اکثر افراد از خودروهای الکتریکی به عنوان محصولات دوستدار محیطزیست نام میبرند اما برخی افراد ادعا دارند با توجه به روشهای تولید الکتریسیته و برخی فاکتورهای دیگر، این خودروها آسیب زیادی به محیطزیست میزنند.
علیرغم این موضوع، مطالعه جدید منتشر شده توسط Nature Sustainability نشان میدهد خودروهای الکتریکی در اکثر موارد واقعاً دوستدار محیطزیست هستند.
اگرچه این مطالعه کاملاً فنی و تخصصی است اما گفته میشود در سال ۲۰۱۵ راندن یک خودروی الکتریکی تراکم آلایندگی کمتری نسبت به یک خودروی بنزینی داشته است. البته این موضوع بسته به چگونگی سبز بودن شبکه انرژی دارد.
این مطالعه نشان داده بهطور متوسط حتی بدترین خودروهای الکتریکی نیز آلایندگی کمتری نسبت به کاراترین خودروهای بنزینی خواهند داشت. این در صورتی است که تراکم آلایندگی شبکه زیر ۷۰۰ گرم دیاکسید کربن بر کیلووات ساعت باشد.
همچنین این مجله اظهار داشته خودروهای الکتریکی معمولاً آلایندگی کمتری نسبت به اکثر خودروهای بنزینی دارند. البته این یافتهها برخی آلایندههای غیر معین همچون آلایندگی تولید باتری خودروهای الکتریکی را در نظر نمیگیرند.
اگرچه برخی متغیرها در بازارهای گوناگون وجود دارند اما این نتایج در ۹۵ درصد کشورهای موردمطالعه صدق میکنند. گفته میشود خودروهای الکتریکی بهطور متوسط در هر کیلومتر ۳۱ درصد آلایندگی کمتری نسبت به خودروهای بنزینی تولید میکنند.
خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۱۵ تقریباً همیشه کاراتر از خودروهای بنزینی آمریکای شمالی و همچنین بخشهای وسیعی از آفریقا و آمریکای جنوبی بودهاند. البته این خودروها در برخی کشورها همچون هند، لهستان و جمهوری چک آلایندهتر از نمونههای بنزینی بودهاند.
دکتر فلوریان نوبلاج نویسنده ارشد این مجله میگوید:
این ایده که خودروهای الکتریکی میتوانند آلایندگی را افزایش دهند کاملاً افسانه است. ما ارقامی را از سراسر جهان جمعآوری کرده و خودروهای زیادی را بررسی کرده و حتی بدترین سناریوها را در نظر گرفتیم. تقریباً در همه موارد با کاهش آلایندگیها مواجه شدیم.
Kasra
۷ فروردین ۱۳۹۹چطوره برگردیم به دوران اسب و کالسکه؟
اینجور که داره پیش میره پس فردا میگن با پای پیاده جایی رفتن هم باعث آلودگی محیط زیست میشه
ممد ژانگولر
۷ فروردین ۱۳۹۹هر چی شرکتهای نفتی باج سیبیل به رسانه ها و نوکرای دم دستیشون هم بدن فایده نداره
خود کارترها و پولدارها و فراماسیونها هم فهمیدن برای سلامتی آینده خودشون و زن و بچشون هم که شده باید کوتاه بیان و قید پولها و سودهای نجومیرو بزنن و بجاش کمک به توسعه زیر ساختهای نیروگاهای سبز خورشیدی کنن.
حسین
۷ فروردین ۱۳۹۹ایا الایندگی تولید باتری خودرو ها در نظر گرفته شده؟
ایا الایندگی نابودی باتری های مستعمل شده در نظر گرفته شده؟
ایا الایندگی لاستیک ها که بخاطر وزن بیشتر ، سریع تر تمام میشوند در نظر گرفته شده؟
فکر نکنم!
هادی 8 سیلندر
۷ فروردین ۱۳۹۹دقیقا الایندگی یه نیروگاه هسته ای که برق اینا رو تولید میکنه در نظر گرفتن !
اروپا تو کل سال افتابیه که فقط پنل خورشیدی زده !
