اگرچه خودروسازان طراز اول جهانی چندین دهه است در حال تست تصادف محصولات خود با استفاده از آدمکهای شبیهسازی هستند اما تستهای تصادف مربوط به خودروهای خودران تنها چند سالی است که صورت میپذیرد.
دلیل وجود تفاوتهای زیاد بین تست تصادف خودروهای خودران و خودروهای مرسوم این است که شاید سرنشینان خودروهای خودران ندانند که در موقع تصادف چه اتفاقی رخ میدهد بنابراین شاید نتوانند آنگونه که باید از خود محافظت کنند.
به عبارت دیگر شما در یک خودروی خودران شاید در حال بررسی ایمیل، تماشای تلویزیون و یا حتی خواب باشید و از وقوع تصادف در حال شرف اصلاً باخبر نشوید بنابراین سرنشینان خودروهای خودران نیازمند طیف وسیعی از تکنولوژی ایمنیهای جدید به منظور افزایش ایمنی خود هستند.
تویوتا بزرگترین مطالعه دراینباره را انجام داده است و حرکات بدنه سرنشینان در شرایط نزدیک به تصادف خودروهای خودران را کاملاً بررسی کرده است. متأسفانه تحقیقهای بیشتری دراینباره باید صورت گیرد.
جیسون هالمن مهندسی که این مطالعه یکساله را انجام داده میگوید:
ما میخواهیم تکنولوژیهای بهتری را ارائه کنیم و این کار را بر پایه موقعیتهای جدیدی که شاید در یک خودروی خودران مجهز به تکنولوژیهای پیشگیری از برخورد به وجود آید انجام خواهیم داد.
او ادامه میدهد:
همهی آن چیزی که داریم این فرضیه است که شاید وضعیتها مختلف باشند. ما نمیتوانیم یک تکنولوژی جدید را بدون دانستن آنچه که طراحی میکنیم توسعه دهیم؛ اما خب نمیدانیم که این وضعیت چگونه میتواند باشد.
تویوتا این مطالعه را روی ۸۷ داوطلب در محوطه تست خودران دانشگاه میشیگان و از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ انجام داده است. یافتههای کامل این شرکت در ماه اکتبر و در کنفرانس انجمن یافتههای خودرویی ارائه خواهد شد.
ظاهراً این داوطلبان جثههای گوناگونی داشتهاند و مانورهای ایمنی متعدد و گوناگونی همچون تغییر ناگهانی مسیر حرکت و ترمز شدید را تجربه نمودهاند. تیم هالمن نتوانسته الگوی مناسب واکنش بدن افراد در این شرایط را پیدا کند.
او میگوید:
ما تفاوتهای زیادی را مشاهده کردیم. پیش از این همه میگفتند ما خواهیم توانست از قضیه سر دربیاوریم و بتوانیم موقعیت افراد روی صندلی را پیشبینی کنیم.
تویوتا در آینده شاید به دنبال صندلیهایی با جاذبه صفر باشد. صندلیهایی که میتوانند در زوایای گوناگونی حرکت کنند و استراحتگاههای پا داشته باشند و بنابراین شما همانند یک پسر تنبل در خودرو خواهید بود!
datsun
۶ شهریور ۱۳۹۷صندلهای جاذبه صفر رو که نیسان چند سالی داره استفاده میکنه
emad1990
۶ شهریور ۱۳۹۷رو کدوم محصولاش؟
datsun
۶ شهریور ۱۳۹۷اولین بار روی آلتیما ۲۰۱۳ استفاده
در حال حاضر هم روی آلتیما سنترا مورانو و ایکستریل و…. داره استفاده میکنه
917
۶ شهریور ۱۳۹۷واسه همه محصولاش قابل سفارشه
emad1990
۶ شهریور ۱۳۹۷ممنون از پاسختون.ولی برام عجیبه اگه واقعا ایده خوبی بوده چرا شرکت های دیگه روش کار نکردن
چرا بهترش نکردن منظورم اینه