متفرقه

آشنایی با پیشرانه الکتریکی Mahle با راندمان 95 درصدی!

تقریباً ۵ سال پیش هوندا اعلام کرد اولین کاربری آهن‌ربای نئودیمیوم تغییر شکل یافته را که فاقد هرگونه فلزات کمیاب بوده است را توسعه داده است. در همان زمان گفته شد این یک تغییر مهم در صنعت خودرو است چراکه هوندا می‌تواند پیشرانه الکتریکی بدون فلزات سنگین کمیاب همچون دیسپروزیوم و یا تربیوم را تولید کند. هم‌اکنون کمپانی Mahle همه‌چیز را به سطح جدیدی رسانده است.

این تولید کننده قطعات آلمانی اعلام کرده اولین پیشرانه الکتریکی بدون آهن‌ربای تاریخ را تولید کرده است. در حال حاضر این پیشرانه مراحل نهایی توسعه را پشت سر می‌گذارد و مهم‌ترین خصیصه آن عدم نیاز به استفاده از عناصر کمیاب در ساختارش می‌باشد. Mahle می‌گوید این تکنولوژی نه‌تنها باعث تولید پاک‌تر قطعات می‌شود بلکه مزیت‌هایی از نظر هزینه‌ها و امنیت منابع دارد.

میشائیل فریک رئیس Mahle گفته است:

با وجود پیشرانه الکتریکی جدید ما مسئولیت‌پذیری خود را به عنوان یک کمپانی با عملیات پایدار نشان داده‌ایم. کاهش استفاده از آهن‌ربا و بنابراین کاهش استفاده از عناصر کمیاب زمین نه‌تنها از نظر ژئوپلیتیکی بله از نظر مسئولیت حفظ طبیعت و منابع پتانسیل‌های فوق‌العاده‌ای دارد.

جدای از دوستدار محیط‌زیست بودن، این پیشرانه جدید راندمان بسیار بالایی دارد. Mahle می‌گوید پیشرانه فاقد آهن‌ربا راندمان تخمینی حدود ۹۵ درصدی در تمامی مراحل کاربری دارد. چنین سطح راندمانی قبلاً فقط در خودروهای مسابقه‌ای فرمول E دیده شده است.

Mahle همچنین گفته این پیشرانه به لطف انتقال بدون تماس جریان‌های الکتریکی بین قطعات چرخشی و ثابت داخل پیشرانه دوام بالایی دارد. اساساً این به معنی عدم نیاز به نگهداری پیشرانه بوده و کاربری‌های زیادی برای آن متصور هستیم.

یکی دیگر از مدیران این شرکت می‌افزاید:

پیشرانه بدون آهن‌ربای ما قطعاً محصولی ساختارشکن است زیرا مزیت‌های زیادی دارد. به همین خاطر ما می‌توانیم محصولی با راندمان برجسته و قیمت نسبتاً پایین را به مصرف‌کنندگان خود ارائه کنیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. Ninja

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1162 ديدگاه)

    راستیتش هیچی ازش نفهمیدم ?
    راستیتش اصن درباره پیشرانه برقی چیزی زیادی بلد نیستم کسی بلده یه توضیح کلی بده

    1. محمد

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (226 ديدگاه)

      خیلی ساده قطب های همنام همدیگر رو دفع میکنن. یا طبق قانون لنز مسیر جریان با تغییرات میدان مغناطیسی مخالفت میکند. (اینجا دوران همون تغییرات است)

      اینکه میگه اولین باره که اهن ربا رو حذف کردیم خیلی عجیبه. اکثر ماشین های الکتریکی از سیم پیچ استفاده میکنند نهایتا با هسته اهنی. یعنی سیم پیچ میدان مغناطیسی تولید میکنه.

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. Ninja

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (1162 ديدگاه)

        خـــیـــلیـی مــــمــــناااان

        موافقم 3
        مخالفم 1
      2. ایوب

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (142 ديدگاه)

        منم از همین نکته متعجبم
        مگه اصلا موتورای AC آهنربا دارن؟!
        مگه موتور کولر یا جاروبرقی یا آبمیوه گیری آهنربا داره؟!
        در مورد موتورای DC خیلی مطمئن نیستم که نمونه بدون آهنربا داشتن ولی از وقتی برق بوده موتور برقی بدون آهنربا هم بوده

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. MSH

          ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (78 ديدگاه)

          آره سیم پیچ ها میدان مغناطیسی رو ایجاد میکنن و یه آهنربا در مرکزه که باعث چرخش میشه

    2. Zakaria

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (311 ديدگاه)

