تقریباً ۵ سال پیش هوندا اعلام کرد اولین کاربری آهنربای نئودیمیوم تغییر شکل یافته را که فاقد هرگونه فلزات کمیاب بوده است را توسعه داده است. در همان زمان گفته شد این یک تغییر مهم در صنعت خودرو است چراکه هوندا میتواند پیشرانه الکتریکی بدون فلزات سنگین کمیاب همچون دیسپروزیوم و یا تربیوم را تولید کند. هماکنون کمپانی Mahle همهچیز را به سطح جدیدی رسانده است.
این تولید کننده قطعات آلمانی اعلام کرده اولین پیشرانه الکتریکی بدون آهنربای تاریخ را تولید کرده است. در حال حاضر این پیشرانه مراحل نهایی توسعه را پشت سر میگذارد و مهمترین خصیصه آن عدم نیاز به استفاده از عناصر کمیاب در ساختارش میباشد. Mahle میگوید این تکنولوژی نهتنها باعث تولید پاکتر قطعات میشود بلکه مزیتهایی از نظر هزینهها و امنیت منابع دارد.
میشائیل فریک رئیس Mahle گفته است:
با وجود پیشرانه الکتریکی جدید ما مسئولیتپذیری خود را به عنوان یک کمپانی با عملیات پایدار نشان دادهایم. کاهش استفاده از آهنربا و بنابراین کاهش استفاده از عناصر کمیاب زمین نهتنها از نظر ژئوپلیتیکی بله از نظر مسئولیت حفظ طبیعت و منابع پتانسیلهای فوقالعادهای دارد.
جدای از دوستدار محیطزیست بودن، این پیشرانه جدید راندمان بسیار بالایی دارد. Mahle میگوید پیشرانه فاقد آهنربا راندمان تخمینی حدود ۹۵ درصدی در تمامی مراحل کاربری دارد. چنین سطح راندمانی قبلاً فقط در خودروهای مسابقهای فرمول E دیده شده است.
Mahle همچنین گفته این پیشرانه به لطف انتقال بدون تماس جریانهای الکتریکی بین قطعات چرخشی و ثابت داخل پیشرانه دوام بالایی دارد. اساساً این به معنی عدم نیاز به نگهداری پیشرانه بوده و کاربریهای زیادی برای آن متصور هستیم.
یکی دیگر از مدیران این شرکت میافزاید:
پیشرانه بدون آهنربای ما قطعاً محصولی ساختارشکن است زیرا مزیتهای زیادی دارد. به همین خاطر ما میتوانیم محصولی با راندمان برجسته و قیمت نسبتاً پایین را به مصرفکنندگان خود ارائه کنیم.
Ninja
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰راستیتش هیچی ازش نفهمیدم ?
راستیتش اصن درباره پیشرانه برقی چیزی زیادی بلد نیستم کسی بلده یه توضیح کلی بده
محمد
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰خیلی ساده قطب های همنام همدیگر رو دفع میکنن. یا طبق قانون لنز مسیر جریان با تغییرات میدان مغناطیسی مخالفت میکند. (اینجا دوران همون تغییرات است)
اینکه میگه اولین باره که اهن ربا رو حذف کردیم خیلی عجیبه. اکثر ماشین های الکتریکی از سیم پیچ استفاده میکنند نهایتا با هسته اهنی. یعنی سیم پیچ میدان مغناطیسی تولید میکنه.
Ninja
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰خـــیـــلیـی مــــمــــناااان
ایوب
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰منم از همین نکته متعجبم
مگه اصلا موتورای AC آهنربا دارن؟!
مگه موتور کولر یا جاروبرقی یا آبمیوه گیری آهنربا داره؟!
