پنچر شدن لاستیکها در هنگام رانندگی، یک اتفاق ناخوشایند و در عین حال، خطرناک است؛ موضوعی که سپس با دردسر تعویض تایر همراه میشود. البته برخی از رانندگان این شانس را دارند که امداد جادهای به دادشان برسد، ولی رسیدن این نیروی کمکی نیز به اندکی زمان احتیاج دارد. در همین حال، استفاده از تایرهای ران-فلت گزینه مناسبی برای جلوگیری از چنین مشکلاتی است.
انواع طراحی تایرهای ران-فلت
در حال حاضر در بازار، دو نوع تایر ران-فلت وجود دارد؛ سیستمهای رانفلت با تکیهگاه داخلی (self-supporting) و با تکیهگاه کمکی (auxiliary supported). در نوع با تکیهگاه داخلی، یک ساختار داخلی با صلبیت بیشتر استفاده میشود. در این تایرها معمولا لایههایی از لاستیک در ترکیب با یک کابل مقاومت در برابر حرارت به کار برده میشود؛ کابلهایی که ساختار تایر را تقویت میکنند. همین موضوع باعث میشود که تایر این قابلیت را داشته باشد که پس از پنچر شدن، وزن خودرو را برای ۱۰۰ مایل دیگر (۱۶۰ کیلومتر) تحمل کند.
با این حال، باید توجه داشت که حداکثر سرعت در این وضعیت برابر ۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود؛ بنابراین در حالی که همچنان میتوانید به حرکت ادامه دهید، ولی باید جانب احتیاط را رعایت کنید. تایرهای ران-فلت با سیستم تکیهگاه کمکی داری حلقه تکیهگاهی متصل به چرخ هستند که در هنگام افت فشار تایر، تکیهگاه لازم را فراهم میکند. بنابراین، به جای وارد شدن فشار اضافی به تایر در هنگام پنچر شدن، این سیستم به چرخها اجازه میدهد که قابلیت ران-فلت داشته باشند.
آسودگی خیال با تایرهای ران-فلت
تایرهای ران-فلت که «پانچر-فلت» نیز نامیده میشوند، مزیّتهای زیادی دارند. شاید بدیهیترین آنها این است که دیگر نگران ترکیدن تایرها و احتمالاً از دست دادن کنترل وسیله نقلیه خود نیستید؛ موضوعی که میتواند اثر ویرانکنندهای داشته باشد. به علاوه، با استفاده از تایرهای پانچر-فلت نیازی به توقف فوری در مسیرهای شلوغ یا وسط بیابان در هنگام شب نخواهد بود. شما تا رسیدن به یک تعمیرگاه یا خانه، همچنان میتوانید به رانندگیتان ادامه دهید.
منبع: automoblog
Elemento
۱۱ شهریور ۱۳۹۵واقعا تایر های ران فلت مخصوصا در مسافرت و شب بی نهایت به داد آدم میرسند.
این شرایط رو فقط کسی درک میکنه که شب سرد وسط بیابون پنچر کرده باشه.
اون موقع اگه تایر معمولی داشته باشی به معنای واقعی کلمه بیچاره ای.
اگه تایر ران فلت داشته باشی یک دعای از ته دل برای مخترع این تایر ها میکنی و به راهت ادامه میدی تا سر یک فرصت مناسب عوضش کنی !
مجید
۱۱ شهریور ۱۳۹۵دوستان من واقعا موندم اولین بار BMW 530i دیدم که لاستیک ران فلت داشت و یارو میگفت عالیه تا وقتی پنچر نکنی چون بعد پنچری دیگه لاستیکش قابل استفاده نیست و باید عوضش کنی( که فقط جفتی میدن و اون موقع 2006 جفتی 500 هزار تومن پولش بود) تو مجله ماشین اون سال هم نوشته بود در موردش ولی از این ور لاستیکای معمولی هم داستان خودشونو دارن هم دردسر تعویض هم وزن و حجمی که تو صندوق اشغال میکنن من خودم لاستیک معمولی دارم هفته ای یه بار تنظیم باد و 3 روز در میون ماشینو میشورم و هر روز هم باید لای لاستیک سنگ ریزه ها رو بگیرم ک صدا نده ولی یه بار هم که پنچر کردم رفتم آپاراتی چون تو شهر بودم و نمیخواستم زاپاس زیر ماشین بره اگه کسی تجربش رو داره راهنمایی کنه ممنون
Elemento
۱۲ شهریور ۱۳۹۵برای ماشین 500 میلیونی که چیزی نیست.
ahmad
۱۱ شهریور ۱۳۹۵معایب این لاستیک انقدر زیاده که بر مزایاش میچربه!
در حالت عادی استفاده از این لاستیک ضرر زیادی داره!
به خصوص در کاهش کیفیت چسبندگی لاستیک (کاهش کنترل و پایداری خودرو) و همینطور عدم تطابق پذیری نسبی اون با سیستم تعلیق…
مهیار
۲۹ فروردین ۱۳۹۶بی ام و داره رو ماشیناش میذاره ماشین های بی ام و هندلینگ فوق العاده ای هم دارن. همیشه که یک تکنولوژی جدید میاد تعدادی مخالفن ولی بعد ها خودشون هم استفاده میکنن
سیامک خالیچی
۳۰ بهمن ۱۳۹۵من از این لاستیک استفاده نکردم ولی با توجه به مشکلی که برام چند روز پیش حادث شد باید بگم که قیمتی ندارد. چند روز قبل در ترکیه بودم که بدلیل ترکیدگی دو لاستیک همزمان در دمای 20 درجه زیر صفر مجبور شدم با سرعت 10 کیلومتر در ساعت روی یک رینگ خودم را با بدبختی به اولین شهر برسانم که همه جا هم تعطیل بود . در صورت وجود چنین تکنولوژی ارزشش را دارد که هر هزینه ای پرداخت شود
علي
۲۰ تیر ۱۳۹۶اینکه دوستان میفرمایند بعد از پنچزی قابل استفاده نیست و باید تعویض بشه رو تا حالا نه شنیدم و نه راجع بهش مطلبی خوندم.. متأسفانه تو کشور ما یه عادت بد هست و اونم اینه که افرادی که راجع به مسأله ای اطلاعات ندارند رو منبر میرن و اتفاقا از معایب اون و مضرات اون قضیه ای که ازش اطلاع ندارن صحبت میکنن.. دوستان این تکنولوژی روز لاستیک دنیاست و هیچ مشکلی نداره و معایبی که حضرات پروفسورها فرمودند رو هم نداره.
مهرداد
۱۳ مرداد ۱۳۹۷لاستیک ران فلت برای رینگهای پهن ۲۰ یا ۲۱ خیلی افتضاحه
و خیلی سریع میترکونه لاستیکو
همین قضیه باعث شد تا من تو شمال عذاب بکشم
خیلی مسخره لاستیکم با یک دستنداز معمولی پاره شه
قیمت این لاستیکم خیلی گرونه ۳۵۰۰ اب خورد
الان با دلار ۱۲ تومن فکر کنم ۸ تومن شده باشه
با هواپیما بیزنس کلاس بری اسپانیا ب صرفه تره