      به طور خلاصه بگم که موتورایی که توی ماشینای برقی استفاده میشه مثل موتور لباسشویی یا کولر نیست. این نوع موتور ها که از نوع براشلس هستن ( براش همون به قول معروف زغال هستش که با کموتاتور در تماس هست و براشلس یعنی بدون زغال) که روتور آهنربا داره و استاتور یا همون بدنه موتور سیم پیچ داره. توی این نوع موتورها بغیر تماس یاتاقان و شفت ها، هیچ تماس دیگه ای بین روتور و استاتور نیست که هم نیاز به سرویس رو کم میکنه هم تلفات کمتر میشه و موتور توانایی رسیدن به دورهای بالاتری هم داره. پس موتور ماشینای برقی آهنربا داره. اما ماهل اومده به جای آهنربا از سیم‌پیچ استفاده کرده اما سیم‌پیچ به جای اینکه با کموتاتور و براش به باطری وصل بشه از طریق القا بوسیله دیسک اینکار رو انجام میده(شکل آخر). یعنی الان این موتور ویژگی های مثبت براشلس و موتورای معمولی براش رو باهم ترکیب کرده.
      شرمنده اگر نافهوم توضیح دادم.

      1. R@m!n

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (2243 ديدگاه)

        زکریا جان عالی بود خیلی خلاصه کردی ولی حق مطلب کاملا ادا شد ??

        کامنتاتو دنبال می کنم اطلاعات بالایی داری ??

        1. Zakaria

          ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (311 ديدگاه)

          ارادت داری آقا رامین، بودن پیش شما و سایر دوستان پدال برای ما افتخاره

      2. " Swedish Arrogant Tiger "

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (1894 ديدگاه)

        خوب تو موتور های معمولی مثل لباسشویی یا پمپ آب هم زغال نداریم و خبری از کموماتور نیست! جریان هم در روتور القا میشه و ایجاد دور و گشتاور میکنه، آهن ربای ثابت هم نداریم، تو بسیاری از DC ها هم آهن ربا ها الکترومگنتیک هستن.

        1. Zakaria

          ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (311 ديدگاه)

          ممنون که این نکته رو گفتید چون من اولین بار هستش که همچین چیزی میشنوم. موتور جاروبرقی و کولر رو مثال زدم چون اکثرا، از جمله خودم باهاش آشنایی داریم. اینکه میگید موتور لباسشویی و پمپ آب، من خیلی سر و کار نداشتم اما تاجایی که میدونم این نوع موتورا چون ac هستن احتمال زیاد قسمت کموتاتورشون برای هر قطب یک حلقه پیوسته هستش و مثل dc شیار شیار نیست. اما اینکه شما میگید جریان در روتور القا میشه برام عجیبه. باید بگردم و پرس و جو کنم، انشالله که به نتیجه برسم. ممنون که این نکته رو گفتید.

      3. " Swedish Arrogant Tiger "

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (1894 ديدگاه)

        لطف دارید.
        و درمورد موتور ها هم میتونید از کلید واژه موتور القایی یا Induction motor استفاده کنید.
        البته موتور های سنکرون ac با زغال و یا تحریک براشلس که گفتید هم موجوده.
        نهایتا بستگی داره به طرح استفاده شده.

      4. حسین دهمرد

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (2643 ديدگاه)

        دم شما گرم. کنترلش چجوریه؟ با همون اینورتر ac کنترل میشه یا راه حل دیگه ای داره؟ چون اینورتر جزو قطعات گران ماشینه. فکر میکنم بعد از باتری ، اینورتر گرانترین قطعه ی ماشین برقی باشه.

        1. Zakaria

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (311 ديدگاه)

          راستش دقیق نمیدونم، اما ظاهرا برق ac القلاء میشه و بعدا با رکتیفایر به dc تبدیل میشه. باتوجه به اینکه باطری ماشینای برقی dc هستش احتمال زیاد اینورتر سر جای خودش باقی هست

      5. مهدی

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (552 ديدگاه)

        استاد عالی بود رشتم برق است مفهوم بود ممنون
        من طرفدار خودرو های برقی هستم در آینده نزدیک خودروهای برقی پاک و بی صدا و قدرت مند و ایمنتر و هزینه نگهداری کمتری خواهند داشت

        موافقم 1
        مخالفم 2
  2. امیر

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (832 ديدگاه)

    برقی شدن سرعت بیشتری گرفت و احتمالا تا چند سال دیگه نسل بزنینی ها منقرض بشه جز ایران و آفریقا البته

    موافقم 2
    مخالفم 4
  3. Alireza

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (757 ديدگاه)

    تا حالا فرفره فوت کردی فرض کن به جای پره های فرفره آهنربا باشه به جای فوت هم یه آهنربای دیگه با قطب همنام باشه این قطبای هم نام همدیگه رو دفع میکنن و باعث چرخش پره میشه حالا توی موتورای الکتریکی از آهنرباهای خاص استفاده میکردن الان ماهله گفته از همون مس استفاده می کنن

    موافقم 4
    مخالفم 1
  4. شاهرخ

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (338 ديدگاه)

    هیچی نفهمیدم حالم از برقی هم بهم میخوره چون نمیتونی تیونینگش کنی
    ماشینای بی روح

    موافقم 4
    مخالفم 7
    1. علی

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (41 ديدگاه)

      اتفاقا خیلی راحتر از موتورهای درون سوز تقویت میشه. توی موتورهای الکتریکی به دلیل گشتاور زیاد و آنی همیشه سعی میشه قدرتشو محدود کنن چون شفت موتور رو میشکنه. یه موتور الکتریکی اگه بدون محدود کننده باشه، در لحظه اولیه تا 5 برابر قدرت نامیش ، گشتاور تولید میکنه. که این باعث استرس زیادی روی شفت موتور تا محور انتقال و چرخ میشه

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. Mahdi

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (295 ديدگاه)

        اگه انرژیش تامین بشه تقریبا محدودیتی نداره چون مغناطیس و الکترومغناطیس از نیروهای بنیادی طبیعت هستن و بینهایت قابلیت قوی شدن دارن. یه مثالش توپ مغناطیسی ریل گان ارتش امریکا یا شرکت بی ای ئی سیستمز هست که فقط با قدرت موتور الکتریکی ( نوعش همینه ولی اون موتور بصورت خطی ساخته شده برای شلیک توپ ) که یه هدف رو تو فاصله مثلا ۱۸۰ کیلومتری با سرعت ۷ ماخ منهدم میکن نکته جالبش اینجاست که تو یکی از کلیپ هاش توضیح میدادن که قدرتشو از یه حدی بالاتر نمیبرن به دلیل اینکه بیشتر از اون میزان نگرانی بابت اینکه اون پرتابه توپ ۱۸ کیلوگرمی که قراره به هدف شلیک بشه ممکنه براثر شدت نیروی مغناطیسی و نیروی زیاد جی اون ممکنه متلاشی بشه دیگه تا آخرش خودت حساب کن

      2. " Swedish Arrogant Tiger "

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (1894 ديدگاه)

        اگه کنترل نشه که چیزی از باتری هاش باقی نمیمونه :)

  5. حسن

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (195 ديدگاه)

    میبری تیون میکنی، چند دور سیم پیچش رو زیاد میکنی ?

    موافقم 6
    مخالفم 1
  6. mahan

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    کم کم ژاپنی ها هم حمله دارن به سمت الکتریکی ها حمله ور میشند.احساس می کنم کم کم تمرکز روی پیشرانه های بنزینی رو کم کنند

  7. Rman

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (108 ديدگاه)

    Mahle
    Meyle
    Miele
    تو زندگیم هر وقت پولم رسید و از این تا شرکت وسیله خریدم ضرر نکردم. واقعا هر 3 تاشون عالین.
    تو کار ما که با سیستم تعلیق و دیسک و لنت و لاستیک سر کار داریم برندای المانی حرف اول تا دهم رو میزنن.
    Meyle
    Malhe
    Bosch
    Textar
    Lemforder
    Ate
    Febi bilstein
    Bilstein
    Swag
    Continental
    و …

    1. ae86

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (723 ديدگاه)

      اما اینگونه تبلیغ می شود و کسانی که می خواهند قطعات ایرانی خریداری کنند طرف این برندها خواهند رفت و مطمئنم همینگونه خواهد شد کامنت لعنتی

  8. mehran911

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2115 ديدگاه)

