ترکیه واقعاً میخواهد خودروی داخلی تولید کند و برای تحقق این هدف ۵ کمپانی داخلی جوینت ونچری به منظور ساخت خودروی ملی این کشور تشکیل دادهاند.
این جوینت ونچر شامل گروه آنادولو، BMC، گروه کوک، ترک سل و هلدینگ زورلو بوده و هر کمپانی سهم ۱۹ درصدی در این جوینت ونچر داشته و ۵ درصد باقی مانده نیز در اختیار اتحادیه تالارها و بورس کالای ترکیه میباشد.
این جوینت ونچر چند روز قبل اعلام کرد که مهمت گورکان کاراکاش را به عنوان مدیر اجرایی انتخاب کرده است. شایان ذکر است گورکان کاراکاش قبلاً به عنوان مدیر جهانی بوش انجام وظیفه کرده است.
کاراکاش گفته است:
من در ترکیه به دنیا آمده و رشد کردهام و در همین کشور به دانشگاه رفته و اولین قدمهای تجارت خود را در ترکیه برداشتهام.
او ادامه میدهد:
من خوشحالم که با این پروژه فرصتی برای انتقال تجارت و دانش خود در بازارهای جهانی به کشورم را پیدا کردهام. مطمئناً ترکیه برندی رقابتی در بازار جهانی عرضه خواهد کرد.
رئیسجمهور ترکیه رجب طیب اردوغان علاقه ویژهای به خودروسازی وطنی دارد. او سال پیش ورود اولین نسخههای پیشتولیدی به خیابانها در سال ۲۰۱۹ را اعلام کرد و گفت که نسخه تولیدی این خودرو تا سال ۲۰۲۱ وارد بازار میشود.
او در ماه نوامبر گفته بود:
من میخواهم صاحب اولین خودروی تولید ترکیه باشم و برای آن هزینه پرداخت خواهم کرد. هیچکسی نباید تعلل کند. ما خودروی ترکیه را با بهترین طراحی و تکنولوژی، هم برای مصرف داخلی و هم برای جهان خواهیم ساخت.
ظاهراً اردوغان میخواهد اولین محصول خودروسازی این کشور یک خودروی هیبریدی یا تمام الکتریکی باشد.
این در حالی است که اولین خودروی ملی کشور ما یعنی سمند اولین بار در سال ۱۳۸۱ وارد بازار شده و اگرچه نام ملی را یدک میکشید اما از پلتفرم و پیشرانه پژو ۴۰۵ استفاده کرده و اگرچه در آن زمان خودروی مقبولی بود اما صنعت خودروی داخلی در طی قریب به ۱۶ سال نه تنها پیشرفت نکرده بلکه از کیفیت خودروها روز به روز کاسته شده و اکنون حتی زه جانبی پراید را به عنوان آپشن عرضه میکند!
معلوم نیست مدیران صنعت خودروسازی چه زمانی میخواهند دست به تغییراتی اساسی زده و خودروهایی روز و منطبق بر آخرین استانداردهای جهانی بسازند. همهی ما از جان و دل دوست داریم به محصولات وطنی باکیفیت و ایمن افتخار کنیم اما افسوس که کوچکترین قدمی از سوی خودروسازان برای ارتقای محصولات برداشته نمیشود…
حسام
۲۲ خرداد ۱۳۹۷تا زمانی که مدیران ما هیچ عرق ملی نسبت به ایران و مردم در وجودشون نباشه و فقط به فکر منفعت شخصی باشن این امر میسر نخواهد شد
John
۲۲ خرداد ۱۳۹۷#تحریم_خودروی_صفر
این تحریم شامل خودروهای صفر وارداتی و داخلی می شود
حسین
۲۲ خرداد ۱۳۹۷بیشتر باید خودرو دست دوم یا صفری که دست دلال هست رو تحریم کرد!
Pooriya:::BMW:::GERMANY
۲۲ خرداد ۱۳۹۷باز ملت ما جو گیر شدن!!!
تحریم خرید خودرو کار خوبی هست اگر به خودرو احتیاج نداشته باشه کسی خوب الان نباید بخره
ولی یه بنده خدایی که الان احتیاج داره و باید ماشین بخره چی!!؟؟
شما میتونی بهش بگی نخر یا بخر
علیرضا
۲۲ خرداد ۱۳۹۷هههه
برو صف ثبت نام فولکس gti. رو ببین!
emad1990
۲۲ خرداد ۱۳۹۷خب که چی. اونا دلالن باید بخرن
مشتری باید عاقل باشه و نخره
محمد
۲۲ خرداد ۱۳۹۷چرا تا یکی از همسایگان یا کشورهای دیگه پیشرفت میکنه
با خودمون مقایسهاش میکنیم؟؟؟؟؟؟؟
تکراری شد که ما از کی خودروساز بودیم
و…
وضع ما مشخصه
علاقهای به پیشرفت نداریم
و میخوایم همینو حفظ کنیم
مگه این همهههههه هم گفتید تاثیری داشت؟؟؟؟
پس چرا خودتونو خسته میکنید؟؟؟
چرا میگید
چرا نداریم؟؟
چون:
۱) دولت روی خودرو تولیدی ۹٪ مالیات ارزش افزوده میگیره
از قطعهسازش مالیات میگیره
تازه غیر از درامدهای متفرقه
۲) خودروساز (درواقع مونتاژکار) ما خیالش از بابت رقیب خارجی جمع هست بازارش انحصاریه میره امتیاز خودرو قدیمی میخره که بیشتر سود کنه از ۲۰۶ بگیر که دیگه فسیل شد تا مونتاژ نسل قبل ساندرو (که بازم مردم تو چشم و گوش خودشون میکنن) تا سراتو ۲ نسل قبل تا مزدا ۳ دونسل قبل تا ویتارای فسیل…
۳) دولت ۱ برابر خودروهای خارجی رو در بهترین حالت گمرکی میگیره حالا که ۵۰.۰۰۰ تا خودرو وارد بشه با ۱۰۰٪ گمرکی
چه ۵۰۰.۰۰۰ تا وارد بشه با ۵٪ گمرکی
درامدش یکیه واسه چه تعرفه رو پایین بیاره؟؟؟
تعرفه بالا هم از واردات براش سوده هم از مونتاژ داخلی
۴) مردم واسه ساندرو نسل قبل که ارزونترین خودرو شاسی بلند سر و دست میشکنن پس یعنی به شرایط موجود راضین چرا سطح توقع رو بالا ببریم؟؟؟
۵) نهادهای ناظر خودشون دولتی هستن چطور کیفیت همین “مونتاژ نیم بند” رو تایید نکنن در حالی که خودشون ذیالنفع هستن؟؟؟
۶) دلالان و واردکنندگان آخر هرسال میلادی هیاهو میکنن که موجودی انبار سال قدیمشون ارزان نشه سفارش جدیدشون گران بشه این یعنی برخلاف همهجا خودرو در ایران ضرر نداره
.
اگه دقت کرده باشید در تمام بندها همه راضی هستن یا اقلا ناراضی نیستن
پس چرا باید خودرو روز تولید کنیم؟؟؟
چرا توقع دارید ما مثل
چین
ترکیه
هند
تایوان
…
بشیم؟؟؟؟
ما از شرایط خودمون راضی هستیم وگرنه تغییرش میدادیم اینقدر هم گیر ندید به تفاوت صنعت خودروسازی ما با بقیه که دیگه به مرز اعصاب خوردی رسیده واسه من حداقل
بزارید بقیه پیشرفتشونو بیشتر کنن ذینفعان ما هم سودشونو مردم هم سطح توقعشونو کمتر
سام
۲۲ خرداد ۱۳۹۷با محمد کاملا موافقم.از قدیم گفته اند «خلایق هر چه لایق»
فرقون سوار
۲۲ خرداد ۱۳۹۷دیشب نماینده مجلس آنچنان از خودرو سازها تعریف میکرد که آلمانیها از خودرو سازهاشون نمیکنند ، تا این افراد هستند اوضاع همین است ، ( خدا میداند پشت پرده چیست)
Reza
۲۲ خرداد ۱۳۹۷اینم از ترکیه
نمیدونم چی بگم بغض گلومو گرفته ، فقط سکوت اختیار می کنم
ای کاش تو همون عهدنامه ترکمنچای از ایران جدا می شدیم.
هموطن
۲۲ خرداد ۱۳۹۷سلام . واقعا اگر هنوز کسی فکر میکنه که این مدیران به فکر ارتقا کیفیت و تکنولوژی و ایمنی هستن واقعا خیلی خیلی خوش خیاله . تنها چیزی که برای خودرو سازی ما مهم شده پوله و همین و بس . پول بگیرن بعد چها سال برن دیگه هیچکسی هم دنبالشون نمیره که تو این چهار سال چه غلطی کردی . تنها چیزی که تو خلوتشون میگن اینه( این چهار سال اگر فلان میلیون تومن بزنم به جیب بعدش میرم فلان کشور) و الا یه ذره غیرت وجود داشت نمیزاشتند هر روز پسرفت کنیم
sina
۲۲ خرداد ۱۳۹۷اینکه ترکیه تا الان خودروی داخلی نساخته یه تصمیم بوده و به معنی عدم توانایی نیست. ترکیه تو تمام این سالها تمرکزش روی قطعه سازی بوده به جای خودرو سازی. چون قطعه سازی برای کشورهای صاحب صنعت خودرو صرفه اقتصادی نداره و ترکیه و پاکستان و تایوان و… از این فرصت بیشترین بهره رو بردن.