در مورد موتورای DC خیلی مطمئن نیستم که نمونه بدون آهنربا داشتن ولی از وقتی برق بوده موتور برقی بدون آهنربا هم بوده
MSH
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰آره سیم پیچ ها میدان مغناطیسی رو ایجاد میکنن و یه آهنربا در مرکزه که باعث چرخش میشه
Zakaria
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰به طور خلاصه بگم که موتورایی که توی ماشینای برقی استفاده میشه مثل موتور لباسشویی یا کولر نیست. این نوع موتور ها که از نوع براشلس هستن ( براش همون به قول معروف زغال هستش که با کموتاتور در تماس هست و براشلس یعنی بدون زغال) که روتور آهنربا داره و استاتور یا همون بدنه موتور سیم پیچ داره. توی این نوع موتورها بغیر تماس یاتاقان و شفت ها، هیچ تماس دیگه ای بین روتور و استاتور نیست که هم نیاز به سرویس رو کم میکنه هم تلفات کمتر میشه و موتور توانایی رسیدن به دورهای بالاتری هم داره. پس موتور ماشینای برقی آهنربا داره. اما ماهل اومده به جای آهنربا از سیمپیچ استفاده کرده اما سیمپیچ به جای اینکه با کموتاتور و براش به باطری وصل بشه از طریق القا بوسیله دیسک اینکار رو انجام میده(شکل آخر). یعنی الان این موتور ویژگی های مثبت براشلس و موتورای معمولی براش رو باهم ترکیب کرده.
شرمنده اگر نافهوم توضیح دادم.
R@m!n
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰زکریا جان عالی بود خیلی خلاصه کردی ولی حق مطلب کاملا ادا شد ??
کامنتاتو دنبال می کنم اطلاعات بالایی داری ??
Zakaria
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ارادت داری آقا رامین، بودن پیش شما و سایر دوستان پدال برای ما افتخاره
" Swedish Arrogant Tiger "
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰خوب تو موتور های معمولی مثل لباسشویی یا پمپ آب هم زغال نداریم و خبری از کموماتور نیست! جریان هم در روتور القا میشه و ایجاد دور و گشتاور میکنه، آهن ربای ثابت هم نداریم، تو بسیاری از DC ها هم آهن ربا ها الکترومگنتیک هستن.
Zakaria
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ممنون که این نکته رو گفتید چون من اولین بار هستش که همچین چیزی میشنوم. موتور جاروبرقی و کولر رو مثال زدم چون اکثرا، از جمله خودم باهاش آشنایی داریم. اینکه میگید موتور لباسشویی و پمپ آب، من خیلی سر و کار نداشتم اما تاجایی که میدونم این نوع موتورا چون ac هستن احتمال زیاد قسمت کموتاتورشون برای هر قطب یک حلقه پیوسته هستش و مثل dc شیار شیار نیست. اما اینکه شما میگید جریان در روتور القا میشه برام عجیبه. باید بگردم و پرس و جو کنم، انشالله که به نتیجه برسم. ممنون که این نکته رو گفتید.
" Swedish Arrogant Tiger "
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰لطف دارید.
و درمورد موتور ها هم میتونید از کلید واژه موتور القایی یا Induction motor استفاده کنید.
البته موتور های سنکرون ac با زغال و یا تحریک براشلس که گفتید هم موجوده.
نهایتا بستگی داره به طرح استفاده شده.
حسین دهمرد
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰دم شما گرم. کنترلش چجوریه؟ با همون اینورتر ac کنترل میشه یا راه حل دیگه ای داره؟ چون اینورتر جزو قطعات گران ماشینه. فکر میکنم بعد از باتری ، اینورتر گرانترین قطعه ی ماشین برقی باشه.
