متفرقه

سیر پیشرفت چراغ جلوی خودروها در طول یک قرن

یک‌لحظه به دنیای بدون نور فکر کنید. البته به آخرالزمان نه! به دنیایی فکر کنید که در آن هنوز الکتریسیته تحت کنترل درنیامده و نوری برای روشنایی وجود ندارد. کمپانی فورد می‌خواهد مزه‌ای از این موضوع را به همه بچشاند و البته اولین روزهای حضور خودرو در جامعه را نیز به تصویر بکشد.

2017 Ford Escape Titanium
میشائیل کوهر، مهندس تحقیقات روشنایی و چراغ‌های فورد می‌گوید:

در بحث تکنولوژی روشنایی، ما از دوران تاریکی بیرون آمده‌ایم. تغییرات اساسی صورت گرفته درباره‌ی ایمنی جاده‌ای و راحتی راننده کاملاً باورنکردنی است.

شاید این گفته‌ها کمی مبالغه‌آمیز به نظر آید اما برای آن‌هایی که هرگز تجربه رانندگی با خودرویی قدیمی در شب را ندارند،فهمیدن اینکه سیستم‌های روشنایی خودروهای مدرن چقدر خوب است مشکل خواهد بود. امروزه مسافرت با خودرو در روشنایی روز در زمان بسیار کمتری صورت می‌گیرد اما هرکسی که در شب حتی با سرعت کم رانندگی کرده از تاریکی خطرناک شب آگاه است.

66marlinfastback_white_hood_nameplate_and_headlights
کوهر اضافه می‌کند:

ما از دوران استفاده از آن چیزی که اساساً شمع‌هایی مجلل بود به چراغ‌های زنون و LED مؤثر و با راندمان بالا رسیده‌ایم. در آینده ما چراغ‌های بسیار روشن LED را روی خودروها خواهیم دید. در واقع این تجهیزات می‌تواند به حفظ هوشیاری راننده کمک کند. میزان دید در شب هم‌اکنون بسیار بهتر است.

خودروهای اولیه به معنای واقعی کلمه از استیلن یا فانوس‌های روغنی‌ای که باید توسط دست روشن می‌شدند استفاده می‌کردند. این فانوس‌ها زیاد برای دیدن بکار نرفتند و تنها برای دیدن دیگران در شب کاربرد داشتند. چراغ‌های الکتریکی اولیه بهبود یافته‌تر بودند اما در مدت‌زمانی کوتاه می‌سوختند و هنوز هم نسبت به استانداردهای روزگار مدرن بسیار ابتدایی جلوه می‌کردند.

1912-cadillac-model-30
کادیلاک اولین سیستم چراغ جلوی الکتریکی مدرن را در سال ۱۹۱۲ معرفی کرد و چند سال بعد نیز اولین چراغ جلوی نورپایین توسط کمپانی گاید لامپ عرضه شد. حباب نوربالا/پایین در سال ۱۹۲۴ ظاهر شد اما انقلاب واقعی در بحث چراغ خودروها تا سال ۱۹۶۲ رخ نداد. در این زمان مقداری گاز کم اثر به داخل حباب چراغ‌های رشته‌ای اضافه شد. این موضوع باعث افزایش روشنایی و طول عمر چراغ شد و درست چراغ‌های جلوی هالوژنی متولد شد.

بسیاری از خودروهای مدرن هنوز هم از چراغ‌های هالوژنی استفاده می‌کنند اما انقلاب بعدی در این حوزه قطعاً رخ می‌دهد. سیستم روشنایی زنون و LED عموماً سه برابر بیشتر از چراغ‌های هالوژنی روشنایی داشته و همچنین طول عمر بیشتری دارند. با در نظر گرفتن اینکه خودروهای امروزی سریع‌تر و گران‌تر از هر زمان دیگری هستند، این موضوع خوبی است.

برای درک بهتر پیشرفت‌های صورت گرفته می‌توان به تصاویری که تهیه شده نگاه کرد.

