موسسه ایمنی بیمه بزرگراهی IIHS بیشتر به خاطر تستهای تصادف خود شناخته شده اما این موسسه دادههای ایمنی مهمی را نیز منتشر میکند. این موسسه هر سه سال یکبار میزان مرگومیر افراد در مقایسه با خودروهای تردد کننده در جادهها را منتشر میکند و جدیدترین دادهها نشان میدهد میزان مرگ رانندگان در خودروهای کوچکتر بیشتر از خودروهای بزرگتر است.
این گزارش میزان مرگ رانندگان به ازای خودروها در یک سال را نشان میدهد. در این گزارش به خودروهای مدل سال ۲۰۱۷ و قدیمیتر پرداخته شده هرچند خودروهای قدیمیتر باید از همان نسل و با طراحی یکسان باشند. دادههای مربوط به مرگومیر رانندگان از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ را در بر گرفته است.
همانند هر مجموعه دادهی دیگری روشهای متنوعی برای تفسیر آنها وجود دارد. IIHS به متغیرهایی همچون مجموع کارکرد خودرو، محل تصادفات و سرعت آنها به عنوان برخی از فاکتورهایی که میتواند روی اطلاعات تأثیر بگذارد اشاره کرده است. IIHS میگوید نتایج به دست آمده بین خودروهای یک سال به خصوص و میزان کارکرد مشابه بوده اما درعینحال میگوید که دیگر فاکتورها در نظر گرفته نشدهاند.
با این وجود گفته شده خودروهای ساب کامپکت که در لیست به عنوان خودروهای مینی شناخته شدهاند به ازای هر یک میلیون خودروی ثبت شده در این سه سال متوسط مرگ ۱۰۸ نفر را داشتهاند درحالیکه این رقم برای خودروهای بزرگ ۵۲ فوتی بوده است. بر مبنای میزان کارکرد خودروها، ساب کامپکت ها هنوز هم از خودروهای بزرگتر جلوتر هستند اما میزان مرگ افراد به ازای هر ۱۶ میلیارد کیلومتر کارکرد برابر با ۳۶ نفر بوده و برای خودروهای بزرگتر ۷۸ نفر گزارش شده است.
در این لیست همچنین نام خودروها نیز آمده و فورد فیستا با آمار فوت ۱۴۱ نفری به ازای هر یک میلیون خودروی ثبت شده دیده میشود. در طرف دیگر هم شاسی بلندهای بزرگ و خودروهای لوکس با آمار فوتی صفر دیده میشوند که از جمله آنها میتوان به اینفینیتی QX60، پورشه کاین و مرسدس بنز C کلاس اشاره کرد.
موضوع جالب اینکه هیچ رانندهای پشت فرمان فولکسواگن گلف کوچک فوت نکرده و این نشان میدهد تمامی خودروهای کوچک عملکرد یکسانی در تصادفات ندارند. حتی جالبتر اینکه جی ام سی یوکان XL آمار فوتی رانندگان را صفر نشان میدهد اما شورولت سابربن مشابه، آمار ۸ فوتی را ثبت کرده و این خبر از وجود متغیرهای دیگر را میدهد.
اما در کل گفته میشود خودروهای بزرگتر مخصوصاً آنهایی که دارای سیستمهای ایمنی فعال هستند میتوانند شانس راننده در گریختن از مرگ پس از یک تصادف سنگین را افزایش دهند.
ممد ژانگولر
۱۰ خرداد ۱۳۹۹تازه ادم میفهمه آمریکاییها چرا ماشیناشون از اول دو هوا از همه بزرگتر بوده ?
جواد خطر
۱۰ خرداد ۱۳۹۹اوضای رانندگی تو تِرون خیلی خرابه یَنی در حد وَشتناک! فرض کن یِ بنده خدایی با ماشینش تو جادِ یا اوتوبان دارِ میره کِ یِ دَفِه متوجه میشه یِ تریلی از روبرو داره میات سمتشو بایِسی سریع یِ کاری کُنه ! حال هر جایِ دیگِ تو این کره خاکی یارو تو مرحلِ اول پاشو میزاره رو ترمز تو مرحلِ دوم سریع ماشینو میکشونه سمت کنارِ جاده یا اوتوبان تو مرحلِ سومَم کیسِ های هوا واز میشن……..ولی اگه تو تِرون باشِ یارو تو مرحلِ اول بلند با آخرین قدرتش داد میزنِ یا ابوالفضل!!!! تو مرحلِ دومَم متوسل میشه به پنج تنِ آل عبا!!!!! تو مرحلِ سوم همزمون گازو ترمزو کلاجو باهم فشار میده!!!! تو مرحلِ چهارم ماشینو منحرف میکنه بِ چپ!!!! مرحلِ پنجم دوباره ماشینو منحرف میکنه بِ راس!! مرحلِ شیشم متوسل میشه به چاردَه معصوم!!!! مرحلِ هفتم فرمون ماشین از جا در میات!!!! مرحلِ هشتم ماشین میخوره تو درخت یا بلوار کُتلت میشه!!! مرحله ی نهم یارو به زمینو زمانو سایپاهو ایران خودروهو دبیر کل سازمان ملل فحش میده!!!!!
ممد ژانگولر
۱۰ خرداد ۱۳۹۹جواد داداش
منو یاد فیلم سلطان قلبها فردین خدابیامرز انداختی ?
یک ذره دیگه رو لهجت کار کنی میرسی به مرتضی عقیلی ?
یدونه ایی?
جواد خطر
۱۰ خرداد ۱۳۹۹مخلص داش مَمَد……راسی مَمَد بچه گاراژ غدیر ژانگولر نیسی؟
جواد خطر
۱۰ خرداد ۱۳۹۹تو مرحله دهُمَم تازه کیسِ های هوا واز میشن!!!
♦Shahrukh♦
۱۰ خرداد ۱۳۹۹?مرگ،تو شِوی سابربن6متری هم آرزوست?
لکن اشاره میکنن،ب علت تحریم های ظالمانه،فعلا سی جی ۱۲۵ انتظارمو میکشه???
Ferrari Fxx K Evo
۱۰ خرداد ۱۳۹۹افتخاری دیگه برای مرسدس بنز کلاس C ?
meysam
۱۰ خرداد ۱۳۹۹اسمی از ولوو و تسلا نیومد چون ایمنی بالایی دارن
amir
۱۰ خرداد ۱۳۹۹غیب گفته!
Behrouz. anzali
۱۱ خرداد ۱۳۹۹به سبک امریکایی قدیم بزرگ و یا ابهت هیچ کس هم چیزیش نمیشد