متفرقه

محبوبیت نزولی خودروهای گیربکس دستی در آمریکا

همه می‌دانیم روزبه‌روز از محبوبیت گیربکس‌های دستی در بازارهای جهانی کاسته می‌شود اما خبر جدید CNBC به‌طور دقیق‌تری به این موضوع پرداخته است.

این منبع خبری با اشاره به داده‌های ادموندز می‌گوید از هر ۳۲۷ خودروی جدید عرضه شده در بازار آمریکا تنها ۴۱ خودرو به گیربکس دستی مجهز بوده‌اند. در واقع تنها حدود ۱۲ درصد از خودروهای جدید تولیدی از این نوع گیربکس استفاده کرده‌اند.

اگرچه این آمار با توجه به روند کنونی بازار خودرو در آمریکا خیلی بد به نظر نمی‌رسد اما نسبت به ۹ سال پیش افت فاحشی را نشان می‌دهد. در سال ۲۰۱۱ حدود ۳۷ درصد خودروهای فروخته شده در آمریکا از این نوع گیربکس استفاده کرده بودند.

این تغییر یک شبه اتفاق نیفتاده اما گیربکس‌های دستی روزبه‌روز در خودروهای کمتری دیده می‌شوند. برای مثال نیسان فرونتیر ۲۰۲۰ و سنترا فقط با گیربکس‌های اتوماتیک عرضه می‌شوند و مزدا ۶ نیز از سال ۲۰۱۹ با گیربکس دستی عرضه نمی‌شود و شورولت کوروت جدید نیز با گیربکس دستی قابل خریداری است.

البته برخی استثناها نیز وجود دارد. اخیراً کادیلاک اعلام کرده خودروهای پرفورمنس CT4 و CT5-V را با گیربکس دستی عرضه خواهد کرد. مینی نیز اندکی قبل اعلام کرده بود گیربکس دستی را در سال ۲۰۲۱ بازخواهد گرداند.

اما آینده روشنی در انتظار گیربکس‌های دستی نیست. این گیربکس‌ها شدیداً به مدل‌های پایه با قیمت ارزان و محصولات اسپورت محدود شده‌اند. البته دلایل بسیار متفاوتی برای این کار وجود دارد زیرا خودروهای پرفورمنس مناسب طرفدارانی هستند که می‌خواهند خودشان دنده را تعویض کنند اما خودروهای پایه به خاطر قیمت ارزان‌تر از این نوع گیربکس‌ها استفاده می‌کنند.

این موضوع وقتی خودروهایی با قیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار را بررسی کنید کاملاً آشکار خواهد شد. نیسان ورسا ۲۰۲۰ به‌صورت استاندارد با گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه می‌شود و وضعیت شورولت اسپارک نیز چنین است. البته هوندا فیت و تویوتا یاریس کمی مدرن‌تر بوده و به گیربکس ۶ سرعته دستی مجهز هستند.

با حذف روزافزون سدان ها و تولید هرچه بیشتر کراس اوورها، احتمالاً محبوبیت گیربکس‌های دستی هم کمتر خواهد شد. ورود خودروهای الکتریکی به بازار نیز آینده این گیربکس‌ها را تیره‌تر خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. آرین

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (444 ديدگاه)

    حداقل به لطف پورشه گیربکس دسنی باقی می مونه

  2. علیرضا

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (425 ديدگاه)

    چی بگم والا . ما که فقط دنده چاخ کردیم و نهایتا یه پرشیا اتومات سوار شدیم . امیدوارم یه روزی pdk تست کنیم شاید ما هم نظرمون برگشت و گفتیم فقط اتومات اونم pdk

  3. رزیتا

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (418 ديدگاه)

    هم گیربکس دستی و هم گیربکس اتوماتیک معایبو مزایای خاص خودشونو دارانو هر کدومشون ممکنه تو یه موقعیت یا مکان خاص کارایی بیشترو بهتری داشته باشن ، مثلا” ار خوبیای گیربکس دستی این هستش که خریدش ارزونتره و نگهداریشم ارزونتره و مصرف سوختشم بهترو پایینتره ، ولی از مزایای گیربکس اتوماتیک اینه که استفادش آسونتره و محدودیت دستی کمتری داره و واسه راننده های بی تجربه واسه شروع حرکت تو سراشیبیا و تپه ها بهتره و یکی از مهمترینو بهترین مزایای گیربکس اتوماتیک استفاده آسونتر تو ترافیکای سنگین هستش

    1. مانی

      ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      گیرباکس‌های اتومات جدید و پیشرفته دیگه مثل قدیم
      پرمصرف نیستن و کمتر از دستی‌‌ها میسوزونن

      1. رزیتا

        ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
        سوابق: (418 ديدگاه)

        آره ، با گذشت زمان تکنولوژی ساختو تولید تغییر میکنه و ایرادها برطرف میشن

      2. Roham

        ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
        سوابق: (758 ديدگاه)

        شاید بعضی مدل های گیربکس اتوماتیک مصرف کمتری واسه ماشین به همراه داشته باشن( مثل گیربکس دوکلاچه) ولی هنوز هم هزینه نگهداریشون بیشتر از گیربکس دستیه

  4. پیمان

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1483 ديدگاه)

    منم بودم نمیخریدم گیربکس های اتومات نسبت به ده سال پیش خیلی باهوش شدن و مصرف سوخت و بهره وری و سرعت تعویض بهتری نسبت به دستیا پیدا کردن دوما شما اگه تو ماشینای مدرن گیبرکس دستی رو انتخاب کنید عملا به کروز کنترل تطبیقی اتوپارک و سیستم نیمه خودران هم پشت کردید الان حتی ماشینای گردن کلفت افرودی هم پرچمداراشون اتومات شدن ماشینای معمولی که بماند

  5. محمد

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1483 ديدگاه)

    منم بودم نمیخریدم گیربکس های اتومات نسبت به ده سال پیش خیلی باهوش شدن و مصرف سوخت و بهره وری و سرعت تعویض بهتری نسبت به دستیا پیدا کردن دوما شما اگه تو ماشینای مدرن گیبرکس دستی رو انتخاب کنید عملا به کروز کنترل تطبیقی اتوپارک و سیستم نیمه خودران هم پشت کردید الان حتی ماشینای گردن کلفت افرودی هم پرچمداراشون اتومات شدن ماشینای معمولی که بماند

  6. OMID

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2171 ديدگاه)

    بهترین نوع گیربکس به نظر من اتوماتیک با پدال شیفتره
    هم تعویضش سریعه هم حس کنترل داشتند القا می‌کنه هم هر وقت حوصله نداشتی میزاریش روی حالت اتوماتیک

  7. Hadi

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2197 ديدگاه)

    وقتی رو ماشین گیربکس دستی نباشه انگار یه چیزی کمه…
    امیدوارم این نوع گیربکس از بین نره ولی هر چند کم ولی تو بازار حضور داشته باشن

  8. Khosrow

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2293 ديدگاه)

    با این گیربکس های سوپر سریع – دستی عملا منتفی ه / وقتی چیز بهتری داری و یک دست و یک پا ازاد / مهریه نباشه لعنتی ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا