وسایل نقلیه الکتریکی، آماده هستند تا به یک پایه اصلی در حملونقل در ایالاتمتحده و سایر نقاط دنیا تبدیل شوند. بسیاری از کشورها تولید و فروش خودروهای احتراق داخلی جدید را از حدود سال ۲۰۳۰ ممنوع کردهاند. تقریباً تمام خودروسازان معتبر هم خودروهای جدید الکتریکی خود را در برنامه تولید قرار دادهاند.
اما طبق تحقیقات جدید Nature Energy، همه خریداران خودروهای برقی در تصمیم خود گیر نمیکنند. در حقیقت از هر پنج نفر آنها، یک نفر یا ۲۰ درصد دوباره به اتومبیلهای بنزینی باز میگردند. چرا؟ خوب این دلایل متفاوتی دارد.
این تحقیق با حجم نمونه ۴۱۶۰ نفر انجام شده که همه آنها مابین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ یک وسیله نقلیه الکتریکی در کالیفرنیا خریداری کردهاند. بنابراین این دادهها اکنون قدمتی چند ساله دارند. همانطور که میدانیم اکنون اوضاع تغییر زیادی کرده است. درهرصورت ۱۸۴۰ نفر از این افراد، برای خرید خودروی بعدی خود ترجیح دادند که به سراغ یک خودروی بنزینی بروند.
بنابراین دادههای دیگری در مورد این خریداران جمعآوری شد تا درباره علت تصمیم آنها بیشتر بدانیم. بسیاری از این افراد، تنها یک خودرو داشتند. بنابراین وابستگی زیادی به همان خودرو در شرایط مختلف ایجاد میشد. برخی از آنها در مکانهایی زندگی میکردند که استفاده از شارژر خانگی دشوار بود. همچنین افرادی که بهاحتمالزیاد ماشینهای الکتریکی را خراب میکردند، جوانترها و کسانی که در خانه اجارهای زندگی میکردند و تأمین شارژر سریع ۲۴۰ ولتی برای آنها بسیار دشوار بود و همچنین زنان که بیشتر پشیمانها از خودروهای برقی را تشکیل میدهند و البته دلیل آن هنوز مشخص نیست، در این مطالعه ثبت شدهاند.
این تحقیق نشان میدهد که توسعه زیرساختهای شارژ عمومی برای این افراد اهمیت کمتری دارد و تنها ممکن است در سفرهای طولانیتر مورد توجه آنها واقع شود.
نکته دیگر اینکه بسیاری از خودروهای الکتریکی هنوز در نسل اول خود قرار دارند و هنوز چندان موفق عمل نکردهاند. این امر بهویژه در سال ۲۰۱۸ و هنگام جمعآوری این دادهها بیشتر صادق بود. شبکههای شارژ نیاز به کار بیشتری دارند و شارژرهای خانگی هم بهوضوح یک مسئله مهم به شمار میآیند. خودروهای الکتریکی هنوز سهم کوچکی از تولیدات خودروسازان را تشکیل میدهند. در حال حاضر کمتر از ۲ درصد از کل اتومبیلها و کامیونهای ایالاتمتحده از نوع الکتریکی میباشند. البته این درصد در کالیفرنیا ۸ درصد بوده و بهمراتب بیشتر از سایر ایالتهاست.
بنابراین اینکه در آینده تعداد خریداران پشیمان الکتریکیها به نحو قابلملاحظهای بیشتر یا کمتر شود بستگی به نحوه عمل خودروسازان و تغییر سطح انتظارات خریداران دارد. اگر همین امروز هم دادههای جدیدی جمعآوری شوند با توجه به خودروهای الکتریکی تازه و محبوبی چون فولکس ID.4 و فورد موستانگ مک-ای انتظار داریم با کاهش بیشتر علاقهمندان به بنزینیها مواجه شویم.
بردیا
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰آفرین برگردین اینا ورشکسته شن
تسلا میتونه بمونه ولی خب بازم زیاد خوب نیست همه برقی شن
ایران
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰کاش برگردن به درونسوزها تا بازم بنزینی تولید بشه
NAVID۰۰۹۸
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰البته باید در نظر گرفت که غولهای نفتی تائینکنندهی انتخاب ما هستند ولی نسل جوان امروزی بیشتر دنبال تکنولوژی و تفاوت میگرده تا بنزینی و سوختهای فسیلی !
