موزه صنعت اتومبیل «پترسن» در لسآنجلس امریکا بهتازگی از یک نمایشگاه جدید رونمایی کرده که در آن مرز بین «هنر» و «اتومبیل» کمرنگ شده است. آثار غیر معمول کیت هارینگ (Keith Haring) شامل ۵ وسیله نقلیه هستند که نقش قلمموی هنرمند را در بدنه خود میبینند.
«هارینگ» اولین بار در دهه ۱۹۸۰ میلادی در شهر نیویورک با هنر گرافیتی در ایستگاههای مترو و دیگر مکانهای عمومی، نامی برای خود دست و پا کرد و این موضوع سپس به موزهها، آگهیهای تبلیغاتی، کتابها، لباسها، اسباببازیها و محصولات دیگر کشیده شد. شاید مهمترین عناصری که «هارینگ» با آنها شناخته میشود، نشانهای گرافیکی شخصیتهای حیوانات و انسانهاست که در آثار وی ظاهر میشوند.
به گفته لزلی کندال (Leslie Kendall)، مسئول موزه پترسن، ایده این نمایشگاه با پیشنهاد یکی از وسایل نقلیه هارینگ شکل گرفته است. پس از جستجوی هنرمند و دیگر خودروهایی که بر روی آنها کار شده بود، چهار وسیله نقلیه دیگر از این نوع شناسایی گردید و برای ارائه در موزه در یک دوره زمانی ۳ ماهه قرض گرفته شد. «کندال» امیدوار است که بتواند این نمایشگاه را تا سهماهه اول سال ۲۰۱۷ ادامه دهد. وی در این زمینه میگوید:
«هنرِ هارینگ» جایگاه خودرو را از یک وسیله حملونقل به ابزاری برای بیان احساسات ارتقا میبخشد.
در ادامه، مهمترین اثرهای این نمایشگاه را مرور میکنیم.
این بامو Z1 که در سال ۱۹۹۰ برای گالری هانس مهیر نقاشی شده، در ابتدا قرار بوده که به دیگر خودروهای هنری بامو محلق شود؛ امّا این برنامه هیچگاه شکل رسمی به خود نگرفت. موضوعی که شاید طعنهآمیز به نظر برسد، این است که محل کنونی نمایشگاه در موزه پترسن، درست قبل از قرار گرفتن آثار «کیت هارینگ»، محلی برای حضور مجموعهای منتخب از خودروهای هنری بامو بوده است. این خودرو به همراه مدل کوچک طرح فراری، از مجموعهای در فرانسه قرض گرفته شده است.
هوندا CBR 1000F هریکِین مدل ۱۹۸۷
لندروور سری III 109 استیشن واگن مدل ۱۹۷۱
«هارینگ» این لندروور را در سال ۱۹۸۳ در جریان فستیوال جاز «مونتروئه» که به صورت سالیانه در سوئیس برگزار میشود، برای یک عکاس نقاشی کرد. «هارینگ» یکی از «هنرمندان مقیم» در این فستیوال بود و در هنگام نواختن موزیک بر روی صحنه، وی به صورت زنده به خلق پوستر و آثار هنری میپرداخت.
SCAF/مورتارینی فراری ۳۳۰ P2 خودروی کودک مدل ۱۹۶۲
وقتی «هارینگ» در رقابت ۲۴ ساعتهای که در کنار مسابقات ۲۴ ساعته لمانز در سال ۱۹۸۴ برگزار میشد، حضور پیدا کرد، منجر به خلق این خودروی هنری کوچک با طرح فراری گردید. وسیلهای که در زیر این پوسته قرار دارد، مجهز به یک پیشرانه ۲۰۰ سیسی است و یکی از شرکتکنندگان «لیتل بیگ منز چیلدرن» بوده است؛ مسابقهای که هنوز هم هر ساله در حاشیه لمانز برگزار میشود.
منبع: automobilemag
reza-a
۱ دی ۱۳۹۵وقتی رو ماشین نقاشی میکشن خوشم نمیاد فقط اون مجموعه هنری ماشین های بی ام و بد نبود
Saied
۱ دی ۱۳۹۵بیوک جالب شده. بهش میاد.
هادی
۱ دی ۱۳۹۵خودرو خودش به تنهایی یک اثر هنری کامل و فوق العاده ست.فقط کسانی که عاشقش هستن میفهمن من چی میگم .هیچ اثر هنری در دنیا نمیتونه مثل یک اتومبیل زیبا انسان رو به وجد بیاره .
واقعا ماشین های نقاشی شده یا پر از تبلیغات زشت هستند و ارزش این اثر هنری رو نه تنها بالا نمیبرن که حتی کمش هم میکنن .حتی اگر ماشین فرمول 1 باشه
هادی
۱ دی ۱۳۹۵خودرو خودش به تنهایی یک اثر هنری کامل و فوق العاده ست.فقط کسانی که عاشقش هستن میفهمن من چی میگم .هیچ اثر هنری در دنیا نمیتونه مثل یک اتومبیل زیبا انسان رو به وجد بیاره .
واقعا ماشین های نقاشی شده یا پر از تبلیغات زشت هستند و ارزش این اثر هنری رو نه تنها بالا نمیبرن که حتی کمش هم میکنن .حتی اگر ماشین فرمول 1 باشه.
امپراتور لامبورگینی
۱ دی ۱۳۹۵bmw و بیوک خیلی قشنگ شدن.
GOD BLESS AMERICA
۱ دی ۱۳۹۵واقعا که :-(