متفرقه

چرا باید به خودروهای سبز علاقه‌مند شویم؟

شرایط مدل‌های خودروهای هیبریدی و الکتریکی و همین‌طور نظر علاقه‌مندان سرسخت دنیای رانندگی در مورد آن‌ها چندان بر کسی پوشیده نیست. امّا در همین حال، برخی دلایل در ارتباط با این خودروهای سبز وجود دارند که باعث می‌شوند با اندکی امیدواری بیشتر منتظر آینده باشیم. در ادامه این دلایل را مرور می‌کنیم.

2014-bmw-i3-charging-station
۱) هیچ خودروی دیگری در جاده شبیه به آن‌ها نیست.

همانند خودروهای اسپورت، خودروهای سبز نیز بنابر شرایط حاکم بر آن‌ها از ظاهری متفاوت برخوردار هستند. این خودروی برای رسیدن به دامنه مسافت بیشتر، یعنی مصرف سوخت بهتر و یا استفاده بهینه از باتری، نیاز به آئرودینامیک بهتر دارند.

برخی خودروسازان تلاش کرده‌اند که المان‌های منحصر به فرد را در مایان طراحی‌های مرسوم پنهان کنند. امّا بسیاری خودروهای زیبای سبز نیز مانند بهترین خودروهای اسپرت، از عناصر طراحی موردنیاز خود به صورت اغراق‌آمیز استفاده کرده‌اند تا خود را دیگر خودروهای حاضر در جاده متمایز کنند. به عنوان نمونه، دستگیره‌های جمع‌شونده تسلا مدل S احتمالاً از مقاومت در برابر باد می‌کاهد، ولی مهم‌تر از همه، ظاهر جذابی است که برای بدنه خودرو ایجاد می‌کند؛ یعنی یک حالت برد-برد برای خودروساز. شاید در آینده، تعداد بیشتری از این خلاقیت‌ها در طراحی شاهد باشیم.

طراحی منحصر به فرد این نوع خودرو، یک شخصیت خاص نیز برای کسانی ایجاد می‌کند که آن را خریداری می‌کنند. اینکه که علاقه‌مندان سنتی دنیای خودرو، با دیدی تمسخرآمیز به مشتریان تویوتا پریوس نگاه می‌کنند، چیز چندان عجیبی نیست. معمولاً استدلال آن‌ها این است که این افراد فقط برای داشتن ژست دوستدار محیط زیست بودن این خودرو را خریده‌اند. اگر چنین است، پس حتماً خریداران دوج چلنجر به این خاطر این خودرو را خریده‌اند که می‌خواهند «خشن» به نظر برسند!

nissan-leaf-charging
۲) آن‌ها خودروهایی سریع هستند.

خودروهای هیبرید و الکتریکی‌ها برخی چالش‌های خاص دینامیکی را ایجاد کرده‌اند. این خودروها معمولاً وزن بالایی دارند و سیستم ترمز آن‌ها، چند مرحله‌ای است. پای راست شما معمولاً با چرخ‌های متحرک از طریق یک تنظیمات «روب گلدبرگ» در چرخ‌دنده‌های خورشیدی و موتورها ارتباط برقرار می‌کند. برخی مدل‌های هیبریدی مانند پورشه پانامرا S هیبرید هنوز هم با این‌گونه چالش‌ها دست و پا می‌زنند.

امّا هیبریدی‌ها و الکتریکی‌ها پیشرفت‌های دینامیکی زیادی نیز داشته‌اند. در این خودروها، به لطف قرار گرفتن بسته باتری‌ها در کف، نقطه گرانش آن‌ها در ارتفاع پایین‌تری قرار می‌گیرد و مهم‌تر اینکه، هنگام شروع حرکت با آن‌ها از پشت چراغ قرمز، حسّ سرعت بیشتری را منتقل می‌کنند؛ چیزی که می‌تواند برای بسیاری از رانندگان می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد.

بهترین خودروهای الکتریکی و هیبریدی، به حداکثر این پیشرفت‌های طبیعی رسیده‌اند. به عنوان مثال، هم تسلا مدل S و هم ب‌ام‌و i8، واکنش پدال گاز بسیار خوبی دارند و فرمان آن‌ها بسیار تیز است که بیشتر از همه سرعت در دسترس‌بودن انرژی الکتریکی را نشان می‌دهد. در شورولت ولت ۲۰۱۶ نیز شتاب رسیدن به ۴۸ کیلومتر بر ساعت از بسیاری از خودروهای بنزینی بیشتر است.

در همین حال، با نیرومندتر شدن باتری‌ها و موتورهای الکتریکی، می‌توان انتظار شتاب بیشتری را از خودروهای سبز داشت.

new-electric-car
۳) آن‌ها محصولاتی «تازه» هستند.

بیش از یک قرن است که خودروسازان مشغول ارتقا و بهینه‌سازی خودروهای بنزین‌سوز بوده‌اند. این برای مشتریان که می‌خواهند از مسیر طی شده صنعت برای رسیدن به محصولی که خریداری کرده‌اند، مطمئن باشند، بسیار مناسب است؛ امّا ممکن است برای علاقه‌مندان دنیای خودرو، خسته‌کننده باشد. بهترین نوآوری‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که مهندسان نتوانند شرایط را پیش‌بینی کنند و اقدام به تجربه و آزمایش می‌کنند.

به عنوان مثال، رویکردهای مختلفی که خودروسازان برای استفاده از پیشرانه الکتریکی در دهه اخیر به‌کار گرفته‌اند، درنظربگیرید. جنرال‌موتور در این فکر است که با دو موتور الکتریکی و یک موتور بنزینی چهار سیلندر در جلو، به این پیشرانه دست یابد. ولی ب‌ام‌و، یک موتور بنزینی با ۳ سیلندر را در عقب و یک موتور الکتریکی را در جلو قرار داده است. هوندا قبلاً فکر می‌کرد که استفاده از یک موتور الکتریکی کوچک بین موتور و گیربکس، جواب این مسئله باشد، ولی در حال حاضر از یک جفت موتور الکتریکی بدون اتصال به سیستم گیربکس استفاده می‌کند. اگر کرایسلر اسپن هیبرید را به یاد بیاورید، برخی از این رویکردها نیز می‌توانند فوق‌العاده غیرمنطقی باشند؛ ولی همگی بخشی از این روند هیجان‌انگیز هستند.

telsa
۴) خودروسازان باید چیزی را بسازند که ما می‌خواهیم.

مهم‌ترین دلیلی که خودروهای سبز، علاقه‌مندان به دنیای اتومبیل را هدف قرار می‌دهند، این است که خودروسازان مجبورند چنین شرایطی برای آن‌ها ایجاد کنند. این قاعده، ممکن است برگشت‌پذیر باشد، پس بیایید بیشتر این مسئله را بررسی کنیم.

چالش اصلی برای خودروسازان در ارتباط با خودروهای هیبریدی و الکتریکی این است که خودروسازان بیشتر از مشتریانشان به این خودروها نیاز دارند. رسیدن به شرایط لازم مصرف سوخت فدرال در دهه آینده، بدون فروش تعداد مناسبی از خودروهایی که از پیشرانه جایگزین استفاده می‌کنند، مقدور نخواهد بود. به خاطر داشته باشید که قوانین مصرف سوخت مربوط به کل محصولاتی است که خودروساز به فروش می‌رساند، نه فقط مصرف سوختی که در محصولاتش ارائه می‌کند.

electric-vehicle
مشکل این است که مشتریان، به‌خصوص در امریکا، نگرانی زیادی در مورد مصرف سوخت ندارند. بنزین اخیراً ارزان‌تر شده و مشتریان برای خرید تکنولوژی‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت، سخت‌تر تصمیم می‌گیرند. فرض بر این است که خریداران خودرو در امریکا به شدت نگران مصرف سوخت هستند، در حالی که چنین چیزی نیست. یک تحقیق در سال ۲۰۰۷ که توسط محققان در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده، نشان می‌دهد که خانواده‌های معمولی در امریکا حتی میزان هزینه‌های خود را برای بنزین دنبال نمی‌کنند.

این تناقض برای خودروسازان وضعیت بدی را ایجاد می‌کند، در حالی علاقه‌مندان دنیای رانندگی از آن لذت می‌برند! اگر ما به این نوع خودروها نیاز نداشته باشیم، خودروسازان مجبورند چیزی تولید کنند که ما می‌خواهیم. این بدان معناست که همچنان هیجان و لذت رانندگی زیادی در انتظار ما خواهد بود.

2013 Ford Fusion Energi

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. علیرضا

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (593 ديدگاه)

    حاضرم صدی 20 لیتر تو شکم ماشینای آمریکایی بریزم ولی ماشین برقی سوار نشم! ماشینای برقی هیچوقت لذت رانندگی ماشینای بنزینی رو ندارن.

    1. نوید

      ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (1525 ديدگاه)

      صدی 40-50 چی؟؟؟؟؟
      برای ویرون میگما

      1. McLaren Automotive

        ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
        سوابق: (246 ديدگاه)

        نوید تصور کن با یه خودرو سبز بری آفرود :)

        1. نوید

          ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
          سوابق: (1525 ديدگاه)

          اون موقع میشه این اسمو روش گذاشت
          طبیعت برای انسان
          انسان برای طبیعت

    2. saeed.shariati

      ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (477 ديدگاه)

      علیرضا جان ماهم همین نظر رو داریم اما اگه یکم فکر کنیم به این ماشینا علاقه مند میشیم
      مخصوصا که اگه کل دنیا از اینا بشه اونوقته که میشه یه نفس عمیق از هوای پاکتر کشید
      لایه اوزون دیگ نازک تر نمیشه با اینا….
      دمای زمین بالا نمیره…..
      یخ های قطبی میمونن…..
      و…..

      1. چاپلو

        ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
        سوابق: (488 ديدگاه)

        یکم اغراق امیز شد
        درسته که الودگی خودرو ها بالاست
        ولی باید توجه داشت که تنها درصدی از الودگی مربوط به ماشین هاست

    3. mory

      ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (418 ديدگاه)

      پس حقته که تا آخر عمرت پراید سوار شی

      1. نوید

        ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
        سوابق: (1525 ديدگاه)

        چرا پراید؟؟؟؟؟؟
        باید اینو میگفتی
        پس حقته که تا آخر عمر بوگاتی ویرون سوارشی

    4. Mostafa&S

      ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (318 ديدگاه)

      درود
      بیچاره مردم آینده که ماشین بنزینی نمی بینن…

      1. حسینی

        ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
        سوابق: (65 ديدگاه)

        بیچاره ما که باید حلقمون پر دود بشه

      2. نوید

        ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
        سوابق: (1525 ديدگاه)

        بیچاره مردم آینده که دود هایی رو که ما تولید کردیم اونا مجبورن بخورن
        ما حداقل ……
        ولی اونا دارن از چیزی که وجود نداره ضرر میبینند

      3. حامد

        ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
        سوابق: (262 ديدگاه)

        واقعا سوزاندن بنزین و کلی بدبختی بعدش حسرت داره؟؟؟ من می خواهم اصلا این جوری که شد تا آخر عمرم حسرت بخورم.

    5. حامد

      ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (262 ديدگاه)

      ببخشید تا حالا با ابرقدرت های سبز مثل تسلا و بی ام و برخورد کرده اید که اینطوری نطر می دید!!!! واقعا راحتی و امنیت که مهم ترین فاکتور های برتری ماشین هاست چه ربطی به سوختشون دارد!!!