ترکیه الان بزرگترین قطعه ساز منطقه است و یکی از بزرگترین زنجیره های تولید قطعات در دنیاست که به 180 تا کشور دنیا صادرات داره و همچینن سالی هم 1 میلیون خودرو مونتاژ میکنه.
دقیقا در همون نقطه ای که ترکیه تصمیم به حرکت به سوی قطعه سازی گرفت ایران و کره جنوبی تصمیم به ساخت خودرو گرفتند و نتیجه اش رو هم که همه داربم می بینیم.
سامان اذری
۲۲ خرداد ۱۳۹۷دقیقا سینا جان
اولین درامد اقتصادی ترکیه از خودرو سازیشونه
بعد به ترتیب لوازم خانگی و قطعه های الکترونیکی نساجی و پوشاک دامداری و کشاورزی و توریست منبع درامد ترکیه هستند
خود ترکیه تو دهه هشتاد و نود میلادی خودرویی داشتن با نام توفاش که مدلهایی زیادی داشتن شبیه پیکان خودمان بودکه از موتور فیات استفاده میکردند ولی الان سهام ساب رو خریدن و با تکنولوزی اونا و خودشون میخوان ماشین ملی تولید کنند
راستی اینجا من بعضی وقتها سمند میبینم.که اوایل از ایران صادر شده بود به اینجا ولی خیلی کمه
یاشار اسدی
۲۲ خرداد ۱۳۹۷والله تا اونجایی که میدونم صنعت مونتاژ خودرو ترکیه خیلی قویه…مثلا جی کلاس و همین 730li تو ترکیه مونتاژ میشه….ولی ترکیه یکم دیر مونده…تو سال 1957 بنز شروع کرد مونتاژ خودرو در ترکیه رو …به نظر من از همون زمان باید شروع میکرد ساخت خودرو ملیشونو…البته این رو هم بگم که ایران صنعت خودروش بخاطر پول باداورده نفته…بخاطر همون از اول برنامه خاصی نداشتن…اما کره پول مفت که نمیاره بخاطر همون پولشونو با دقت و با برنامه خرج میکنن…ترکیه هم همونطوره…تمامی قدرت اقتصادیشو مردمش با زحمت و عرق جبین بدست آوردن….هیچ وقت یادم نمیره که یه ترکیه ای اومده بود ایران و میگفت شما ها فقط دارین حرف میزنین و هیچ گونه انگیزه ای واسه پیشرفته تر کردن کشورتون ندارین…به من گفت اگه تو اقتصاد ترکیه فقط 1000 لیر گم بشه…مردم میریزن خیابون ها و تا وقتی که مشخص نشه اون پول کجاست پدر دولت مرد ها رو در میارن
me84
۲۲ خرداد ۱۳۹۷.
“”معلوم نیست مدیران صنعت خودروسازی چه زمانی میخواهند دست به تغییراتی اساسی زده و خودروهایی روز و منطبق بر آخرین استانداردهای جهانی بسازند.””
زمانی که نسلشون از بالاترین رده تا پایین بطور کامل نابود بشه.
LC LOVER
۲۲ خرداد ۱۳۹۷مدیران معلوم الحال صنعت خودرو …………
فاتحه...!
۲۲ خرداد ۱۳۹۷خدایا… ریشه ظلم و فساد رو الساعه بخشکون
بلند بگو آااااامییییین…
Behi
۲۲ خرداد ۱۳۹۷کانسپت سال2019 و تولید سال2021 حالا اگه ایران بود مسئولین عزیز میگفتن انشاءالله در شش ماه نخست 97 خودروی کاملا ایرانی با تکنولوژی روز دنیا به بازار عرضه خواهیم کرد گوینده خبرم میگفت ایران بعد از آمریکا انگلیس آلمان و ژاپن پنجمین کشوریه که به این تکنولوژی دست پیدا کرده.
حمیدرضا
۲۲ خرداد ۱۳۹۷اقای اردوغان به شدت دیکتاتور هست و خیلی به اقتصاد ترکیه ضربه زده ولی خوب برای کشور ترکیه خیلی خوبه بعد از صنعت پوشاک خودرو رو هم امتحان کنه چون توش سابقه خیلی خوبی دارن
فرزاد
۲۳ خرداد ۱۳۹۷اقتصاد ترکیه رو ما ساختیم …
جنس ترک میخریم …
سفر ترکیه ….
عروسی ترکیه…
خونه ترکیه…
عید نوروز انقدر ترکیه پر شده بود حتی مردم تو پارکا و خونه مردم میخوابیدن
کشور ماهم ده برابر ترکیه اثار باستانی جاهای دیدنی داره
یاشار اسدی
۲۴ خرداد ۱۳۹۷تو همین خیال باش ….طبق آمار رسمی توریست های ایرانی فقط دو درصد توریست های سالانه ترکیه رو شامل میشن
علی
۲۵ خرداد ۱۳۹۷شما اگه قدرت آباد کردن داشتی کشور خودت آباد می کردی.