متفرقه

پشت آمپرهای دیجیتالی مدرن بی‌فایده هستند؟!

با وضع قوانین متعدد در سراسر دنیا برای منع فروش و تردد خودروهای درون‌سوز طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده، یکی از تکنولوژی‌ها با توجه به استانداردهای صنعت خودرو احتمالاً طول عمر کوتاهی خواهد داشت هرچند شاید بتوان گفت این موضوع از قبل هم کلید خورده است.

ما درباره تکنولوژی پشت آمپرهای دیجیتالی صحبت می‌کنیم، همان نمایشگر پشت فرمان خودرو که به راننده می‌گوید سرعتش چقدر است، چقدر بنزین در باک مانده، دمای پیشرانه در چه محدوده‌ای است و…

پشت آمپرها در سال‌های پیش بخش مهمی از داشبورد بودند و تلاش برای بی‌اهمیت جلوه دادن آن‌ها عملی خنده‌دار محسوب می‌شد. البته از آنجایی که تکنولوژی‌های صنعت خودرو طی چند سال اخیر کاملاً پیشرفت کرده خودروسازان نیز شروع به تولید نمایشگرهای ویژه اما غیرضروری برای نمایش عملکردها و اطلاعات ساده کرده‌اند.

دو فاکتور در این بخش وجود دارد. یکی اینکه خودروهای تمام الکتریکی بحث امروز دنیای خودرو هستند و تقریباً نیازی به بررسی دورشمار این خودروها وجود ندارد چراکه چنین چیزی اصلاً مدنظر نخواهد بود. فاکتور دوم نیز به پیشرفت تکنولوژی نمایشگر سربالا یا همان هدآپ دیسپلی مربوط می‌شود که هم‌اکنون می‌توان تمامی اطلاعات پشت آمپرها را روی شیشه جلو تاباند و این روش بهتری است.

هم‌اکنون و پیش از آنکه بگویید وجود اطلاعات زیاد روی شیشه جلو احساس خیلی خوبی ایجاد نمی‌کند باید گفت تسلا مدل ۳ نه به پشت آمپرهای دیجیتال مجهز است و نه به هدآپ دیسپلی.

یکی از موارد موردعلاقه پشت آمپرهای دیجیتالی به ظاهر آن‌ها مربوط می‌شود. شاید خودروسازان برای حذف این تکنولوژی مجبور به بازطراحی کامل کابین محصولات خود شوند. برای مثال کادیلاک اسکالید ۲۰۲۱ را در نظر بگیرید که از صفحه‌نمایش OLED بزرگی سود می‌برد. نصف اطلاعات این نمایشگر به سادگی می‌تواند روی هدآپ دیسپلی ظاهر شود درحالی‌که نیمه دیگر نیز می‌تواند اطلاعات دیگر را در سیستم اطلاعات سرگرمی نشان دهد.

همین موضوع درباره نسل جدید مرسدس S کلاس و سیستم برجسته MBUX صادق است. مشکلی درباره صفحه‌نمایش ۱۲.۸ اینچی مرکزی وجود ندارد اما پشت آمپرهای دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی چه؟ S کلاس جدید حتی دارای هدآپ دیسپلی واقعیت افزوده پیشرفته‌ای است که بسیار جذاب می‌باشد.

اگر دراین‌باره فکر کنید خواهید دید که هدآپ دیسپلی حتی در مقایسه با موفقیت بیشتر خودروهای الکتریکی تهدید بالاتری برای نمایشگرهای دیجیتال است زیرا این موضوع به سرعت‌شمار و دورشمار مربوط می‌شود. شما همیشه اگر خواهان پشت آمپر دیجیتالی باشید خواهید توانست آن را انتخاب کنید اما پیشرفت‌های صورت گرفته در نمایشگرهای سربالا باعث شده است توجیه استفاده مضاعف از دو تکنولوژی سخت باشد.

تکنولوژی هدآپ دیسپلی مدت زیادی است که در صنعت خودرو وجود دارد. نمونه‌های اولیه این تکنولوژی از اواخر دهه ۸۰ میلادی در محصولات جنرال موتورز بکار رفتند. نیسان نیز چندین سال پیش هدآپ دیسپلی را در 240SX نصب کرد درحالی‌که اولین نمایشگر سربالای رنگی نیز در شورولت کوروت C5 و در سال ۱۹۹۸ معرفی شد.

سیستم‌های مرسوم‌تر مشابه به نمونه‌های کنونی نیز در سال‌های گذشته پیدا شدند و سیستم هدآپ دیسپلی کادیلاک XLR 2003 نمونه مشهور آن است. البته این ب ام و بود که پیشرفت‌های واقعی را در تکنولوژی هدآپ دیسپلی به وجود آورد و آن را در سری ۵ کد E60 بکار برد.

پس از آن بود که خودروسازان بیشتری مبادرت به استفاده از این تکنولوژی کردند. این سیستم‌ها می‌توانند اطلاعات موردنیاز را روی شیشه جلو نشان دهند. حتی محصولات غیر لوکس زیادی نیز به این تکنولوژی مجهز شده‌اند.

اما آیا این تکنولوژی اطلاعات بیش از حد نیاز را نشان می‌دهد؟ در بحث خط دید راننده بله این‌گونه است. البته افرادی که این سیستم‌ها را مهندسی می‌کنند از چنین چیزی آگاه هستند و یک راه‌حل واضح آن است که تا زمان فعال نشدن کروز کنترل تطبیقی حداقل اطلاعات را روی شیشه جلو نمایش داد.

به‌هرحال هدف این است که اطلاعات حیاتی در میدان دید راننده باشد.

مردم معمولاً با تغییرات صنعت خودرو به سرعت تطبیق پیدا می‌کنند و حذف پشت آمپرهای دیجیتالی نیز می‌تواند به سرعت از یادها برود. همچنین باز شدن فضا در پشت فرمان موضوع خوبی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    کاری به پشت آمپرهای دیجیتالی ندارم ، ولی دکمه‌های داشبور دیجیتالی مضخرف هستند که فقط باعث حواسپرتیه راننده میشوند !

    همین مولتی‌مدیا‌های لمسی بیچاره میکنه آدم را و هر کاری که میخواهید انجام دهید باعث میشه از جاده و خیابان چشم بردارید تا بدونید کدوم دکمه را میزنید و باعث استرس میشه ، بخصوص در خیابان‌ها که یدفعه میمالید به ماشین کناری یا جدول‌ها ، چون برام پیش اومده میگم !

    موافقم 86
    مخالفم 17
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      همین کادیلاک اسکالید را نشون میداد که چه وضوح تصویر بالایی داره که دوربین را یه جودی تنظیم میکرد که فکر میکردید دارید تصویر طبیعی را میبینید و وقتی دوربین را دور میکرد تازه میفهمیدید تصویر دوربین جلوی کادیلاک هست که روی پشت آمپر افتاده و اینقدر باکیفیته که فکر میکنی تصویر طبیعی از چشم انسان هست که داره جلو را دید میزنه !

      یکی از بهترین پشت‌آمپرها را همین ماکسیماهای تولیدی پارس‌خودرو داره که یه نور سفید قشنگ هنگام روشن بودن ماشین داره که برجستگیه زیبایی داره یا تصویر سه‌بعدی که تویوتا آربون داره یا لکسوس rx نسل قبل که احساس زیبایی به انسان منتقل میکنه ، ولی به شخصه با تمتم دیجیتالی حال نمیکنم و خودروها دارند به سمت بی‌روح شدن قدم بر میدارند ، درسته که با تکنولوژی روز پیش میروند اما دیگه شورش هم دارند در میاورند !!!

