مسئولیت تصادفات خودروهای بدون راننده با کیست؟ برایان واکر اسمیث کارشناس حقوقی تکنولوژیهای نوظهور همچون خودروهای بدون راننده، پاسخ میدهد.
برای اولین بار در ماه مارس بود که خودرویی بدون راننده از سانفرانسیسکو به مقصد نیویورک حرکت کرد. آیا اصلاً این کار قانونی است؟
این سؤالی است که برایان واکر، استادیار علم حقوق از دانشگاه کارولینا درصدد پاسخ به آن برآمده است. او کارشناس مسائل حقوقی در خصوص خودروهای بدون راننده است. برایان آینده ای را میبیند که در آن تصادفات ریشهکن میشوند، مسئولیتها تغییر حالت میدهند و ما را ترسی فرا خواهد گرفت که آن را قبلاً در زمان اولین رانندگی مان در جاده تجربه کرده بودیم.
مردم از من میپرسند: “آیا تو مسئول خودروهای بدون راننده هستی؟” و من پاسخ میدهم: “بله، اما من از ماشینهای امروزی واقعاً میترسم.” هرساله سی هزار نفر در جادههای آمریکا جان خود را از دست میدهند و بیش از یک میلیون نفر در این حوادث دچار جراحت میشوند. ۹۴% این تصادفات به خاطر اشتباهات انسانی رخ میدهد.”
با استفاده از خودروهای بدون راننده، در عمل انسان از جایگاه تصمیمگیری سقط میشود. با این توصیف، مسئولیت رانندگی از شخصی که سابق بر این پشت فرمان مینشسته گرفته شده و به گروهی از مهندسین کمپانی خودروساز داده میشود که موقعیتهای مختلفی که ممکن است یک خودرو در آن قرار بگیرد را پیشبینی و شبیهسازی میکنند. بسیاری از مسئولیتها متوجه کمپانیهای خودروسازی، طراحان و تأمین کننده سیستمهای خودرو خواهند شد.
با استفاده از سیستمهای خودکار، مسئولیتهای مردم بهسرعت کاهش خواهد یافت. اما مسئله اینجاست که قانون چقدر کشش این موضوع را دارد.
خودروها نیز تجربه کسب خواهند کرد. آنها مقادیر زیادی داده را بین خود ردوبدل خواهند کرد و بهمرور زمان باهوشتر خواهند شد. دقیقاً مثل فناوری موبایل و اینترنت مردم با این مسئله کنار خواهند آمد که مزیتهای تکنولوژی، مضراتی را نیز به همراه خواهد داشت. مانند در دسترس قرار گرفتن اطلاعات آنها در فضای اینترنت. در آینده شما از خودرویی خودران استفاده خواهید کرد و خواهید گفت: “میخواهم به یک رستوران خوب بروم” و دیگر برایتان مهم نخواهد بود که شما را به کجا خواهد برد. در آن صورت باز هم آسیبپذیر خواهیم بود ولی به شیوه ای دیگر. هکرها خواهند توانست اتومبیل شما را هک کرده و اختلالاتی در سیستم مسیریابی آن به وجود بیاورند که شما را در رفتوآمد دچار مشکل خواهد کرد.
اما سؤال اینجاست برای بهره بردن از چنین تکنولوژی، متحمل چه میزان ریسکی خواهیم شد؟
۴۰ درصد مرگ و میر جاده ای در اثر اشتباهات رانندگان غیر هوشیار و مست اتفاق افتاده است. اما یک خودرو هیچگاه نمیتواند مست باشد.
منبع: popsci
AHMADREZA
۷ خرداد ۱۳۹۴آقای شیدافر بسیار ممنون از مطلب به روز و جدید و جذابی رو که برامون گذاشتید
تشکر مجدد از سردبیر عزیز پدال و اقای شیدافر به خاطر اینکه منبع رو هم اخر مقالات درج میکنید که بسیار مفید و خوبه این کار
AliZeus
۷ خرداد ۱۳۹۴تو رو خدا دغدغه خارجیا رو باش دغدغه های ما جهان سومی ها رو باش…
ما بین پراید و تیبا موندیم، اونا بفکر قوانین و اصول تکنولوژی آینده!
mds
۷ خرداد ۱۳۹۴بعضى از ایرانیا چه کارهایى که نمیکنن!! آدم شاخ در میاره !
دیشب رفته بودم یه فلش بگیرم.. 30 هزار تومن به مغازه دار دادم دو تا 10 تومنى بود دو تا هم 5 بومنى جلو چشام یکى از ده تومنیا رو با یه 5 ت، از تو صندوقش عوض کرد بعد میگه 25 تومن بم دادى!!! به چشام نگاه میکنه بهم دروغ میگه !!
اینقدر زدمش تا دیگه همچین غلطایى نکنه تازه این اولین بارى نبود که به همچین ادمایى بر میخورم چند سال پیش هم برام این اتفاق افتاد
بعضیا واقا لیاقتشون بدتر از پرایده
رضا
۷ خرداد ۱۳۹۴عجب بابا
Mahdi
۷ خرداد ۱۳۹۴هک سیستم هدایت ماشین ها هم خیلی جالب میشه ولی در عین حال خطرناکه!
مثلا توی جاده داری حرکت میکنی که یهو میبینی ماشینت دیگه به حرف و دستور تو کاری نداره و از جای دیگه کنترل میشه!!!
Mostafa&S
۷ خرداد ۱۳۹۴داداش همین اتفاق امروز صبح تو پمپ بنزین واسم افتاد چی بگه آدم هموطنامونن دیگه…
احمد باقری
۷ خرداد ۱۳۹۴بودن یا نبودن، مسأله این است
علی
۷ خرداد ۱۳۹۴میتونم روزی رو تصور کنم رانندگی تو خیابون ممنوع میشه و اگر میخوای رانندگی کنی باید بری تو پیست های خارج شهر و ماشین کرایه کنی واسه نیم ساعت. چه دنیای کسل کننده ای بشه