فعلاً متاسفانه همه فاز عشق پاکی و زمین دوستی برداشتهاند اما تو خَفا هزارتا ضرر با زمین میرسونند !
از اون بدتر ، فاز ویجیترینها را نمیفهمم که کلاً تو فضا سِیر میکنند !
RezaRs
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰نه باوا تکنولوژی گفتم ps5 بزنن تو ماشین n تا دیسلایک ? بعضی ها با نوارم مشکل دارند هنوز
mahan
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰من نوار روشن نکنم اونم شعر مورد علاقهم پلی نشه اصلا ماشین حرکت نمی کنه من چیکاره ام.???
امین
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰خیلی خوب بود
AMIR-REZA
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ببخشید ریپلای کردم:)))
به نظرم یکی از دلایلی که این نتیجه بدست اومده اینه که تو آمریکا بوده شاید اگر تو اروپا یا چین بود نتیجه متفاوت میشد (استدلال دارم)
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ایول پدال ایول ایول ایوالله??????
من دو سه پست پیش درخواست کردم گذاشتن،ممنون از شما?❤️
و حالا درمورد این پست،کم کم داره گندش درمیاد که ماشینای برقی جاروبرقی هایی بیش نیستن،هزینه های باتری و بدبختی هایی که داره طرفو ورشکسته میکنه،حالا طرفداران تسلا بیان نظر بدن (:
منتظریم???
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰جالب اینجاست که بیشتر زن ها پشیمونن تا مردا! درحالیکه زنا زیادم طرفدار ماشین نیستن?
داریوش
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰جونم چه دعوایی بشه تو کامنتا! :(
منتظر سند رو کردن ها و دلیل اوردن های چرت هستیم :)
با تشکر ستاد نظارت بر دعوی کامتهای پدال
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰آره دعوایی میشه که دیگه قابل کنترل نیست ???
ولی نظر بعضی تسلا فن ها واقعا جالب و دیدنیه توی این لحظه!
مازیار
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰یک پنجم از خریداران خودروهای برقی به سمت درون سوزها برمیگردند
خوب این چه ربطی به تسلا فن ها داره که بیان و دعوایی غیر قابل کنترل راه بندازن؟??
گمون نکنم تا این حد بیکار باشن?
NAVID۰۰۹۸
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰دعوا چیه !
مگه چی به ما میرسه که بخواهیم حمله یا دفاع کنیم !
هر چی هم که شما دلخوش باشید به بنزینیهو ولی باز برقیها آیندهی این صنعت هستند !
RezaRs
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰به اقا دایوش شد سومین نفر وسط خاکریز برا صلح ??
مهدی
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰واقعا زیرساخت لازم برای الکتریکی شدن کل حمل و نقل موجود نیست با این قوانین سختگیرانه هم تنها اتفاقی که میفته سرعت گرفتن حذف پیشرانه های بنزینی و دیزلیه اما سرعت رشد زیرساخت الکتریکی ها اینقدر نیست
اگه زیرساخت شارژ الکتریکی ها زیاد و زمان شارژشون کم بشه اون موقع گزینه های خیلی معقول تری هستند و دیگه مسئله ی پیمایش مطرح نیست چون حجم باتری کم میشه ولی در عوض میتونی خیلی سریع شارژشون کنی
در حال حاضر قوانین سختگیرانه الایندگی باید تا توسعه مناسب متوقف بشه
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰الان آلایندگی یورو ۷هم اومده که دیگه عملا برای برقیاست بیشتر تا بنزینی ها!اروپاییا واقعاً حال بهم زن شدن برای من??
مهدی
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰دقیقا یورو۷ خیلی دست و پای خودروساز هارو میبنده
با اینکه مقدار گازهای گلخانهای اروپا در حد چین و امریکا نیست ولی دارن کاسه ی داغتر آش میشن
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰موافقم آقا مهدی،تازه هواشونم تمیز تره نسبت به بقیه جاها اما اصلا دست بردار نیستن،نمیدونم این همه پافشاری روی این محیط زیست چیه،بالاخره دیگه زمینم یه زمانی نابود میشه همیشه که همینطور تمیز نمیمونه….