Zakaria
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰راستش دقیق نمیدونم، اما ظاهرا برق ac القلاء میشه و بعدا با رکتیفایر به dc تبدیل میشه. باتوجه به اینکه باطری ماشینای برقی dc هستش احتمال زیاد اینورتر سر جای خودش باقی هست
مهدی
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰استاد عالی بود رشتم برق است مفهوم بود ممنون
من طرفدار خودرو های برقی هستم در آینده نزدیک خودروهای برقی پاک و بی صدا و قدرت مند و ایمنتر و هزینه نگهداری کمتری خواهند داشت
امیر
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰برقی شدن سرعت بیشتری گرفت و احتمالا تا چند سال دیگه نسل بزنینی ها منقرض بشه جز ایران و آفریقا البته
Alireza
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰تا حالا فرفره فوت کردی فرض کن به جای پره های فرفره آهنربا باشه به جای فوت هم یه آهنربای دیگه با قطب همنام باشه این قطبای هم نام همدیگه رو دفع میکنن و باعث چرخش پره میشه حالا توی موتورای الکتریکی از آهنرباهای خاص استفاده میکردن الان ماهله گفته از همون مس استفاده می کنن
شاهرخ
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰هیچی نفهمیدم حالم از برقی هم بهم میخوره چون نمیتونی تیونینگش کنی
ماشینای بی روح
علی
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰اتفاقا خیلی راحتر از موتورهای درون سوز تقویت میشه. توی موتورهای الکتریکی به دلیل گشتاور زیاد و آنی همیشه سعی میشه قدرتشو محدود کنن چون شفت موتور رو میشکنه. یه موتور الکتریکی اگه بدون محدود کننده باشه، در لحظه اولیه تا 5 برابر قدرت نامیش ، گشتاور تولید میکنه. که این باعث استرس زیادی روی شفت موتور تا محور انتقال و چرخ میشه
Mahdi
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰اگه انرژیش تامین بشه تقریبا محدودیتی نداره چون مغناطیس و الکترومغناطیس از نیروهای بنیادی طبیعت هستن و بینهایت قابلیت قوی شدن دارن. یه مثالش توپ مغناطیسی ریل گان ارتش امریکا یا شرکت بی ای ئی سیستمز هست که فقط با قدرت موتور الکتریکی ( نوعش همینه ولی اون موتور بصورت خطی ساخته شده برای شلیک توپ ) که یه هدف رو تو فاصله مثلا ۱۸۰ کیلومتری با سرعت ۷ ماخ منهدم میکن نکته جالبش اینجاست که تو یکی از کلیپ هاش توضیح میدادن که قدرتشو از یه حدی بالاتر نمیبرن به دلیل اینکه بیشتر از اون میزان نگرانی بابت اینکه اون پرتابه توپ ۱۸ کیلوگرمی که قراره به هدف شلیک بشه ممکنه براثر شدت نیروی مغناطیسی و نیروی زیاد جی اون ممکنه متلاشی بشه دیگه تا آخرش خودت حساب کن
" Swedish Arrogant Tiger "
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰اگه کنترل نشه که چیزی از باتری هاش باقی نمیمونه :)
حسن
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰میبری تیون میکنی، چند دور سیم پیچش رو زیاد میکنی ?
mahan
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰کم کم ژاپنی ها هم حمله دارن به سمت الکتریکی ها حمله ور میشند.احساس می کنم کم کم تمرکز روی پیشرانه های بنزینی رو کم کنند
Rman
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰Mahle
Meyle
Miele
تو زندگیم هر وقت پولم رسید و از این تا شرکت وسیله خریدم ضرر نکردم. واقعا هر 3 تاشون عالین.
تو کار ما که با سیستم تعلیق و دیسک و لنت و لاستیک سر کار داریم برندای المانی حرف اول تا دهم رو میزنن.
Meyle
Malhe
Bosch
Textar
Lemforder
Ate
Febi bilstein
Bilstein
Swag
Continental
و …
ae86
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰اما اینگونه تبلیغ می شود و کسانی که می خواهند قطعات ایرانی خریداری کنند طرف این برندها خواهند رفت و مطمئنم همینگونه خواهد شد کامنت لعنتی
mehran911
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰دیروز خبرش رو دیدم فکر نمی کردم ترجمه بشه مرسی شاهین جان
بین تامین کننده های بزرگ آلمانی ماهله همواره با چالش خیلی جدیتری مواجه بود
یکی دو سال پیش تو گروه یادمه که در مورد تامین کننده ها صحبت شد بوش ZF کانتیننتال اوضاع خوبی دارن و سالهاست سرمایه گذاری خوبی روی تکنولوژی های جدید کردن حتی غول شفلر هم با توجه به تغییرات پیش بینی میشد بتونه خودش وفق بده این وسط ماهله بیش از بقیه میشد براش نگران بود چون کمتر کمپانی انقدر روی پیشرانه های درونسوز و تکنولوژی های وابسته به اون تمرکز داشت از تکنولوژی پیشرانه های فرمول یک بگیر تا تامین قطعات خودروسازها و تیونر ها و ….حقیقتش خودم همون موقع فکر می کردم با جریان الکتریکی شدن اوضاعش خیلی خطرناک بشه
دیروز که این خبر رو دیدم واقعا لذت بردم
این تکنولوژی با این بازده واقعا فوق العاده است
قبلا اگه یادم باشه bmw با کمک ZF ی پیشرانه الکتریکی با بیشترین بازده ای ممکن برای فرمول E توسعه داده بودن و حالا میبینیم ماهله هم شاهکار خلق کرده
هر چند شاید حجم تکنولوژی که در یک پیشرانه فرمول یک استفاده میشه و پیچیدگی توسعه اش به مراتب بیشتر از پیشرانه های برقی باشه ( فارغ از یونیت کنترل) اما باز هم این کار ماهله حرکت فوق العاده ای هستش
دم صنعت خودروسازی آلمان گرم
.
