چندی است که اتومبیلهای خودران بدل به گل سرسبد خبرهای خودرویی شدهاند و دلیل آن هم فعالیت اکثر کمپانیهای عظیم در این زمینه است. از گوگل گرفته تا تسلا و از بی ام دبلیو تا نیسان همه و همه بودجه هنگفتی را صرف تحقیق درزمینهٔ این فناوری تازه میکنند و هرچند روز خبرهای تازهای در مورد فعالیتهایشان میشنویم. اما آیا توسعه این چهارچرخههای مدرن انسان بیدقت را از تصادفات رانندگی حفظ میکند؟ حادثههایی که هر ثانیه جان صدها تن را میستاند و ما ایرانیها هم اصلاً با آن غریبه نیستیم. در اینجا مقالهای به قلم Lulu Chang از وبسایت دیجیتال ترندز را با هم میخوانیم تا بر اساس دادههای آماری به سؤال مذکور پاسخ دهیم.
همه فوبیاهای ما همچون ترس از مارها، عدد ۱۳ یا پرواز، زیر سایه تهدید واضح و همیشگی عملی قرار میگیرند که همه ما خواهینخواهی در زندگی خود با آن سروکار داریم: رانندگی. هرچند هنگامیکه حرف از مهارتهای رانندگی شخص به میان میآید همه باد به غبغب انداخته و خود را یک پا شوماخر میدانند اما دادههای آماری چیز دیگری را فریاد میزنند. در حقیقت برآوردی از صنعت بیمه خودرو در سال ۲۰۱۱ بیانگر این است که یک راننده معمولی در دورهی پشت رول نشستن خود درگیر ۳ تا ۴ تصادف خواهند شد. امروز که ۴ سال از آن برآورد گذشته در دنیایی قرار داریم که عوامل پرتکننده حواس راننده مانند قارچ رشد میکنند و شاید به همین منوال خطر تصادفات نیز افزایش یافته. بنا بر تحقیقات اخیر Mobileye، توسعهدهنده فنّاوری رانندگی خودکار شرکتهای تسلا، بی ام دبلیو، آئودی و نیسان، یک نفر از هر ۱۰ آمریکایی از ماه می تاکنون با یک خودرو برخورد کرده یا حداقل نزدیک بوده برخورد کند.
۱۶ درصد از مشارکتکنندگان گفتند که در شش ماه گذشته هنگام پیادهروی با اتومبیل تصادف کرده یا نزدیک بوده تصادف کنند، ۲۱ درصد از دوچرخهسواران هنگام دوچرخهسواری در شش ماه گذشته با یک خودرو برخورد کرده یا نزدیک بوده برخورد کند. اوضاع در حملونقل عمومی هم از این بهتر نیست چراکه ۱۸ درصد از پاسخدهندگان هنگامیکه در یک وسیله حملونقل عمومی (تاکسی، اتوبوس شهری، آبر و…) بودهاند، تصادف را تجربه کردهاند.
“چه یک راننده اتوبوس که برای عبور از یک تقاطع شلوغ تلاش میکند یا یک راننده سرویس خودرویی که به دنبال دروازه درست در فرودگاه است، راههای بالقوه فراوانی برای پرت شدن حواس راننده از کنترل خودرو است، ” این حرف لونا للوید، مدیر ارشد تجاری و معاون ارشد بخش توسعه کسب و کارهای Mobileye، است. پس با این همه، انسان بیچاره چه باید بکند؟ Mobileye خودروهای بدون راننده را پیشنهاد میدهد.
این کمپانی مسئول فناوریهایی است که خودروهای بدون راننده را دور از تصادفات نگه میدارد؛ آنها “تفسیرهای دقیقی از میدان دید را بهمنظور پیشبینی برخوردهای احتمالی با دیگر خودروها، عابران پیاده، دوچرخهسواران، حیوانات و دیگر موانع ” ارائه میدهند. متأسفانه اینها اعمالیاند که انسانها نمیتوانند (یا نمیخواهند) انجام دهند. انگار کمکم جایی در قلب آمریکاییها برای خودروهای بدون راننده باز میشود.
با استناد بر مطالعات Mobileye و YouGov، ۳۱ درصد از افراد موردمطالعه وقتی میدانستند اتومبیلهای خودران در جادهاند، احساس امنیت بیشتری میکردند این درصد درباره دوچرخهسواران به حد قابلملاحظهای افزایش یافت چراکه نزدیک به نیمی از آنها از به پشتیبانی از این پدیده برخاستند. جوانانی که در عصر دیجیتالی رشد و نمو یافتهاند نیز با ایده این خودروها موافق بودند. ۳۸ درصد از آنها با خودروهای بدون راننده امنیت را نزدیکتر به خود مییافتند.
لِلوید افزود:”تحقیق Mobileye نشان داد که آمریکاییها تکنولوژیهای جدید را کاملاً میپذیرند اگر آن تکنولوژی بتواند برای همه تجربه رانندگی امنتری رقم بزند.”
نظر شما پدالیهای عزیز در مورد این پدیدههای نو در جادهها چیست؟بالاخره صنعت خودرو دندهها را از تمرکز سنتی در کاهش آسیب، مانند کمربند و ایربگ، به معرفی راهکارهای محافظتی کامل در برابر تصادفات عوض میکند.