RezaRs
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰اقا مهدی چین خیلی co2 ش زیاده خیلی بیشتره از آمار
مهدی
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰البته منظور این نیست که اروپایی که معمولا به عنوان الگو در قانون گذاری های شهروندی عمل میکنه نباید اینکارو بکنه! بلکه منظورم اینکه الان زوده و نوع اجرا بنظر من صحیح نیست
RezaRs
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰اجباری که گذاشتن با توجه به تایمی که دادن خدایی کمه خودروساز هارو دست پاچه میکنند برا تولید و قطعا رو کیفیت ها اثر منفی داره خدایی تا ۲۰۵۰ هم تو ایران جایگاه شارژ نمی زنند بعد با نوسانات برق ایران که دهن باتری ها سرویسه
The Junior Mafia
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰خیلی خوبه اگه این اتفاق بیوفته،اونوقته که یه باریکه امیدی از ادامه توسعه درون سوز ها بوجود میاد.
درسا
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰عالیه❤️
به امید اینکه برقیا از صفحه روزگار محو بشن
RezaRs
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰لطفا کامنت تشنج زا ندین خب واقعا نمیشه گرمایش جهانی و خطراتشو انکار برقی هام یه راه اند برای کاهش الایندگی اما به نظرم الان مشگل اصلی کارخونه هان و اینکه برقی ها زیر ساخت هاشون خوب فراهم نیست همه جا بالاخره خواه نا خواه درون سوز کنار میره متاسفانه اما به نظرم با راه درست باید کنار بره یعنی هم راجع الایندگی باتری ها باید تحقیقات بیشتری بشه هم ساخت ابر خازن ها هم تولید هیدورژن هم خودرو های اتمی در کنارش قطعا باید درون سوزا باشند هعی یه هوایرا tricolore مگه چقدر آلودگی داره ؟
عزیز
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰البته از نظر من برقیا نباید کلا برن،برای داخل شهر گزینه بی دردسر و مناسب تری هستن
البته من منتظر خودروهای هیدروژنی هستم چون یکجا مزیت های هم خودروهای برقی و هم بنزینی رو دارند
RezaRs
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰یه لیوان ببندی به اگزوز اب میرزه پر شه ?
Ninja (ناشناس سابق)
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰???
mahan
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰لعنتی اینده نگر.??
new Ramin
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰5 تا بهترین خودرو الکتریکی از نظر من
1 : پورشه تایکان توربو اس
2 : آئودی E TRON GT
3 : پورشه تایکان توربو اس کراس توریسمو
4 : جنسیس G80 برقی
5 : موستانگ مک ای
( بنز EQS یه جوریه ، من دوسش ندارم ؛ ولی اونم خوبه )
.
البته مدل S PLAID و X PLAID رو فراموش نکردم… ولی به نظرم زیاد جالب نیستن. رقبا بهترن… !
بقیه خودرو برقی زیاد ارزش خرید ندارن اگه پول دارید اینارو بخرید اگه ندارید پس بنزینی بخرید…( هرچند ما ایرانی ها پول خرید گوشی رو نداریم… خودرو پیش کش…)
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰آقا رامین نظرت محترمه،اما از نظر هیچ کدوم ارزش خرید ندارن،الان شما ابهتی که موستانگ ۵۷ساله داره رو تو کجای مک ای میبینی؟
جنسیس هم فعلا اول کاره و قابل اعتماد نیست…
تسلا هم که دیدی یهو وسط اتوپایلت رفت لای باقالیا!?
Eqsهم انگار همزاد چینیاست?
تا وقتی هم که پانامرا هست تایکان زیاد به چشم نمیاد(از نظر من)
درمورد آئودی نظری ندارم…
Amirreza
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰متاسفانه باید بگم که اصلا قبول ندارم
Amirreza
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰آقا رامین باهاتون موافق نیستم
Adnan(عدنان)
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰یک خبر خوب
خداکنه زودتر بفهمن که هنوز وقتش نیست که برقی ها رو بیارن
RezaRs
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰خدایی نمیشه تا ۲۰۳۰ درست درمون همه چی برقی شه جای کار مونده برا برقی هم خود ماشینای برقی هم جایگاه شارژ تو ایران هم که از هفت دولت ازادیم
Sina10
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰واقعا الان به حرف آقای تویودا پی میبریم!!!
عجله عجیب توی عرضه ماشینای برقی چیزی جز فاجعه به بار نمیاره ، این همه وقت برد تا بتونن هیبرید ها رو توی جامعه جا بندازن و منابع مورد تیازش رو تامین کنن ، بعدش الان مد شده تا سال فلان فلان ، تمام برقی میشیم!!
شما که هنوز ۹۵ درصد ساخته هاتون موتور بنزینی دارن ، وقتی زیرسلخت ها موجود نیست وقتی نمیتونن منابع برق مورد نیاز رو تامین کنن ، وقتی امکان داره برق مورد نیاز خونه ها بخاطر عجله زیاد توی ماشینای برقی کم بیاد ، آخرش نتیجه ای جز فاجعه نداره دیگه!!
نمیگم برقی بده تازه برعکس ، برای خودرو های شهری به نظرم بهارین گزینه هستن ولی این همه سال تاخیر داشتین ، این همه سال اهمیتی به محیط زیست نمیدادین ، چی شد که یه شبه همه دوستدار طبیعت شدن ؟؟ چ صاف کردن جنگل که از مهم ترین پاکساز های هواست برای ساخت ماشین برقی ، دوستداشتن محیط زیسته؟؟
چجور ی تا همین چند وقت پیش ماجرای دیزل گیت وجود داشت الان فقط طی همین چند سال کلا متحول شدن؟
چجور فولکس واگن تقریبا ۹۰ درصد فروشش از ماشینای بنزینیش هست بعدش میخواد برای جلب توجه و تبلیعات بره بنتلیو تا سال ۲۰۳۰ برقی کنه؟
ایلان ماسک هم که کلا مریخ خشک و بیابون رو از کره زمین بیشتر دوست داره ?
اینا همشون بازی های تبلیغاتیه
کسی به فکر محیط زیست نیست ، اگه بودن ۱۰ یا ۲۰ سال پیش اقدام میکردن نه الان که وضع اینقدر خرابه
اگه بودن جای اینکه صبح تا شب خبر برقی شدن خودروساز هایی مثل بنتلی ، جگوار و لوتوس که تعداد بسیار کمی ماشین میسازن ولی به دلیل مشهور بودن اسمشون ، ابزار تبلیغاتی قدرتمندی برای برقیا هستن
فکر میکنید چرا فورد برای ماشین برقیش از نام موستانگ مک ای استفاده کرد؟
نام موستانگ از بزرگترین نام هایی بود که فورد در اختیار داشت و برای تبلیغات بهترین گزینه بود
متاسفانه هیچکسی نه به فکر محیط زیسته و کره زمینه و نه به فکر علاقهمندان به خودرو
RezaRs
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰دقیقا سینا جان پیرو حرفتون این عجله واقعا اسیب زنندس ولی علت اصلیش خودروساز نی قوانینه
الان تو دنیا تراکتور ها و ماشین الات سنگین از این بحث و جدل ها نیست جاندیر و کیس خیلی چراغ خاموش و شمرده شمرده دارند کم کم سعی میکنند به تراکتور برقی برسند که توان رقابت داشته باشه کیس و جاندیر همین الان تراکتور ۴۰ سال پیششون هم کار میکنه و سالم و بسیار با کیفیت و قویه نمی تونند محصول برقی که میدن کمتر از ۷ سال کار کنه الانم که اون حجم باتری و اون حجم و فشار کار باتری ها نابود میشن یهوو برقی کنی و همه تراکتور هارو برقی بدن بیرون خوب دارند تحقیق میکنند که ورود اولشون به بازار … نباشه به نظرم راه درست هم همینه اول دست خودروسازو باز بذاریم برا انتخاب طراحای ایندش برا کاهش الایندگی بعد کمک کنیم که با ارامش و با تحقیق کامل برقی بشن الان خودروسارا با تنشی که اصلا نباید باهاش مواج باشند دارن دست و پا میزنند که یه طوری برقی شن مگه هر برقی شدنی خوبه ؟ اصلا فکری به حال باتری ها کردن اون حجم از مواد رادیواکتیو قراره چی کرد باهاشون گلوبال وارمینگ مهمه و خطرناکه و اسیبم داره میزنه اما از پخت و پز co2 بیشتری داره وارد جو میشه چرا کسی به اون گیر نمیده
همین ایران خودمون کلی لوله کشی گاز همه خونه ها یه بمب اند اگه جنگ بشه چیکار باید کرد ایا اتیش سوزی سرارسری تا چه حد ممکنه رخ بده ؟ اگه رخ داد فکری گردن ؟ فکر co2 تولیدی اونو کردن ؟ اقا اجاق برقی دادن به مردم افریقا مگه هزینش بیشتره از ماشین برقی دادن به مردم افریقا دردسر باتریم نداره
بعد از اون طرف نیروگاه های حرارتی
چرا همه هجمه ها رو خودروسازیه ؟ من با ماشین برقی مشکل ندارم ( غیر ماشینا افسانه ای در حد شهری و ادم عادی خوبه برقی اوک ) مشکل من با حجم این فشار رو خودروساز هاست نفت و گاز رو وللش فقط بچسب به خودروساز?
Amirreza
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰قبل اینکه آقای تویودا اینو بگن جرمی کلارکسون هم اینو گفت
امین
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰جرمی حرف نداره. بشر مغز متفکر هست. فقط پشت تعصب تهاجمی اش پنهان شده. وگرنه حرفاش خیلی درسته
mm.yarlou
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰اگر با یک دید اصولی و کلی نسبت به این ماجرا نگاه کنی میبینی که موتور های درون سوز وبنزینی واقعا بهتر جذاب تر هستن ولی کاریش نمیشه کرد چون واقعا زندگی انسان ها داره هر روز سخت تر میشه واین گرمای کره زمین وکربن دی اکسید و ازاین حرف ها باید کم کم به سمت موتور های الکتریکی حرکت کنیم من خودم از موتور های الکتریکی متنفر هستم ولی همیشه اونطور که ما دوست داریم روزگار نمیچرخه متاسفانه
RezaRs
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰درسته قبول دارم کاملا قبول دارم شما قبول دارید فشاری که رو خودروسازی هست رو بقیه بخش ها نیست ؟ چرا فقط خودروساز ها به عنوان الاینده دیده میشن ؟ چرا با خودروساز ها اصولی رفتار نمی کنند ؟ اصلا درک نمی کنم
اوف خوبه سردبیر حزب سبز های المان بیاد با ما مناظره ?
mm.yarlou
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰این یه جواب خیلی ساده داره میگن مردم عقلشون توچشمشونه چیزی که بیشتر ازهمه تو تو بحث آلایندگی جلو چشم مردم خودرو نه کار خونه های پتروشیمی برج های تطیر سوخت فسیلی یا نیروگاه ها
RezaRs
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰خو اجاق خونشونم هست از پخت و پز co2 بیشتری نسبت به خودرو تولید میشه ? تبعیض بین خودروفن ها و اجاق فن ها
Amin
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰???
Amirreza
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰هیچ سوختی به خوبی بنزین نیست ، هیدروژن رو که کلا ولش کن ، فاجعه آفرینه اگرم دلیلاشو نمیدونین بگین توی یه کامنت براتون توضیح بدم ، برقی ها هم خو چنتا ایراد مثل مدت زمان شارژ طولانی ، شعاع کم خودروهای اقتصادی و لذت رانندگی و بی صدا بودن خودروهای اسپورت………. اشاره کرد
امین
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰در اروپا ژاپن چین و چند تا کشور پرجمعیت توسعه یافته آسیا زیر ساخت شارژ به وفور وجود نداره و موضوع مهم بعدی ۷۰ درصد منازل مسکونی طوری نیست که در زمان استراحت، ماشین بتونند شارژ کنند و این خیلی مهمه.
پارکینگ اختصاصی جزو گزینه های لوکس یه آپارتمان هست. و بر فرضکه پارکینگ داشته باشند دسترسی به برق خانگی نیست.
چون فرضا اگر ۵۰ درصد بازار برقی باشند هر چقدر جایگاه داشته باشید بخاطر زمان شارژ طولانی با صف مواجه می شید و اکثر مردم باید بتوانند در منزلشان ماشین شارژ کنند که بار اضافه بر روی شبکه برق در طول زمان فعالیت روزانه نباشه و همچنین زمان هم برای مردم خیلی مهمه اگر قرار بر این باشه که قبل یا بعد کار برای شارژ اقدام کنند. یا به ساعت کارت نمیرسند و یا باید شب در ماشین شون توی صف بخوابند.
چون بین ۲۵ تا ۷۵دقیقه برای هر فول شارژ زمان لازمه
و فرض بگیریم تمام خودرو ها باطری شون خالی نباشه و از شارژ ۱۰۰ک و بالاتر پشتیبانی کنند و جایگاه شارژ سریع باشه باطری ماشین ها بین ۵۰ تا ۱۲۰ ک ظرفیت داشته باشند
پی نوشت: در مورد ساختار مسکونی در استرالیا و آمریکا شمالی و جنوبی اطلاعات ندارم.