    6. M5

      ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (293 ديدگاه)

      ماشین الکترونیکی قرطی بازیه ماشین باس دیزلی باشه از صداش ادم بغورخه !

    7. سجاد

      ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (64 ديدگاه)

      الآن تسلا ، ولت و . . .
      غیرآمریکایی هستن بنظرت؟

  2. نوید

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    آینده در دستان تسلا

    1. M5

      ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (293 ديدگاه)

      برنامه گسترده ای ک ایلان ماسک مدیر موفق تسلا ،برای تسلا داره ،کسی به پاش نمیرسه ! ;-)

  3. کافر مقدس

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    فک کنم حداقل تا سال 2044 زیرساختهاش فراهم نباشه تو کشور ما . . . .

    ولی تسلاــــــه عجب اباهتی داره!!! خودرو سبز با این عظمت و هیکل کی دیده کی دیده؟

  4. امیر محمد

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (279 ديدگاه)

    فقط طراحی شون بده بقیش عالیه

  5. mahdi

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (623 ديدگاه)

    درود
    از جناب انیس حسینی بابت ارائه مطلب سپاسگزارم
    خودروهای برقی و هیبریدی برای پاک بودن زمین بسیار بسیار حیاتی هستند
    اما خودرو بنزینی یه لذت دیگه ای داره
    این روزها هوای تهران و شهرهای بزرگ دیگه زیاد شرایط جالبی نداره
    این ماشینها میتونند جایگزین خوبی باشند
    سپاسگزارم
    مهدی (فرزند کوروش)

  6. McLaren Automotive

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (246 ديدگاه)

    من خودم چندان علاقه ای به خودروهای الکتریکی نداشتم 1 : به خاطر طراحی نه چندان خوب 2 : نداشتن روح و حس یک ماشین بنزینی
    اما با دیدن تسلا مدل s نظرم 180 درجه تغییر کرد چون هم طراحی عالی داره و هم میشه در اون تقریبا روح یک ماشین بنزینی رو دید. آینده خودروهای الکتریکی در دستان تسلا هست. باید هوای پاک آینده رو مدیون این کمپانی باشیم.

  7. احسان

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (279 ديدگاه)

    ببخشید یک سوال داشتم
    جک جی 5 بهتره یا جیلی ام گرند
    از نظر امکانات و ایمنی
    به نظرتون چه ماشین بهتری هست که توی محدوده ی قیمت این دوتا باشه و صفر کیلومتر باشه

    1. نوید

      ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (1525 ديدگاه)

      رو کاغذ که جک s5 خیلی خیلی سر تره
      یعنی تا 100 حرف اولو میزنه
      ولی در عمل نمیدونم
      احتمالا در عمل هم خیلی بد نباشه

  8. saman.zonda

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    کسی میتونه بگه نشستن پشت تسلا اس P85D حال نمیده؟! هیبریدى ها هم میتونن باحال باشن… دیگه چه بخواهیم چه نه نوبته ایناس…

    1. حامد

      ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (262 ديدگاه)

      آفرین این شد حرف حساب. گویا بعضی ها تا بوی بنزین نشنوند دلشون آروم نمی گیره!!!!

  9. پوری پوریا!

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (322 ديدگاه)

    درسته که لذت رانندگی ماشینای بنزینی رو ندارن ولی خیلی فواید دارن. واسه زمین. واسه مردم. واسه طبیعت و ….
    من که خودم شخصا دوسشون دارم. بنظر من این اشتباهه که این ماشینا رو دوس نداشته باشیم.
    با پیشرفت علم من مطمئن هستم که به زودی ماشینای هیبریدی و برقی و هیدروژنی و … هم به خوبی ماشینای بنزینی میشن.