منبع:دیجیتال ترندز
KING 918
۱۷ آذر ۱۳۹۴چقدر بده این طوری مثلا سواره یه پورشه یا فراری بشی بعد ماشین خودکار حرکت کنه و شما هیچ کاره باشین خیلی بده مگه اینکه مثل فیلم من روبات هستم (ویل اسمیت) بشه هم سر نشین رانندگی کنه هم خودکار
shahab
۱۹ آذر ۱۳۹۴بخوایم یا نخوایم این تکنولوژی در حال پیشرفته و تا چندسال آینده خودروهای خودران به بازار راه پیدا میکنند و استبال بسیاری هم از آنها خواهد شد اما قطعا خودروسازان خودروهای نیازمند به راننده و حتی خودروهایی با گیربکس دستی را کنار نخوهند گذاشت چون لذت رانندگی چیزی نیست ک بشه ازش گذشت
me84
۱۷ آذر ۱۳۹۴خیلی عالیه.
حالم به هم میخوره از رانندگی ( بعضی ) از مردم.
هر چقدر هم که رعایت میکنی، یه عده واقعا نمیفهمن و مثل …. رانندگی میکنن که البته تو بعضی کشورها از جمله کشور ما، این راننده های ….. بیشتر از جاهای دیگه دنیا هستن.
من که خیلی خیلی موافقم تا هر چه زود تر همه ماشینا خودران بشن. پیست های مخصوص هم بسازن تا هر کی هم میخواد از رانندگی لذت ببره بره اونجا.
البته اینها برای ایران یه رویاست.
Elring-aventador
۱۷ آذر ۱۳۹۴کاملا مخالفم بات
ینی داری میگی تا حالا لذت افزایش دور موتور تا 6500 رو تجربه نکردی ؟
من از ماشینا ی خودران و الکتریکی اصلا خوشم نمیاد
و میدونم خیلیا موافقم نیستن ولی اینا لذت رانندگی رو کم می کنن و یا از بین می برن و این اصن خوب نیست
صافکار خسته
۱۷ آذر ۱۳۹۴این چه حرفیه مرد حسابی.، یعنی چی خیلی خوبه؟!
نون مارو شما میدی پس ؟ ماهم نون میخایم ، ماهم تصادف میخایم ، ماهم کار میخایم.. ماهم آدمیم :| عجبا..!
بابا این روزا بازار کساده مشتری نیس، مردم تصادف نمیکنن، ماشین رو له نمیکنن بیارن پیشم، از بیکاری دارم با بشکه روغن تعمیرگاه ور میرم صافش میکنم، صافه صاف شده انگار تازه از کمپانی درومده..
این مدت فهمیدم این سایت انسان های فهمیده و با احساساتی داره که همدیگره رو درک میکنن و پشت همن.. خاهش میکنم به فکر منم باشین پس، منو هم درک کنید.. منم هموطنتونم منم انسانم منم ایرانی هستم منم مظلومم…
لطفا ماشیناتونو بکوبید به دارو دیوار بیارید پیشم.. بزاید منم یه لقمه نون حلال بخورم..
دستان نیازمند و پر توان من چشم به راه “تو رفتگی” های شماست، حتی اگه شده یه گلگیر..
هرموقع که خواستین ترمز بگیرین به یاد من هم باشید.. به این فکر کنید که یکی یجایی چشم به راه نشسته تا شما با کرامت والای خود ماشینتان را به جایی بکوبید و له کنید.. دل او به همین خوش است. اورا چشم به راه نگذارید..
احمد باقری
۱۷ آذر ۱۳۹۴این روش(یعنی راننده خودران) میتونه بسیار مفید باشه، چون خستگی حالیش نمیشه، نیاز به استراحت نداره، تمرکز بهتری داره، هیچ زاویه و هیچ دیدی رو از دست نمیده و در آن واحد، به همشون دسترسی داره، اما به هر حال، تا سالهای سال، در این ماشینها هم امکان رانندگی دستی رو میذارن تا در مواقع بحرانی راننده وارد عمل بشه.
جوشکار خسته
۱۷ آذر ۱۳۹۴بازم خدارو شکر که شما اینجا بودی و بهمون گفتی… وگرنه خدا میدونست که اگر بدون این اطلاعات ذی قیمت پشت اتوموبیل به قول شما “خودران” مینشستیم، چه اتفاقاتی ممکن بود بیوفته…
خصوصن جمله ی اولتون که واقعا کلیدی و تکان دهنده بود.
Archi KHAN
۱۸ آذر ۱۳۹۴ای خسته ، امان از دست تو …
خیلی خستم..
۱۸ آذر ۱۳۹۴همین چیزاست که خستگیه منو در میکنه،
اینو هم ازم نگیرید..
mahdi-rj45
۲۸ آذر ۱۳۹۴این مثل دنده ی اتوماته :
جوونا و علاقه مندان به رانندگی حرفه ای ازش متنفرن
و ادمایی با سن بالا به اتومات بودن کل ماشین هم راضی هستن.
ولی لذت ردلاین گرفتن از ماشین قابل توصیف نیست…….