردن و با مشوق های خرید و گسترش شبکه شارژ قصد دارن این سیستم رو اجرا کنن.
براساس شواهد فعلی هم هیدروژنی ها حداقل در بازار خودروی سبک جایگاهی نخواهند داشت و اگر تحولی در زمینه باتری ایجاد نشه ممکنه فقط در خودروهای تجاری و سنگین به کار برده بشن.
Elmiraj
۲۴ اسفند ۱۳۹۹اصلی ترین اجزای یک خودروی الکتریکی باتری ، اینورتر و الکتروموتور هست .
دلیلی نداره شما علاوه بر این سه اجزا ، کلی تجهیزات هیدروژن و مخزن با سه برابر هزینه بیشتر را به همان ماشین اضافه کنی….!
اونم برا هیدروژنی که با همان برق خودروی الکتریکی بدست میاد…!!!
.
.
ولی بگذریم…….مثل اینکه کارلوس تاواراس جواب ارزشمندی داده…
محمد رستمی نژاد
۲۴ اسفند ۱۳۹۹کاملا معلوم هست که نمیخوان هیدروژنی ها معروف بشن و طرفدار پیدا کنن
میخوان بگن به مردم که هیدروژنی خوب نیست
اما دروغ میگن
هیدروژنی از هر لحاظ از برقی ها بهتر هستند
هم زود مرزنشین پر میشود
هم مثل برقی ها برای تولید برق آلودگی ندارند
هم هوا را پاک میکند
و خیلی مزیت های دیگه که اروپایی ها چون نمیخوان تقاضا به سمت بازار هیدروژنی ها بره دارن سنگاندازی میکنن
برقی ها هم آلودگی دارن
برای تولید باتری آلودگی زیادی تولید میشه و همچنین برای تولید برق شارژ باتری
ولی هیدروژنی خیلی خیلی پاک است
با اینکه از برقی ها تنفر دارم و دوست دارم سر به تنشون نباشه
به شدت طرفدار هیدروژنی ها هستم
محمد رستمی نژاد
۲۴ اسفند ۱۳۹۹مرزنشین نه بابا چی نوشته این سیستم تایپ خودکار گوشی
مخزنشون بخوانید عزیزان
Ali
۲۴ اسفند ۱۳۹۹میل دار میشن
بهزاد
۲۴ اسفند ۱۳۹۹احتمال همه گیری هیدروژنی در صنعت خودروهای شخصی بسیار ضعیفه و تا ده ها سال دیگر هم فراگیر نمیشه و فقط بخش هایی از صنعت حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس و کامیون ممکنه از این تکنولوژی استفاده کنند البته تعداد محدودی در حال استفاده هستند.
تنها شانس هیدروژنی در کاهش قیمت تمام شدست برای سالهای آینده و گران تر شدن برق شهری.
میثم
۲۴ اسفند ۱۳۹۹https://carbuzz.com/news/hydrogen-powered-scg-009-concept-has-3000-mile-range
نظرتونو به این لینک از مجله carbuzz جلب میکنم در مورد کانسپت هیدروژنی SCG 009 با برد 3000 مایل یعنی 4800 کیلومتر فقط با یک بار پرکردن مخزن هیدروژن.
شرکتهای جدید یکی بعد از دیگری میان و رو پروژه سوخت هیدروژنی کار میکنن که میتونن سوخت هیدروژنی رو به جایی برسونن که الان اصلا تصورشم نمیشه کرد
رویکرد تویوتا و هیوندای کاملا درسته که علاوه بر باتری، روی هیدروژن هم کار میکنن.
بهزاد
۲۴ اسفند ۱۳۹۹میثم جان نظر شما کاملا درسته و قطعا هیدروژن به عنوان منبع انرژی پایدار و فراوان دیر یا زود وارد چرخه ی تولید و استفاده گسترده خواهد شد اما مشکل اینجاست که نحوه ی استفاده و کاربرد یک خودروی تمام برقی بدون منبع انرژی داخلی بسیار راحته.
در نظر بگیرید وقتی یک مصرف کننده خودروی خودشو در منزل میزنه به پریز یا در محل کار و میاد خودروی خودشو روشن میکنه و به کارش میرسه نمیشه تو این شرایط راحت الحلقوم قانع کرد بره تو صف دریافت هیدروژن.
توسعه ی تولید ارزان هیدروژن به همراه ساخت جایگاه ها از عهده ی شرکت های خودرویی خارجه و پیشرفت در بخش صنعت خودرو بدون سرمایه گذاری تامین کننده ها عملا اجازه ی گسترش در این بخش را میگیره.
فعلا تولید کنندگان راه حل ساده تر که همان تولید خودروهای صرفا برقی را ادامه خواهند داد تا زمانی که کشورها در زمینه ی تولید برق و قیمت اون به مشکل بخورند و بسیاری از کشورها زیر ساخت لازم برای تامین برق ده ها یا صدها میلیون خودروی برقی را ندارند و فکر کنید در یک کشوری مثلا مثل آلمان تعداد اینها بعد از سالها بشه 50 میلیون یا بیشتر و همزمان میلیون ها کیلووات یا هر معیار دیگری نیاز روزانه ی شارژ اینها میشه و مشکلاتی که بعد از اون بوجود میاد.
شرایط بسیار پیچیده است و هنوز هم نمیشه گفت صنعت خودرو در ده ها سال آینده چطور پیش خواهد رفت و شاید هم اصلا مشکلی بوجود نیاد و همین متد ادامه پیدا کنه.