موبیاس موتورز (MOBIUS MOTORS) یک خودروساز کنیایی است که در سال ۲۰۰۹ میلادی بنیان نهاده شد. پیشتر، تأسیسات این شرکت در شهر مومباسا مستقر بود اما اکنون به نایروبی پایتخت آن کشور منتقل شده است. مؤسس این کمپانی یک مهندس جوان دانشآموخته کامپیوتر به نام جوئل جکسون (JOEL JACKSON) است. وی بریتانیا را به هدف کمک به کشاورزان کنیایی و همچنین ارتقاء بهرهوری محصولات تولیدیشان، ترک نمود. او طی اقامت در کنیا این نکته را دریافت که مهمترین مانع در توسعه مناطق روستایی کنیا، نبود سامانهای مناسب برای حملونقل است. وی دراینباره میگوید: این نکته روشن شد که فقدان وسیله نقلیه مناسب بسیاری از مناطق روستایی آفریقا را تحت تأثیر قرار داده است.
به همین انگیزه وی تیمی از متخصصان فنی و بازرگانی را گرد آورد که خروجیشان در عمل، خلق محصولی بلندقامت و کاربردی به نام موبیاس بود. موبیاس در دو نسخه به نمایش درآمد. دومین نسخه که موبیاس ǁ نام دارد، نخستین بار در میانه سال ۲۰۱۱ میلادی رونمایی شد. نسخه تولیدی آن نیز در چند سالی بعد، یعنی در ماه اکتبر سال ۲۰۱۴ به بازار راه یافت. ناگفته نماند که نسخه جدیدتر این خودرو قرار است در سال ۲۰۱۸ میلادی روانه بازار شود.
موبیاس ǁ یا TWO، از ساختاری ساده اما بادوام، کاربردی و مستحکم بهره میبرد و برای کاهش هزینه برخی از امکانات غیرضروری در آن حذف شده است بدون اینکه به ماهیت و کیفیت نهایی کار لطمهای وارد گردد. این خودرو از فریم ساخته شده از لولههای فولادی بهره میبرد. مزیت استفاده از اینچنین ساختاری، وزن کم و تعمیرات ارزان آن است.
نمای ظاهری موبیاس ۲ از شباهت بسیاری با ساختههای لندروور برخوردار است، همان خطوط ساده و مستقیم به همراه صلابتی آهنین را در اینجا نیز شاهدیم. در کابین این خودرو نیز همان اصل سادگی اعمال شده و آپشن های لوکس را در آن کمتر میبینیم. تنها آپشنی که در کابین عرضه میشود یک صفحهنمایش لمسی به سایز ۸ اینچ است که از قابلیت سازگاری با سامانه GPS، اینترنت WiFi، بلوتوث و درگاه USB برخوردار است.
فاصله کف این خودرو از سطح زمین معادل ۳۳ سانتیمتر است و زاویه حمله آن در حالت آفرود برابر با ۳۲ درجه و زاویه فرار آن هم ۳۷ درصد است که این دادهها کاملاً جوابگوی جادههای برونشهری، ناهموار و مناطق دورافتاده کنیا است. در حال حاضر،۳۵ درصد از قطعات این خودرو توسط قطعه سازان کنیایی تولید میشود که قرار است این رقم به ۴۰ درصد برسد.
در دل این آفریقایی بلندقامت، یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی تنفس طبیعی به حجم ۱.۸ لیتر جای گرفته است که از توانی معادل ۱۳۳ اسب و گشتاوری برابر با ۱۸۲ نیوتنمتر برخوردار است. این توان بهواسطه یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخهای عقب آن منتقل میگردد.
منابع:
MOBIUSMOTORS.COM
WIKIPEDIA.ORG
و…
حامد
۱۵ آبان ۱۳۹۶خودرویی از کنیا که در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد؟😐
با قیمت ۱۲ هزار دلار !!!
به کنیایی ها هم حسودیم شد
بیایید از خودمون خجالت بکشیم که میزاریم وضعمون این باشه
ali mtr
۱۶ آبان ۱۳۹۶جوان بریتانیایی که به قصد کمک به کنیا رفته این خودرو رو طراحی کرده
وگرنه کنیایی های سیاه چنین کاری نمیتونن بکنن
milad
۱۷ آبان ۱۳۹۶طرف اصالتاً کنیایی هست ، توی بریتانیا درس خونده
ایران خودرو = فرغون سازی (ویران خودرو)
۱۵ آبان ۱۳۹۶امیدوارم تو کارش موفق بشه
فورد
۱۵ آبان ۱۳۹۶به نظر ماشین جون داری میاد از جلو منو یا پاجیرو 1990 میندازه در کل خاک بر سر مدیرای داخلی
نوید جهرمی
۱۵ آبان ۱۳۹۶جمله آخرت و ربطش ب این ماشین منو تارو مار کرد :)
کورش مسگرلو
۱۵ آبان ۱۳۹۶دم آق مهندس گرم
:::فرشاد:::
۱۵ آبان ۱۳۹۶آفرین بهش ? سایپا و ایرانخودرو به اندازه این جوان کنیایی پشتکار ندارن.
حميد
۱۵ آبان ۱۳۹۶ای گفتی نمیدونم ما تا کی باید چوب کم کاری این دو تا شرکت رو بخوریم
Hosein
۱۵ آبان ۱۳۹۶تنها راه نخریدن خودرو صفر این دوتا شرکت تا زمان واگذاری به بخش خصوصی یا کلا جمع شن
charger
۱۵ آبان ۱۳۹۶ما چوب کم کاری خودمونو میخوریم
ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»
۱۵ آبان ۱۳۹۶جوان کنیایی ؟!!!طرف بریتانیایی هس فرشاد جان.
ADAK
۱۵ آبان ۱۳۹۶باشه بابا !!!
ایوول به این جوان بیریتانیایی …
الان اوکیه ؟!!!
ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»
۱۶ آبان ۱۳۹۶نمیدونستم درست خوندن متن انقد برا بعضیا سخت و ناراحت کننده باشه!!!
milad
۱۷ آبان ۱۳۹۶بابا کنیایی هست توی بریتانیا درس خونده
حمیدرضا
۱۵ آبان ۱۳۹۶چه خوش فکر و چه قدر اینده نگرانه واقعا یه ماشین ساخته برای کشوری که زیرساخت مناسب جاده ای نداره این یعنی پیشرفت حالا هرچقدرم میخاد شبیه به لندرور باشه باشه واقعا اهمیتی نداره
Mohamad
۱۵ آبان ۱۳۹۶حتی کنیا هم خودروساز شده اونوقت ما……!!
امیرعارف
۱۵ آبان ۱۳۹۶تو کشور ما الان بیش از 30ساله که هیچ کس بفکر پیشرفت و مردمداری نیست ملاک موفقیت الان شده هرکی بیشتر بتونه بکنه از مردم . اینکه مدیران ارشد بجای تقویت صنعت بفکر واردات هستند یعنی بیچارگی ملت و صنعت
ونوم اف ۵
۱۵ آبان ۱۳۹۶همیشه وقتی میگفتن افریقا یاد یه جای عقب افتاده میافتادیم ولی کم کم باید نگاهمون رو عوض کنیم انصافا طراحیش در عین سادگی زیبایی و جون سختی رو میرسونه از مقامات کنیا و تانزانیا و گینه و … تقاضا دارم یه کمکی هم به صنعت ما بکنن
Amir.z
۱۵ آبان ۱۳۹۶داداش خدایی الان عقب افتاده ترین کشور تو خودروسازی ماییم.
تعریفا عوض شده
خیلی هم عوض شده
hussein
۱۵ آبان ۱۳۹۶به جز این یه مستند دیگه هم درباره ی یک خودروساز افریقایی دیگه هم دیده بودم که اکثرا محصولات تویوتا رو با تغییراتی مونتاژ میکردن البته فرقش این بود که فقط قطعات رو وارد میکردن و یکم تغییرات به دلخواه هم میدادن و فروش خوبی هم تو افریقا که همه نمیتونن اتومبیل های بیست سی هزار دلاری تویوتا سوار بشن، داره.
تنها فرقش این بود که قطعات نسل قبل اتومبیل های تویوتا رو وارد میکردن با قیمت خیلی نازل و اینطوری تویوتا هایلوکس نسل قبل رو حدودا سی میلیون تومان به دست مشتری میرسوندن. حتی به دنبال واردات به کشورهای دیگه هم هستن.