    دیروز خبرش رو دیدم فکر نمی کردم ترجمه بشه مرسی شاهین جان
    بین تامین کننده های بزرگ آلمانی ماهله همواره با چالش خیلی جدیتری مواجه بود
    یکی دو سال پیش تو گروه یادمه که در مورد تامین کننده ها صحبت شد بوش ZF کانتیننتال اوضاع خوبی دارن و سالهاست سرمایه گذاری خوبی روی تکنولوژی های جدید کردن حتی غول شفلر هم با توجه به تغییرات پیش بینی میشد بتونه خودش وفق بده این وسط ماهله بیش از بقیه میشد براش نگران بود چون کمتر کمپانی انقدر روی پیشرانه های درونسوز و تکنولوژی های وابسته به اون تمرکز داشت از تکنولوژی پیشرانه های فرمول یک بگیر تا تامین قطعات خودروسازها و تیونر ها و ….حقیقتش خودم همون موقع فکر می کردم با جریان الکتریکی شدن اوضاعش خیلی خطرناک بشه
    دیروز که این خبر رو دیدم واقعا لذت بردم
    این تکنولوژی با این بازده واقعا فوق العاده است
    قبلا اگه یادم باشه bmw با کمک ZF ی پیشرانه الکتریکی با بیشترین بازده ای ممکن برای فرمول E توسعه داده بودن و حالا میبینیم ماهله هم شاهکار خلق کرده
    هر چند شاید حجم تکنولوژی که در یک پیشرانه فرمول یک استفاده میشه و پیچیدگی توسعه اش به مراتب بیشتر از پیشرانه های برقی باشه ( فارغ از یونیت کنترل) اما باز هم این کار ماهله حرکت فوق العاده ای هستش
    دم صنعت خودروسازی آلمان گرم
    .
    Ever ahead

    1. Rman

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (108 ديدگاه)

      دمتون گرم اقا مهران
      متن خوبی بود.
      واقعا به نظر منم تو شرکت های تولید قطعات خودرو چه افترمارکت و چه برای سفارش کمپانی آلمانی ها با اختلاف خیلی فاحش جلوهستن.
      ?

      موافقم 1
      مخالفم 1
    2. شاهین

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      انجام وظیفه اس مهران جان

  9. ahmad.

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    این کمپانی آلمانیه و این موتور الکتریکی که توسعه داده تکنولوزی بالایی داره و در سطح بالاتری از موتور هوندا یا یاماها هستش و یه جا خوندم تنها رقیبش که ممکنه بتونه باهاش رقابت کنه از یک شرکت امریکایی. موتور های الکتریکی شرکت هوندا و یاماها هم البته هنوز تو محصولات اقتصادی بصرفه هستن و تو محصولات زیادی قراره استفاده بشن.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  10. kastech

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (204 ديدگاه)

    تو الکتریکی ها هم انقلاب شد، موتورهای احتراق داخلی داره منقرض میشه ما هنوز نتونستیم یه موتور ملی بسازیم

    1. RezaRs

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1612 ديدگاه)

      هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم

  11. ae86

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (723 ديدگاه)

    تشکر از آقای احمدزاده

    آقا شاهین شرکت kkk که سازنده توربوشارژر هست امروزه فعالیتی داره ؟ می توان توربو های این شرکت را روی خودروهای تیونینگ شده ایرانی نصب کرد

    1. شاهین

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      سلام والا اطلاعی در این باره ندارم شرمندم

      1. ae86

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (723 ديدگاه)

        دشمنتون شرمنده

  12. محمد مختاری آذر

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    واقعا عجیب هستش 95 درصد بازده موتور های دیزل بازده 42 درصدی دارند
    یک مسئله ای در الکتریکی شدن هست میخوام مطرح کنم:
    15 درصد آلایندگی جهان به حمل و نقل نسبت داده می شود از این 15 درصد چیزی در حدود 4تا5 درصد مربوط به خودرو های شهری هستش و 10 درصد!! مربوط به خودرو های سنگین و متوسط و سبک برای انجام وظیفه و کار های مختلف این خودرو ها اکثرا از موتور های دیزلی استفاده می کنند که زیاد بد نیست چون بازده آنها تقریبا 45 درصد هستش که چند درصدی بیشتر از خودروهایی با موتور
    )SI Spark Ignition) هستش وای به مقدار زیاد الایندگی تولید می کنه مثل CO2 و NOX و دیگر آلایندگی ها بعد صنایع دنیا می خواهند
    خودرو های شهری به جای سنگین الکتریکی کنند خوب اونوقت اصلا آلایندگی کم نمیشه و بحث دیگه اینکه الکتریکی اصلا با بنزینی تفاوتی نداره شاید یه مقداری بتونه آلایندگی رو کاهش بده ولی بازهم صفر نمیشه چون شما باید انرژی صرف ساخت مواد را هم در نظر بگیرید
    در خودرو های الکتریکی از باتری استفاده می شود که از موادی مانند لیتیم یون استفاده میشه که انرژی زیادی نسبت به آلومینیوم و استیل و دیگر آلیاژ ها میکنه اگر ما با تکنولوژی های مختلف که دیگر توضیح نمی دهم در موتور های بنزینی استفاده کنیم واقعا بهتر از الکتریکی هستش اگر خواستید حتما کتاب Alternative fuels for improved vehicle technologies رو بخونید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا