طبق مطالعه ای در مورد انتخاب تکنولوژی توسط J.D Power در آمریکا، خریداران خودرو بیش از همه خواهان آپشن پیشگیری از برخورد هستند و واقعاً جای تعجب داشت که خریداران این تکنولوژیها را کاملاً حمایت میکنند. بهطوریکه از لیست ۱۰ تایی محبوبترینها، ۷ تای آن مربوط به تکنولوژی پیشگیری از برخورد است. کریستین کلوج مدیر اجرایی بخش تعامل راننده و رابط کاربری انسان و ماشین شرکت J.D Power در انجمن مطبوعات خودرو دیترویت گفت “این نتایج بسیار قابلتوجه بود” و همچنین اضافه کرد که این نتایج، تصور معمول از اینکه این آپشن ها تنها برای افراد مسن و خودروهای لوکس است را رد کرد.
از ۵۹ تکنولوژی موجود در این نظرسنجی، دوربینهای دید عقب و رنگترمیم شونده خودرو تنها آپشن هایی هستند که در ۵ آپشن برتر قرار گرفتند و مربوط به سیستم پیشگیری از برخورد نیستند. طبق این نظرسنجی واضح است که بیشترین توجه مربوط به چیزهایی است که بار رانندگی را کاهش میدهند و ایمنی را بهبود میبخشند.
اصول مطالعه
در وهله ی اول این تحقیق بین ماههای ژانویه و مارس سال جاری روی ۵۳۰۰ راننده که در پنج سال گذشته خودرو خریداری یا اجاره کرده بودند انجام شد. این مطالعه ۵۹ تکنولوژی مختلف را پوشش میداد که در شش دسته جداگانه (حفاظت برخورد، آسایش و راحتی، سیستمهای کمکی رانندگی، بهرهوری انرژی، سرگرمی و ارتباطات و همچنین سیستم ناوبری) و ۳۴ کلاس خودرویی بررسی شد. کلوج اذعان داشت که هدف این مطالعه پاسخ به یک سؤال ساده بود که مردم از خودروی آینده خود چه میخواهند.
چه تکنولوژیهایی برای مردم بیشترین و کمترین اهمیت را دارد.
نتایج مطالعه انتخاب تکنولوژی در سال ۲۰۱۵ به برنامهریزی خودروسازان کمک میکند تا درک کنند که مصرفکنندگان از خودرو چه میخواهند.
تکنولوژیهای محبوب و غیر محبوب
تکنولوژیهایی مثل دید در شب، مانیتور نقاط کور و کاهش سرعت قبل از برخورد در صدر لیست محبوبترینها قرار دارند. آیتمهای مربوط به رانندگی خودکار و مستقل هم در رتبههای خوبی قرارگرفتهاند که اتصال به دستگاههای بیسیم، کنترل عیبیابی خودرو و دوربینهای دید عقب از این قبیلاند که مورد توجه همه ی نسلها هستند و نقطه شروع اعتماد مردم به خودرو است.
از طرف دیگر آپشن صرفهجویی در مصرف سوخت مثل آیروشاتر های فعال نقطه مقابل ویژگیهای بالاست، کلوج در این مورد گفت:
تقاضا برای بازیابی انرژی (و ویژگیهای مرتبط با هیبرید) بسیار پایین است که این امر شاید به خاطر قیمت پایین سوخت در آمریکا باشد.
اپل در مقابل گوگل
دو تکنولوژی ارتباط خودرویی اپل و گوگل با نامهای Carplay و Android Auto امتیازی پایینتر از حد انتظار کسب کردند که در نوع خود جالب بود. کلوج در این مورد اشاره کرد هرچند تعصب تکنولوژیکی فراتر از کامپیوترها و تلفنهای هوشمند به میدان نبرد جدیدی به نام داشبورد منتقل شده اما این ویژگیها بیشتر مورد توجه نسل جوان است.
افراد حاضر در نظرسنجی تکنولوژیهای مرتبط به دستگاه خودشان را ترجیح دادند. کاربران اندروید دو برابر سقف شیشه ای خورشیدی به تکنولوژی ارتباطی اپل امتیاز غیرقابلقبول دادند و البته کاربران آیفون نیز همین امتیاز و دید منفی را نسبت به سیستم گوگل داشتند.
یک نقطه مقابله دیگر اپل و اندروید در درامد است جایی که صاحبان خودروهای لوکس بیشتر از دستگاههای IOS استفاده میکنند تا همتایان اندرویدی که البته در خودروهای غیرپریمیوم قضیه فرق میکند. با توجه به این توزیع جمعیت، کلوج بیان کرد که در این مسئله بررسی بیشتری نیاز است.
درنهایت کلوج میگوید:
نرخ تغییرات چیزی مسلم است و ما تأثیر لوازم الکتریکی مصرفکنندگان بر فضای خودرو را میبینیم و این مسئله به این روند شتاب میدهد و در آینده ادامه خواهد داشت. بنابراین انتخاب از بین تکنولوژیها توسط خریداران خودرو در مطالعه بعدی J.D Power باید بسیار جالب باشد.
احسان(احسان سابق)
۶ اردیبهشت ۱۳۹۴تحقیق ها و نظرسنجی هایی که تو امریکا انجام میشه واقعا جذاب و خوندنی هست و برای سیاستمدارها و روانشناس ها و کارآفرین ها و متخصصان و حتی خود مردم عادی تصویری کلی از اتفاقات موجود توی کشور ارائه میده.حالا این نظرسنجی مربوط به آپشن های مورد استفاده از خودروها باشه یا بررسی میزان بارداری ناخواسته در میان دختران نوجوان.متاسفانه ما تو کشورمون ساده ترین تحقیق ها رو هم نداریم و این موضوع برای ما خیلی گرون تموم شده
h112
۶ اردیبهشت ۱۳۹۴دوست عزیز چیو با چی مقایسه میکنی….آمریکا یه کشور صنعتی و فوق العاده قدرت منده(در صنعت)…تو بحث های دیگه هم که اصلا قابل قیاس نیستند….ایران رو با ارفاق با کشور های مثل برزیل و هند و ترکیه میشه مقایسه کرد…
پ.ب
۷ اردیبهشت ۱۳۹۴نه من با h 112 اصلا موافق نیستم، مهمترین عامل موفقیت داشتن آمار از جامعه هدف هستش، حالا می خواد زاغه نشینای هند باشه یا مرفه های آمریکا، آگه تو کشور ما همچین سیستمی برای سنجش افکار عمومی ایجاد بشه و به نتیجه تحقیقات آماری اهمیت قایل بشه کسی، صنعت ایران تغییر بزرگی میکنه، به عنوان نمونه آگه مدیر عامل ویران خودرو هنین الان دست از آون کاری که الان داره میکنه برداره بیاد 4 تا کامنت این وب سایت رو بخونه، آمار دستش میاد که آینده شغلیش در خطره! در خطره مدیر عامل، خطر!!!
محسن
۶ اردیبهشت ۱۳۹۴خیلی خوبه طوری فرهنگ سازی میشد که مردم ما هم به موارد ایمنی خودرو بیش از امکانات رفاهی اهمیت بدن. متاسفانه در حال حاضر وجود سانروف و گرمکن صندلی برای مشتری ایرانی اولویت بالاتری نسبت به وجود سیستم کنترل پایداری داره!
سامی
۶ اردیبهشت ۱۳۹۴محسن چون این اپشن هایی ک گفتی و خیلی های تو ایران اپشن محسوب میشن ولی اونجا نه جون روی ماشین نصب هستن
کافر مقدس
۶ اردیبهشت ۱۳۹۴والا یدونه ش هم از نزدیک ندیدم در نتیجه نظری ندارم:D
احمد باقری
۶ اردیبهشت ۱۳۹۴به نظر من هم ایمنی از هر چیزی مهمتره و در این زمینه تلاشهای خوبی صورت گرفته و با سرعت بالایی در حال پیشرفت هست.
فرید
۷ اردیبهشت ۱۳۹۴چرا از جی دی پاور میزاری آخه…اینا که قبول نداارند که بابا :-D :-D :-D :-D
یه نکته رو دارین…مطلب از جی دی پاور هستش بعد من نمیدونم بنز اون وسط چی میگه…حالا خوبه بنز تو این آمار ها گند زده ها اگه رتبه اش خوب بود که فاااااااتحه…بیچارمون میکرد…
از این به بعد هرکی بگه پدال طرفدار آلمانه من میدونم و اون :-D :-D :-D :-D
mamas
۷ اردیبهشت ۱۳۹۴میگه : دارندگان خودروهای لوکس بیش تر از کاربران ios هستند ، خیلی حرفه این جمله
سعید
۷ اردیبهشت ۱۳۹۴سیستم دید در شب خیلی جالب و خوب و کاربردیه