      موافقم 35
      مخالفم 13
    2. حامد

      ۲ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (15 ديدگاه)

      هم دکمه های آنالوگ روی کنسول وسط و هم دکمه های لمسی صفحه نمایش ها خطر حواس پرتی راننده رو دارن، به نظر بهترین حالت برای انتخاب گزینه ها، استفاده از فرامین صوتیه
      نه چشم و دست و حواس راننده پرت میشه نه باعث شلوغی بیش از حد داخل ماشین میشه
      فکر هم نمیکنم غول های خودرو و شرکتای همکارشون، نتونن همچین سیستم فرمان صوتی رو بسازن

      موافقم 15
      مخالفم 5
      1. [—{^AMIN_MC20^}—]

        ۲ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (2098 ديدگاه)

        وقتی انالوگ باشه یه چیزی شبیه خط نابیناها هست که میتونی جلوت رو ببینی و با گذاشتن دست رو دکمه ها تشخیص بدی الان دستت رو کدوم دکمست

        موافقم 29
        مخالفم 1
  2. مسعود

    ۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (222 ديدگاه)

    منکه به شخصه با وجود پشت آمپر دیجیتالی یا حتی عقربه ای خیلی حال میکنم و نبود پشت آمپر رو یجور کمبود حس میکنم

    موافقم 30
    مخالفم 5
    1. Ahmedreza2002

      ۲ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1465 ديدگاه)

      شاید دلیلش اینه که اخرین تجربه ما از نبود پشت امپر پشت فرمون تویوتا پریوس و پاریس های قدیمیه ک به حق بسیار داشبورد زشتی دارن

      موافقم 14
      مخالفم 4
      1. Ahmedreza2002

        ۲ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (1465 ديدگاه)

        *یاریس

        موافقم 7
        مخالفم 6
      2. ممد ژانگولر

        ۲ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (4149 ديدگاه)

        دمت گرم احمد رضا زدی به خال ?
        به نکته مهمی اشاره کردی خیلی ماشین زشت و بی روحی بود

        موافقم 10
        مخالفم 5
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۲ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (10479 ديدگاه)

          ممد ژانگولر یه جوری کامنت در مورد محصولات تویوتا میگذاره که انگاری مقصر یاتاقان زدن‌ها و آتش‌سوزی‌های گروه هیوندای کیا ، تویوتا هستش !

          باشه ، زشته ، فهمیدیم ، جنسیس خوبه که میگی از بوگاتی هم بهتره ? !

          موافقم 10
          مخالفم 27
        2. Ãbţìň

          ۳ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (117 ديدگاه)

          آقا نوید قبول دارم که تویوتا از ماشین های کره ای خیلی بهتره هم سابقه بیشتری توی ساخت داره و هم تولیدات با کیفیت و بهتر نسبت به کره ای ها،اما منصفانه نیست که فقط بخاطر احتمال یاتاقان زدن ماشین های کره ای دیگه بگیم خوب نیستن،خود همین تویوتا با کلی فراخوان و مشکلات به این مقام رسید،در ضمن چرا به چشم شما فراخوان بده؟ این نشون از مسئولیت پذیری شرکت سازنده ست که باعث رضایت مشتریان میشه،شما فرض کن مثلا سمند داشته باشی مال سال ۸۴ و بعد بری مسافرت که وسط راه موتور از کار بیوفته،همون لحظه ممکنه کلی شرکت ایران خودرو رو نفرین کنی اما بعد فراخوان میدن تا موتورهای قدیمی رو بردارن و جدیدشو برات نصب کنن اونم رایگان،ببین تا آخر عمر چجور بهشون وفادار میمونی،این فراخوان ها هم همینطوره حالا فرقی نداره چه تویوتا باشه چه هوندا چه کیا یا هیوندای و یا حتی جنرال‌موتورز،همه اینها باعث میشه از اشتباهات درس بگیرن تا دیگه برای بار بعدی انجامش ندن،اگه همین کره تا چند سال پیش بهمون کمک نمی‌کرد الان دیگه فاجعه بود اوضاع همه چیز،برای مثال هم میشه به سامسونگ اشاره کرد،خیلی از ایرانی ها الان سامسونگ دارن و راضی هم هستن،حالا بعضی ها هم نه،ولی درکل این کار شما جالب نیست و شاید بعضی ها هم ناراحت بشن،پس اگه ممکنه لطف کنید حداقل توهین نکنید که بهتره.
          براتون بهترین هارو آرزو دارم موفق باشید ?

