متفرقه

عملکرد متناقض استیشن‌ها در طی سال‌های اخیر

استیشن‌ها خیلی قبل‌تر از مینی ون‌ها و کراس اوورها حضور داشته‌اند اما در سال‌های اخیر اوضاع دگرگون شده است. تعدادی از خودروسازان اقدام به حذف کامل استیشن‌های خود کرده‌اند درحالی‌که برخی شرکت‌ها نیز تعداد آن‌ها را بسیار کاهش داده‌اند.


اگرچه این وضعیت در بازار کنونی واضح است اما بلومبرگ گزارش داده فروش استیشن‌ها نسبت به ۵ سال گذشته ۲۹ درصد افزایش یافته است. رشد ۲۹ درصدی قابل‌توجه به نظر می‌رسد اما این عدد کمی فریبنده به نظر می‌رسد.


اگرچه بلومبرگ گفته سال پیش تعداد ۲۱۱۶۰۰ دستگاه استیشن در بازار آمریکا به فروش رسیده اما این آمار فروش در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۷ افت ۲۶ هزار دستگاهی را نشان می‌دهد. همچنین فروش استیشن‌های بازار آمریکا در مقایسه با سال ۲۰۱۶ حدود ۷۴۰۰ دستگاه افت کرده است. در آن سال تعداد ۲۱۹ هزار دستگاه استیشن در بازار آمریکا به فروش رفته بود.


شاید این تفاوت‌ها قابل‌توجه نباشند اما برای بازاری کوچک تأثیرگذار هستند. به طور مثال ولوو در سال ۲۰۱۸ تنها ۴۹۱ دستگاه استیشن V90 را در آمریکا به فروش رسانده است.


خب با در نظر گرفتن این موارد می‌توان گفت که فروش استیشن‌ها در مقایسه با سال ۲۰۱۳ افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۳ تنها ۱۶۴۱۰۰ دستگاه استیشن در آمریکا به فروش رفته بود. این افزایش فروش به معنی رشد تقریباً دو برابری استیشن‌هاست که مشابه سرعت رشد کلاس پیکاپ‌های فول سایز می‌باشد. البته فروش استیشن‌ها در مقایسه با فروش پیکاپ ها ناچیز است به گونه‌ای که فورد سری F در سال پیش فروش ۹۰۹۳۳۰ دستگاهی را ثبت کرده است.


احتمالاً فروش استیشن‌ها می‌تواند به خاطر فروش محصولات جدیدی همچون بیوک رگال تور X، جگوار XF اسپورت بریک و ولوو V90 افزایش یابد. حتی استیشن‌های جدیدی هم در راه هستند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ولوو V60 2019 اشاره کرد.


معرفی محصولات جدید و تازه‌نفس تنها فاکتور بهبود رشد استیشن‌ها نخواهد بود زیرا مدیر بازاریابی بیوک می‌گوید این خودروها برای افرادی که می‌خواهند متمایز باشند جذاب خواهند بود. او معتقد است:

گروهی از مشتریان هستند که به انعطاف و توانایی‌های شاسی بلندها علاقه دارند اما نمی‌خواهند همانند اکثر افراد باشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. m

    ۲۰ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (227 ديدگاه)

    شخصا طراحی های جدید استیشن ها رو دوست دارم ، مخصوصا اگه سقفش انحنا داشته باشه ، تو مایه های شوتینگ بریک !
    یه مدت دنبال i40 استیشن بودم که به لطف مسیولان محترم بیخیالش شدم …

  2. محمد

    ۲۰ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    نمیدونم خوبه یا بد اما استیشن های جدید شبیه شاسی بلندهای پرس شده در ارتفاع هستن
    هنوز هم شاسی بلندها رو به اکثرشون ترجیح میدم
    اما قطعا مشتری خودشون رو هم دارن

  3. Ferrari Fxx K Evo

    ۲۰ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (919 ديدگاه)

    استیشن‌ فقط استیشن های مرسدس بنز و ولوو

    1. علی

      ۲۰ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (1206 ديدگاه)

      استیشن های آئودی حرف ندارن
      کادیلاک هم قبلا CTS-V استیشن داشت که اونم عالی بود
      ولی بهتر از همه
      RS6 آوانت مدل ۲۰۱۰ فک میکنم
      با موتور ۱۰ سیلندر گالاردو
      دیگه خودتون حساب کنید چی بوده این هیولا

  4. Ferrari Fxx K Evo

    ۲۰ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (919 ديدگاه)

    الفا رومئو مدل ۱۵۹ رو استیشن زده بود ادم کف میکرد هر بار این ماشین رو میدید با اون چراغ ها جلو خوف‌ ناک اش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا