در گذشته، دورانی را سپری میکردیم که خودروسازان توجه چندانی به پیشرانههای الکتریکی نشان نمیدادند. امّا اندکی بعد با ظهور کمپانیای مانند تسلا موتورز، به همگان ثابت شد که ریشه تغییر در این زمینه را باید فراتر از مرزهای صنعت خودرو جستجو کرد. تسلا یک مدل نوآورانه بود که در برابر غولهای خودروسازی قد علم کرد. برنامه اولیه تسلا، یک خودروی الکتریکی گرانقیمت بود که بتواند امکان ساخت خودرویی فوقالعاده از این نوع را به عموم مردم نشان دهد. سپس درآمد مالی این مدلهای گرانقیمت میبایست برای تولید خودروهای الکتریکی مقرونبهصرفه مورد استفاده قرار میگرفت. اکنون تسلا مطابق برنامهاش پیش میرود، امّا این را هم باید درنظر گرفت که محصول به اصطلاح «مقرونبهصرفه» مدل ۳، حداقل ۳۵ هزار دلار قیمت دارد؛ سطحی از قیمت که هنوز هم با بودجه خیلی از مشتریان بازار خودرو همخوانی ندارد.
امّا دنیای تجارت، شرایط خود را دارد. تأسیس یک شرکت خودروسازی بسیار گران تمام میشود. با این وجود، یک گروه کارآفرین در مونیخ آلمان، دست به ساخت یک خودروی الکتریکی جدید زدهاند. شرکت «سونو موتورز» برای سر پا ایستادن از سرمایهگذاری جمعی یا “Crowdfunding” استفاده کرده و نام محصولش را ساین (Sion) گذاشته است. آنها برای تولید «ساین» از مسیری که تسلا مدل ۳ طی کرده تقلید کردهاند؛ خودرویی که ۴۰۰ هزار پیشسفارش دریافت کرده و در طول یک هفته، ۴۰۰ میلیون دلار برای شروع به کار تولید جمعآوری کرده است. در مورد «ساین»، برای رزرو یک خودرو، تنها اندکی بیش از ۱۰۰ دلار به صورت یک ودیعه غیرالزامآور از سرمایهگذران درخواست میشود.
بدنه «ساین» پوشیده از پنلهای خورشیدی است. حدود ۶.۷ مترمربع از دیوارههای خارجی خودرو از سلولهای خورشیدی تشکیل شدهاند که توسط یک پوسته پلیکربنات محافظت میشوند. پلیکربنات مصالحی است که نور را از خود عبور میدهد، سبکتر از شیشه، ضدّ خش و واقعاً نشکن است. این موضوع باعث میشود که خودرو با قرارگیری در محیط، به شکلی ساده انرژی آفتاب را به خود جذب کند و مسافتی حدود ۳۲ کیلومتر را صرفاُ با الکتریسیتهای که از خورشید به دست آمده است، بپیماید.
به منظور ذخیره الکتریسیته، باتری ساین بهوسیله پنلهای خورشیدی یا پلاگین برق قابلشارژ است. دو مدل برای «ساین» درنظر گرفته شده است؛ اِکستندر و اِربن. قیمت «اکستندر» در حدود ۱۸ هزار دلار است و با یک شارژ کامل، مسافتی را در حدود ۲۴۱ کیلومتر طی میکند. ساین اِربن یک خودروی شهری با دامنهای به اندازه نصف «اِکستندر» است و تنها ۱۲ هزار دلار قیمت دارد.
امّا تکنولوژیهای به کار رفته در ساین، تنها به پیشرانه الکتریکی و پنلهای خورشیدی خلاصه نمیشوند. به عنوان مثال، سیستم BreSono یک سیستم فیلتراسیون هوا در این خودرو است که از خزه در داخل دریچههای هوا بهره میبرد. این خزهها از رطوبت موجود در هوا استفاده میکنند. این سیستم یک عایق صوتی اضافی برای خودرو ایجاد میکند، به معنای واقعی، نیاز به هیچگونه سرویس و نگهداری ندارد. ضمن اینکه دارای سطح بالایی از ایمنی است. به دلیل اینکه خزه زنده است و رشد و نمو دارد، هیچ هزینه تعویض فیلتری متوجه مالک خودرو نخواهد بود.
با قابلیت شارژ دوگانهای که ساین دارد، این خودرو میتواند به عنوان یک باتری یا یک ایستگاه شارژ برای گوشی تلفن همراه یا دیگر دستگاههای الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد. ساین در واقع، یک ایستگاه برق سیّار و انعطافپذیر با توان حداکثر ۲ کیلووات است که میتواند در هنگام عدمدسترسی به برق و در خارج از محدودههای شهری به داد شما برسد.
ساین در اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی برای تست رانندگی در دسترس قرار خواهد گرفت، ولی اینکه با چه مقیاسی به تولید برسد، هنوز چندان مشخص نیست. فارغ از میزان موفقیتی که سونو موتورز در آینده بتواند به آن دست پیدا کند، نقش آنها در تولید یک محصول نمونه در صنعت خودروسازی انکارناپذیر است؛ محصولی که احتمالاً به خودروسازان دیگر در این زمینه جهت خواهد داد.
منبع: automoblog
Nima
۳۱ شهریور ۱۳۹۵اون ایده خزه عالیه
امیدوارم همه به فکرش بیوفتن
قیمتش هم خوبه
ولى کاش یکمى رو طراحى بیشتر کار کنن انگار طراحى ماشین مال سال 2000 هست
uss zumwalt DDG-1000
۳۱ شهریور ۱۳۹۵به قول شما بیشتر باید رو طراحیش کارکنه
ولی درکل ایده جالبیه
MATADOR
۳۱ شهریور ۱۳۹۵ایده ی خیلی انسان دوستانه ای هست.
حمیدرضا
۳۱ شهریور ۱۳۹۵از طراحی پنل خیلی خوشم اومد خیلی به درد مکان های پرترافیک میخوره زرتیم شارژتموم نمی کنه
حميد
۳۱ شهریور ۱۳۹۵ما تو کشورمون تا دلمون بخواد روزهای افتابی داریم ، أیده خوبیه برا کشورمون
رامکال
۳۱ شهریور ۱۳۹۵بسیار بسیار مبتکرانست چون که فقط با 12000 دلار میتونی 240 کیلومتر برونی!!!!!
مطمئنا اگر کار و بارش بگیره با پولی که جمع میکنه میتونه انقلابش رو گسترش بده.
احمد باقری
۳۱ شهریور ۱۳۹۵ایده بسیار خوبیه.