    یه نمونش همین مدلای تسلا! تسلا رودستراسپرت ! موتور این ماشین این ماشین میتونه حداکثر قدرت حدودا 288 اسب بخار تولید کنه و به حداکثر سرعت 201 کیلو متر بر ساعت برسه. همچنین صفر تا صد این مدل هم 3/7 ثانیه هست. این عدد و ارقام برای یه ماشین الکتریکی عالی هست!
    توی این مدل از یه موتور الکتریکی ضعیف خبری نیست و به هر چرخ یه موتور وصله!! بدنه هم تماما از فیبر کربن و پلاستیکه! همچنین چون این ماشین صدا نداره میتونه برای عابران پیاده مشکل ساز بشه به خاطر همین شرکت تسلا یه صدای مصنوعی برای این مدل گذاشته! من که خود حالا یکی از طرفدارای این شرکت و کلا ماشینای سبز شدم و به شما هم پیشنهاد میکنم!

    ببخشید طولانی شد!
    ارادت

    1. حامد

      ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (262 ديدگاه)

      مگه شما تا حالا ماشین برقی روندید که می گویید لذت ندارند. مطمئنم اگر یک بار پست یک ماشین برقی یشینید مثل تسلا بی ام و … می بینید که لذت و هیجان رانندگی به اینکه ماشین حتما سوخت بسوزونه ربطی نداره!!!
      شما شتاب و قدرت و کشش و نرمی و راحتی می خواهید که برایتان فراهم می کنند بقیه اش بهانه های بچگانه است.

  10. REZA

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (1406 ديدگاه)

    قبول کردنشون سخته ولی به نفع خودمونه
    برای خودمون
    کم کم باید بهشون عادت کنیم

    1. حامد

      ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (262 ديدگاه)

      سختی اش کجاست؟ برای فروشندگان نفت سخته که کارشون کساد میشه واگرنه یه ماشین لوکس و قوی داشتن با کلی امکانات برای ما مهمه. واقعا شما براتون مهمه که حتما سوخت بسوزونید تا احساس راحتی کنید!!!!

      1. REZA

        ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
        سوابق: (1406 ديدگاه)

        منظورم رو نفهمیدین
        یه عمر با ماشین های پر سر و صدای بنزینی و دیزل رانندگی کردیم
        ماشین های که وقتی پدال گاز رو فشار میدی صداش باعث هیجان و از اینجور چیزا میشه
        من که مکانیک خوندم دیگه هیچ عاشق اینجور چیزا هستم

  11. حسین

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (1363 ديدگاه)

    درود. من کاملا موافق خودروهای سبز هستم. ما چه بخوایم و چه نخوایم، آینده صنعت خودروی جهان رو این ماشینا تشکیل میدن. شاید برای ما (خودم رو مثال میزنم، برای من) فرقی نکنه که یه اس کلاس بنزینی داشته باشیم یا یه اس کلاس هیبریدی ای که تقریبا همون توان رو داشته باشه. اما مطمئنا پدر من مدل بنزینی رو بیشتر دوست داره و بچه ی من قطعا ماشین هیبریدی (یا حتی برقی) رو میپسنده. همونطور که به داشتن تلفن به جای نامه، ماشین به جای کالسکه و خیلی چیزای دیگه عادت کردیم، باید به اینها هم عادت کنیم، گرچه چیزای قدیمی همیشه احساس و صمیمیت بیشتری دارن … اما خب کی حاضره الان با کالسکه بره مسافرت؟ هرچقدر هم که با صفا باشه کسی این کارو نمیکنه. در آینده هم شاید کمتر کسی از ماشینای بنزینی خوشش بیاد، چون دود دارن و سر و صدا دارن و وای نفسشون میگیره و اَه اَه اَه میکنن و … میگن قدیمیا چقد آلودگی داشتن تو پارکینگ خونشون

    ببخشید سرتونو درد آوردم

  12. حامد

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (262 ديدگاه)