درود بر کروت c8
در کل هیبرید از همه بهتره هم تو شهر هم جاده عادلانه مصرف میکنه
Ahmadreza 2002
۷ فروردین ۱۳۹۹این که باتری ها تجدید پذیر باشند تا حدی میمونه موثر باشه اما نه کاملا
بالاخره یه تعداد باتری همیشه در حال استفاده هست و همین میزان لیتیوم از معادن برداشت شده که آثار مخرب رو رو زمین میزاره
این که دقیقا کدوم مدل (برقی یا بنزینی یا دیزلی یا هیبریدی) آلاینده تره رو نمی دونم اما دلم همچنان با بنزینیاس
NAVID۰۰۹۸
۷ فروردین ۱۳۹۹میگن باطری ها اگر تجدید پذیر بشن ، خیلی از مشکلات قابل حل میشه .
جالبه (( کاری به این مقاله ندارم )) :
پائیز سال ۹۳ یه باطری ۷۵وات آب اسیدی صبا باطری انداختم روی ماشین و هنوز داره کار میکنه ، به هرکسی میگم تعجب میکنه و باور کنید خودمم تعجب کردم چطور تا حالا داره کار میکنه و روی وانت مزدا انداخته شده که با تک استارت خودرو روشن میشه و حتی بوده زمانهایی که چراغهای ماشین هنگام خاموشی موتور روشن بوده ولی هیچ مشکلی برای باطری پیدا نکرده .
از دوستان میخوام بدونم طبیعیه یا واقعاً استثناً وجود داره ، در ضمن یه زمانی خریدِ شده بود ۱۷۵۰۰۰ تومن .
اگر باطری مثل صبا باطری باشه و تموم نشه خراب نشه ، من خودم دیگه فقط خودرو برقی سوار میشم ، کی بدش میاد پول بنزین روغن و …. نده و اون پول را خرخ کارهای دیگه بکنه? .
حسین دهمرد
۷ فروردین ۱۳۹۹اون عکس آخری ؛ با این تمبونا به زیباسازی شهرشون کمک میکنن
Ahmadreza 2002
۷ فروردین ۱۳۹۹گویا آلودگی رو هم کم میکنن این شلوارا
هادی نجفی
۷ فروردین ۱۳۹۹طبعیتا حرکت کردن انرژی میخواد
بدون انرژی هم نمیشه موند، منتها بحث بین بد و بد ترین در دنیا هست در بحث تولید انرژی
طبعتا باتری هم به محیط زیست آسیب میزنه از تولید باتری تا آخر عمر باتری(هرچند الان دیگه تجدید میکنن) ولی ضررش خیلی خیلی کمتر از سوخت فسیلی هست، یک تکه غطیم یخ که ۵۰۰ برابر فرانسه هست از قطب جدا شده این وحشتناکه، واقعا، همین جوری این تکه ها جدا بشن کل آب و هوا و اقلیم عوض میشه، باید کاری کرد، منم خیلی خودروی بنزینی رو دوست دارم ولی وقتی نشه میخوام فورد و چلنجر و فراری هم نباشه، وقتی نشه مثل ادم زندگی کرد، همش سیل و طوفان موستاگ برام میشه چی؟ لندکروز میخوام چی کار
این حرف ضرر رو فقط صاحبان قدرت دارن میگن
Ahmadreza 2002
۷ فروردین ۱۳۹۹مساحت قطب شمال: ۱۴/۵ میلیون کیلومتر مربع
مساحت فرانسه: ۶۴۴ هزار کیلومتر مربع
کل قطب شمال حدودا ۲۲ یا ۲۳ برابر فرانسه مساحت داره بعد شما میگی ۵۰۰ برابر فرانسه یک تکه اش هست که ازش جدا شده؟
و جالب اینجا که خود کره زمین ۵۱۰ میلیون کیلومتر مربع مساحت داره طبق فرمایش شما این تکه یخ باید ۶۰ درصد کل کره زمین رو اشغال کنه عجیب نیست؟
پ.ن: دوستان هر آماری رو باور نکنید
پ.ن۲: نیازی نیست برای نشون دادن عمق فاجعه حرفی ترسناک و البته خنده دار بزنیم
هادی نجفی
۷ فروردین ۱۳۹۹دوست عزیز لازم نیست شما یک طرفه به قاضی بری و یک سری آمار نشون بدی و آخر سر بنویسی نیازی نیست برای نشون دادن عمق فاجعه حرف های ترسناک و خنده دار بزنی
من تو تمام تایپ هام حتما باید ویرایش کنم چون یا کارکتری رو دو بار میزنم یا برعکس که اونم به خاطر تاچم گوشیم هست بد نیست این متن رو بخونی بعد اینقدر تند کسی رو محکوم کنی
نقل از خبرگزاری فرانسه ، دانشمندان اعلام کردند چند روز پیش یک کوه یخی که ۱۵ برابر بزرگتر از ابعاد شهر پاریس است از قطب جنوب جدا شده است، اما این اتفاق در میان کلاهکهای یخی رویدادی طبیعی است.
طبق مشاهدات ماهواره اروپا و ماهواره ناسا کوه یخی موسوم به D۲۸ در روزهای ۲۴ و ۲۵ سپتامبر از یخ تاق آمری در شرق قطب جنوب جدا شده است. طبق گزارش برنامه دیده بانی زمین کوپرنیک اروپا اندازه این کوه یخ هزار و ۵۸۲ کیلومتر مربع است.
هلنا آماندا فریکر یخ شناس آمریکایی میگوید این کوه یخ حدود ۲۱۰ متر ضخامت و ۳۱۵ میلیارد تن وزن دارد. وی میگوید این ارقام ممکن است بسیار بالا به نظر برسد، اما تولید کوه یخ بخشی از چرخه طبیعی یخ تاق هاست که امتداد کلاهک یخی بر روی آب هستند.
فریکر که استاد مرکز اقیانوس نگاری در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیه گو است میگوید یخ تاقها باید حجم خود را از دست بدهند، زیرا به طور مرتب در حال افزایش حجم هستند. آنها میخواهند با این کار حجم و ابعاد خود را حفظ کنند. افزایش حجم یخ تاقها ناشی از بارش برف و رودخانههای یخی است که به آرامی به سمت سواحل پیش میروند.
Ahmadreza 2002
۷ فروردین ۱۳۹۹اگه ناراحتتون کردم معذرت میخام
ولی خب حق بدین ۵۰۰ برابر فرانسه کجا و ۱۵ برابر پاریس کجا
بنده اصل پدیده گرمایش جهانی رو که انکار نکردم صرفا یه اشتباه سهوی از سمت شما پیش اومده که خب خدا رو شکر اصلاح شد
روز خوش هموطن
OMID
۷ فروردین ۱۳۹۹خوب راست گفت دیگه
شما خودت نگاه کن 500 برابر فرانسه کجا
15 برابر پاریس کجا
Khosrow
۷ فروردین ۱۳۹۹عزیزان شلوغ نکنید سلطان پاکیزگی پشت دره / به طحال کرونا که تو خونه ورزش میکنید / غربال کن ..
Hamidreza
۷ فروردین ۱۳۹۹وجود خودرو های هیبریدی لازمه
آینده مال خودرو های الکتریکی هست!
همونطور که من از SUV ها خیلی خوشم نمیاد ولی SUV ها خیلی پر طرفدارند!
هیبریدی دوست دارم!
Mohammadreza
۷ فروردین ۱۳۹۹فک میکنم خودروهای هیدروژنی بخاطر استفاده از باتری های بسیار کوچیک تر نسبت به خودروهای برقی آلایندگی کمتری داشته باشن
Sina Barca
۷ فروردین ۱۳۹۹بهترین راه هیدروژنیه.
البته باید یکم تغییر کنه
رضا
۹ فروردین ۱۳۹۹سواری ماشین برقی أصلا با بنزینی قابل مقایسه نیست ، مقایسه این دو مثل مقایسه یه درشکه قدیمی با اولین اتومبیلای بنزینیه قرن بیستمه ، من بدون در نظر گرفتن آلودگی و هزینه مطمئنم دوران اتومبیلهای سوخت فسیلی تا ۱۰ سال دیگه یا زودتر تمومه