در تاریخ ۶۶ ساله فرمول یک، تنها ۱۰ شرکت وظیفه تأمین تایرها را به عهده داشتهاند. در این میان، پیرلی بیش از هر تأمینکننده دیگری وارد این سری رقابتها شده است. پیشرفت تکنولوژی تایرها در طول تاریخ فرمول یک بسیار چشمگیر بوده است. به عنوان مثال، دانشی که پیرلی در فاصله بین دورههای ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۸، ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۶ و ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۱ در این زمینه به کار برده، اگر نگوییم صفر، ولی در مقایسه با تکنولوژیهای عظیم و نیازهای لجستیک کنونی فرمول یک، بسیار ناچیز بوده است. پیرلی اکنون تا پایان سال ۲۰۱۹ قرار است که با شتاب هر چه بیشتر در مسیر تکنولوژی تایرها حرکت کند.
قبل از اینکه کن بلاک (Ken Block) به سراغ تایرهای «تویو» برود، ماشینهای دودزای چهار چرخش از تایرهای تیرلی برای ایجاد برنامههای سرگرمی آنلاین استفاده میکردند. برای ایجاد چنین نمایشهایی، بدیهی بود که بسیاری از لاستیکهای دنیای موتور اسپورت مناسب نبودند و پیرلی زمان و هزینه زیادی را صرف آمادهسازی تایرهای ویژه برای آقای «بلاک» و دوستان در آزمایشگاههای میلان میکرد.
پیرلی برای هر گرندپری آخر هفته شامل F1، GP2 و GP3، مجموعاً ۱۷۰۰ تایر تولید میکند. تولید این تایرها در کارخانه اصلی موتور اسپورت پیرلی در ترکیه، ۴ روز زمان میبرد و پس از آن، تایرها به بریتانیا انتقال داده میشوند تا از آنجا به محل مسابقات ارسال گردند. در محل آمادهسازی خودروهای مسابقه، تیم پیرلی تایرها به روی چرخها میاندازند. سپس ابتدا آنها را با اکسیژن خالص و فشار ۶۰ psi پُر میکنند و سپس دوباره، پس از اینکه هر کدام از تیمها، سری تایرهای موردنظر خود را دریافت کرد، فشار آنها را تا ۳۰ psi کم میکنند.
در حال حاضر ، سه نوع ترکیب لاستیک مختلف برای هر مسابقه فراهم میکند. تمام تیمها ۱۳ سری تایر خشک برای آخر هفته دارند. ۲ سری آنها توسط پیرلی انتخاب شده و به مسابقه اختصاص پیدا میکند. علاوه بر این، یک سری از تایرها با نرمترین کامپوند برای Q3 کنار گذاشته میشود. امّا تیمها برای انتخاب ۱۰ سری دیگر تایرها از بین ۳ نوع کامپوند مختلف، آزاد هستند. پس از پایان رقابت، تمام تایرها، چه استفاده شده و یا نشده باشند، برای بازیافت به بریتانیا انتقال داده میشوند. جالب است بدانید که مجموع کلی مصرف در فصل ۲۰۱۵ فرمول یک به تعداد قابلتوجه ۷۰ هزار و ۳۲۰ تایر رسیده است.
اگر شرایط پیچیده به نظر میرسد، برای این است که در واقعیت نیز این گونه است؛ حتی اگر سیاستهای دخیل در آن را نادیده بگیریم. تأمین تایرها برای شرکتی مانند «پیرلی» پس از خرابشدن رقابت یکی از شرکتکنندگان به واسطه نقص چرخها، میتواند به سرعت به یک فاجعه تبدیل شود. پیرلی همانند آنچه قبلاً بر «میشلن» و «بریجستون» گذشته، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده است. شرکتهای سازنده حاضر در سری رقابتهای فرمول یک اجازه ندارند که تایرهای دلخواهشان را تولید کنند. به عنوان مثال، پیرلی میتواند بهراحتی با استفاده از یک کامپوند جدید، امکان یک رانندگی تهاجمیتر را فراهم کند و به این وسیله، موجب لذت و شادی بیشتر رانندگان و تماشاگران شود، امّا این چیزی نیست که بدنه حاکم بر رقابتها از تایرهای خودروها انتظار دارند.
تایرها نمیتوانند دوام زیادی داشته باشند؛ چرا که توقفگاههای چندگانه نقش مهمی در استراتژی تیمها دارند. رانندگان نیز نباید زیاد به خودروهایشان فشار بیاورند؛ زیرا ممکن است با مصرف زیاد منابع، محیط زیست را به خطر بیندازند و موجبات رنجش خاطر دوستداران محیط زیست را فراهم کنند. البته هنگامی که در مورد گرانترین رقابتهای اتومبلیرانی دنیا صحبت کنیم، این موضوعها ممکن است اندکی غیرمنطقی به نظر برسند.
در همین حال، پال همبری (Paul Hembery)، رئیس موتوراسپورت پیرلی، به این موضوع اشاره میکند که در گرند پری مجارستان در سال ۲۰۱۷ از تایرهای عریضتر در کنار خودروهای با نیروی داونفورس بالاتر استفاده خواهد شد که موجب افزایش قابلتوجهی در سرعت خودروها میشود. البته لوییس همیلتون (Lewis Hamilton) معتقد است که وقتی نمیتواند پدال را به کف چسباند، این حرف کاملاً «بیربط» است. امّا به گفته «همبری» لاستیک جدید مدیریت حرارت بهتری دارد و حتی اگر وزن سوخت بیشتر به خودرو اضافه شود، موجب شکستهشدن رکورد دور پیستها خواهد شد.
در چنین سطحی از مسابقات، همه تایرها باید کاملاً بدوننقص باشند. شاید برای اینکه ببینیم یک شرکت تأمینکننده تایر چگونه میتواند از چنین کیفیت بالایی مطمئن میشود، باید به یک شهر صنعتی برویم که اطرافش، چیزی جز مزارع کشاورزی دیده نمیشود؛ یعنی «اسلاتینا» در جنوب کشور رومانی.
پیرلی دارای کارخانه بزرگ تولید تایر در «اسلاتینا» است؛ جایی که گروهی متشکل از ۲۸۰۰ نفر، از ۱۰ سال پیش که دستگاهها و ماشینهای کارخانه راهاندازی شدهاند، تاکنون نزدیک به ۶۰ میلیون تایر تولید کردهاند. در سال ۲۰۱۱، یکی از انبارهای کارخانه رومانیایی تبدیل به یک شاخه جدید موتور اسپورت شد که توسط جوانترین تیم پیرلی با میانگین سنی ۳۰ سال مورد بهرهبرداری قرار گرفت. در حال حاضر، ۱۶۳ نفر در این بخش مشغول به کار هستند و از آخرین و پیشرفتهترین تکنولوژیهای پیرلی در آن بهره میبرند. در حالی که تایرهای فرمول یک هنوز هم در کارخانه قدیمی در ترکیه تولید میشوند، این کارخانه رومانیایی ظرف ۶ ماه گذشته، تعداد ۶۹ هزار تایر برای رقابتهای GP2، GP3، GT و «پیرلی ورلد چلنج» بیرون داده است. همچنین اگر مشکلی برای کارخانه ترکیه پیش بیاید، آنها به راحتی میتوانند ظرف یک روز به تولید فرمول یک سوئیچ کنند.
تایرهای موتوراسپورت پیرلی همگی به صورت دستی ساخته میشوند و به همین دلیل، ساخت یک سری تایر گرند پری فرمول یک، چهار روز طول میکشد. در حالی که متریالهای خام از کارخانه بزرگ در همسایگی بیرون میآید، مواد مصنوعی رنگارنگ توسط دستان انسان، لایه به لایه، برش داده میشوند؛ چرا که این کار باید بسیار دقیقتر از ماشینها انجام گیرد. هر کدام از تایرها، بارکد مخصوص به خود را دارد. بنابراین اگر هر اتقاق غیرعادی برای هر کدام از آنه در حین حرکت افتاد، پیرلی بهخوبی میداند که چه کسی بر روی آن کار کرده و حتی میتواند به تصویر اشعه ایکس و دیگر دادههایی که برای هر کدام از تایرها ذخیره شده، نگاهی بیندازد.
البته این تایرها تنها از تست اشعه ایکس عبور نمیکنند. تایرها پس از اینکه زمان کافی در زیر پرسهای حرارتی هیدرولیکی پیرلی میگذرانند، ابتدا مورد آزمایش ظاهری، یکنواختی و وزن قرار میگیرند. سپس در یک ماشین دیگر، ژئومتری آنها مورد ارزیابی قرار میگیرد و برای شبیهسازی سرعتهای بالا، نیروی رادیال به میزان کافی به آنها اِعمال میشود.
این ماشین به صورت اتوماتیک، هر تایری را که دارای نقص هر چند اندک باشد، از دور خارج میکند و تنها تولیدات بدوننقص از خط تولید خارج میشوند؛ موضوعی که با توجه به هدف استفاده از تایرها، چندان هم تعجببرانگیز نیست.
با اینکه درگیر شدن در انواع مختلف موتور اسپورت، اهمیت زیادی برای یک برند پرفورمنس دارد، این تلاشهای با بهره ناچیز در پشتصحنه، شاید این پرسش را ایجاد کند که کمپانیای به خوشنامی و شناختهشدگی «پیرلی»، چرا باید به این اندازه در چنین پروژهای سرمایهگذاری کند و تا سال ۲۰۱۹ به برنی اکلستون (Bernie Ecclestone) متعهد باشد؟
پاسخ این پرسش، بسیار ساده و کوتاه است؛ اینکه تعداد بیشتری از تایرهای «پی زیرو» فروخته شود. چسبندهترین تایرهای جادهای پیرلی اشتراک زیادی با ترکیبات تایرهای گذشته GT3 دارند و تحقیقات مرتبط با فرمول یک، صرفاً یک پروسه زمانبر و هزینهبر نبوده است. همچنین در شرایطی که خودروسازان سطح بالایی مانند «فراری»، «مکلارن» و «ریماک» از تایرهای پیرلی استفاده میکنند، بدیهی است که ایتالیاییها (البته با پشتیبانی مالک جدیدی به نام چمچاینا) فاصله زیادی با رقبایی مانند «میشلن» ایجاد کردهاند.
با توجه به اینکه فناوری نانو، سفارشیسازی تایرها را رایجتر از قبل کرده، پیرلی یک مکان ویژه با نام «پی زیرو ورلد» در لس آنجلس آماده کرده است تا مالکان مدلهایی مانند پورشه، تنها با یک تعویض تایر ساده، سرعت بیشتری برای خودروی خود فراهم کنند.
منبع: roadandtrack
مجید
۲۰ شهریور ۱۳۹۵چه قدر متعهد و سخت کوش هستن!!!! بی خود نیست که لاستیک های سری P -ZERO رقیب سرسخت تایرهای میشلن سری Pilote Sport هستن و به عنوان یه معیار برای کسب حداکثر کارایی ملاک قرار میگیرن.واقعا ای ول(قابل توجه سازندگان داخلی که با کپی کردن و کارایی یک دهم و قیمت مسخره ادعای پیغمبری میکنن و محصولاتشون فقط با چینی بازار قابل مقایسه هستش!!تو بارندگی چهرشنبه هفته پیش تو جاده فیروزکوه بالای 10 ماشین دیدم که لاستیکای بارز سری الپیدا داشتن و همشون سر خوردن و تصادف کردن و تازه یکیشون که جلوتر از من بود و راننده خطی بود میگفت ماشینشو صفر تحویل گرفته بود روش لاستیک چینی بود و با کلی منت و ضرر(250 تومن روش داد) تونست عوض کنه و اینو بگیره!!!!!!واقعا جای تاسف داره.هرکی دلیل منطقی داره با ذکر مثال بگه خوشحال میشم
Elring-aventador
۲۰ شهریور ۱۳۹۵من حرفتو کاملا قبول دارم ولی خب باید اینم بدونی که لاستیک بارز سری الپیدا مخصوص محیط های خیلی گرمه … به قول حرفه ای ها جزو دسته ی لاستیک های هارد یا سخته و عملکرد ایده ال خودشو تو دما های بالا نشون میده …
البته بعضی لاستیک های ایرانی رو باید دوووووووووووووووووود کرد روی اسفالت .. :)
بهترین لاستیک ایران کویر تایره …. درسته اسمش سر زبون نیست ولی خیلی با کیفیت و خوبه
Parker
۲۰ شهریور ۱۳۹۵یادش بخیر سمند 85 که خریدیم لاستیک پیرلی داشت.
الان سمند 95 لاستیک ژنگ ژانگ داره !! ؟
رضا
۲۰ شهریور ۱۳۹۵ببخشید به موضوع ربط نداره ، سایپا گفته تیبا رو به قیمت ۸۵۰۰ تو عراق و اذربایجان میفروشه که کاملا دروغه ، قیمتش زیر ۵۵۰۰ دلاره تو این دو کشور ، پدال یه گذارش تهیه کن لاقل دیگه این قدر پررویی نکنن
http://www.khabaronline.ir/detail/577538/Economy/industry
ماسل
۲۰ شهریور ۱۳۹۵دوستان دولت گرامی ۲۵ درصد مالیات میگیره از فرغون سازان
وقتی صادر کنن ۲۵ درصد ارزونتر هم بفروشن بازم همونقدر سود کردن پس ارزونتر بودن ماشینا تو عراق طبیعیه.
لاستیک از جای دیگه باد میده
Elring-aventador
۲۰ شهریور ۱۳۹۵لاستیک یکی از اصلی ترین استراتژی های تیم های فرمول یکه .. چه نوع استفاده از اون و چه زمان تعویض لاستیک
به نظر من بهترین حالت استفاده از تایر همون حالتیه که لوییس همیلتون در مسابقه گرندپری بلژیک ازش استفاده کرد …. استفاده از لاستیک های مدیوم توی ادوار اولیه مسابقه و در صورت لزوم استفاده از لاسیتک های سافت
ارمان
۲۰ شهریور ۱۳۹۵تجربه سواری پی زیرو رو روی بنز aکلاس و کامارو میگه که بسیار تایر با کیفیتی دارید اما متاسفانه واسه خیابونای ما خیلی خشکو خشن به نظر میرسه فکر میکنم تو ایران که دیگه خودتون میدونید همه چی فرق میکنه هنوز بریدج استون . میشلن . کنتیننتال
گزینهای خوبین
دقیقا پیرلی در خیابونای ما همونقدر نا هماهنگه که با دانلوپ هم این حس رو میشه تجربه کرد
uss zumwalt DDG-1000
۲۰ شهریور ۱۳۹۵66 سال که فرمول اومده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/