    به نظر من جدا از عدم آلودگی هوا و این طور موارد خوردو های برقی هیدورژنی و هیبریدی از نظر بسیاری از موارد دیگر بخصوص عدم وجود صدا و آلودگی صوتی برترند به علاوه واقعا باید این تفکر من عاشق ماشین های بنزینی ام رو بدون دلیل منطقی با یک تعصب کورکورانه آن را دنبال می کنید کنار بگذارید و کمی علمی تر با موضوع برخورد کنید. برای پایان دادن به این امپراتوری پر سر و صدا و آلاینده ی خودرو های بنزینی و گازوییلی که به دلیل وجود مافیای فروش نفت و سود بیشتر شرکت های نفتی قدرت گرفته باید مردم هم چشم هاشون رو باز کنند. کاش روزی بتونیم سوزاندن نفت رو به تاریح بسپاریم.

  13. صادق

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    درود

    ما چه بخوایم چه نخوایم، چه خوشمون بیاد، چه نیاد، این ماشینا تموم جهانو پر میکنن

    یه نکته ای رو بدونید بچه ها، شاید الان خیلیا بگن ماشینای برقی هیجان ندارن، یا خوب نیستن و…
    ولی اینو مطمئن باشید که تکنولوژی، این دست ماشینا رو به سمتی میبره که روزی میرسه دیگه ماشینای بنزینی در مقابل ماشینای برقی بی هیجانن

    برق در شرایط ایده آل قدرت بیشتری از آتش داره که کمپانی ها هم دارن تلاش میکنن که اونو به شرایط ایده آلش برسونن

    ماشینای برقی شتاب بهتری میتونن بگیرن، چون گشتاور همیشه در دسترسه

    مطمئن باشید برای صدای ماشین هم یه کار میکنن که دیگه هیچ بهونه ای دست مردم ندن

    ارادت

  14. مجتبی(ساروی)

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (551 ديدگاه)

    من فکر میکنم تنها دلیل این مسله که عموم مردم از ماشینای برقی خوششون نمیاد نداشتن صدای اگزوز و صدای موتور مناسبه .مخصوصا جوونا ئدوست دارن صدای خشن موتور ماشین و اگزوز رو بشنون .دوست دارن وقتی پدال گازرو فشار میدن غرش اگزوز و موتور رو بشنون .اگر مهندسا بتونن سیستمی رو طراحی کنن که صدایی طبیعی و گوشنواز با فشار پدال گاز شنیده بشه احساس میکنم 50درصد مشکل محبوبیت حله بقیش برمیگرده به مدت زمان شارژ باتری که باید به زیر 5دقیقه برسه و تعدا د ایستگاه های شارژ به انذازه ی کافی در ضمن طراحی ماشینای برقی یه جورایی تیتیش مامانیه و باید یه خورده خشونت رو تو طراحیشون اضافه کنن .

  15. علی

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (68 ديدگاه)

    با سلام
    به قول جرمی این خودروها قبل از عرضه پدر محیط زیست رو به خاطر ساختن باطریهاشون در میارند که یه پروسه بین چند کشور هست تولید باطری اینها
    ولی یه نکته ای که نمی دونم چرا مطرح نشده بود بحث قیمتش بود الان ارزان ترین هیبریدی ها هم گران هستند ویه نکته دیگه اینکه الان موتورهای درون سوز پیشرفتهای خوبی داشتند مثل موتور همین اکو بوست فورد و یا ….
    ولی من هم موافقق این قضیه هستم بیشتر این خودروها یه ژست محیط زیستی بودنه ولی باید این رو هم قبول داشت که به قول دوستان چه خوشمان بیاد و یا نیاد دنیا داره به سمت اینها پیش می ره ولی دیگه از صدای غرش موتور و …. دیگه خبری نیست

  16. سعید

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (1483 ديدگاه)

    اگه زمان شارژشون کمتر بشه خیلی خوب میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا