پورشه در حال توسعه نرمافزاری برای بهبود کنترل پایداری خودروهای الکتریکی مبتنی بر چهار موتور برقی است که با نظارت بر پارامترهای مختلف خودرو میتواند تنظیمات را بسیار سریعتر از سیستمهای کنترل پایداری فعلی انجام دهد.
پورشه تایکان، نخستین خودروی تمام الکتریکی این شرکت است اما آخرین آن نخواهد بود. این خودروی سواری از یک جفت موتور الکتریکی برای به حرکت درآوردن هر چهار چرخ استفاده میکند یعنی یک موتور روی هر محور قرار میگیرد. این پیکرهبندی در مدل توربو S میتواند در زمان ۲.۶ ثانیه خودرو را به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برساند. با این وجود پورشه معتقد است که میتواند عملکرد این مدل را هم بهبود دهد.
مهندسان در اشتوتگارت مشغول کار روی سیستمی هستند که از چهار موتور الکتریکی به جای دو موتور استفاده میکند و هر موتور روی یکی از چرخها قرار میگیرد و مستقلاً کنترل میشود. اگر این طرح را به طراحیهای شرکت ریماک شبیه میبینید، اشتباه نکردهاید اما در واقع پورشه وقت زیادی را صرف موتورها نمیکند بلکه در یک بسته نرمافزاری که از سنسورها و سیستم نظارت کلی استفاده میکند برای کنترل دقیق هر موتور بهره میبرد. مأموریت اصلی این برنامه، تأمین ایمنی است به طور مثال در یک SUV میتوان هر چرخ را به طور مجزا کنترل کرد تا در یک مسیر مثلاً برفی هم هرگوشه خودرو بتواند با وجود لغزندگی سایر چرخها، خودرو را حرکت دهد.
این نرمافزار، همچنین با تشخیص سریعتر لغزش، قدرت را بهصورت انفرادی روی چرخها اعمال میکند. این کار آنقدر سریع اتفاق میافتد که برای راننده نامحسوس خواهد بود. این سیستم نسبت به روشهای متداول کنترل لغزش فعلی که از ابزارهای سختافزاری متعددی بهره میبرند، بسیار سادهتر و دقیقتر خواهد بود. در تست رانندگی انجام شده در یک مسیر برفی، خودرو با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت و با کنترل عالی از پیچها عبور میکند.
هرچند این سیستم در ابتدا برای خودروهای شاسی بلند طراحی شده اما به طور تئوری، به آسانی میتوان آن را روی هر خودروی الکتریکی چهار موتوره هم پیاده کرد. هرچند پورشه هنوز اطلاعاتی در مورد زمان عرضه و دسترسی عمومی این سیستم به بازار عنوان نکرده است.