1908-ford-model-t

1932-ford-model-y

1966-ford-anglia

1976-ford-fiesta

1994-ford-mondeo-contour

2016-ford-mustang

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. ELEMENTO

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    .
    چراغ جلو چراغ های لیزری آئودی آر ۸ هم خیلی جالب و پیشرفته هستن

    1. ASTON MARTIN

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      ماشینایی که ما سوار میشیم تو همون دهه نود موندن :|
      نمیدونم ملت اکثرا نور بالا میان یا چراغ ها خیلی استاندارده که رانندگی تو شب شده مرگ .. اینقد که نور میندازن تو چِشِت
      اصلی ترین مخاطره ی رانندگی در شب کوری زود راسه :|

  2. Khan

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (362 ديدگاه)

    چراغ رنج‌روور ولار که نوشته بود 550 متر رو روشن میکنه ?
    ماشاالله
    موتورش‌ که زیر دوونیم بود، قیمتشم فضایی نبود. کاش‌بیارن تو ایران… من که عاشقش‌ شدم (:

    1. ASTON MARTIN

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      قانونا یه محدودیتی هم داره دیگه قطعا
      از یه حدی بیشتر که نمیزارن روشن کنه
      چش بقیه رو میزنه

  3. كوروش

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1129 ديدگاه)

    اخ اخ راس می گه و اقعا دیروز سوار یک پرشیا شدم طرف با نور بالا هم بنظرم نوری نداشت واقعا چراغ استاندارد خیلی خیلی مهمه البته برخی هم با گذاشتن زنون ۱۰۰ توی نور بالا هم پدر خودشون هم چشم مارو در می اورند یکی از ماشین هایی که جدیدا بنظرم نورش فوقالعاده عالی و یکنواخت بود سوناتا lf هستش واقعا نورش توی شب عالی شده (بخصوص نسبت نسل قبلش) بهترین ماشین هم در کل بنظرم همون bmw سری ۵ هستش ( بنظر خودم بیشتر بخاطر طراحی کاسه چراغش هم هست) که توی شب واقعا واقعا تا ۲۰۰ متر به هیچ وجه مشکلی در دید ندارید حتی اگه یک زنون بسیار قوی برای خودرو تان ببندید باز توی بیشتر از ۸۰ متر نورش مخدوش می شود ولی این ماشین و سیستم نورش حرف ندارد

  4. ahmad

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (659 ديدگاه)

    زنون الان دیگه قدیمی شده و از طرفی مصرف بالایی هم داره
    امروزه چراغ های فوق العاده “هدلایت” اومدن که با ساختار ال ای دی خودشون هم قدرت نور بالایی دارن و هم مصرف کم و هم اینکه حساسیتی در مقابل حرارت و ارتعاشات محیطی ندارن (رفع نقص قبلی ال ای دی ها)

    به نظر میرسه در آینده چراغ خودرو ها به سمت هدلایت حرکت کنه…

  5. یاسین

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (658 ديدگاه)

    به نظرم این روزا یکی از قشنگ ترین کاسه چراغ ها مال ائودیه بخصوص تکنولوژی لیزریش دید فوق العاده ای رو میده
    به تازگی هم شنیدم شرکتی به اسم پرژیران قراره نماینده واردات ائودی بصورت رسمی شروع به کار کنه و قرارداد های اولیه رو هم امضا کردن

  6. TRX

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (320 ديدگاه)

    با توجه به تجربه ی شخصی رانندگی در شب چراغ های جلویی خودرو های ملی و نیمه ملی ایران خودرو از اون خودروی ساخت سال ۹۶ هم ضعیفتر عمل میکنن.
    با این شرایط چراغ خودرو های کشور
    اتوبان هایی مثل اتوبان تهران تبریز و اتوبان ساوه هم که به جز مسافت ۱۵ کیلومتر مانده به شهر ها چراغ برای روشنایی جاده وجود نداره حتی دیده شده در بعضی جاده ها خط کشی هم وجود نداره !!!!

  7. مهدی

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (552 ديدگاه)

    سال 1994 انگاری بهتر بوده
    تو عکس اینطوری

    1. مجید.بهترین یا هیچ.

      ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      معلومه 2016 بهتره.

  8. Saied

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    باز باید از ذکریا بابت اختراش تشکر کرد. وگرنه ما ایرانیا دیگه هیچی نداریم که بهش افتخار کنیم. فقط انتقاد بلدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا