GKN کمپانیای است که در پشت سختافزار دریفت در فورد فوکوس RS قرار دارد و قادر است هر کاری انجام دهد تا یک هاچبک معمولی موجود در بازار، با سرعت هر چه بیشتر در پیست حرکت کند. آخرین و قابلتوجهترین نوآوری این مجموعه مهندسی انگلیسی، یک ماژول پیشرانه جدید است که یک موتور الکتریکی با سیستم خنککننده متکی بر آب و اینورتر را با یک گیربکس کاهشی تکسرعته eAxle همراه کرده است. این سیستم پیشرانه که تولید آن قرار است از سال ۲۰۱۹ آغاز شود، دارای ارتفاع ۳۰۰ میلیمتر و عرض ۳۲۵ میلیمتر است و در مجموع، تنها ۵۴ کیلوگرم وزن دارد و از این رو، بنابر گفته GKN، ابزاری مناسب برای هیبریدیسازی خودروهای کوچک محسوب میشود.
این ماژول پیشرانه الکتریکی یکپارچه eAxle به اندازه ۸۷ اسببخار قدرت تولید میکند و میتواند گشتاوری حداکثر برابر ۲ هزار نیوتنمتر به چرخهای عقب منتقل کند. در یک سیستم پیشرانه هیبریدی احتمالی، یک موتور احتراق داخلی در جلو استفاده میگردد و ضمن اینکه، دیگر از پیچیدگیهای قرارگیری موتورهای الکتریکی بر روی چرخها خبری نیست. تئو گاسمن (Theo Gassman)، مدیر مهندسی پیشرانه و سیستمهای eDrive در GKN میگوید:
دلیل اصلی توسعه چنین سیستمی، هزینهها هستند. سیستمی که ما داریم، اتصالات و کابلهای بین منبع قدرت الکترونیکی و موتور حذف میکند و در نتیجه، به میزان قابلتوجهی در هزینهها صرفهجویی میگردد.
به گفته «گاسمن»، بهبود سطح عملکرد و افزایش انعطافپذیری پیشرانه، از دیگر آثار مثبت استفاده از این سیستم هستند. وی در ادامه، میافزاید:
آنها (خودروسازان) سخت به دنبال افزایش سطح یکپارچهسازی تولید و یکجا کردن موتور با سیستم انتقال قدرت هستند. این قابلیت موجب یکپارچهسازی مکانیکی بیشتر میگردد و در عین حال، به منظور صرفهجویی در مصرف سوخت اهمیت خواهد داشت. شما میتوانید وزن را کاهش دهید و در نتیجه، عملکرد بهتری در اختیار داشته باشید.
در همین حال، «گاسمن» به این موضوع اشاره میکند که این نوع سیستم در داخل کمپانی GKN توسعه داده میشود و طیف مختلفی از شرکتهای قطعهسازی، قطعات آن را تأمین خواهند کرد. وی در ادامه میگوید:
این سیستمها منحصر به یک خودرو نیستند. آنها هر کدام یک ساختار هستند که امکان کاربرد در جاهای مختلف را دارند. تولید این نوع سیستمهای تطبیقپذیر، اگرچه پیچیدگیهای بیشتری دارد، ولی وقتی تعداد بیشتری از خودروسازان از آن استفاده کنند، هزینه کلی تولید آن کاهش خواهد یافت.
به علاوه، این پیشرانهها انعطافپذیری زیادی دارند و میتوانند برای خودروسازانی که طراحیهای مختلفی شامل دیفرانسیل عقب، جلو و تمامچرخ محرک در محصولاتشان دارند، به تولید برسند. در نتیجه، میتوانند نقش تعیینکنندهای در شرایط کاهش حجم موتورهای احتراق داخلی داشته باشند.
انعطافپذیری این پیشرانههای GKN، تنها برای کاربردهای چندگانه در طراحیهای خودروها خلاصه نمیشود، بلکه آنها را میتوان برای مشخصههای مدلهای مختلف خودرو نیز تنظیم کرد. «گاسمن» در این رابطه میگوید:
برخی خودروها تنها به پرفورمنس خلاصه نمیشوند. بلکه بیشتر به خاطر لذت رانندگی و درگیر کردن رانندههای علاقهمند، به فروش میرسند.
از این رو، GKN میخواهد سیستمهایی تولید کند که بتوان همزمان آن را برای خودروهای مقرونبهصرفه و هیجانانگیز آماده کرد. به گفته «گاسمن»، با استفاده از دیفرانسیلهای لغزشمحدود و گشتاور برداری میتواند لذت و هیجان رانندگی را افزایش داد.
«گاسمن» و همکارانش درصدد هستند که پیشرانهای تولید کنند که همه خودروسازان، با کمترین اصلاح و تغییر، از آن در مدلهای خود استفاده کنند و در نتیجه، هزینههای تولید خودروهای الکتریکی را نیز کاهش دهند. وی در این زمینه میگوید:
این تکنولوژی به صورت مستقیم باعث کاهش قیمت خودروهای الکتریکی خواهد شد. ما در حال حاضر شاهد موج دوم تقاضا برای خودروهای الکتریکی هستیم و بنابراین، یک طرح تجاری و یک استراتژی واضح برای خودروسازان موردنیاز خواهد بود.
باید منتظر ماند و دید که اولین بار کدامیک از خودروسازان اروپایی در سال ۲۰۱۹ با این سیستم پیشرانه به بازار وارد میشوند. شرکای کنونی GKN، شامل کمپانیهایی چون ولوو، لندروور، پورشه، فیات-کرایسلر، بامو و فورد هستند.
منبع: roadandtrack – autocar
Nima
۲۷ شهریور ۱۳۹۵اول فورد!!!
ولى خداى تکنولوژى هست.
مجید ( اشتوگارت و سنت آگاتا )
۲۷ شهریور ۱۳۹۵بازم فورد.
(ali (CHEVY NOVA
۲۷ شهریور ۱۳۹۵فورد که دیگه لوله کرده همجوره رقیب ها رو
new great britain
۲۷ شهریور ۱۳۹۵جناب مجید و ali جان الان این تکنولوژی انگلیسیه چه ربطی به فورد داره و لوله کردن رقبا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ولی نکته ی جالبش استفاده کننده ها و شرکای این شرکته مهندسی انگلیسین(ولوو، لندروور، پورشه، فیات-کرایسلر، بامو و فورد ).
Mercede kaviani
۲۷ شهریور ۱۳۹۵قدرت 87 اسب بخار است یا 870 اسب بخار
محمد رضا
۲۷ شهریور ۱۳۹۵ماهم رانای هیبریدی رو میخوایم سال 3019 بدیم تو بازار خیلیم بهتره
مجید
۲۷ شهریور ۱۳۹۵عالی بود امیدوارم تکنولوژی هایی مثل این بیشتر وارد صنعت خودرو بشن
Nima
۲۷ شهریور ۱۳۹۵یعنى کسایى که به پست اول من دیسلایک دادن قبول ندارن این تکنولوژى عالیه!!!!!!؟؟؟؟؟
(ali (CHEVY NOVA
۲۷ شهریور ۱۳۹۵نیما جان قبولش سخت برا یه سری
BaLTaZaR
۲۷ شهریور ۱۳۹۵سلام . من دیس دادم چون مطلب یک بحث کاملا تخصصی بود و کامنت شما بیشتر شبیه کل کل ها و کری های تو استادیوم. موضوع اصلا مقایسه بین خودروسازها نبوده. البته این خاصیت آزادیه بیانه. شما آزادید هرطور دوست دارید نظر بدید، من هم آزادم لایک یا دیس بدم. امیدوارم ناراحت نشید. چون پرسیدید مجبور شدم دلیلمو توضیح بدم.
GOD BLESS AMERICA
۲۷ شهریور ۱۳۹۵قول میدم این هم مثل بسیاری از تکنولوژیهای برتر گذشته به فراموشی سپرده خواهد شد .
چراکه دست غول های صنعت خودرو و نفت در یک کاسه است و به همراه اربابانشان که همان هشت کشور صنعتی اول دنیا هستند از هرگونه جهش عظیم در تکنولوژی جلوگیری می کنند.
این خط (_) و این هم نشان (¶) همینجوری
ولی ببینید کی گفتم.
vahid porsche
۲۷ شهریور ۱۳۹۵نفت داره تموم میشه مجبورن قبول کنن
uss zumwalt DDG-1000
۲۷ شهریور ۱۳۹۵عجب گشتاوری