یه چیز دیگه یادم رفت. خیلی از کشورهای افریقایی دارن به خوبی از این بحران عبور میکنن و دارن به کشورهای خوبی تبدیل میشن. یه نکته ی جالب این هست که اکثرا به راحتی میتونن به زبانهای فرانسوی اسپانیایی المانی و انگلیسی در کنار زبانهای مادری خودشون صحبت کنن. دانشگاه هاشون هم تو رتبه بندی جهانی تقریبا برابر با دانشگاه های شریف و امیر کبیر هستن. حتی چندین دانشگاه با رتبه ی بهتر هم دارن. افریقای جنوبی مراکش مصر بوتسوانا نامبیا تونس الجزیره کشورهایی با توسعه ی خیلی خوبی هستن. از اروپا هم خیلی گردشگر میرن اروپا و این باعث شده که موتور محرکه ی اقتصاد افریقا به خوبی به جلو پیش بره. خیلی از دانشگاه های افریقایی همکاری های خیلی نزدیک و تبادل دانشجو با بهترین دانشگاه های اروپایی و امریکای دارن. چین در کنار اروپا و کشورهای عربی سرمایه گذاری های سنگینی میکنه که تا چند سال دیگه خیلی عالی پیشرفت میکنن
Achtung
۱۵ آبان ۱۳۹۶کسی شرایط مهاجرت به کنیا رو میدونه؟
Muty
۱۵ آبان ۱۳۹۶کامنتت به دلم نشست دادا …
ایول
hussein
۱۵ آبان ۱۳۹۶این متن ربطی به پست نداره ولی اینجا میزارم تا یک سوزنی باشه که به خودمون بزنیم .
تو فرومهای انگلیسی و بقیه کشورها بریم میبینیم که اصلا و ابدا حتی از الفاظ رکیک استفاده نمیکنن چه برسه اینکه به علت شکستن یک رکورد باهم دعوا و بحث کنن. بحثشون اکثرا در مورد تکنولوژی هاش و موضاعات اصلی هست . هیچگاه به حاشیه رانده نمیشه و دعوا و جدل نیمکنن. تو سوئد به علت همین کامنتای تو پستهای فیسبوک و توئیتر ابروی ما رو که بردن. حتی چندبار تلویزیون این قضیه رو نشون داد، چندبار روزنامه ها این ابروریزی هارو نشون دادن. اخه یک نفر دو نفر سه نفر صد نفر بتونن اینقدر بی تمدن باشن. ولی پنج میلیون دیگه جای نگرانی داره. لطفا یکم متمدن باشیم.
به فرهنگ حتی بدوی ترین و دورافتاده ترین قبایل افریقایی هم نگاه کنیم اینطور بی ادب و گستاخ نیستن. هرچقدر هم دولت بد باشه باز فرهنگ که دست خودمونه. تا حالا پیش چندتا خارجی ننشستید تا یهو بحث بی فرهنگی هموطناتو از تلوزیون و روزنامه بشنوی و بخونید. من خواهش میکنم التماس میکنم به علت این چیزها فرهنگمون رو فراموش نکینم. دعوا نکنیم. تقریبا ده پانزده میلیون مهاجر داریم تو کشورهای دیگه. خیلی بده که باعث بشیم انگشت نما بشن به علت بی فرهنگی یک عده ی دیگه.
تو سوئد که زندگی میکنم تقریبا 25 درصد جمعیت مهاجر از کشورهای مختلف هست. شخصا ندیدم که مهاجرین کشورهای دیگه مثل ما هویت و ایرانی بودن خودشون رو مخفی کنن. دلیلش هم فقط یک چیزه. اتفاقاتی افتاده که باعث شده خجالت بکشیم بگیم ایرانی هستیم. مثل همین کامنتهایی که تو فیسبوک و بقیه شبکه های اجتماعی میزاریم و بعد یه احساس غرور کاذب به ادم دست میده که تونسته یه چیزی بنویسه. یا این دعواهایی که تو فرومهای ایرانی دیده میشه که به علت اپل سامسونگ یا اتومبیل هایی که حتی از نزدیک هم اکثرا ندیدن باهم دعوا میکنن. به فرهنگ خیلی از کشورهای دیگه که نگاه میکنیم وارد فاز گفتگوی ارام و بدونه نزاع شدن ولی چرا ما نمیتونیم حتی تو مرکز خرید تو یه کشور اروپایی بدونه نزاع و بدونه مجادله گفتگو کنیم؟ همیشه باید صدای یکیمون بالاتر بره و این خودش باعث بالا رفتن صدای طرف مقابل میشه. این به نوبه ی خودش باعث میشه که تو فضای مجازی هم حالت برتر بینی رو حفظ کنیم و اگر یک فرد دیگه مخالف نظر ما باشه صدامون رو بالاتر ببریم و وارد فاز نزاع بشیم.
این چیزها دیگه تقصیر دولت نیست. تقصیر خودمونه که نمیخواییم این فرهنگ بد رو کنار بزاریم
MAHDI . VENOM-DEMON
۱۵ آبان ۱۳۹۶درسته موتورش مالی نیست و جلوش یکم کپیه
اما اما اما این شروع کارشونه و نباید ایراد گرفت
خاک موبیاس بر سر اسپ
سیاوش
۱۵ آبان ۱۳۹۶آفرین آفرین و آفرین واقعا کارشون قابل تحسینه ..متاسفم برای خودروسازان داخلی شغالا ن مفت خور فقط بلدن از جیب ملت بکشن بیرون
Muty
۱۶ آبان ۱۳۹۶همین جناب موبیاس وارد ایران بشه :
میشه ماشین اعیون ها …
خخخخخ
rezalambo
۱۶ آبان ۱۳۹۶یه نکته ای که هیچ کدوم از دوستان بهش توجه نکرد قیمت ماشین بود که نوشته ۱.۳ میلیون شیلینگ کنیا معادل ۱۲.۳۰۰ دلار ! اونوقت ۱۲۳۰۰ دلار به پول ما با احتساب دلار بالای ۴۰۰۰ تومن میشه تقریباً ۵۰ میلیون تومن یعنی ۵۰۰ میلیون ریال و ارزش پولمون از کنیا چند برابر کمتره به نظرتون؟ شما فک کن پولمون ارزشش به پول کنیا برسه!!! شما حساب کن مثلا با ۱۰ میلیون شیلینگ کنیا میشه یه بنز اس کلاس خرید کاش اونجا زندگی میکردیم!
ارمان
۱۶ آبان ۱۳۹۶کنیا ؟ کی فکرشو میکرد؟ نه واقعا کی فکرشو میکرد ؟
کنیا دو چیز عالی داشت قهوه و دونده ماراتن حالا استارت ضدن ببینید 10 سال دیگه اونا از فقر و گشنگی به کجا میرسن و 10 سال بعد خودمون رو هم با تیبا 2 ببینید
من که از الان تا 10 سال بعد مدام خجالت میکشم
عادل
۱۶ آبان ۱۳۹۶الان مدیران ایران خودرو میرن تو کار وارداتش به اسم تولید ملی بچپونن به ملت
Genius
۱۶ آبان ۱۳۹۶وای بر ما که فرغون مونتاژکنندگان ما حتی یارای رقابت با خودروساز تازه متولد شده کنیایی را نیز ندارند اما ادعای آنان گوش فلک را کر نموده!!!
البته شایان ذکر است این کمپانی بدست یک بریتانیایی تاسیس و اداره میشود لذا برای بار صدهزارم میتوان نتیجه گرفت تا روزی که با عالم و آدم سر ناسازگاری داشته باشیم هیچ پیشرفتی در کار نخواهد بود…
milad
۱۷ آبان ۱۳۹۶این جوان خودش کنیایی هست فقط توی بریتانیا درس خونده
A.B
۱۶ آبان ۱۳۹۶مردمی که با یه وام 5 ساله 30 درصدی همه چی یادشون میره بایدم از آفریقا عقب مونده تر باشن همون پراید 23 میلیونی سوار بشن خودمم از همون مردمم باید بخوایم و یبار واسه همیشه حداقل صنعت خودرومون و درست کنیم
محمد
۲۰ آبان ۱۳۹۶خیلی خوبه
موتورش از لحاظ فنی قدرت موتور و گشتاور خوبی تولید میکنه و برای مناطق صعب العبور ایران هم قابل استفاده هست.