Ever ahead
Rman
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰دمتون گرم اقا مهران
متن خوبی بود.
واقعا به نظر منم تو شرکت های تولید قطعات خودرو چه افترمارکت و چه برای سفارش کمپانی آلمانی ها با اختلاف خیلی فاحش جلوهستن.
?
شاهین
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰انجام وظیفه اس مهران جان
ahmad.
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰این کمپانی آلمانیه و این موتور الکتریکی که توسعه داده تکنولوزی بالایی داره و در سطح بالاتری از موتور هوندا یا یاماها هستش و یه جا خوندم تنها رقیبش که ممکنه بتونه باهاش رقابت کنه از یک شرکت امریکایی. موتور های الکتریکی شرکت هوندا و یاماها هم البته هنوز تو محصولات اقتصادی بصرفه هستن و تو محصولات زیادی قراره استفاده بشن.
kastech
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰تو الکتریکی ها هم انقلاب شد، موتورهای احتراق داخلی داره منقرض میشه ما هنوز نتونستیم یه موتور ملی بسازیم
RezaRs
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم
ae86
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰تشکر از آقای احمدزاده
آقا شاهین شرکت kkk که سازنده توربوشارژر هست امروزه فعالیتی داره ؟ می توان توربو های این شرکت را روی خودروهای تیونینگ شده ایرانی نصب کرد
شاهین
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰سلام والا اطلاعی در این باره ندارم شرمندم
ae86
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰دشمنتون شرمنده
محمد مختاری آذر
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰واقعا عجیب هستش 95 درصد بازده موتور های دیزل بازده 42 درصدی دارند
یک مسئله ای در الکتریکی شدن هست میخوام مطرح کنم:
15 درصد آلایندگی جهان به حمل و نقل نسبت داده می شود از این 15 درصد چیزی در حدود 4تا5 درصد مربوط به خودرو های شهری هستش و 10 درصد!! مربوط به خودرو های سنگین و متوسط و سبک برای انجام وظیفه و کار های مختلف این خودرو ها اکثرا از موتور های دیزلی استفاده می کنند که زیاد بد نیست چون بازده آنها تقریبا 45 درصد هستش که چند درصدی بیشتر از خودروهایی با موتور
)SI Spark Ignition) هستش وای به مقدار زیاد الایندگی تولید می کنه مثل CO2 و NOX و دیگر آلایندگی ها بعد صنایع دنیا می خواهند
خودرو های شهری به جای سنگین الکتریکی کنند خوب اونوقت اصلا آلایندگی کم نمیشه و بحث دیگه اینکه الکتریکی اصلا با بنزینی تفاوتی نداره شاید یه مقداری بتونه آلایندگی رو کاهش بده ولی بازهم صفر نمیشه چون شما باید انرژی صرف ساخت مواد را هم در نظر بگیرید
در خودرو های الکتریکی از باتری استفاده می شود که از موادی مانند لیتیم یون استفاده میشه که انرژی زیادی نسبت به آلومینیوم و استیل و دیگر آلیاژ ها میکنه اگر ما با تکنولوژی های مختلف که دیگر توضیح نمی دهم در موتور های بنزینی استفاده کنیم واقعا بهتر از الکتریکی هستش اگر خواستید حتما کتاب Alternative fuels for improved vehicle technologies رو بخونید