  3. میثم

    ۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    فکر کنم تویوتا یاریس یا پریوس اولین ماشینی بوده که بطرز خنده داری صفحه کیلومتر رو برد وسط
    حالا ماشینای الکتریکی دور موتور و دمای آب و .. ندارن درست.
    سرعت و میزان شارژ و مسافت و .. اطلاعات مهمی هستن که باید جلوی چشم راننده باشن. یه صفحه کیلومتر دیجیتال کوچیک پشت فرمون گزینه بهتریه نسبت به تسلا که همه چیزو برده مانیتور وسط.
    همچنین بعضی دکمه های فیزیکی مثل فلاشر و تهویه و سیستم پخش خیلی بدرد بخور ترن تا دیجیتالی

    موافقم 14
    مخالفم 4
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      آقا میثم
      وانت مزدا‌های بهمن موتور که قبل از سال ۹۰ تولید شدن ، هیچکدوم دور موتور ندارند ولی راحت میشه با نگاه کردن به عقربه‌ی سرعت‌سنج پِی به دنده عوض کردن بُرد و حالش بیشتره چون کاتاف هم میزنی ??.

      موافقم 9
      مخالفم 10
      1. میثم

        ۲ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (3633 ديدگاه)

        بله ماتیز هم همینطوری بود.
        کلا ماشینای حجم پایین و شهری چندان نیازی ندارن
        ولی بنظر من بودنش خیلی بهتره

        موافقم 12
  4. ??Amin_sto??

    ۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (293 ديدگاه)

    من از پشت آمپر های آنالوگ بیشتر خوشم ، چون پشت آمپر ها آنالوگ حس و حال و هیجان خاصی به راننده القا میکنند

    موافقم 9
    مخالفم 9
    1. [—{^AMIN_MC20^}—]

      ۲ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (2098 ديدگاه)

      اره مخصوصا دور موتور رو میبری بالا این عقربه ها بالا پایین میشن خیلی کیف میده حتی مجازیش هم اون حس رو نمیده

      موافقم 10
      مخالفم 3
  5. Elmiraj

    ۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (3190 ديدگاه)

    بزودی شما می‌توانید ماشین تسلای خود را روی اتوپایلوت قرار داده و بجای نگاه کردن به این شلوغ کننده های بی مورد کابین ، به همراه خانواده با مراجعه به یوتیوب و netflix یا HBO فیلم سینمایی رو نمایشگر مرکزی گذاشته و از سفر خود لذت ببرید…

    موافقم 9
    مخالفم 24
    1. [—{^AMIN_MC20^}—]

      ۲ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (2098 ديدگاه)

      خیلی خوب فهمیدیم تسلا خوبه خزش کردی

      موافقم 13
      مخالفم 6
    2. Aryan kia

      ۲ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (574 ديدگاه)

      هر وقت تسلا ساخت اون موقع میشه این حرفا رو زد

      موافقم 8
      مخالفم 7
  6. زیزیگولو

    ۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    پشت آمپرای جدید علاوه بر سرعت ماشینو دور موتورو حرارت موتورو هشداری مختلفو نقشه‌های ناوبری و ………. میتونن خیلی از خاسته های دیگه راننده رو هم نشون بدن چون این پشت آمپرا واسه ارائه بی‌وقفه اطلاعات و حتی ترکیب شدن با کنسول مرکزی واسه ایجاد یه صفحه ‌نمایش بزرگ طراحی شدن

    موافقم 16
    مخالفم 1
  7. Aryan kia

    ۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (574 ديدگاه)

    این به زودی های تسلا بیشتر جنبه به دیری داره

    موافقم 7
    مخالفم 5
  8. مهدی

    ۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1739 ديدگاه)

    به نظر من هدآپ هیچ کاربردی نداره فکر میکنم تا الان حتی یک نفر هم برای همیشه اطلاعات صفحه آمپر رو ننداخته باشه رو شیشه جلو چون واقعا گیج کننده هست. مدام مردمک چشم باید بگرده تا پیدا کنه چون تو بعضی زوایا دیده نمیشه شاید هم من عادت نداشتم

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا